رواية ابن الجيران الفصل السابع عشر 17 بقلم منى عبدالعزيز سليمان
رواية ابن الجيران الجزء السابع عشر
رواية ابن الجيران البارت السابع عشر
رواية ابن الجيران الحلقة السابعة عشر
الحياة موجودة من أجلك❤️❤️
بعطورها وورودها🌷🌹
بفصولهاومصادفاتها
أفتح نوافذ الحياة
وإلّاأجتاح الصقيع قلبك
وتظل السمراء ☕☕
صديقة كل الأوقات
صديقة الفرح
وصديقة الحياة التي لاتغيب ولاتخذل
عند انعام في المشفي … تجلس تسند راسها علي الحائط خلفها .
أغمضت عينها نزلت دمعتاتها تذكرت … خروج ابنتها من غرفه التحقيق لن تنسي نظرة الحزن بعين ابنتها
نظرة قهر عتاب خزلان … احساس مرير مرت به لم تستطع ضم ابنتها احساس بالظلم بالألم بالحسرة فردت يدها تضم نفسها أغمضت عينها همست لنفسها تاه يانن عيني سامحيني ياقلب امك
كل يوم تطلعي من مصيبه … للتانيه .
حسبي الله ونعم الوكيل في ال ظلمك ربنا يورينا فيه يوم .. استغفر الله العظيم … يارب اني لا أسألك رض القضاء ولكن أسألك ال لطف فيه ربي اني مسني الضر وانت ارحم الراحمين.
اقترب منها فودة … اتي يوضع يده علي كتفها
انعام بعدت عنه سريعا … جلس بجوار ها .. صدي..
شهقتها لفت انتباه الحاج ابراهيم.
اقترب منها .الحاج ابراهيم … متقلقيش ست ام رقيه
أن شاء الله المعلم هيخرج بالسلامه …. والعمليه هتنجح .
انعام … أن شاء الله … يارب يسمع من بقك ربنا .
مقدرش يتحمل نظرة رقيه متحملش …يشفها في اديها الكلبش.
محاولتها تترمي في حضنه تتحام فيه ، ومقدرش يضمها والعاسكر عاملين حاجز بينا وبينها
الله يكون في عونك يا بنتي …قلبي عليكي .
هيفف ، شفت حظها تخرج من الظلم والافتراء ..عليها.
توقع في قضيه تلف. حو الين رقبتها حبل المشنقه .
سمعها فودة … اقترب منها .. متقلقيش يا نعنا … قطعته ام رقيه اسمي … إم رقيه اسمي.
فودة..بنظره ناريه لها …متقلقيش يا ست ام رقيه …رقيه ما شاء الله قويه جدا ربنا عطيهاصبر وقوة تحمل مش عند كتير من الشباب .
ولو قلتلك إن أنا كنت متوقع القي بنت منهارة من البكاء ….بتترعش من الخوف … ااقله تكون متلجلجه في كلامها .
بس اتفاجات بيها … وقوتها ، فكرتني بالحاج عتمان…في قوته وهبته ،ال كان بيقول الاعور انت أعور في عينه … ماكنش بيلف ويدور …. كان سيف في كلامه
الحاج ابراهيم… رقيه دي جبل عدي عليها ايام
ما نمتش فيها كانت بتواصل للها بنهارها ، ومقلتش ذنبي ايه افضل كده من قله النوم …صانت العشرة وحفظت الوعد …. رقيه بنت بميت راجل بشنبات..
فودة …. فعلا دي وقفت للضابط في التحقيقات ، ومقدرش يكمل كلامه.
عودة الي التحقيق الأولي أمام ضباط المباحث .
الضابط ادهم النبراوي ..ماهي اقوالك فيما نسب اليكي من اتهامات .
رقيه … مش اعرف ايه هي الاتهامات الموجهة إليا وبعدين القول راي.
الضابط…. بنت انتي اتعدلي ياروح امك اتعدلي في كلامك ايه لما اعرف تهمتي ايه.
رقيه…اولا امي ست محترمه ومتجبش سرتها في حاجه متخصهاش ومن ناحيه روحها ااوكد ليك أني أنا روحها
ثانيا أنا موطنه وعارفه حقوقي وواجباتي كويس ثالثا ايوة أنا ما كل ال اعرفه اني متهمه في جنايه وشروع في قتل ،قتل مين معرفش …شكل الضابط زميلك اول مرة ليه يقبض علي حد نسي يقولي تهمتي ايه بالضبط.
الضابط شريف عدنان… ال شار الي نفسه أنا ليا الكلام ده .
رقيه… ايوة حضرتك هل قلتلي سبب القبض عليا .
الضابط افتح محضر يابني واكتب.
ادهم…س… سنك واسمك وعنوانك .وهو ينظر إلي عينيها .
رقيه بثبات .. رقيه جعفر عتمان الشناوي.
عنواني ٩ حارة السعاده .
سني …تمنتاشر سنه وشهرين وتلات ايام.
الضابط… بغيظ متقوليه بالساعات والدقائق والثواني.
رقيه… رفعت يدها ونظرت في الساعه امم وتلاتاشر ساعه وعشرين دقيقه وعشرين ثانيه .
الضابط ادهم … بعصبيه بنت انتي ايه الاستفتذاذ..ده.
رقيه نظرة في عينيه …. واتت تتحدث ..قطعها الضابط شريف … كنتي فين من الساعه ٩ باليل لاحداشر باليل.
رقيه … تقدر تسال أهل الحارة والجيران وتتاكد أنا كنت فين وبعمل ايه وخصوصي شيخ الحارة ومراته .
الضابط ادهم… ما هي اقوالك فيما نسب اليكي من تهمه شروع في قتل المدعوة عدلات سعد شفيق.
رقيه… عدلات مين عدلات الدالاله …وانا بيني وبينها ايه عشان. احاول ااقتلها … لا عمري اتعاملت معاها ولا ليا صله بيها … اكتر من مرة كلمتني وطلبت تبعلي كام حاجه من عندها وانا رفضت لان أنا مش بلبس حجات من النوعيه دي..ومرة تانيه اتكلمت كلمتين ملهمش لزمه وانا رديت عليها بأدب .. وانتهي الموضوع يعني مافيش بنا اي خلافات عشان احاول ااقتلها ولا عليا مبالغ مالية كبيرة ليها .
ادهم … بس في ادله تؤكد أن انتي مشتبه فيكي .
رقيه …. وايه دليلك اني انا ال قتلتها زي ما بتقول .. وايه الدافع .
الضابط … الدافع هنعرفه منك دلوقتي وانتي بتعترفي والادله موجودة بعد ما الطب الشرعي اخدوالبصمات ورفعها …يعني دلوقتي هتعملي فيش ونشوف تطابق البصمات .
بعد أخذ الفيش لها عادوا الي حجرة التحقيق ..
فودة … متحدثا. اكيد الاتهامات دي اتبنت علي التحريات والادله ممكن نعرف ماهي الادله وما وصلت لها التحريات لإثبات التهمه علي
الضابط شريف اخرج الادله ..سكين كبير منحوت عليه اسم محلات الشناوي للجزارة … وورقه مكتوب فيها …. ست عدلات قابليني. الساعه تسعه في المكان بتاعنا
رقيه جعفر عتمان الشناوي.
رقيه ضاحكه هههههههههههه هههههههههههه مش قادرة امسك نفسي من الضحك.
الضابط ادهم … يضرب المكتب أمامه بيدة بقوة بت انتي
هتسوقي الهبل ولا ايه .
رقيه اتت للتحدث خبط الباب دخل عسكري
العسكري اعطي له ظرف به ورقه أخرجها وقراءها ونظر الي رقيه نظره لم تفهمها تلاقت اعيونهم سويا
كل منهم عينيه تتحدث بشي غير معلوم الآخر
ادهم … اكتب يا بني …تحول المتهمه للنيابه لاستكمال التحقيقات معها .
فودة. … بس لازالت التحقيقات غير واضحه موكلتي لم تتدلي بباقي أقوالها في التحقيق .
ادهم … القضيه تحولت للنيابه لاستكمال التحقيقات ومع الادله والتحريات .. الازمه … اعتراف موكلتك
أو رفضها الاعتراف بارتكابها الجريمه متوقف علي المجني عليها واقوالها .
خرجت رقيه من غرفه التحقيق بيدها الكلبش متوجها إلي غرفه الحبس الاحتياطي لحين عرضها علي وكيل النيابه
بعد قليل أو عسكري للضابط
وكيل النيابه طالب يحقق مع المتهمه رقيه جعفر يا با شا.
ذهب الضابط ادهم وبجوارة فودة لغرفه الحبس وأحضر العسكري رقيه للمكتب وكيل النيابه لإجراء التحقيق معها.
ظل يذكر لهم ماحدث حتي اتي ذكر سراج الواقف. مع عمران وشباب الحارة.
ونظر له جيدا ….وتوجه له سراج الدين غانم المحلاوي…. اوم سراج ةبراسه ايوة أنا حضرتك في حاجه .
فودة … مبتسما ابدا بس اسمك لفت نظري .
الحاج غانم والدك عامل ايه لسه. بيتعصب من ااقل حاجه .
ظلوا يتحدثون إلي أن خرج جعفر من العمليات وتوجهه الي غرفه العنايه المركزه.
____&&&&&&&&&&&,اللهم انت ربي ناصيتي بيدك ناصيه في حكمك راضيه بقضاء ك ، اعف عنا وارحمنا انت مولانا وانت ارحم الراحمين.
عند عبير أفاقت من نومها علي صوت كلام بخارج الغرفه وان اسلام ليس بجوارها ؟.
لفت نفسها بذاك الشرشف وتوجهت إلى حقيبتها وأخرجت ملابس لها وابدلت ملابسها وخرجت
الي خارج الغرفه صدمت مما تري .
اسلام وبجوارة شخص يعطي لنفسه حقنه في يده .
وهناك اثار مسحوق أبيض علي انف اسلام وإمامهم زجاجه من الكحل والكثير من لفافات التبغ .
عبير … يانهار اسود انت ايه ال بتعمله ده يا اسلام خمرة ومخدرات .
اتي من داخل المطبخ شاب … ينظر لها نظرات قذرة
ايه يا عروسه … وطي صوتك اسلام متكيف ومش هيرد عليكي دلوقتي خالص .
عبير… انت مين انت كمان وازاي تدخل المطبخ كده من غير استاذن.
الشاب وهو يتفحص جسدها بتلك الملابس فهي تلبس فستان قصير حملات عاري الصدر وتفرد شعرها علي ظهرها وتضع القليل من مساحيق التجميل .
لم يرد عليها واشار الي شاب يقف خلفها الذي أمسكها
من الخلف وكتم فمها واتي ذالك الشاب وحملها معه وادخلوها غرفه النوم ووضعهوها علي السرير والشاب يكبل يديها والآخر يمزق ملابسها سريعا وظل يقبلها قبلات وحشيه ورائحهةفمه من أثر الكحول كريهه قام باغتصابها بلا شفقه ولا رحمه ..
تركها تصرخ باسم اسلام ينجدها، وتوجه الي زميله وكبل يديها هو وتوجه الأخر وهجم عليها بوحشيه واغتصابها تركها تبكي وتنادي علي ذالك المغيب
دون فائده .خرجوا من الغرفه وتركهوها فاقده للوعي لساعات …ومع اقتراب الصباح بداءت تتململ علي حركات علي جسدها العاري فتحت عينها ببطء
لتقع علي شاب يعتليها وينهش جسدها بوحشيه واغتصابها بلا شفقه لم يكن صوتها يخر ج من حلقها
نادت بصوت يكاد يكون همس باسم اسلام .
رد … الشاب ، سافر فرنسا مع ابوه واخته من ساعتين ..
زعلت عبير ظلت تقاوم ذالك الشاب بكل ما أوتي لها من قوة ولكن دون فائده …
الشاب … بصي يا عسليه ..انتي دخلتي مزاجي وانا ليه ليكي عرض انما ايه لوز الوز .
تشتغلي معايا ونحول الشقه دي لشقه مفروشه
باليله. انتي ليكي النص وانا ليا النص ونعيش سوي سوي لحد المحروس اسلام يرجع من برة … اهو نفيد ونستفيد .
رقيه … انت بتقول ايه انت عاوز تخلي الشقه شقه دعارة … واسلام لو عرف أن مراته بقت مومس هيوافق يخليني علي زمته .
الشاب … هههههههههههه مراته مراته ايه انا ال كنت المازون …والشهود مجدي وياسين صحابنا .
عبير …تبكي وتضرب خدها ضربات متتاليه حتي
فقدت الوعي نهائيا.
الجزاء من جنس العمل من حفر حفرة لأخيه وقع فيه
_____اللهم ________استرنا______فوق______الارض وتحت _____الارضى__ويوم العرض عليك 🌸
عند رقيه بعد انتهاء الجميع من العام
تحدث الضابط شريف….استاذ احمد اتفضل الانسه
رقيه في الحفظ والصون .
احمد … وهو ينظر إلي رقيه ، اقترب منها يمد يده يسلم عليها ..وجد يدان يمسكان يده ..
ابتسم الصول حمدان … ونظر إلى رقيه هامسا لنفسه
تستحقي الكل يجنن عليكي .
رقيه .. رجعت للخلف اسفه يا استاذ احمد
أنا مش بسلم علي رجاله .
نظر احمد … الي اليدين الممتدتان وظفر بضيق ..وخرج دون أن يتكلم .
وكيل النيابه … رفع يده من علي يد الضابط شريف ..واردف ياريت الانسه ترجع الزنزانه ..لان ده مش قانوني .
الضابط … شريف بغيظ فهو أراد أن يتحدث معها في ادبعد خروج الجميع…. تمام يا سيادة النائب ..
صول حمدان … خد الانسه رقيه الزنزانه …ووصي العسكري مجاهد يخلي باله من الوغش ال تحت .
سريعا تحدث حمدان … في زنزانه عشرة فاضيه يافندم .
شريف … عفارم عليك … انقلها هناك .
رحل وكيل النيابه متوجها إلي مكتبه وحمدان يضع كلبش بيد رقيه … يخرج بها متوجها إلى محبسها .
كل ذالك تحت أعين تراقب ما يحدث …
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ابن الجيران)