رواية حكاية حب الفصل السابع والعشرون 27 بقلم نسمة أحمد
رواية حكاية حب الجزء السابع والعشرون
رواية حكاية حب البارت السابع والعشرون
رواية حكاية حب الحلقة السابعة والعشرون
نبداء اول مشهد عند نسمة صباحا
نسمة : بهمس للسيدة الي وقفا قدمها طنط فتحيه خلي بالك من ادم وانا حضرت الرضعه وكل حاجه عندك لما يصحا بس شربي اللبن وادي الالعاب عقبال ما اخلص شغل معلش هتعبك معايا زي كل يوم .
تعالو نتعرف عليها .
فتحية : سيدة كبيرة في العمر ٧٧ سنه ووحيده عيالها اتجوزو وسفرو وسبوها لوحدها شعرها ابيض ومتوسطه الطول وحنينه اوي وبتحب نسمة وابنها الي عايشين معاها بقالهم سنه .
وهي دي فتحيه .
فتحية : بحنيه يابنتي انتي كل يوم تقولي نفس الكلام ده انتي وابنك في عيني .
نسمة : بحب تسلمي ياطنط انا همشي دلوقتي علشان متاخرش يالله السلام عليكم .
فتحيه : وعليكم السلام بحزن عليها ياعيني عليكي يا بنتي صغيرة انتي علي الهم الي انتي في ده ربنا يرزاقك يابنتي ويجبر بخطرك ويحميكي انتي وابنك وقربت من ادم وبستو في خدو
عند نسمة في الشغل :
هاجر: لي واحده زميلتها بتريقه اهي ملكه الجمال جت .
نسرين: ياشيخه باله قرف علي الصبح دي انسانه متسواش اي حاجه .
سمعتهم نسمة
نسمة : بصوت عالي بقولك اي انتي وهي مش كل يوم اسمعلكم كلام علي الصبح عليا واسكت لا منك ليها احترمو نفسكم بدل ما اعرفكم مقامك انتي وهي ومش هيفرق معايا اي حد انتي سامعه انتي وهي .
(لاحظه هي الي بتتكلم دي نسمة ايوه نسمة مش قولت اتغريت مابقتش بي البرائه الي اتعودنا عليها هنعرف اي الي غيرها بردو) .
محمد: بصوت عالي في اي وصوتكم عالي مافيش احترام ليا علي الصبح ليه .
محمد:صاحب الشغل الي في نسمة ومعجب بيها
وعند ٣٦ سنه
وطويل ومتجوز وعندو عيال وهو ده محمد
هاجر :دي نسمة يافندم هي الي عماله تزعق من الصبح ومحدش كلمها.
نسمة: بصوت عالي انتي وحده كدابه وانا مش هكلامك طول ما انتي مش غلطانه انتي الي غلطي فيا وبتجيبي في سرتي علي طول لكن لي هنا وبس ومش هسمح بي حد يهني تاني انتي سامعه .
محمد: بنظرات لنسمة متفاحصه من فوق لتحت خلاص اهدي يا انسة نسمة حصل خير ومحدش هيجيب سرتك تاني .
نسمة: اولا عينك لو منزلتش من عليا هخزهالك وثانيا انا مدام مش انسة وثالثه محدش هيعرف يجب سرتي تاني وراحت علي هاجر ونسرين وضربت فيهم وشدت شعرهم بعد ما بعدت عنهم نسمة : بصوت عالي دول الي قدمكم هيكونو عبرا لي الي هيجيب في سرتي تاني فاهمين .
محمد: بخوف خلاص يانسمة اهدي مش هيحصل غير الي انتي عايزة بعد كده.
نسمة: بعد ما هديت تمام يبقا يحصل كده تاني .
وراحت قعدت في مكنها بعيد عن الكل طبعا بعياط مع نفسها ايوه يانسمة متخليش حد يكسرك تاني اوعي تضعفي لي اي حد تاني وكلهم هياخده حسابهم علي كسرتك ووجعك ياله بقا امسحي دموعك متخلهاش تنزل تاني علي اي سبب تاني ومسحت دمعها ورجعت تكمل شغلها.
عند مازن :
مازن : كان في الشركه ودخل عليه عمرو
ومازن كان سرحان
عمرو : مازن .
مازن مكنتش معاه.
عمرو : مازن .
بردو مكنش معاه
عمرو: يامازن وراح هزو.
مازن: دموعه نزلت ومسحها بسرعه عمرو انت جيت امتا .
عمرو : لسه من شوية واصل وكنت بكلمك وانت مش معايا .
مازن: معلش ياعمرو حصل خير كنت عايز حاجه .
عمرو: ياصحبي هون علي نفسك شويه وادعيلها بالرحمه.
مازن :مش قادر اصدق الي حصل كابوس مزعج بشكل بس للاسف حقيقي ماما ماتت مقتوله ومن مين من الزفتة نسمة لو وقعت بس تحت ايدي بس هي اختفت زي ما يكون فص ملح وداب ومحدش عارف هي فين ومهاب كل همو دلوقتي يلاقيها ويقتلها.
عمرو : انساه يامازن محدش لقاها خالص طول الفترة الي فاتت ومحدش هيعرف يجبها وحته الحكومه بتدور عليها ولو لقوها هيسجنوها متلوس ايدك انت واخوك فيها الانسانة الي زي دي خسارة تضيعه نفسكم علشانها.
مازن : نلاقيها بس يا عمرو .
عمرو: اهد بس لعلو خير .
مازن :مغير للموضوع سيبك انت دلوقتي خلينا في الاجتماع.
عمرو :متفاهما ماشي.
نروح عند مهاب :
ابراهيم :اتجوز هدير بعد حب كبير وهدير حامل وعندهم ريناد .
ابراهيم : لسه بردو ملقتهاش يامهاب.
مهاب: لا لسة بس قريب هلاقيها ومحدش هيرحمها مني خالص ابراهيم: انا مصدوم بجد ان الانسانة دي يطلع كل ده منها
مهاب: انا الي مش مصدق ان انا حبيت وحده زي دي انا خسرت كتير اوي يا ابراهيم وقلبي انكسر مليون حتة وفي خنقه جوايا محدش حاسس بيا خالص انا بموت .
ابراهيم قام حضن مهاب كله هيعدي ان شاء الله يا حبيبي انت بس سيب كل حاجه لي وقتها .
مهاب : في سرو والله ما حدش حاسس بيا انا انكسرت ومن مين من نسمة الي كانت كل حياتي بضعف لية يانسمة عملتي كده ياخساره بجد .
عند اية راحت لعائلتها
مرفت : طمنيني عليكي يا بنتي عامله اي والاخبار عندكم في البيت .
اية : بحزن هكون عامله اي ياماما موجوعه اوي مش عارفه متلغبطه وكمان بقالي كام يوم بحلم بي نسمة وان هي بتعاتبني وبتقولي لية سبتيني انا مبقتش عارفه اعمل اي وعيطت اية
مرفت: قامت حضنتها يابنت هوني علي نفسك كده وبطلي عياط علشان الي في بطنك بس يا بنتي اهدي كل حاجه هتتحل اية : بصوت عالي وزعل هو اي الي هيتحل محدش في البيت بقا زي الاول كله اتغير وجوزي الي بقا ديما سرحان ومش معايا ومهاب الي مابقاش زي الاول انكسر ياماما وديما قاعد لوحده وبابا ده الي حالته حاله مبقاش بيتكلم غير قليل خالص وبردو ديما قاعد لوحده ومش بيسمح لحد يقعد معاه حته اختو محدش فينا كويس ماما مها لما راحت خدت كل روح واحد فينا.
احمد : لا حوله وله قوه اله بالله اي الي حصل في الدنيا بقا نسمة تكون سبب في كل الوجع الي عندكم ده و البنت الي كانت بتخاف من خيالها تسيب علامه في كل واحد فيكم بالشكل ده احنا كلنا كنا مغشوشين فيها .
اية : بكره انا مش عايزه اسمع اسم البنت دي تاني دي انسانة متستهلش اي حاجه خالص انا بكرها بكرها.
عند فتحية :
فتحيه : بي قالة حيلة يارب اعمل اي الولد مفحوت من العياط بس يا حبيبي بس ماما قربت تيجي خلاص لا ياروحي لا خلاص بس بس لا يا حبيبي لا.
نسمة اول ما فتحت الباب وسمعت ابنها بيعيط جريت عليه وشالته من فتحية و بحنية لا يا حبيبي بلاش عياط انا جيت وحشتك ماما صح انا جيت ياحبيبي انا جيت وفضلت تبوس فيه
ابنها سكت اول ما شالته وفضل يضحك لي امه .
نسمة : بحنية اكبر ودموع ياروحي وانت كمان وحشتني اوي اوي ماما بتحبك اوي انت كل حياتي انت الدنيا الي بتحمل علشانها.
فتحية: بدموع ياحبيبتي يا بنتي اتحملتي كتير اوي اتحملتي الي محدش يتحملو.
نسمة : الحمد الله كله يهون علشان ادم بس معدش يهمني اي حد تاني
فتحية :بحب ربنا يعوضك يا بنتي ويكرمك فيه ويريح قلبك يارب.
نسمة: يارب ياطنط يارب .
فتحيه: طيب هاتي يابنتي ادم وخوش انتي خدي دش واتغدي نسمة :لا انا مليش نفسي انا عايزه بس اقعد مع ادم شويه فتحيه: بعصبية خفيفه يابنتي مينفعش كده انتي مهمله في نفسك اوي.
نسمة :بحزن هيفرق اي ياعني كل حاجه حلوه راحت طنط فتحية انا بجد شبعانه مش جعانه ياحبيبتي اول ما اجوع هكل علي طول .
فتحية : يعني انا مش عارفاكي يانسمة ديما بتقولي كده ومش بي تاكلي حاجه .
نسمة: لا هاكل لما اجوع وفضلت تلعب ابنها وتبوس فيه.
فتحية: وهي علي بابا الاوضه ربنا يصبرك يا بنتي علي الي انتي فيه يارب .
نسمة : بعد لما نام ادم بستو بدموع عارف يا ادم انا مظلومه ومحدش صدقني كلهم وجعوني اوي اوي وفضلت تتكلم معاه وتحكيلو علي الي حصلها زمان.
(فلاش باك):
طبعا كلنا كنا عرفين ندي وسعاد كانه بيفكرو ازي يوقعو العائله
تعالو نعرف عاملو اي فضلو يحولو كتير غير ديما كانو بينكدو علي اية ونسمة في اي وقت .
ندي : بحقد وخبث ماما انا لاقيت خطه بس محدش هيصدق وله يخطر في بالو ابدا.
سعاد : بتركيز اي هي دي .
ندي :هقولك قربي بص ياستي طبعا كلهم بيحبو نسمة مرات مهاب سواء من الكبير لي الصغير في البيت ده وكلهم عارفين انها بريئه ومحدش بيصدق عليها حاجه اي رايك نعمل حاجه كده تخلي الكل يكرها ويكون همهم بس ينتقمو .
سعاد : ايوه واي هي الحاجه دي .
ندي : بكره وشر قتل .
سعاد :بصدمه قتل ازي.
ندي: بشر هنخلي نسمة تقتل طنط مها.
سعاد :بشر اكبر هو ده الكلم ها قولي هنعملها ازي وبعدين الهبلة دي مستحيل تقتل نمله.
ندي :بشر ومين قال انها هي الي هتقتل.
سعاد :بستغرام امال مين يابنت ماتقولي وتخلصي اي الحكاية ندي: احنا.
سعاد : ازي.
ندي: هقولك بص ياستي بعد بكرة الكل مش هيكون في البيت غير نسمة وطنط مها صح.
سعاد :بتركيز ايوه وبعدين.
ندي :بص ياستي واحنا كمان هنتصرف ونقول ان احنا كمان هنطلع برا البيت بعد بكر.
سعاد : ازي طيب وانتي بتقولي احنا هنقتلهاً
ندي :احنا مش هنطلع من البيت احنا بس هنطلع نقعد في الجنينة الي جنب القصر واول لما يمشو كلهم هندخل تاني من الباب الخلفي اشطا.
سعاد :بتركيز ايوي كملي.
ندي : بشر وهنقتل مها.
سعاد : ايوي هو ده الكلام بس احنا هنقتل ازي.
ندي : بالمسدس وهنوقعها من علي السلم.
سعاد :طيب وازي هنلبسها في نسمة.
ندي :هقولك بكرة احنا نحط فلوس في هدوم نسمة ونوهم الكل بي انها نسمة.
سعاد : حلو الكلام خلاص احنا نبداء من النهاردة باليل بكل ده. ندي :اشطا وانا معاكي
ومن بعيد كان اثنين سمعين الكلام ده مها” نسمة .
ايوه مها سمعت كل ده وسجلت كمان) .
نسمة :كانت ساعاتها لسه مش عارفه تعمل اي بس اكدت علي نفسها بي ان محدش هيصدق ودعت ربنا بي ان يحفظها مسكينه نسمة متعرفش اي الي مستخبي بكرة .
ونفذت ندي وسعاد الخطه الاوله وحته الفلوس والدهب عند نسمة وحصل مشكلة كبيرة ومهاب مصدقش اي حاجه عنها وعمل مشكله مع الكل
وجي اليوم الي اتغير كل حاجه ومشيت الخطه زي ما هما عيزين وجي يوم موت مها
ومهاكانت متغيرة وطول الوقت بي تدعي وقبل الحادثه بي يوم طلبت مازن في الاوضه .
مها :بحزن وصوت حزين مازن انا عايزه تخلي بالك من مهاب ) .
بقلمي : نسمة احمد
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية حب)