رواية العنيدة الفصل الثاني 2 بقلم هدى أحمد
رواية العنيدة البارت الثاني
رواية العنيدة الجزء الثاني
رواية العنيدة الحلقة الثانية
نايمه نور علي سريرها بكل راحه اتنفضت بخوف لما حست بحاجه بتترمي عليها
نور بفزع: اي دا
فتحيه: دا الشبشب اللي هينزل يزغرط فوق دماغك ي عين امك بقا دا منظر اوضه ي معفنه دا لو زريبه كانت هتبقا انضف من كدا
نور بنوم: مالك بس ي حبيبتي زعلانه لي وبعدين ي ستي لو علي الاوضه عفاف الشغاله هتيجي تروقه اللي بقالها يومين مش بتيجي
فتحيه: الله هو انا مقولتلكيش يقطعني
نور: لا مقولتيش في اي ي ماما انا مش مرتاحه للبصه دي خالص
فتحيه:مش عفاف مشيت ومش هتيجي تاني قرفت منك ومن اخوكي المعفن خدت اجازه ذهبأ بلا راجعه
نور: الكلام دا معنا اي يحبيبتي
فتحيه: تقومي تنشري الغسيل يختي
نور: نعم ياما
فتحيه: خمس دقايق فاهمه خمس دقايق القيكي واققه في البلكونة بتتنشري الغسيل ولاا قسما عزمن اخلي شعرك شبها الشرشوبه همسح بي البلاط
سبتها وارحت عند ياسين اللي عامل نفسو نايم وبيكلم خطييتو
فتحيه: قوم يخويا وبطل نحنحا ورانا مشاغل مش هيبقا منك من اختك انا تعبت ي ناس
ياسين: اي ي ست الكل متسبيني اقول للبت كلمتين حلوين
فتحيه اخدت التلفون: بصي ي بت انتي احنا لسه فيها الواد دا سافل وقليل الادب وعينو زيغا وكان بيخونك مع البت ندي
منار وهي تبقا خطييه ياسين بيحبها اوي وطيبه اوي وبتحب ياسين
منار: وليه السيره دي ي طنط
فتحيه: عشان اعرفك ي عين طنط
ياسين: ي حبيبتي متسمعيش كلامها دي هي اللي كانت بتحبني
منار: لا كنت بتخوني معاها وانا مش عاوزه اعرفك تاني وققلت
ياسين بغضب: عجبك كدا
فتحيه: قوم ي واد ي قليل الادب يعديم الربايه ما انت ابن منير هعمل اي قوم يلا اتفش واسبلكم البيت ياناس
ياسين قام ورراح ششغلو
نور كاانت بتنشر الغسيل
نور وهي بتنادي هلي صحبتها:بت ي ليلي انتي ي بت
ليلي:انور عامله اي ابت اي دا انتي بتنشري تتحسدي والله
نور:اعمل اي عفاف اعتزلت
ليلي: سمعت ان عيال خالك هيجو هنا
نور:وانتي عرفتي منين يبت
ليلي:من اللي ما تتسما ناهد قال اي كانت بتلمع الاقره
نور:هي الوليه دي مش هتبطل الواحد زهق منها والله
ليلي:يختي سيبك منها فرح البت سلوي بعد بكره هتروحي
نور:يختي لما يجي بكره وبعدين دا هيبقا في الحاره ليلي جت تتكلم لقيت عربيه سوده فخمه اوي نزل منها اسر ومروان وسيلاا حزينه علي منظرها قدام زمايلها قدام صحابها
ليلي بذهول: اي دا اي دا الاجانب اي جابها عندنا
سعيد من تحت بغضب: نور خشي جوه
نور: ي خويا اقعد
ليلي: دول جايين عندكم في العماره اللي انتو فيها انتي عارفه لو طلعو عيال خالك هولع في جتتك وارميه للكلاب
نور: يختي اقعدي انتي كمان عيال خالي اي بس تصدقي ممكن سمعت صوت خبط علي الباب كملت نور معلش بقا ي لولو طيري انتي بقا
دخلت نور لقت سعيد واقف مع اسر ومروان وسيلاا وسالم وعمال يسأل فيهم
اسر بزهق: خلصنا ي استاذ اي هي محاضره ولا اي
نور حضنت سالم: بقا كدا ي جدو متكلمنيش الفتره دي كلها
سالم: معلش ي حبيبتي اعمل اي في امك قولتلها تعيش معايا هي مرضتش كنت عاوزكم قريبين
فتحيه: ما انت عارف ي بابا ان منير الله يرحمه كان بيحبني قد اي وقالي لو حصلي حاجه اوعي تسيبي البيت انتي وعيالنا وانت عارف اني بحبو
سالم باس علي دماغها: خلاص ي حبيبتي انا مش زعلان ولا حاجه يلا رحبي بعيال اخوكي
فتحيه بحب: اهلا اهلا ي حبايب قلبي عاملين اي منورين والله
مروان: اهلا ي عمتو اي اخبارك
نور وهي يتكلم سعيد بهمس: اي ي عم انت جو عائلي زي دا ناطط في لي روح الله يسهلك الحال
سعيد بحب: بتدعيلي ي روحي
نور بزهق: لا وتنت الصادق بدعي عليك
كتم اسر ضحكتو
سيلا بقرف: هاي
نور: اي الجمدان دا انتي اجنبيه وغمزتله
سيلا: واااو انتي قمر اوي ف نور فعلا كانت جميله جدا
نور: الله يكرمك والله ويجبر بخاطرك
سيلا بنفس القرف: بس انا عاوزه امشي جدو احنا سلامنا علي عمتو يلا بينا نمشي
فتحيه: تمشي تروحي فين يعنيا اقعدي هنا ومسمعش نفسك فاهمه بلا دلع بنات فارغ
سيلا بخوف من فتحيه: سوري
فتحيه: لا بقولك اي هتغلطي هنزل الشبشب علي وشك الحلو دا فاهمه ي بت ولا اي
نور: في اي ماما قصدها اسفه بس شكلها كانت في لغات
فتحيه: هي المدارس دي بطلع العيال ملزقين كدا
سالم: طيب ي فتحيه ي بنتي انا لازم امشي دلوقتي ومن غير ما اوصيكي دول ولدك
فتحيه: من غير متقول طبعا ي بابا
سالم ماشا
سالم حاول كتير مع فتحيه انها تيجي تقعد عندو لكن هي رفضت حتي لما ياسين قالها محولتش تعترض وتقول نروح هناك
فتحيه: خدي سيلاا ي نور في الاوضه بتاعتك لحد ما اروق. اوضت اخوكي عشان هيروح مع الشباب في الشقه التانيه وانتم استنو نتعشو سكون جه ياسين تروحو الشقه التانيه
مروان: طب
نور: تعالي متخفيش وانا هخطفك ي بنتي
سيلاا: انتو ازاي كدا
نور: يعني اي ازاي كدا
سيلاا: ازاي عايشين في الشقه دا مش ضيقه
نور: ضيق اي بس هتعرفي يختي انها مش ضيقه بكره وانتي بتندفيها كميه تعب
ليلي وهي بتخبط علي نور
ليلي: ابت انووووور افتحي انتي ي بت ردي ي نووور
سيلاا: مين دي اللي يتزعق
نور: بعيد عنك ليلي وقامت فتحت
نور: خير ي ليلي
ليلي بزعل مصتنع: اخص عليكي اخص انما عيله نادله جايه يختي اخد االمشبك اللي حضفتو عليكي دا امي خلتني كتبتلها وصل امانه عليها
نور: شوفي البت يعني نازله من بيتكم عشان مشبك ي معفنه
ليلي: ايوه وسعي كدا ي خالتي فتحيه انتي ي ست
فتحيه: عاوزه اي ي بت وطي صوتك خرم طبله ودني اي هي امك سيباكي علينا ولا اي
نور: معلش ياما دي جايه تاخد المشبك بتاعهم
فتحيه: ينيلك ي بت
ليلي: سيبك منها ي خالتي تعالي احكيلك ام عبير عملت اي مع ام سماح
فتحيه: طب تعالي اقعدي ي بت ي ليلي واحكيلي
ليلي قعدت وماسكه كوبايه الشاي وبدأت في الحكايه
نور بيأس: تعبت منكم والله
مروان:انتي بتتكلمي في اي
فتحيه: اقعد ي واد واسمع
اما اسر كان قاعد وماسك فونو
مروان: ها وبعدين اي اللي حصل
ليلي: قامت ام عبير مزعقه في ام سماح وقالت مالو ابني يختي انتو كنتو تتطولو جتكم القرف جت بقا ام سماح قالت جري اي يوليه ي كركوبه انتي دي بنتي نص الحاره نفسهم يتجوزها بس
دخل في الوقت دا ياسين
ياسين: يادي النيله السوده
ليلي: اي دا اي دا
ياسين: هو اي اللي اي دااي اد هو انا مش قولتلك ي بت ي ليلي لو هتيجي تكلمي امي علي الناس ممتجيش
ليلي: اي اعم ابعد كدا وبعدين امك دي حبيبتي وانت عارف يعني
ياسين: روحي ي ليلي الله يكرمك
ليلي: طب ي خالتي فتحيه هشوف النسوان الحاره واجيلك
فتحيه: طيب ي بت ي ليلي متنسنيش
ليلي: عيب عليكي ي خالتي ومشت
ياسين سلم علي مران واسر
ياسين: امال نور فين
فتحيه: في اوضتها هي وسيلاا
ياسين: طيب جدي سافر علفكره
اسر: طب تمام
فتحيه: طيب ي ياسين انت واسر ومروان هتنامو في الشقه التانيه
ياسين: طيب ي امي
فتحيه: طب يلا عشان تتعشو بت ي نور يلا عشان تتعشو
بعد العشا كل واحد راح مكانو
عند نور وسيلاا
سعيد قاعد يرن علي نور
نور ردت: ااي ي سعيد نازل رن في حاجه
سعيد: وحشتيني ي قطه
نور: وحشتك عقرابه ييعيد اقفل ي سعيد وقفلت
سعيد:بكره نتجوز ونخلص من طولت لسانو
سيلااا: انتي بتكلمي كدا لي
نور: عشان عيل ملزق كدا وممل كدا
سيلاا: سوري يعني اسلوبك بيئه اوي
نور: متشكرين ي ختي انا عطشانه تشربي
سيلاا: اوكيه
نور: ربنا يصبرنا
راحت نور تجيب مياه رن تلفون نور تاني
سيلاا: يو بقا وردت
سيلاا: الو
الشخص: كنت متأكد انك هتردي عليا عندي ليكي خبر حلو اوي مووتك قرب علي ايدي ي نوور وقفل
سيلاا بصدمه: نور…..
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية العنيدة)