روايات

رواية حكاية حب الفصل الثلاثون 30 بقلم نسمة أحمد

رواية حكاية حب الفصل الثلاثون 30 بقلم نسمة أحمد

رواية حكاية حب الجزء الثلاثون

رواية حكاية حب البارت الثلاثون

رواية حكاية حب الحلقة الثلاثون

هنبداء اول مشهد عند سعاد الي بتزغراط .
سعاد : الف الف الف مبروك يا حبيبتي ماما واخيرا هتكوني احله مامي في الدنيا .
ندي : ايوه ياماما انتي متتصوريش الفرحه الي انا فرحها.
،،طبعا الكلام ده كله قدام محمود”مازن”اية “مهاب .
مازن : بفرحه نوعا ما مبروك يامهاب الف مبروك ويارب يتمم حملك علي خير ياندي والف مبروك ليكي انتي كمان .
ندي :الله يبارك فيك يامازن .
محمود: بحزن الف مبروك ياعيال يتربي في عزكم ان شاء الله .
ندي : الله يبارك فيك ياخالو .
سعاد : بخبث شوف سبحان الله البنت الي ما تتسمي نسمة دي يشاء ربنا متحملش علشان متتربطش بي عيال من دم القاتلة دي.
مازن : بعصبيه وليه السيرة الي زي الزفت دي افتكري حاجه عدله ياعمتو مش نقص قرف هي .
اية : ايوه مازن معاه حق ياله الله يسهلها بعيد عننا .
ندي : بخبث اي ياماما بتجيبي سيرتها لية البنت دي دي واحده متستهلش اي حاجه وبعدين الحمد الله انها ماجبتش من مهاب عيال .
( انا ده انتي وامك هتتصدمو صدمة حياتكم اصبرو بس )
مهاب : اه كويس اني مجبتش منها عيال ونقفل بقا علي الموضوع ده وينتهي خالص ميتفتحش تاني .
مهاب : في سرو هجيبك يانسمة وساعتها محدش هيرحمك من تحت ايدي الي عايز اعرفه راحت فين دي اختفت احنا دورنا في كل حتة وهي مش باين ليها اي اثر اوف بس هجيبك ووراكي لاغايت ما تظهري بشوية حنين بس ياترا عامله اي وعايشه ازي وبعدين انا مالي عايشه ماتت هتفرق معايا وله تاثر معايا انت هتضحك علي نفسك يامهاب اي الي مش هياثر انت من بعد ما مشيت وانت ساعات بتحن ليها وهي كانت اكتر واحده سببت في وجع دايم مع الكل يارب صبرني واهديني للطريق الصح وخفف الوجع من علي قلبي وقلوب الجميع هنا بس مش قادر اصدق ان انا اتجوزت وكمان قريب هكون اب ولسه بحن لي واحده غير الي معايا بس انت عمرك ماحبيبت غير نسمة وبس يامهاب اه اتجوزت غيرها بس قلبك من ساعات ما اتكسر بي ساببها متفتحش لي اي واحده غيرها بس كويس ان ماجبتش منها عيال تربطني بيها اكتر .
(انا بس الي انت مش عارفه انك اب بجد لطفل برئ صغير وانك خسرت مراتك الي بتحبك)
بعد مرور شهر علي الحال ده ومافيش جديد كل مده الكره بيتكون من تاني في قلب مهاب اول ما يشوف صورة امه
في يوم مازن ومهاب في الاوضه بتعات مها
مازن : بعياط ماما انتي وحشتيني اوي وحشني اوي لما بتيجي تصحيني من النوم ووحشني تحضريلي هدومي ووحشني كل حاجه فيكي فينك ياماما اه والف اه من بعدك ياماما فينك ياغاليه .
مهاب : بعياط ايضا ماما فراقك صعب علينا انا الي وحشني انكشك واضحك معاكي وحشني حضنك ياماما وحنينتك عليا وخوفك عليا وحشني ايام زمان
وافتكر ،، فلاش باك
مها : بتجري علي السلم ومسكه في ايديها عصاية كبير والله هربيك انت وهو بقا بتتضحكو عليا ياشويت جزم .
ومهاب بيجري علي السلم ويتزحلق ومازن بيطلع وينزل وهي بتطلع وتنزل وراهم ولفو البيت كله وهي تعبت وقعدت وهما قعدو جنبها .
مازن : مشاء الله عليكي صحه هايله ياماما 😂😂
مهاب :بهزار صحه اي بس ما اهي تعبت ومش قدره تكمل جري اهي ههههههههههه طلعتي ضعيفه .
مازن : بهزار لا بجد مشاء االله جبتي من فين الصحة دي 😂😂 مها :😁😁 اه منكم انتو الاتنين تعبتوني معاكم بس ربنا يخليكم ليا يا اجمل ما ليا في حياتي بس مايمنعش انك انت وهو عايزين تتربو ومسكت تاني العصاية وضربتهم بيها وهما يجرو وهي تجري وراهم
عوده من الفلاش باك
محمود : مازن مهاب .
مازن “مهاب : نعم يا بابا .
محمود : بحزن انا عارف ان الحاجات الي هحكيها دي هتكون اول مره اتكلم معاكم فيها من ساعات وفاة مها بس انا اتخنقت وكنت محتاج حد اتكلم معاه .
مازن : وهي اي الحاجات دي يا بابا .
واية دخلت قعدت معاهم
محمود :بعياط انا انا وحشني عيالي ومراتي الي لما كنت بخش البيت بلاقي عيالي الي ضحكتهم ديما منوره وشهم بس انا شايف دلوقتي اتنين تاني غير عيال انا انا مفتقد عيالي وكمان مابقتش شايف ان انتو بتقعدو مع بعض زي الاول بقيتو بتقدمو روتين مملل بس علشان تعيشو فين عيالي هما فين انا مش شايف واحد فيهم قدامي فين مازن الي كان سند ودعم لي اخوه ولينا و فين مهاب الي كان بيستقبل اي حاجه ومش بيعقلك عليها دلوقتي بقا اول واحد يعلق علي كل حاجه وبقا كل همو ينتقم ومش بيفكر غير في نفسه وبس .
بصاله مهاب بصدمة .
محمود : ايوه بتفكر في نفسك وبس ولما في يوم لما تلاقي نسمة وتقتلها زي ما عملت مع امك و دلوقتي عايش حياتك علشان انتقامك وبس ومفكرتش في يوم احنا ممكن نعمل اي من بعدك ها قولي يابني ابني مهاب فين راح فين انا بقيت محتاجه ابني فين وانت كمان قولي ابني مازن فين فينك يامازن انت ليه مش بتمنع اخوك من الغلط وبتشجعو عليه ها قولي لية دلوقتي بتقف معاه في الطريق الغلط ليه بقيتو بعاد عن بعض ليه ها قولو عيالي فين .
مازن : قام حضن ابو وبدموع انا اسف يابابا علي التقصير الي حصل مني سامحني ياغالي ووعد اني هرجع ابنك الي انت عايزه.
مهاب : حضن هو كمان ابوه وانا كمان يا بابا اسف ووعد ان انا هانساه انتقامي .
محمود : بحزن وانا الي اسف علي كل لحظه مكنتش حنين معاكم سامحوني ياعيالي انا دلوقتي مليش في الدنيا دي غير وجدكم في حياتي .
مازن”مهاب : انت بتعتزر علي اي يابابا انت الي اغاله حاجه في حياتنا واحنا الي اسفين علي اي تاثير حصل من نحيتنا وحضن محمود عياله ودمعه نزلت علي خدو .
محمود : في سرو ربنا يحميكم ليا ياعيالي وتفضلو منورين حياتي بحزن اه لو تعرفي وحشتيني اد اي يامها الله يرحمك ياغاليه ويجمعني بيكي في الجنه .
عند نسمة:
مسكه ابنها وبتلعبو وابنها بصللها وبيضحك
نسمة : يا روحي انت ربنا يحميك ليا ياعيوني وافضل كده شايفه ابتسمت القمر دي انت حياتي ودنيتي وكل حاجه ليا وبتمنا تفضل كده ديما في حضني واتكلمت بدموع وخوف بس انا خايفه تسبني زي الي سبني وبعد عني الكل كانو بيوعدوني انهم مش هيسبوني و اديني اهو بقيت لوحدي بس انت معايا بس خايفه تسبني هنتهي ساعتها اوعدني تفضل كده جنبي.
ومسك ابنها ايدها تاكيد علي ان مش هيسبها .
ادم : بي برائه طفل م ا م ا (ماما ) .
ودي كانت اول مره ينطقها .
نسمة : بي برائه ادم انت قولت ماما صح انت اتكلمت وقولتلي ماما يا روحي انت وعينيها دمعت انا ماما ايوه .
فتحيه : الي وقفه عند الباب بدموع اه يا حبيبتي قال ماما قالك ماما يانسمة ودخلت شالت ادم من نسمة .
فتحيه : ياروح قلبي انت مشاء الله عليك يا عمري انت والله البصه في وشك بتخلي الواحد يحس براحه كده .
نسمة : بدموع وضحك في نفس الوقت شفتي ياطنط قالي ماما ازي انا فرحانه اوي .
وهنا ابنها قال ماما تاني تاكيد علي كلامها وفضل يضحك لي امه وغمزاته الي في وشه وعينه الي مزيج من عين ابوه وامه وشعرو الجميل وخدوده حمره وفضل يلعب بي ايدو في حضن فتحيه علشان عايز امه قربت نسمة منه وشالته وفضلت تلعبه ورضعته ونام .
واهو ادم القمر واهو👇🏻
عند ندي ومهاب:
ندي : اي يامهاب انت مش فرحان بي ابننا وله اي انت معلقتش من ساعات ما قولت الخبر الصبح .
مهاب : بهدوء لا فرحان ياندي اي الي هيخليني مفرحش ده ابني واكيد هفرح بوجودو وربنا يكملك الحمل علي خير ونفرح بي انا وانتي .
ندي : بدلع ومحن وخبث انت متتخيلش انا فرحانه ازي علشان في حته منك جوايا ومبسوطه اني هكون ام عيالك .
مهاب : ببرود طيب ياندي انا داخل اخد دش وقام وراح الحمام. ندي :بغيظ بقا كده يامهاب ماشي .
خلص البرت استنو البرت الي جاي وفي مفاجئه في البرت الجاي
ياترا اي هي المفاجاة وياترا مهاب هيعمل اي لو عرف ان نسمة مظلومه ونسمة ياترا هتعمل اي هنشوف

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية حب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى