رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم حفيدة عائشة
رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك الجزء الرابع والعشرون
رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك البارت الرابع والعشرون
رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك الحلقة الرابعة والعشرون
_«جاسر بصدمه» يعني ايه مش هتكملي
_«ريم بثقه» زي ماسمعت كدا مش عايزه اكمل
_«جاسر بخنقه» انتي اصلا تطولي يابت انتي دا انا البنات كلها بتجري ورايا
_«فاديه بضيق» استهدي بالله يابنتي وفكري تاني
_«ريم بثقه» انا قولت اللي عندي وحضرتك موضوعنا انتهي مع السلامه
“بعد ان قالت كلامها اخذ جاسر شبكته وغادر”
_«فاديه بعصبيه» ياريت تكوني ارتحتي دلوقتي
_«ريم بثقه» ياماما انا معملتش حاجه غلط هو اللي كان عايز كل حاجه سايبه دا مش منظر واحد عايز يتجوزني ابدا وبقي بيخنقني افرضي اتجوزتو وطلع مش مناسب اعمل ايه ساعتها هتقوليلي عيشي وستحملي صح
_«فاديه بعصبيه» طيب ياريم اعملي حسابك مفيش خروج من البيت دا والخمار اللي انتي لابسه دا اقلعيه
_«ريم بدفاع» استحاله اقلعه وعلي موتي ياماما مش هيحصل انتي عايزه تعاقبيني عاقبيني بس ملكيش دعوه بديني ياماما انتي عارفه ان الخمار فرض وكلنا هنتحاسب عليه وانا مش هقلعه انا داخله غرفتي
_«فاديه بضيق» قائله ابقي شوفي مين هيعبرك ان شاء الله هتعنسي جنبي هنا قال مش ملتزم قال
“احنا بقينا في زمن الامهات اللي بتتخدع بالمظهر شب طويل عريض عندم شغله وشقته عايزه ايه تاني؟؟ لو قولتي عشان مش ملتزم بيبقي دا مش سبب انك تسبيه مع ان الالتزام دا مفروض يكون ملتزم الملتزم هيحافظ عليكي هيخاف علي قلبك متسكتيش عن حقك اختاري برحتك اوعي يهمك سنك كام او اي حاجه دي حياتك كلها هتبقي معاه فكري في اولادك فكري في اب ليهم اب محترم هين ولين عليهم بيكون بيصلي وبيصوم واخره مش اب عمره ماركعها؟ هيفيد ب ايه لو هو حلو بس بتاع بنات هيفيد ب ايه لو عنده وشغل بس بخيل ومش بيصرف عليكي؟؟ ضوابط الخطوبه يابنات اوعي تتنازلي عنها متتنزليش عن دينك ابدئي حياتك برضي الله عشان ربنا يرضيكي في مابعد في زواجك ان شاء الله”
“اعتزل ما يفسد دينك ولا تلتفت لأحد..
ستُحاسَب وحدَك.”
______________________________♡
_«حياء بتعب» يازين انت اكل ايه مش راضي تفوق كدا
_«زين بنعاس» عايزه ايه مني هترفعيلي الضغط
_«حياء بضحك» قوم يلا يازين عندنا مقابله مهمه جدا لازم نستعدها
_«زين بعدم فهم» لا مش قادر عايز انام
_«حياء بحيله وذكاء قائله»: طيب يازين هقابل ربنا لوحدي بقي وربنا يستجبلي وانت لاء
_«زين بخطه وقام بسرعه قائل بغيره»: ايه مين اللي تقابلي ربنا لوحدك انا كمان هقابله هو انتي احسن مني
_«حياء بضحك» ايوه كدا فوق يلا عايزين نصلي قيام الليل انا مشتاقه احكي لربنا عملت ايه طول اليوم
“فاق زين سريعا ودخل يتوضئ ولكن كان مسرعا في وضوئه”
_«حياء بحب» زين براحه وانت بتتوضئ الاسراع دا من الشيطان اعمل اعمالك بتأني وهدوء عشان لقدر الله ممكن تنسي حاجه في الوضوء
_«زين بحب» حاضر
“فعل زين مثل ماقالت حياء ثم بعد ان انتهي من وضوئه تزين زين ولبس احسن اللبس وعطر ملابسه مثل حياء وقامو بالصلاه بعد ساعتين انتهو من صلاتهم”
_«زين بفرحه» انا مش مصدقه احنا بقالنا ساعتين بنصلي قيام الليل
_«حياء بفرحه» ماشاء الله اللهم بارك يارب كل يوم كدا
_«زين بحب» مش متخيل الصراحه انا فرحان اوي
_«حياء بحب» ربنا يديم فرحتك يازين يارب
_«زين بحب» انا هتفشخر بنفسي اسبوع هفضل اقول للدنيا اني بصلي قيام الليل
_«حياء بوعي» لا يازين اوعي تقول لحد اي عمل بتعمله لربنا دا بينك وبينه ممكن حد يحسدك في العباده ومتقدرش تصلي تاني
_«زين بعدم فهم» بس مش احنا عادي لو جهرنا بالطاعه
_«حياء بحب» جهرنا بالطاعه دي لو قدام الناس وعايز مثلا تقرء قران اقرء قران كدا دا جهر بالطاعه ممكن حد يعمل زيك ولك طبعا الثواب بس لما تعمل عمل بينك وبين ربنا بس محدش يعرفه العمل دا مبيتقلش لحد لانك ممكن تتحسد فيه ولقدر الله ممكن حد يقولك عليكي انك من الرياء
_«زين بحب» فهمت
“انتظرو الي ان اذن صلاه الفجر”
_«زين بحب» يلا نصلي
_«حياء بحب» نردد ورا الاذان الاول
_«زين بحب» اه صح
“بعد ان انتهي الاذان قامو بالصلاه الفجر وبعد ان انتهه من الصلاه قالو اذكار الصلاه وسوره الملك”
_____________________________♡
“صباح يوم التالي قبل ان تذهب حنين الي عملها طلبت منها والدتها شراء بعد الاشياء من السوق لها ثم اتصدمت حنين من الفتاه الواقفه جنبها وطريقه كلامها
_«البنت بصوت عالي وبرقه» ياعم قول عايزه كام عايزه امشي الله
_«الراجل بضحك» لا خلاص مش عايز فلوس
جميل
_«البنت بضحك عالي وبسهوكه» وبعدين معاك
بقي بقالي نص ساعه بتحايل عليك تاخد الفلوس
_«الراجل بضحك» خلاص ياموزه خليها علينا المرادي
_«البنت برقه» طيب ماشي همشي انا بقي
_«الراجل بضحك» توصلي بالسلامه
” لم تقف حنين امامه كثيرا فأخذت اغراضها وذهبت قائله: لا حول ولاقوة الابالله دا لو جوزها مش هتدلع عليه كدا ربنا يهدينا ويسامحها يارب”انتي داخله تشتري حاجه وهتمشي صح؟ مش عشان تهزري مع الراجل وتفضله تتكلمو وصوت ضحكتك تكون ماليه المكان الراجل دا اجنبي عنك يعني كلامك معاه بحدود غرضك وخلاص ايه لزمتو الكلام الكتير؟ انتي هتتحاسبي علي افعالك ياغاليه الراجل اللي بتتعملي دا مش اخوكي عشان الهزار والضحك دا كله اي بنوته بتعمل كدا تاخد بالها”
“صوت المرأه عوره لما ترقق صوتها مترققيش صوتك امام شب غريب حتي لو قريبك شهوه الراجل ممكن تتحرك امام واحده صوتها حلو بس فخلي بالك اتكلمي بصوتك عادي بس مترققهوش قال تعالي (فلا تخطعن بالقول فيطمع الذي في قلبه مرض)”
______________________________♡
_«احمد بتعب» انا تعبت انا عايز اموت
_«طاهر بتخفيف» معلش يااحمد استحمل هو العلاج كدا صعب بس لما تخف هترتاح اسمع مني
_«احمد بدموع» ااااااااااه مش قادر حد يلحقني بخنقه تنيمني مش قادر استحمل الوجع
_«طاهر بخوف» خير يااحمد استغفر الله او اقرء
من القران اللي جنبك هتهدي والله اسمع مني
“سمع احمد كلام طاهر وبدء في قراءه القران لاول مره احمد بيقرء القران بدء يبكي وهو يقرء اول مره يفهم الايات فضل احمد يقرء القران حتي شعر بتحسن قائل بدموع مليش غيرك يارب اشفيني وخفف عني اتعلمت الدرس والله”
“ساعات ربنا يبتلي العبد بشئ عشان يفوق من غفلته عشان يرجع لطريق المستقيم تاني الله لطيف برحمته ورحمته وسعت كل شئ”
_______________________________♡
_«سلمي بحب» حياء متتأخريش النهارده العيله ان شاء الله جايه عشان يسلمو علي ماجد انه جهه بالسلامه
_«حياء بحب» حاضر ياماما
“ذهب كل منها الي الشركه”
_«حنين بضيق» حياء في حاجه حصلت وعايزه احكيلك عليها
_«حياء بعدم فهم» مالك ياحنين شكلك مدايق
“حكتلها حنين عن الفتاه الذي رأتها في السوق”
_«حياء بحب» طب منصحتيهاش ليه
_«حنين بضيق» هي دي اشكال قابله للنصح دي انا كان هاين عليا اولع فيها
_«حياء بهدوء» وبعدين معاكي كلامك غلط فكره مش معني ان واحده عملت فعل غلط انها مش هتتقبل النصيحه اودي مينفعش ننصحها كان واجب عليكي تنصحيها قال النبي صلى الله عليه وسلم (من رأى منكم منكراً فليغيره بيده فإن لم يستطع فبلسانه فإن لم يستطع فبقلبه، وذلك أضعف الإيمان) رواه مسلم) حتي لو اللي قدامك مش هيقبل نصحيتك بس كفايه انك مش هتتحاسبي عليها لو كل حد عمل زيك كدا وحكم علي الناس اللي هتقبل النصيحه ومين لاء محدش هينصح حد انتي عارفه ايه سبب ان المعاصي والفتن انتشرت حوالينا عشان احنا مبقناش بنتكلم وكل واحد في حاله ودا مش من الدين ابدا الله عز وجل امرنا بكدا لازم نسمع اوامر الله والنصح يكون بالين عشات تتقبل كلامك
_«حنين بضيق» يعني انا كان مفروض انصحها
_«حياء بحب» ايوه لو شوفتيها تاني متتكسفيش تنصحيها يمكن تسمع منك ويهدي الله قلبها ويبقي ليكي الثواب
_«حنين بحب» حاضر طب عايزه اكلمك في قرار عايزه اخده بس مش عارفه ياحياء متوتره وقلقانه
_«حياء بحب» قولي فيه ايه
_«حنين بخوف» انا بفكر اللبس النقاب بس عماله ااخر الخطوه دي مش عارفه ليه قلقانه اوي بس في نفس الوقت نفسي اللبسه اوي
_«حياء بفرحه» ايه الخطوه الجميله دي ياحنين اللهم بارك دي من علامات رضا الله عنك شوفتي ياحنين لما تركتي التبرج ومشيتي علي طريق المستقيم اتغيرتي ازاي ماشاء الله عليكي بصي ياحنين خوفك دا وقلقك كان موجود يوم مالبستي الخمار وكنتي خايفه وقلقانه ولما لبستيه قولتي انا مش عارفه انا مصعبه الامور كدا ليه خطوه الخمار او النقاب ياحنين خطوتين سهلين اوي بس لازم نعزم علي الخطوه بقلب عايز يرضي ربنا وبس لو فضلنا خايفين كدا مش هناخد ولا خطوه ونضيع وقت علي الفاضي انتي متخيله انك هتتشبهي بأمهات المؤمنين؟ تخيلي ربنا بيحبك قد ايه عشان يرزقك النقاب؟؟ بجد ياحنين خطوه حلوه اوي بجد انا عمري ماندمت انه لبسته بالعكس ساعات مبقاش متخيله اني لابساه من جماله النقاب يابنتي حاجه كبيره اوي والله العظيم وانا بكلمك علي النقاب تذكرت نفسي اول مالبسته كنت طايره من الفرحه قد ايه جميل ومريح انا فكون فرحانه اوي لو اخذتي الخطوه صلي استخاره ياحنين وخدي وقتك في التفكير بس انا بقولك توكلي علي الله ياحبيبه القلب ثم تابعت بتشجيع مش هتندمي علي قرارك ياحنين صدقيني ابدا بالعكس هتندمي لو ملبستهوش كفايه انك وصلتي لاعلي درجه في حجابك كفايه ان ربنا وفقك في لبسه دي حاجه كبيره اووي ياحنين فكري ياحبيبتي وتوكلي علي الله
_«حنين بحماس» انا مش عارفه انتي بتعملي فيا ايه بتشجعيني كدا ثم اكملت بقلق طب وكلام الناس دا انا لبست الخمار مسلمتش من كلامهم حتي والدتي
_«حياء بحب» ملكيش دعوه بحد يابنتي انتي بترضي ربنا انتي مالك بقي بلي بيتكلم بالعكس اي حد بيدايقك او بيقولك كلمه تزعلك في ميزان حسناتك وزي ماقولتلك ان كلام الناس ولا بيقدم ولا بيأخر حطيها قاعده في حياتك رضا ربنا اهم من كلام الناس دا اهم مننا ذات نفسنا ياحنين كفايه ان ربنا يكون راضي عنك دي كفايه دي بالدنيا ومافيها بجد احنا عايزين ايه غير رضا ربنا احنا عايزيننتقرب منه حتي لو عمل بسيط وكمان الدين الاسلام دين يسر وجميل عمل واحد بس ممكن يكفر عنك سنه كامله انتي متخيله زي يوم عاشوراء يعني دينا دين يسر ياحنين متقلقيش من حاجه ومتخفيش ربنا يثبتك ويهديكي لما يحبه ويرضيه
_«حنين بحماس» خلاص هاخد الخطوه بس بشرط انتي اللي تلبسيني النقاب
_«حياء بدموع» بس كدا من عنيا ياقلب اختك
“حضنتها حياء بشده فهي فرحانه بخطوه صديقتها واعانها الله علي اقناعها بكت حياء قليلا من فرحتها بها قائله: نقابك انا اللي هجيبه ودي هديه مني ليكي”
_«حنين بحب» حبيبتي ياحياء يحفظك ليا يارب
_____________________________♡
_«فاديه بضيق» قومي عشان عندنا مناسبه ولازم نحضر ونعمل الواجب
_«ريم بعدم فهم» متروحي انتي انا مالي
_«فاديه» ازاي يعني لازم تيجي البنات كلها هناك روحي اقعدي معاهم وبعدين هنقعد شويه وهنمشي
_«ريم بضيق» بس هيكون فيه اغاني وانا بجاهد عشان ابطلها فسبيني ياماما ارجوكي
_«فاديه بغضب شديد» قومي يابت انتي ويلا عشان هنروح غصب عنك ايه التشدد اللي انتي فيه دا اتفضلي قدامي يلا
_«ريم بخوف»………..
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك)