روايات

رواية حكاية حب الفصل السادس والعشرون 26 بقلم نسمة أحمد

رواية حكاية حب الفصل السادس والعشرون 26 بقلم نسمة أحمد

رواية حكاية حب الجزء السادس والعشرون

رواية حكاية حب البارت السادس والعشرون

رواية حكاية حب الحلقة السادسة والعشرون

بعد مرور سنه اخرا……..
نسمة : بس لاحظه مش هي دي نسمة الي اتعودنا عليها بي برائتها لا دي وحده تاني خالص دي بقت ام وواحده اتهانت كتير من اعز الناس واحده كبرت وعرفت الحياة صح .
نسمة : حبيبي انت انا اسفه ياعمري اتاخرت عليك اوي مش كده . ( كانت بتكلم ابنها ادم ) .
( طبعا مستغرابين هنعرف مع الوقت اي اللي حصل )
نسمة : معلش يا حبيبي كان عندي شغل كتير وملحقتش اجي بسرعه اسفه ياعيوني تعالي ياله علشان تاكل .
( ملحوظه : رعد ابن مازن واية عنده سنتين وادم ابن مهاب ونسمة عنده سنه )
نروح عند اية ومازن
مازن : بحزن اية ياله علشان نلحق سنويه ماما وجهزي رعد علشان نلحق الجماعه تحت .
( لاحظه هنا نستوعب مها مبقتش معاهم طيب ازي وماتت ازي هنعرف )
اية : بحزن احنا جهزين ياله .
مازن : بحزن تمام يا له ياحبيبتي .
وكانو نزلين من علي السلالم
مازن : خلي بالك علشان الحمل .
اية : ما انا ماشيه علي مهلي اهو .
ونزلو وكان تحط سعاد ومحمود و ندي مرات مهاب😳 .
( عارفة مفاجئة صح ايوه اتجوزو طيب ندي ازي وفقت تتجوز مهاب ومن بعد ما كانت عايزه مازن هنعرف مع الوقت )
محمود : بحزن وعيون مكسوره 🥺ياله جهزين ياجماعه .
سعاد : بحزن اه ياحبيبي الكل جاهز .
مازن : بحزن اه يابابا جهزين وبعد كده بص مشفش مهاب .
مازن : امال فين مهاب يا ندي .
ندي : معرفش بس كان هنا من شويه .
اية : بحزن علي حاله تلاقي في الاوضه بتاعت ماما مها الله يرحمها .
مازن : طيب هروح اشوفه .
وطلع مازن اوضة مها ولاقي مهاب ماسك صوره ليها هو ومازن فيها
مهاب طبعا بقا مهاب تاني واحد حزين ومكسور من اقرب الناس الي ضربو في ظهرو ومبقاش المرح بتاع زمان
مهاب : بصوت حزين ودموع 😓😭انا لسه مش مصدق يا ماما انك سبتيني لوحدي ومشيتي ليه ياماما تبعدي عندي البعد ده طب انا موجوع مين الي هيطبطب عليا ويقولي بكره احله ماما انتي سمعاني صح سامحيني ياماما سامحيني مقدرتش اساعدك وانكزك من الموت فرقنا عنك الموت ياماما كلنا مش مبسوطين مش مرتحين من بعدك البيت بقا ملهوش طعم من غيرك والالون بهتت من البيت ماما نفس اغمض عيني وافتحها الاقيكي لسه قدامي ارجعي ياماما وعد اني هجبلك حقق من الي كان السبب في بعدك عني .
مازن : بحزن علي اخوه الي اتكسر ومش بقا زي الاول بقا كل همو ينتقم من الي قتل امه وبس .
مازن : بحزن مهاب ياله قوم كلنا تحت مستنين علشان نلحق سنويه ماما قوم يامهاب وشد حيلك شويه انا مقدرش اشوفك كده وكانت ماما قبل ما تموت وصتني عليك .
مهاب : انا مش قادر اصدق يامازن مش مستوعب لاغايت دلوقتي الي حصل انا هتجنن وله هتجنن اي انا اتجننت فعلا .
مازن : بحزن كلنا مش مصدقين الي حصل كلنا بنموت مر سنه علي الي حصل بس انا حاسس ان الي حصل لسه كآنه امبارح .
مهاب : بغل وكره مش هسبها يامازن وهلاقيها ووقتها مش هرحمها خالص علي الي حصل .
مازن : بغل وكره مهاب مضيعش نفسك في واحده متسواش حاجه دي اخرها ندوس عليها ونمش منضيع وقتنا عليها . مهاب : في سرو لا مش هسبها ولما الاقيها هقتلها زي ما قتلت ماما وراكي وراكي يانسمة .
( لاحظه نفهم مها ماتت مقتوله والي قتلها نسمة ومهاب بقا كره نسمة او خلينا نقول الكل بقا يكرها ).
مهاب : طيب ياله يامازن علشان نلحق .
مازن : ياله .
ونزلو الاتنين تحت وطلعو وركبو العربيات وراحو المقابر
عند نسمة
نسمة : بهمس لي ابنها الي نايم جنبها وعياط 😭مش هسامح حد انا مش هسامح حد يا ادم انت مش عارف هما عملو فيا اي قتلوني يا ادم دبحوني خلوني عايشه مدبوحه ومن اولهم ابوك واية صحبتي الي قالت مش هتسبني كلهم كدبين انت الي بقيلي في الدنيا دي كلها انت روحي انت الروح الي عايشه لاغايت دلوقتي علشان موجود في حياتي انا هربت في مكان محدش هيعرفني وله هيشفني فيه خالص اسفه يا حبيبي عارفه بفضل اعيد واكرر الكلام كتير بس علشان منساش اني في يوم من الايام اداس عليا من اغله الناس ليا .
نرجع لمهاب وندي
ندي : بدلع ماسخ مهاب هوبا حبيبي احضر الغداء
( انا ياله يا بنت المديقه من هنا )
( انا بردو في حاجات كتير مش فهمنها هنفهمها مع بعض الكل مستغرب اي الي حصل هنعرف في الاحداث الي جايه واسفه للمقطعه )
مهاب : لا مش عايز ياندي شكرا .
ندي : بخبث حبيبي انا مش قادرة اشوفك كده الله يسامح الي كان السبب في الي غيرك كده ده انت كنت ديما مبتسم وفرحان.
مهاب : ندي مهاب بتاع زمان ده تنسي خالص ومتفكريش في تاني هو اندفن مع الي اندفن تحت التراب مهاب بتاع زمان مات مفهوم .
ندي : اسفه يا حبيبي مش قصدي اديقك سمحني يابيبي وراحت باست خدو .
مهاب : ببرود حصل خير ياندي وقام وسبها .
ندي : ههههههههههه اه زمان كان نفسي في مازن بس دلوقتي مبقتش عايزه غير انت وبس ووراك وراك لاغايت ما تحبني وتجبلي كل الي بتمناه انا هنا طلباتي اوامر وكل الي نفسي فيه بيتحقق .
عند اية ومازن
مازن كان نايم وابنهم في النص ونايم واية صاحيه
اية : في اديها صوره لنسمة وبكره قالت
الله يسمحك يانسمة علي الي انتي عملتي بجد نزلتي من نظري وبقيت اكرهك ليه يانسمة ماما مها عملتلك اي علشان تموت علي ايدك دي كانت اطيب منها مافيش كانت ديما بتيجي علي مهاب علشانك وديما كانت بتخصمه بردو علشانك ياخساره ياخساره بجد كل العمر الي كنت مخدوعه في منك انتي مكونتيش بي البرائه الي كنتي بترسميها الفلوس عمتك عن حاجات كتير الله يسمحك .
وطلعت صوره تاني لمها اتكلمت بحزن وعياط ماما وحشاني اوي وحشني نصيحك وحشني صوتك ربنا يصبرنا كلنا علي فراقك فراقك كسرنا كلنا ياماما نفسي ترجعي لو لمدت يوم واحد ياحبيبتي انتي وحشاني خالص ووحشني اتكلم معاكي زي زمان ومسحت دمعها وباست ابنها وجوزها ونامت ) .
باس هنا خلص البرت
طبعا كتير مستغرب اي الي حصل وازي ده كله حصل ومها ماتت ازي ونسمة موتتها ازي وهربت ازي ومهاب وندي اتجوزو ازي وازي ندي بقت تحب مهاب هنعرف .

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية حب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى