رواية عودة إبليس الفصل الثاني 2 بقلم رشا منصور
رواية عودة إبليس الجزء الثاني
رواية عودة إبليس البارت الثاني
رواية عودة إبليس الحلقة الثانية
سهي….
الشارع كان هادى أوى وبصراحه كنت متونسه بالقطط ولما قربت من البيت اتفاجأت ب صاحب البيت واقف مع ناس بيقولهم هى دى الاوضه اللى بقولكم عليها مساحتها كبيره وبحمام يعني تنفع مخزن أو محل كمان ايه رأيكم بصيت للقطط ولهم
ودخلت البيت بصيت ع القطط لقيتها اختفت دخلت الاوضه ومقدرتش اجيب ل أمي سيرة واطمنت عليها ونمت وشوفت حلم غريب أوى
شوفت صاحب البيت وهو داخل البيت ويا دوب طلع السلم وأول ما وصل شقته في الدور التالت اتكعبل وقع وخد السلم كله لحد ما وصل قدام باب الاوضه عندنا
وفضل يصر’خ ويتألم والقطط واقفه قدامه والجيران اتلمت وخدوه المستشفى
وصحيت الساعه 10 الصبح
يااااااه أنا نمت كتير أوى بس حسيت نفسي صاحيه مرتاحه ومبسوطه رغم أنى مقدرتش انسي الحلم
وعديت الفلوس اللي معانا لقيتهم 85 جنيه بس المفروض دول اللى هنعيش بهم امي قالتلي خدى خمسة وتلاتين جنيه هاتي بهم أكل يكفينا كام يوم وخدى الخمسين جنيه الباقي مع الخمسين اللى هتاخديهم من الست أم هشام وادينهم يابنتي ل صاحب البيت وقولي له أن شاء الله كل يومين هديك مئة جنيه وكدا يابنتي أن شاء الله هنسدد اللى علينا قبل ما الشهر ما يخلص بأذن الله
قولت لها حاضر وروحت السوق وقولت اعدى ع خالتي أم هشام بالمرة اقولها ع الفلوس
يمكن تديني نصهم اقدر ازود في الأكل شويه وفعلاً روحت الكشك وحكيت لها كل حاجه ولقيتها بتقولي
خالتي أم هشام
علشان كده أنا لقيت في الفلوس خمسة جنيه زيادة أنا افتكرت حد له باقي
خدى يابنتي واديتها الخمسة جنيه وقولتها ده رزق ربنا باعته لكي وأنا ماليش أى حق فيه وخدى كمان حساب امبارح الخمسين جنيه وروحى يابنتي هاتي الأكل واعملي واكلي أمك وتعالي الساعه 5 بالسلامه يابنتي
سهي…..
كنت ماشيه فرحانه اوي وطول ما أنا ماشيه بقول الحمد لله وفكرت اجيب بهم أكل بس رجعت وافتكرت صاحب البيت قولت خلاص بدل ما اديله مئة جنيه اديله مئة وخمسين وبكره أن شاء الله اديله خمسين كمان ويبقي كدا مش فاضل غير ألف جنيه يارب قدرني علي السداد
وجبت أكل ب 40 جنيه ما أنا حطيت الخمسه جنيه اللى اديتهالي خالتي أم هشام
وروحت البيت وحكيت ل أمي ع كل حاجه وقالتلي اطلعي ل صاحب البيت ولما طلعت فضلت اخبط ع الباب محدش رد ولقيت الجارة اللى فى الشقه قدامه قالت ليا فيكي الخير يابنتي بقي هو عاوز يطردكم وانتى طالعه تطمني عليه هو لسه يابنتي مرجعش
قولت لها مرجعش منين قالتلي من المستشفى يابنتي ما هو امبارح لما وقع من السلم الجيران خدوا ع المستشفي بيقولوا أنه جبس دراعه وفي كدمات في بقيت جسمه وهيفضل محجوز كام يوم
وهنا افتكرت الحلم والقطط نزلت قولت ل امى ع اللى اتقالي من جارتنا لكن خوفت احكي لها ع الحلم ولقيت امي قالت سبحان الله يمكن ربنا عمل كدا لحد ما نجمع له الفلوس ربنا يسترها علينا ويدبر لنا حالنا
وعملت بطاطس مهروسه وخدت ساندوتش معايا وحطيت الأكل جنب أمي ومشيت اروح الكشك وأول ما خرجت من الشارع لقيت القطط واقفه
بصيت لهم وضحكت ومشيت وهما جنبي قولت لهم أنا انهاردة معايا أكل هناكل أن شاء الله سوي
ووصلت الكشك ولقيت خالتي أم هشام بتقولى
والله وبقي لكي زباين يا سهي في ناس جت وسألت عليكي ولما قولت لهم أنك لسه قدامك ساعه قالولى خلاص كمان ساعه نبقي نجيلها نشرب الشاي
سهي…
كنت فرحانه اوي من كلامها وقولت لها ربنا يجعل في وشي الرزق والقبول يا خالتي وسألتني ع أمي وطمنتها عليها وبعدين مشيت
بصيت ع القطط لقيتها مش موجوده وبعد المغرب لقيت الناس بتوع امبارح ومعاهم الراجل اللي ادانى خمسين جنيه بيقولى حمدالله على السلامه يا وش السعد أنا جيت العصر لقيتك مش موجوده
قولت له أنارشامنصور بقف من الساعه 5 قالي اعملي لنا بقي خمسه شاى وعشر ساندوتشات جبنه
عملت لهم وأنا مبسوطه أوى ولقيت عم عثمان بتاع المستشفى جاى وطلب منى تلاته شاى واخد ساندوتشات هو كمان وطول ما الناس دى قاعدة جنب الكشك بتاكل وتشرب الشاى في زباين عماله تهل عليا أنا بعت حاجات أكتر من مئة جنيه في ساعه واحده بس ده غير لسه حساب الناس دى بصراحه مكنتش عوزاهم يقوموا وشهم حلو عليا ورجعوا طلبوا شاى تاني وبعدها اخد بسكويت كتير وشيبسي وقال للناس اللي فوق وسألني ع الحساب قولت له 73 جنيه
راح مطلع 200 جنيه وقالي الباقي علشانك أنا لما طلعت امبارح علشان اطمن ع بنتي عرفت أنها جابت تؤام ولدين وبنتي متجوزة واحد صعيدي وأول ما سمع كدا بقي طاير من الفرحه واهله هيد’بحوا عجل وهيعملوا عقيقه وأنا حالف أنك هتاخدى نصيبك منها يا وش السعد
قولت له بس ده كتير أوى يا عم الحج
قالي كتير ايه يابنتي انتى رشامنصور مش عارفه حاجه جوز بنتي يبقي كبير عيلته وكان متجوز واحدة قبلها ولما جابت له البنت طلقها لأنه عاوز وريث يشيل إسمه وكل ما نروح للدكتور علشان يعرف نوع الجنين الدكتور يقولوا مافيش حاجه ظاهرة اصبر ليوم الولادة كنت خايف أحسن بنتي يوم ولادتها تتطلق هى كمان وتبقي صدمه لها
واهى دلوقتي جوز بنتي واهله كلهم فوق شايلين بنتي ع رأسهم ….
عرفتي بقي أن مافيش حاجه كتير عليكي
يلا اشوفك ع خير إحنا هنمشي بكره الصبح بس أحنا ساكنين قريب من هنا ويوم السبوع بأذن الله هتلاقيني عندك سلام
كنت فرحانه اوي ده ساب ليا 127 جنيه احمدك واشكر فضلك يارب وببص لقيت القطط جت وطلعوا فوق رجلي ميعادا القطه الصغيره مش عارفه تطلع وعماله تشد في العبايه بتاعتي 🐈 شكلها عسل أوى اخدتها وبوستها وقولت لها بكره تكبري وتعرفي تنطى زيهم كدا
ونزلت قعدت ع الأرض وطلعت ساندوتش البطاطس كانوا قاعدين جنب بعض بيبصولى وساكتين قطعت لهم قطع صغيرة وحطيت لكل واحد ورقه وعليها القطعه بتاعته بصوا لبعض وابتدو يأكلوا
حساهم اذكياء أوى وفاهمين كلامي وهنا افتكرت الحلم ولقيت نفسي بحكيلهم ع تفاصيل الحلم وكلام الجارة ليا وقولت لهم يا سلام لو صاحب البيت يفضل اسبوع في المستشفى اكون حوشت مثلاً 600 جنيه وقتها مقدرش يطردنا أصل العقد مكتوب فيه شرط لو مدفعناش الإيجار تلات شهور له حق يطردنا من غير انذار وهو كان مديني فرصه اسبوع لأن كدا هيكون الشهر التالت خلص فلو دفعت له شهر يبقي ميقدرش يطردنا من الاوضة
شوفتهم بصوا لبعض وبصولى وهزوا رأسهم كأنهم بيقولوا حاضر 🤔😲
ايه ده هو انتوا فاهمين كلامي هزوا رأسهم تاني ليا بقيت مش عارفه المفروض أعمل إيه اجري من الكشك ولا اصوت ولا اعمل ايه وفي وسط خوفى لقيت مشهد القطط التلاته وكانوا واقفين جنب صاحب البيت وقت ما وقع
ولقيت نفسي بدون تفكير بقولهم هو انتوا اللي عملتوا كدا فيه هزوا رأسهم تاني قولت لهم يا ولاد الجنيه والله عسل طب خلوا في المستشفى لحد ما اكمل اجرة شهر ادفعها له
لقيتهم طلعوا ع رجلي وناموا خدت القطه الصغننه وشيلتها ونيمتها ع كتفي كأنها طفل صغير وببص لقيت البنت الصغيرة واقفه قدامى وبتقولى بتحبي القطط قولت لها انتي فين امبارح خوفت عليكي من العربية ولما دخلت المستشفى لقيتك اختفيتي
لقيتها قالت
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عودة إبليس)