رواية العنيدة الفصل الأول 1 بقلم هدى أحمد
رواية العنيدة البارت الأول
رواية العنيدة الجزء الأول
رواية العنيدة الحلقة الأولى
في اكبر شركات السيوفي قاعد راجل كبير
سالم: وبعدين ي ياسين
ياسين : مش عارف والله ي جدي انت اكتر واحد عارفهم
سالم: من يوم موت مجدي وحياه والولاد حالتهم اتغيرت للسوء ولازم اسافر في اقرب وقت
ياسين: بص ي جدي انا هحاول في الموضوع دا
سالم: اسرع وقت ي ياسين المفروض اسافر بعد بكره
ياسين : متشلش هم وستأذن
اما في فيلا السيوفي
الداده سميحه: ي اسر يبني مينفعش اللي بتعملو دا
اسر: في اي ي داداه هو انا عملت اي لكل دا
سميحه: رجوعك نص الليل وانت سكران احمد ربنا ان جدك مشفكش كدا فوق لنفسك انت مش صغير
دخل شب تاني
سميحه: اهلا انت كمان كنت فين من امبارح ولسه داخل ي استاذ مروان
مروان: يوو ي داداه مكبرا الحوار كنت مع اصحابي بتوع الجامعه
سميحه بزهق: انتو المفروض امانه لكن انا لحد دلوقتي مش عارفه احافظ علي الامانه انتو حرين كفايه عليا عيالي ومشت
مروان: عجبك كدا
اسر: وانا مالي ي خويا
دخلت بنت
البنت: جود مورننج
اسر: اهلا يختي
مروان: اهلا بالهانم سيلاا
سيلاا بتناكه: هاي انا هروح اعمل شوبنج عشان نهي صحبتي عامله بارتي بكره ولازم اكون موجوده باي
مروان بغمزه: حلوه نهي دي
سيلاا: اكيد انا مش بصاحب اي حد كدا وخلاص ومشت
(استوووب عيله االسيوفي
سالم السيوفي عندو 75سنه طيب جدا وحنين عندو ولد واسمو مجدي بس عمل حدثه هو ومراتو
اسر السيوفي الاكبر في اخواتو عندو 26سنه شب صايع مغرور بيحب يضيع وقتو مع اصحابو
مروان السيوفي عندو23 سنه لسه في الجامعه وبيسقط وفاكر ان جدو هينجحو
سيلاا السيوفي 20سنه بنت جميله اوي مغروره شايفه نفسها في كليه تجاره انجلش)
نرجع لرويتناا
خلص ياسين شغلو وروح
فتح الباب ولسه هيدخل سمع صوت امو
الام واسمها فتحيه: انت جيت ي ياسين اتأخرت كل دا لي ي استاذ
ياسين: كان شغل متراكم عليا ي امي
فتحيه: امم قولتلي طيب ادخل ي خويا
دخل ياسين وقعد وهو بيفكر هيعمل اي في موضوع سالم
فتحيه: مالك ي واد مش مركز لي
ياسين: في حاجه ي امي
فتحيه: انت مش معايا خالص بقولك اختك مزعله سعيد خطبها وقال اي عاوزه تسيبو بس انا مسكتش وزعقتلها قال تسيبو قال
دخلت نور اخت ياسين
فتحيه: شرفتي ونورتي يختي.
نور: مالك ماما دا انا حتي بنتك وبعدين نور وسعيد اسمين مش لايقين علي بعض خالص انا بنور هو بيضلم وانا بصراحه كدا زهقت وهسيبو
فتحيه بشر: بت زمان في الحاره كانو بيقولو عليا ست قادره ومكنتش واحده تقدر تقول نص كلمه او تنزل كلمه قولتلها ومنوو لله ابوكي هو اللي سماكي الاسم الغريب دا ما انا قولتلو نسميها سميه علي اسم امي بس نعمل اي في الراجل دا مات وسبلك طولت العمر بقا انا رايحه اكمل الاكل جتك القرف
نور: شوفت انا مش عارفه الوليه دي بتعملني كدا لي
ياسين: بقولك ي نور وانتي كمان ي امي عاوزك في موضوع كدا
نور: قول ي خويا
ياسين: بصو يجماعه الحوار مع جدي سالم انتو عارفين انو بيثق فيا قد اي قصدني في موضوع كدا ومش عارف اعمل اي
نور: قول يمكن نساعدك
ياسين: جدي هيسافر يعمل عمليه القلب بره وانا بس اللي اعرف و اسر ومروان وسيلاا وهما التلاته مستهترين وشايفين ان كل اللي بيعملو جدهم هيصلحو وهو قصدني انا بالمهمه دي
نور: بص انا عندي فكره هو يقول ان البنك حجز عن كل حاجه ومعتش معاا فلوس ومطر يسافر يخلص ورق وحاجات بره مصر وكدا وبعد كدا تجبهم يعيشو في الشقه اللي في وشنا وبكدا يقعدو السنه دي هنا ويتعلمو الادب لحد ما جدهم يرجع اي رايك
ياسين:تصدقي فكره اهم بردو عيال عمتنا
نور: عشان تعرف بس ان انا جوهره البيت
ياسين: انتي هتقوليلي عليكي ها اي رأيك ي ست الكل
فتحيه: والله يبني الرئ رأيك انا معنديش مانع
ياسين: خلاص انا هكلم جدي بكره بس عاوزك يامي تعلميهم الادب
فتحيه: طبعا زيهم زي نور كدا
نور بتمثيل: ربنا علي الظالم
ياسين بضحك: يلا اانا هروح انام لاني تعبان اوي
نور: مش هتتعشا
ياسين: لا مش جعان
تلفون نور رن وكان سعيد
نور: خير ي سعيد
سعيد: مالك ي عسل
نور : بقولك اي ي سعيد انا اللي حيشني عنك هي امي لولا كدا كنت فسخت ام الخطوبه دي من زمان وخلصنا من القرف دا بقا اقفل اقفل
سعيد: طيب ي قطه هسيبك دلوقتي ي مزه
نور: قفلت في وشو
م: امتا نخلص بقا
تاني يوم 💫
راح ياسين شغلو
خبطت ياسين علي سالم
ياسين: ازيك ي فندم
سالم: تعال ي ياسين اقعد
ياسين: بص ي جدي انا عارفت هتعمل اي مع عيال عمتي
سالم بلهفه: قول بسرعه
حكا ياسين كل حاجه لسالم
سالم بتفكير: والله ي ياسين هي فكره كويسه بس تفتكر هيصدقم
ياسين: سبها علي الله وكمل بهمس ربنا يسترها من فتحيه بقا
سالم: تمام ي ياسين انا هكلمهم انهارده وعاوز فتحيه تشد عليهم
ياسين: طيب ي فندم عن اذنك وطلع
رن سالم علي اسر
اسر: سالم بيه بنفسو بيرن عليا اكيد في حاجه
سالم: طيب ي خويا عوزك تشوف اخوك واختك فين لحد ما اجي عشان عاوزكم في موضوع ضروري
اسر: خير ي جدي في اي
سالم: هتعرفو
بعد وقت دخل سالم
سيلاا: هو جدو مقلش في اي
اسر: قال نتجمع
دخل سالم وقعد
مروان: خير ي جدي في اي
سالم بجديه: انا مسافر عشان في حاجات عاوز اخلصها دا مش المهم المهم بقا ان البنك حجز علي كل فلوسنا حتي الفيلاا والعربيات انا هسيب عربيه واحده بس ليكم وانتم بقا هتروحو وتتعيشو في العماره اللي فيها ياسين ابن خالكم كتر خيرو يشكر وقف جنبي
سيلاا: نو نو انا مش هينفع هقول لاصحابي اي دلوقتي لا مش هقدر لا
اسر: استني انتي كمان دلوقتي انت بتقول اي ي جدي
سالم بتمثيل: ي ولاد انا كبرت وتعبان ومش عارف انا هعيش قد اي اه قلبي قلبي هيوقف
جرو علي سالم رغم كل دا هو اقرب حد لقلبهم
مروان بخوف: مالك ي جدي اتصل بالدكتور
سيلاا بدموع: جدو مالك
اسر: خلاص ي جدي هنسمع كلامك بس انت تبقا كويس
سالم: براحتكم ي ولاد انا كنت هاخدكم معايا بس كل حاجه اتحجز عليها اهم حاجه عندي راحتكم
مروان: خلاص ي جدي
سالم: يعني موفقين
الكل بضيق: موفقين ي جدي
سالم: طيب انا طالع انام تصبحو علي خير وطلع
سيلاا: ازاي نوافق انتو عارفين انا كنت بتريق علي صحابي
اسر بغضب: جدكم تعبان مش عاوزينو يتعب اكتر نسمع كلامو هما كدا كدا تلات شهور بالكتير وهيرجع
يتري اي اللي هيحصل معاهم ونور هتعمل اي مع سعيد انا اول مره انزل روايه لو لقيت تفاعل هنزل البارت التاني اطول من دا
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية العنيدة)