روايات

رواية اختلاج روح الفصل الثاني عشر 12 بقلم لولي سامي

رواية اختلاج روح الفصل الثاني عشر 12 بقلم لولي سامي

رواية اختلاج روح الجزء الثاني عشر

رواية اختلاج روح البارت الثاني عشر

اختلاج روح
اختلاج روح

رواية اختلاج روح الحلقة الثانية عشر

البارت الثاني عشر بعنوان ( محاولة اخيرة)
بعد خروج فتنة من شركة آسر توجهت الي شركة أحمد لتخبره بمستجدات الأمر حتي وصلت إلى الشركة وعند خروجها من التاكس وجدت يزن يخرج من شركة احمد لتتوقف متفاجاة بوجوده كما لاحظها يزن ولكن عبر من أمامها دون توقف واستقل سيارته تحت أنظارها ثم دخلت الشركة حتى وصلت الي مكتب احمد الذي كان بدوره يجلس ويفكر كيف يقترب من جودي وكيف يخطط ليظهر آسر باسوأ صوره حتي لاحظ دخول فتنة مكتبه وأغلقت الباب خلفها لينتفض احمد من على مقعده ويتوجه إليها قائلا/ انتي ايه اللي جابك هنا دلوقتي ودخلتي ازاي كدة؟؟؟
فتنه بميوعه اقتربت منه ووضعت يدها حول رقبته لتقول/ وحشتني يا بيبي وحشتني اوي .
ينفض احمد يدها / بت اتعدلي، احنا في الشركة، وقولتلك متجيش هنا وقوليلي دخلتي ازاي؟
فتنة / ملقتش السكرتيرة بره دخلت على طول .
يجلس احمد خلف مكتبه ويقول لها/انجزي جايه ليه وبسرعة علشان مش فاضيلك؟
فتنة بعصبية/ خلاص يا عم هقولك انا جاية علشان تشوفلي حل علشان شكل آسر عايز يتهرب مبقاش يكلمني ولما بروحله الشركة بحسه بيتهرب مني ويتحجج باي حاجه .
أحمد وهو ينظر لها من أعلاها لاسفلها/ ليه وفين شطارتك يا قطة مش عارفه تبلفيه؟ ايه فقدتي سيطرتك ولا ايه؟ لا اتعدلي كدة اوعي تخليه يفوق ده خلاص هانت .
فتنة/ مش عارفه في ايه كان زي الخاتم في صباعي من ساعة ما بعد عن جودي وتحس اكنه بقي عنده خلل ده انا كنت اتجوزته وهو معاها اسهل من دلوقتي.
علي العموم انا ادتله ميعاد لبكرة ولو منفذش هفضحه في الشركة ايه رايك؟
احمد بتفكير / خليني افكر في الموضوع وارد عليكي بالليل .
انتفضت فتنة من مقعدها وتوجهت إليه محاولة التقرب قائله/ يعني استناك النهارده يا قلبي ؟
يوقفها احمد بإشارة من يده ليقول لها/ روحي مكانك يا فتنة انا مش آسر هتأثري عليا وبالنسبة لبليل هشوف إذا كنت هعدي عليكي ولا هكلمك في التليفون.
لتذهب فتنة الي مقعدها وتسحب شنطتها قائلة/ انا مش عارفه مالكم النهارده كل واحد يقولي مكانك على العموم يا بيبي مستنية منك تليفون لو قولتلي انك جاي هتلاقيني مجهزالك ليلة عنب .
ثم غمزت بعينيها قائله/ see you baby
وارسلت قبله بالهواء وخرجت من مكتبه نفخ احمد وارجع رأسه للخلف ليعيد التفكير في جودي وكيف عليه أن يسرع بخطواته قبل أن يفيق آسر ويحاول الرجوع إليها.
…………………….
فور ركوب يزن سيارته اتي له اتصال يخبره بضرورة السفر الي عمله للقيام بمهمة ما وبعد انتهاء مكالمة العمل قام بالاتصال بآسر ليرد الاخير عليه / الووو يزن
يزن/ أيوة يا آسر انا بتصل بيك علشان اقولك ضروري اقابلك النهارده انا مسافر بكرة وضروري اقابلك علشان في مستجدات لازم تعرفها.
آسر / تمام هستناك في الكافيه الساعة ٧ كويس؟
يزن / كويس اوي اكون روحت واتغديت واتشطفت خلاص على ميعادنا أن شاء الله.
ثم يغلق الهاتف ليتوجه حيث شقته .
تنتهي ساعات العمل بشركة آسر ولكنه يفضل أن يبقي بالشركة بدلا من أن يتوجه إلى منزل والدته ويسمع ما لا يطيقه.
وهكذا الحال بشركة جودي انتهت ساعات العمل لتتوجه جودي الي منزلها وتطمئن على انس وتسرد لوالدها ووالدتها ما حدث من يزن وكيف سيحاول إرجاع آسر عما ينوي عليه دون المساس بكرامتها ليربت والدها على كتفها ويطمينها ويؤكد لها وجوده بجوارها بكل الحالات ليجلسا يتناولون الغداء معا.
………………………
جاء موعد لقاء آسر ويزن ليتقابلا بالمكان المحدد يجلس يزن ليخبر آسر بزيارته لجودي/ أنا روحت لجودي النهارده بعد ما كنت عندك……….
ليقطع حديثه آسر وعيونه كلها غضب/ روحت لجودي ليه يا يزن مش قولتلي مرات اخويا ولا يمكن تبصلها رايحلها ليه دلوقتي.
ينظر له يزن بكل برود ويرد عليه بهدوء تام/ خلاص خلصت كلامك؟ ولما انت مش بطيق عليها الهواء الطاير كدة سيبتها ليه ؟ جرحتها ليه كدة ؟وعلشان مين علشان واحدة استغفر الله العظيم! اللي شوفتها معاك في المكتب! انت ازاي اتخدعت كدة ؟ايه كان فين عقلك؟ مشوفتش الفرق ولا هي عمتك؟
ينظر آسر للاسفل لشعوره بالخجل من حاله قائلا/ معرفش.. معرفش يا يزن اللي حصل ده حصل ازاي؟ يمكن من انشغال جودي بالبيت وانس عني خلاني ابص بره. يمكن من إهمالها ليا وواحدة زي ده دخلت في الوقت الغلط مش عارف اقولك انا ازاي انسقت وراها ،مكنتش شايف ،مش عارف يا يزن وادبست ومش عارف اخلع ازاي ده لسه النهاردة بتفكرني بوعدي ليها بالجواز . والله يا يزن انا بحب جودي بحبها اوي ومتخيلش حياتي من غيرها ومتخيلهاش مع حد تاني ابدا ابدا ،بس مش عارف اعمل ايه ولا أخرج من الورطة ده ازاي؟
ينظر له يزن ويشفق على حاله ولكنه وعد جودي بأن يعاقبه على ذهاب عقله بهذا الشكل فأغلق عينيه برهة وأخذ نفس عميق ثم فتحها ليقول/بص كل اللي قولته ده مش مبرر ابدا للي عملته كان ممكن تحل مشكلتك بمية طريقة غير كدة على العموم يا آسر انا كنت عند جودي في الشركة علشان أقنعها ترجعلك بس طبعا رفضت بكل جوارحها وخاصة لما قالتلي انها يستحيل توافق على موضوع جوازك قولتلها طب لو صرف نظر عن الجواز هتوافقي ترجعي .
توقف يزن عن الحديث ونظر له وكأنه يريد أن يستشعر رد فعله ليجد آسر قد انتقل من المقعد المواجه له للمقعد المجاور قائلا/ والنبي يا يزن كنت بتقنعها ؟ طب قالتلك ايه ؟ وافقت ترجع ؟
ليزم يزن شفتيه ويحرك رأسه يمينا ويسارا / للاسف رفضت برضه وقالت زي ما خاني المرة دي هيخوني تاني .
ليقول آسر مسرعا/ لا والله عمري ما هخونها تاني كانت غلطة ولا يمكن أكررها.
ليستطرد يزن بالحديث/ مانا قولتلها كدة وقعدت اقولها اضمنهولك برقبتي بس للاسف مفيش فايدة كانت مصرة جدا على الرفض بس عارف يا آسر انا حاسس ان في امل.
اسر مسرعا/ ازاي قولي والنبي وكل اللي عايزاه انا تحت امرها بس توافق ترجعلي من تاني.
يزن لتروي/ بس الموضوع محتاج منك صبر ومحاولات كتييييير.
آسر/ ماشي ماشي بس قولي ازاي.
يزن / اولا تصرف نظر خالص عن فتنة ده.
لينظر آسر للاسفل قائلا/ نفسي بس اصلك مش عارف اللي فيها ولا عارف هخلع ازاي.
يزن / من غير ما اعرف انا فاهم النوعية ده كويس وبقولك عندي حل ليها ، كبيرها ارملها قرشين وكل حاجه هتتحل .
آسر/ تفتكر اصل يعني اللي حصل .
ليقطع حديثه يزن / من غير ما تقولي اللي حصل انا عارف بقولك ايه ولا انت مش عايز جودي ترجعلك.
آسر/ لا والله عايزها والنهاردة قبل بكرة ،خلاص تمام بكرة اكلمها واحاول أراضيها بقرشين بس يارب توافق .
يزن / لو موافقتش كلمني وانا بعد المأمورية اللي طالعها اخليها تقولك مع السلامه ومن غير ولا مليم.
آسر/ طب ده اولا وثانيا؟
يزن بابتسامة/ ثانيا ده بقي تعتمد على محاولاتك مع جودي يعني تتصل بيها تحاول تقرب شوية تحسسها باهتمامك وحبك مش معقولة يعني بعد اللي عملته واول ما تقولها يالا نرجع هتقولك ماشي على الاقل يا راجل تكفر عن غلطتك.
آسر بابتسامة حنين/ بس كدة من عيوني طبعا هي تستاهل عمري كله محايلة مش شوية وخلاص.
ليربت يزن على كتفيه ويقول/ ورينا بقي حركاتك بتاعة زمان يا آسر باشا عايز البت تموت لما اشوفك.
ليضحكا سويا ثم يتذكر يزن أمر ما فيسأل آسر قائلا/ صحيح يا اسر انا وانا خارج من شركة جودي لمحت فتنة داخله الشركة تعرف كانت رايحه لمين؟
آسر بلا مبالاه / تلاقيها كانت رايحه لاحمد علشان يخلص الشغل اللي ماسكه ماهي بتتعامل مع شركته في الديكور .
ليحك يزن ذقنه ويقول/ بس انا شايف حاجه تانية خالص لو خلصت المأمورية ده بدري هتبقي ده مأموريتي الجديده .
…………………….
بمنزل فتنة ذهب لها احمد وبعد فترة من فعل المحرمات اعتدل احمد جالسا بجوارها وبدأ بإشعال سيجارة ليسألها بتفكير/ قوليلي يا تونه ايه اللي يخلي آسر يغير رأيه ؟
اعتدلت فتنة وامسكت بالملائه حول جسدها لتقول/ مش عارفه بس هو قالي في مشاكل مع جودي وابنه اكنه كان اللي ظابطه جودي ولما خرجت من حياته الدنيا اتبرجلت ،بالرغم أننا كنا عاملين حسابنا ،ولا لو شوفته بعد زيارة ابن خالته زي ما يكون اداله قلمين فوقه كدة.
آسر بتركيز/ فوقه ازاي يعني حصل ايه خلاكي تقولي كدة؟
فتنة/ يعني بعد ما مشي ابن خالته قعد يقولي لبسك وتغيريه وبتكسف لما حد يشوفك كدة والكلام ده.
آسر ينظر لها بوقاحه/ اخس عليه وعايز يحرمنا من الحلويات ده .
تضحك فتنة ضحكة لعوب لتقول/ هعمل ايه بقي المهم قولتله حاضر ونحاول اشتري كام طقم كدة.
يحك احمد ذقنه ويستاهل/ قوليلي يا تونه انتي علاقتك بيه وصلت لحد فين؟
تضحك فتنة بملئ فمها ثم تقول/ اسكت يا احمد ده لا يمكن يكون واحد متجوز من فتره دانا كل شوية اجرأه حبه بحبه .
احمد/ يعني برضه وصلتوا لفين جالك هنا قبل كدة ؟
فتنة / متبقاش غشيم لو كان جبته هنا كان شك فيا، محصلش حاجه طبعا اكتر من بوس والحصان.
– غبية يعني مش عارفه توقعيه من غير ما يحس انك تقصدي مثلا تتعبي مرة وتتصلي بيه وتحججي انك لوحدك ولما يجي تكوني مجهزة حالك بحيث يشوفك ميستحملش نفسه ايه يا تونه هو انا اللي هقولك تعملي ايه ؟
واحد زي آسر علشان تضمني ميطرش من ايدك لازم تخليه يعك جامد النوعية ده مبتقدرش تخلع بعد كدة .
فتنة بتساؤل/ أيوة بس ساعتها هيكتشف اني مش بنت واللي زي ده بيفرق معاه الحاجات ده اوي
نهرها احمد قائلا/ مالك النهارده يا تونه غبية ليه كدة بكرة اعملك قسيمة جواز بس انجزي ويا سلام بقي لو في صورة كدة ولا كدة في كذا وضع من اللي قلبك يحبهم ساعتها هتكتفيه بجد ولا حبيتي تهددي بالفضيحة ميقدرش يقول بم. مش تقوليلي تفضحه علشان كنتي بتجيله الشركة كتير .
ثم قرصها من وجنتها ليقول لها / فوقي كدة يا بيبي وتشتغلي صح عايز كل ده باقصي ميعاد على اخر الاسبوع سامعه؟
فتنة بابتسامة لعوب / سامعه يا بيبي بس أنا عايزة سيجارة .
ليعطيها سيجارة من علبته ويقول لها/ مش خسارة فيكي امسكي يا قمر.
………………………..
بعد أن انتهي اسر من مقابلة يزن توجه الي منزل والدته وأثناء الطريق ظل يتصل بجودي مرارا وتكرارا ولكن دون رد ليرسل رسائل بتطبيق الواتساب لعلها ارد عليه وخصوصا عندما وجدها متصل الان ارسل لها رساله صوتيه قال لها/ جودي ارجوكي ردي عليا بتصل بيكي كتير مبترديش ليه؟
لتنظر جودي الي الهاتف وتستمع الي الرسالة ولكن لم ترد.
ليرسل لها رسالة صوتية أخري/ جودي انتي فاتحه وانا عارف انك بتسمعي رسايلي عايز اقولك اديني فرصه واسمعيني بس مش طالب غير انك تسمعيني.
ولكن وجد نفس الرد أنها استمعت للرسالة دون الرد ليرسل لها رسالة أخري/ جودي انا اسف والله العظيم انا اسف حقك عليا ، انا هعملك كل اللي انتي عايزاه بس لازم نتكلم علشان اشوف عايزة ايه واعملهولك.
يرسل رسالة أخري/ طب طمنيني على انس ، طب وحياة انس وحياة حبنا انا هعملك كل اللي عايزاه واي ترضية تطلبيها انا موافق .
ليجد أنها أغلقت هاتفها نهائي ليطرق على إطار القيادة عدة مرات ثم يتوجه إلى منزل والدته التي وجدها مازالت مستيقظة لتبدأ معه الحوار وتسأله/ ها يا اسر آخرة موضوعك ايه يا ابني جودي بنت حلال متضيعهاش من ايدك وابنك ما شاء الله عليه لازم يتربي بينكم .
لينظر آسر للاسفل قائلا/ حاضر يا ماما انا بحاول والله بس دعواتك بقي أو اتصلي اتوسطيلي عندها.
ام آسر/ والنبي يا ابني انا وشي منها في الأرض الله يسامحك يا ابني مش عارفه اقولها ايه؟ انا عارفه مين اللي لعب في دماغك كدة ؟ ما كنتوا كويسين ربنا يبعد عنكم الشيطان.
ليؤمن آسر خلفها ويربت على كتفها / اللهم امين .
ثم يستقيم ويقبل رأسها ويتوجه الي غرفته ليفكر كيف يستعيد ثقة جودي مرة أخري ويقرر مقابلة فتنة بالغد ومحاولة إنهاء كل شئ.
حتى يغلبه النعاس .

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية اختلاج روح)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى