روايات

رواية عوضي الفصل الثالث 3 بقلم ريم هاني

رواية عوضي الفصل الثالث 3 بقلم ريم هاني

رواية عوضي الجزء الثالث

رواية عوضي البارت الثالث

عوضي
عوضي

رواية عوضي الحلقة الثالثة

ـــ ياسين مين
.. كان خطيبي ولسه سايبين بعض
= ملك لحقتي ترتبطي بالسرعه دي اما اي بحبك والكلام الاهبل ده
.. وانت مالك يا ياسين ملكش دعوه
.. وما عرفتناش يعني مين البنوته دي
= ببرود” خطيبتي وانتي ما عرفتنيش مين ده
ـــ “زين ببرود” انا خطيبها وان شاء الله معزومه على خطوبتنا الخميس الجاي
= بعصبيه ” امال اي مقدرش اعيش من غيرك وبحبك وانت الدنيا كلهاا اول ماسيبك تشوفي راجل تاني
ـــ انت يا يا استاذ انت ما لكش كلام عليها ولا تتكلم معاها اصلا ويلا اتفضل بقى من غير ما مطرود
= ماشي يا ملك هنشوف هيكمل معاكي ولا لا ضحكتيني والله اذا كان انا ما كملتش معاكي كنت بحبك
.. علشان انت واطي ربنا ينتقم منك
= “بضحك استهزاء” شكرا ابق نشوفك في خطوبتك يلا يحبي
ــــــ اهدي يا ملك هو ما يستاهلكيش
.. انت قولت كد ليه قولت ليييه انك خطيبي هو لما يصدق يضحك عليا و يستهزا بيا
ــــ احنا ممكن نتخطب فتره منها تجيبي حقك منو ومنها تكوني معايا في العمليه اللي هعملها في عيوني
.. بتردد” مش عارفه اقولك اي
ـــ متخفيش ياملك انا عمري ما هاذيكي وغير كده احنا بنا اتفاق
.. تمام يا زين هقول ليه ماما ان في عريس متقدم لي
ــــــ تمام هاتي رقمك علشان نتواصل مع بعض وهاتي رقم مامتك
.. ماشي رقمي ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 012 و رقم ماما ــــــــــــــــــــــــــ010
ـــــــ تمام ياملك هاكلم مامتك وهتفق معاها ع موعد
.. تمام انا لزم امشي تعال اركبك تاكسي
ـــــ لا ي ملك انا هكلم حد من صحابي يجي يخدني انتي بس خلي بالك من نفسك
.. حاضر عوز حاجه
ــــ لا عوز سلامتك
.. باي
ــ باي
” عند ملك ف بيت”
~ اي ياملك كل ده بره خوفتيني عليكي
.. معلش ياماما كنت عوزه اقعد شويه مع نفسي
~ ماشي ي حببتي اكلتي ولا احطلك اكل
.. لا يحببتي اكلت الحمدلله
.. بقولك ياماما عوزكي ف حاجه مهمه
~ اي يحببتي
.. في عريس متقدملي
~ بصدمه” ومين ده انتي موفقه
.. بكسوف مزيف” ايوه ماما مش عوزه تفرحي بيا
~ بفرحه” اكيد يا حبيبتي عوزه افرح بيكي
~ مين العريس
.. شاب اعرفو زمان كان صديق ليا بس هو عمل حدثه ف بقا اعمي بس هيعمل العمليه وهيرجع شوف تاني
~ يعني ي ابني ماشي ي ملوكه هيجي امته
.. هو هيكلمك يا ماما
.. بضحك” اهو بيرن لو بنجيب سيره نص جنيه مش هنلقي
.. رودي يلا ماما
~ الو
ــــ الوو ي امي
~ عامل اي ياابني
ـــــ الحمدلله وانتي يامي عامله اي
~ الحمدلله
ـــــ توتر” احمم انا عاوز اجي اقعد مع حضرتك
~ انت متوتر ليه ياابني ملك قالتلي كل حاجه تعال يبني تشرفنا ف اي وقت
ــــــ شكرا هاجي النهارده بعد الصلاه العشاء
~ تمام ياحبيبي يلا عوز حاجه
ــــ لا امي عوز سلامتك
~ سلام ي ابني
ـــــ سلام
.. ها يامي جي امته
~ بضحك ” مالك مستعجله كده ليه
.. ولا حاجه عادي
~ بجديه ” بصي ي ملك مش معنى انك موافقه على العريس اللي متقدم لك انك كده بتنسي ياسين كده غلط ما تحاوليش تنسي ده بده اما انت موافقه على عريس علشان في اعجاب ف ع بركه
.. لا ياماما انا ياسين مش فارق معايا اصلا
~ الحمدلله ربنا عوضك يابنتي
.. الحمدلله المهم ياامي هاخش اوضتي علشان ارتاح قبل مازين يجي
~ ماشي يا حبيبتي
” في اوضتي ”
.. هرن ع زين اشوفو صحابو جي يروحو ولا لسه
.. الو ي زين
ــــــ الو ي ملك
.. روحت ولا لسه
ـــــ بهزار” روحت ي خطبتي مستقبليه
.. ظريف اوي المهم حمدلله علي السلامة
ـــــ الله يسلمك
.. حبيت بس اطمن عليك
ـــــ قلقانه عليا ولا ايه
.. اكيد مش انت صحبي
ــــــ بضحك” وخطيبك ي استاذه
.. ماشي ي عم
.. يلا هقفل دلوقتي عشان انام شويه
ــــــ ماشي وانا كمان هنام قبل ماجي ليكو
.. تمام عوز حاجه
ــــ لا عوز سلامتك باي
.. باي
.. ف بالي ” انا ما كنتش عاوزه ده يحصل بس اتحطيت قدام الامر الواقع يلا الحمدلله
.. هنام قبل مايجي
” بعد 4 ساعات
~ ملك يلا اصحي العريس ع وصول
.. حاضر ياماما صحيت اهو
~ ماشي يابنتي قومي صلي والبسي يكون هو جي تمام
.. حاضر
” بعد ساعه”
” زين قاعد مع احمد اخو ملك بيتكلمو ”
/ شرفتنا ي زين
ـــــ الشرف ليا والله
~ فين اهلك ياابني
ـــــ بهدوء” انا بابا متوفي امي ما رضيتش اجيبها معايا لحد ان شاء الله نحدد ميعاد القري الفاتحه والخطوبه
~ ماشي ياابني ثواني اندها ملك
~ يلا ملك كل ده
.. اهو ياماما طلعه
” قعدنا شويه وبيتكلمو لحد ما قالو نسيبهم مع بعض شويه”
ــــ عامله اي ياملك
.. الحمدلله وانت
ــــــ الحمدلله
.. احنا ع اتفقنا صح
ـــــ ايوه ما تقلقيش
.. تمام ماشي
~ اي يا حبايبي كله تمام
ـــــــ ايوه يا امي ممكن نعمل قريه الفاتحه والخطوبه الخميس الجاي
~ لا انا مش موفقه
.. ليه ياماما

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عوضي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى