رواية حكاية حب الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم نسمة أحمد
رواية حكاية حب الجزء الثاني والثلاثون
رواية حكاية حب البارت الثاني والثلاثون
رواية حكاية حب الحلقة الثانية والثلاثون
طبعا شوفنا في البرت الي فات اي الي حصل وان مها طلعت عايشة خلينا نشوف اي الي حصل
بليل بعد ماندي نامت نزل مهاب من الاوضه براحه وراح خبط علي اوضه اخوه براحه وفتح مازن وطلع هو واية ورعد وراحو صحو ابوهم وقاله عايزن يشموه شويه هواء وعايزنو يجي معاهم .
المهم راحو ووصلو العنوان وفتحت مها الباب وطبعا مهاب ومازن كانو عارفين والصدمه المرادي كانت من نصيب اية ومحمود
اية : بصدمه ماما مها ازي وبصت لمازن بصدمه مازن هو اي الي بيحصل هنا وازي ماما مها عايشه يعني هو الي قدامي ده بجد .
مازن : مش عارف يا اية بس هنعرف كل حاجه دلوقتي .
ورجعت اية بصت لمها تاني و بعياط حضنت مها ماما وحشتيني اوي بعادك كان صعب علينا كلنا انتي ليه بعدتي ياغالية.
مها : بحنيه وعياط معلش يابنتي غصب عني كان لازم يحصل كده خشو دلوقتي وانا هفهمكو كل حاجه .
محمود : بصدمه هتفهمينا اي انتي عايشه كل ده وبعيدة عننا اي الي يخليكي تبعدي بشكل ده ها فهميني .
مها : قربت منه انا اسفه بس صدقني كان لازم اعمل كده علشان احمي عيالي واحميك .
محمود : مش فاهم هتحمينا من اي وهل الموت حل علشان تحمينا.
مها : محمود ممكن تخشو جوه الاول وانا هفهمكم كل حاجه .
ودخلو كلهم الشقة
محمود : ها ياستي واهو دخلنا فهمينا الي حصل .
مها : هقولكم دلوقتي كل حاجه الي حصل ان
فلاش باك
طبعا انا كنت قايله ان مها كمان سمعت ندي وسعاد وهما بيتفقو علي تخريب العائله وتدمرها وصورت مقطع فيديو بالتليفون بتاعها وفضلت تفكر كتير تعمل اي وشفتهم وهما بيحتو الفلوس والدهب عند نسمة
مها : ياساتر يارب علي جشعكم وحقدكم بس انا مش هسمحلكم ان حد فيكم يضمر عائلتي .
وصورت بردو وهما بيحتو الفلوس والدهب وكلمو واحد يجبلهم المسدس وبردو صورت مها كل ده وفضلت تفكر لاغايت ما وصلت لحل انو هي هتنفز الي هما عايزنو هما عايزن يقتلوها وهي موفقه وطبعا جي الصبح وحصل زي ما خطتطو سعاد وندي وضربو مها بالرصاصة ودخلت المستشفي والاصابه كانت خطيره فعلا بس قوة مها ووقوف ربنا جنبها انكزها وادها عمر جديد
مها : بتعب وبتتكلم مع دكتور خالد (فكرينو)
بضعف ها يا دكتور قولت اي موافق تقول لي اهلي براه اني ميته وهديك فلوس الي انت هتطلبها قولت اي ارجوك توافق خالد : بتفكير موفق بس مش عارف بس الي هيحصل هيكون مخاطره كبيرة وممكن نطلع جثة من المشرحه الي محدش تبعها علي اساس انتي بس لو اهلك صممو يشوفو الوش قبل ما يطلعكي اي اي هيحصل هيكون مشكله كبيرة .
مها : بتفكير وذكاء في نفس الوقت
خلاص انت اديني منوم او بنج يخليني نايمه متحركش خالص وبعد كده تغطوني وطلعو الجثة مكاني ها اي رايك قولت اي .
خالد : باعجاب بتفكرها ممتاز هو ده الي هيحصل .
وطبعا ادها بنج علشان تنام ودخلو علشان يشفوها قبل التغسيل وباسو رسها وطلعو وطالعو الجثه وكفنوها وطلعوها علي اساس مها واندفنت علي انها مها وفضلت مها بقا تدور علي شقه تقعد فيها بعيد عن سعاد وبنتها وفضلت ترقبهم من بعيد لبعيد وباس كده ده الي حصل في السنه الي فاتت واختفاء مها بردو فيها
خلص الفلاش باك
محمود: بصدمه عمر اختي تعمل فينا كل ده طيب وليه كل ده هتستفاد اي .
مازن : بقرف انا كنت مفكر انهم مش هيقدرو يبعدونا عن بعض وشلت الفكره دي من دماغي من زمان مكنتش متخيل انهم لسه عايزن يضمرو عائلتي وحصل وعملو كده لما بعدونا وشغلونا عن بعض .
مها : انا كمان كنت مصدومه لما سمعتهم وسجلتلهم كل حاجه وفتحت التسجيل وسمعتهم مخططتهم في تدميرهم .
محمود: بحتقار وقرف انا مش مصدق بجد بس وحيات كل دمعه نزلت من عين عيالي ومن عينك يا مها هخليهم يندمو علي كل الي حصلنا .
مها : بصت لي اية ومهاب الي سكتين من ساعات ما سمعو الي حصل .
مها : اية مهاب حبايبي انتو متكلمتوش ليه من ساعات الي سمعتو ها .
اية : بدموع وصدمه نسمة مظلومه انا ظلمتها وبعت عنها بعد ما كنت انا كل اهلها سبتها تروح وهي وحيده .
وعيطت اية جامد اوي وقرب منها مازن وحضنها .
مازن : هش اهدي يا حبيبتي متعمليش في نفسك كده ومتنسيش انك حامل خافي علي نفسك وصحتك ووعد ليكي هنجيب حق كل دمعه نزلت من عين كل واحد فينا بس انتي اهدي انا مش بحب اشوفك كده وهنلاقي نسمه ونرجعها لينا . مها : بحزن اسفه بس بجد مش عارفه اقولكم اي انا بعت وخليتكم تصدقه ان نسمة المذنبه كل الفتره دي والمشكله انو انا لما عرفت انها مشيت من البيت دورت عليها كتير بس ملقتش ليها اثر خالص .
وهنا مهاب جاب اخرو وقام وطلع من الشقه وركب العربيه وساق بسرعه .
مازن قام بسرعه وراه اخوه وساق العربيه بس ملقاش عربيته في الطريق قدامه وفضل يدور ملقاش حاجه ورجع تاني الشقه بتاعت مها .
مازن : بحزن مش لاقيت ليه اثر ساق بسرعه ومشي .
مها : بعياط انا السبب يارتني من اول يوم كشفت الحقيقه سمحوني .
قام محمود باس رسها اهدي يامها مهاب هيهدا ويرجع بس هو فعلا محتاج يفضل مع نفسه شويه .
وهديت مها وفضلو يستنو مهاب يرجع
نروح لمهاب الي وقف علي البحر
مهاب : بعياط وحزن غبي انا غبي ليه ليه بعدت عنها وياترا هي فين دلوقتي بجد نفسي اطمن عليكي يانسمة فينك يا حبيبتي روحتي فين وياترا دلوقتي انتي بتحبيني لسه وله كرهتيني من الي سببتهولك في حياتك سمحيني يا اجمل فرحه دخلت حياتي واجمل وحداه شافتها عيني سمحيني علي وعودي الي خلفت بيها ليكي انا كسرتك اوي يانسمه سمحيني اه اه اه وبصوت عالي صرخ باعلي صوت يارب يانسمة انتي فين .
عند نسمة :
قامت مخضوضه من نومها وحطت اديها علي قلبها
نمسة: اهدي اهدي في اي انت بدق جامد ليه وبصت علي ابنها ولقتو نايم زي الملاك وقربت بسته ونامت تاني .
نسمة : في سرها ياترا انت عامل اي يامهاب انا حاسه انك موجوع بطيبت قلب يارب خفف عنه وريح قلبه .
(غلبانه يانسمة بس ياترا هتسمحي مهاب وله لا )
نرجع عند مها ومازن ومحمود واية
مها : بعياط رن عليه يابني ده بقالو ساعه ومجاش .
مازن : كان لسه هيرن جرس الباب رن وفتح وكان مهاب حاله متبهدل خالص وهدومه تراب وعينه كلها دموع .
مازن : عينه دمعت علي منظر اخوه واخدو في حضنه انا جنبك ووعد مافيش حد هيبعدنا عن بعد تاني ونسمة هندور عليها ونقلب كل مكان وان شاء الله نلقيها بس انت متعملش كده في نفسك عشان خاطري انا مش حابب اشوفك كده .
مها : بعدت مازن عن مهاب وخدته في حضنها حبيبي انا عايزاك تكون قوي علشان الجاي اصعب ولازم نوجع الي وجعنا .
مهاب : بتوعد وكره وربنا ما هرحم حد وهاخليهم يندمو علي الي حصل فينا طول السنه الي فاتت ومراتي هترجع لحضني تاني.
(ياترا هترجع فعلا وله هتسيب مهاب وتبعد وتاخد ابنها لبعيد هنشوف) .
ورجعو البيت ومها طبعا فضلت مكانها من تاني
صباحا”
عند اية ومازن
اية : مسكه صوره لنسمه وبتعيط انا اسفه سمحيني وجعتك وبعت عنك فينك يانسمه روحتي واختفيتي فين وياتره انتي مع مين وله لوحدك وماحدش معاكي سامحيني ياصحبت عمري اسفة علي كل دمعه نزلت من عينك بسببي بس انتي فينك بتمناه القيكي تاني واشوف وشك من تاني وحشتيني اوي يانسمه ووحشني براتك واسلوبك اوي.
(انتي متعرفيش براتها خلصت وانتهت من زمان صحبتك اتغيرت)
مازن: اية بطلي عياط بقا وان شاء الله هنقلب عليها كل الاماكن من تاني وهنلقيها ان شاء الله بس انتي اصبري احنا اتفقنا هنكون اقويا علشان مانسمحش لحد يكسرنا تاني اهدي يا حبيبتي كله هيتحل قريب .
اية : حضنته وفضلت تعيط وفضلت تدعي ان ربنا يرجع صحبتها واختها من تاني
نروح عند مهاب وندي
ندي : بدلع مهاب حبيبي انت كنت فين كده تسبني وانا حامل بي ابنك يرديك تسبني كده لوحدي اخس عليك بجد كنت فين علي كده.
مهاب : بهدوء عادي كنت في الجنينه بشم هواء شويه علشان اتخنقت.
ندي : طيب وانت مقولتليش ليه مش كنت نزلت معاك نقعد مع بعض.
مهاب :بهدوء ايضا عادي ياندي كنت عايز افضل لوحدي شويه ندي: بخبث وتمثيل العياط مهاب انت لسه بتفكر بالحيوانه الي كنت متجوزها مفروض عليك تهتم بيا وبي ابنك وتنسا الانسانه دي وتشلها من دماغك دي واحده قتلت ماما مها بتفكر فيها تاني ليه.
وسبتو دخلت الحمام
مهاب : بعصبية وغيظ اه ياحيوانه وربنا ل هربيكي علي الي انتي عملتي ووهوجعك زي ما وجعتيني ووجعتي مراتي
وقال بضعف اه لو اعرف فينك بس يانسمه .
عند نسمه في الشغل :
(محمد) صاحب الشغل فكرينه
محمد: قرب من مكان شغل نسمه ووقف قدامها ازيك يانسمه عامله اي واخبار الشغل ياعسل وفضل يبصلها من فوق لي تحت بنظراته .
نسمه : لحظة نظراته و بعصبيه قالت هو انا مش قولتلك قبل كده يا راجل انت عينك تنزل من عليا والله هعرفك مقامك وانت مالك انت انا عامله اي او مش عامله اي انت ليك في الشغل الي بشتغله وبيوصلك يبقا تلزم حدودك معايا مفهوم.
محمد : ليه بس الغلط ده انا طلبي شريف منك كنت بس طالب القرب منك انا عايز اتجوزك اصل سمعت قبل كده ان عندك طفل من الحرام علي حد عالمي لن ابوه مش معروف فا اي رايك اتجوزك واستر عليكي بدل ما سرتك علي كل لسان كده ههه وطبعا عرفي وضحك ضحكت استهزاء بيها.
نسمه: كان ردها عليه ضربته بالقلم جامد اوي هو انا مش قولتلك متتجوزش حدودك معايا واصلا انت مالك بيا واتجوزك انت يلي متجوز و عندك عيال مش مكسوف من نفسك بزمتك وبعدين انت كده يعني راجل انك تتكلم وتجيب في سيرت بنت وتعيب عليها وعلي شرفها ويكون في علمك انا اشرف منك ومن عشره زيك وابني ابن حلال الحمد الله مش زي تفكركم المقرف ده ومن النهارده انا بقدم استقالتي ومشيت نسمه من قدامه وسبته بصدمته .
باس خلص البرت
استنونا في البرت الي جاي وشركوني برايكم اي الي هيحصل مع مهاب ونسمه وياترا نسمه هتسامحهم وله ليها راي تاني هنشوف ومهاب والعائله هتعمل اي لما يعرفو بوجود ادم .
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية حب)