رواية ملاكي الفصل الثاني 2 بقلم رحمة باسم
رواية ملاكي الجزء الثاني
رواية ملاكي البارت الثاني
رواية ملاكي الحلقة الثانية
قاطع كلامنا صوت رقيه ….
= مراد
لف ليها و هو مبتسم ….
– عيوني
ابتسمت و هي بترد …
= تسلملي ، اسر عايزك جوه
– حاضر هدخله
دخل مراد و رقيه جت مسكت ايدي و هي مبتسمه ….
– أنا مش عارفه اشكرك ازاي بجد أنا لو اطول افديكي بروحي هعمل كده بجد
رديت بابتسامه ….
= على فكره دا واجبي و اكيد مش هشوفه قدامي تعبان و مش هعمل حاجه
حضنتني جاامد و هي عامله تشكر طبطبت على ضهرها و بعدها خرجت من حضني و هي مبتسمه و مدمعه في نفس الوقت ….
– اسالك سؤال
= اتفضلي
– لي الدموع الا ظهرت مره واحده دي
ردت عليا و هي بتمسح دموعها ….
= دموع الفرح اسر دا روحي أنا و مراد و منقدرش نعيش من غيره هو الحاجه الوحيده الا تقدر تهز مراد
رديت بابتسامه ….
– ربنا يخليه ليكم يارب
= يارب
قاطع كلامنا صوت الممرضه ….
– دكتوره نورين
= نعم
– في حاله مستنيه حضرتك
= حاضر جايه
لفيت ل رقيه لقيتها مبتسمه و هي بتقول …
– روحي يا حبيبتي عطلتك عن شغلك و تاني مره الف شكر ليكي
= و لتاني مره بردو هقولك أن دا واجبي خلي بالكم منه ، عن اذنك
مشيت و انا مبسوطه من جوايا أن رديت الروح ل قلب أمه كانت حاسه ان ابنها بيروح منها و شلت الخوف و التوتر من قلب شخص باين عليه أنه ميخفش بالسهل
روحت البيت بعد حالات كتير و شغل كتير و يوم طويل ….
– أنا جيت يا ست الكل
= نورتي يروح قلبي ، ادخلي يلا غيري هدومك و غسلي ايدك و تعالي عشان تتعشي شكلك مأكلتيش من الصبح
رديت بابتسامه ….
– عرفتي ازاى انا فعلا مأكلتش من الصبح
= قلبي هو إلا قالي يلا روحي غيري و تعالي كلي و احكيلي عملتي اي النهارده
– حاضر
دخلت اوضتي غيرت هدومي و غسلت و صليت و بعدها خرجت لقيت العشا محطوط على السفره…..
– اي الحلاوه دي
= يلا اعقدي كلي
قعدت كلت و فعلا كنت جعانه اوي و خلصت ….
– يلا بقا هقوم اعمل كوبايتين شاي بالنعناع و اجاي احكيلك كل الا حصل انهارده
= ماشي
دخلت عملت كوبايتين الشاي بالنعناع و خرجنا قاعدنا في البلكونه و بدأت نتكلم عن الا حصل لحد ما قطعنا فجاه صوت خبط في شقه قصدنا و هي مكنش فيها سكان اصلا
– اي دا بسم الله الرحمن الرحيم اي الصوت دا
= مش عارفه يبنتي يمكن سكنت و لا حاجه
– ممكن بردو ، أنا هدخل انام بقا عشان تعبت انهارده محتاجه حاجه
= لا يا حبيتي تصبحي ع خير
دخلت نمت و فعلا كنت محتاجه انام و صحيت الصبح على صوت دوشه خرجت بره ……
– هو في اي
= دي ناس بطلع عفش للشقه الا قصدنا
– اها ، صباح السكر يا ست الكل
= صباحك مسكر زيك يحبيتي ، عندك شغل انهارده
– اها بس دا بعد الضهر ، الحق بقا الم الغسيل و نفطر سوا
= ماشي يا حبيتي
دخلت الم الغسيل من البلكونه و فجاه سمعت صوت سمعته قبل كده …..
– اي دكتوره نورين
بصيت لمصدر الصوت لقيتها رقيه مامت اسر الا كان تعبان في السوبر ماركت
رديت بابتسامه….
= اهلا مدام رقيه ، ازي حضرتك ، و ازاى اسر
– اسمي رقيه بس ،انا كويسه الحمد لله و أسر بفضلك كويس الحمد لله ، انتي عامله اي
= أنا كويسه الحمد لله ، هو انتوا السكان الجداد
– ايوا ، المفروض جينا امبارح بس انتي عارفه الا حصل
= ايوا حمد لله على سلامته ، نورتنوا بجد
ردت عليا بابتسامه ….
– دا بنورك يحبيتي
قاطع كلامنا صوت ماما …..
= بتكلمي مين يا نورين
– جارتنا الجديده يا ماما ، دي مامت الولد الا تعب امبارح في السوبر ماركت ،مدام رقيه
= اهلا يا حبيبتي نورتينا
– متشكره جدا يا طنط دا نور حضرتك
= شكرا يا بنتي ، اخبار ابنك اي نورين حكتلي أنه كان تعبان
– ايوا الحمد لله بقا كويس و دا بفضل بنت حضرتك
= بفضل ربنا الاول يحبيتي و بعد كده نورين كانت سبب من اسباب كتير أنه يرجعلك تاني ربنا يخليه ليكي
– اللهم امين
قاطع كلامهم صوت اسر …..
– مامي
= نعم يا اسر
– جعان
= حاضر يا حبيبى عشر دقايق و اعملك الفطار
ردت مامتي عليهم و هي بتقول ….
– تعالوا افطروا معانا حتي يبقي عيش و ملح
= بس …
– مفيش بس يا بنتي انتوا لسه بتظبطوا حاجتكم و اكيد مفيش حاجه في البيت تتأكل و حتي لو فيه تعالوا بردو عشان يبقي بينا عيش و ملح قولي حاجه يا نورين
= انصحكم محدش يقول لا ماما أصدرت القرار و المفروض نغمض عينا و نفتحها تكون عندنا هنا و بنشرب الشاي كمان
ضحكت رقيه في دخول مراد ….
– بتضحكي مع مين يا رقيه
= دي دكتوره نورين و مامتها
– اهلا و سهلا
= اهلا يا بني ، يلا يا رقيه منتظرنيكم
دخلت أنا و ماما عشان نحضر الفطار عقبال ما هما يجهزوا نفسهم و يجوا …..
مراد : هي قصدها اي يا رقيه
رقيه : سمعوا اسر و هو بيطلب اكل و هما عارفين اننا لسه ناقلين جديد و كده ف عزمتنا على الفطار
مراد: اها ، طب روحي انتي و أسر و انا هنزل عندي مأموريه خلي بالكم من بعض
رقيه : مش هتفطر
مراد : انتي عارفه ي حبيتي طبيعه شغلي ف هخلص و اكل هناك بقا
رقيه : ماشي يحبيبي ربنا معاك
مراد : خلي بالك من أسر و لو حصل حاجه كلميني
رقيه : حاضر
مشي مراد على شغله و نزلت رقيه و أسر و راحوا عند نورين و مامتها
نورين : اتفضلوا
رقيه و أسر دخلوا و قعدنا نفطر مع بعض ….
مامت نورين ( عايده ) : امال فين جوزك يا بنتي مجاش معاكي لي
رقيه : هو مش موجود
عايده : ازاى يا بنتي مش هو إلا كان معاكي ف البلكونه دا
رقيه بابتسامه : لا دا مراد اخويا و هو ظابط شرطه و احنا كنا عايشين مع بعض في اسكندريه بس اتنقل هنا عشان عنده مأموريه و هو محبش يسيبنا لوحدنا عشان تعب اسر
عايده : اها ، ربنا يخليكوا لبعض يحبيتي
رقيه : اللهم امين
نورين : عجبك الفطار ي اسر
اسر : ايوا حلوه اوي يا طنط
نورين كشرت زي الاطفال : اي طنط دي
اسر : أنا اسف و الله اسف يا دكتوره نورين
نورين : اسر
اسر : نعم
نورين : أنا اسمي اي
اسر : نورين
نورين : يبقي ناديلي نورين بس بلاش طنط و لا دكتوره اتفقنا
اسر بابتسامه : اتفقنا ، على فكره اسمك حلو اوي
نورين : و انت كمان اسمك حلو اوي ،انت في سنه كام
اسر : أنا داخل ٣ ابتدائى
نورين : صغنون اوي
اسر كشر : أنا مش صغنون أنا عندي ٨ سنين
نورين ضحكت : صغنون بردو
اسر كشر و مردش عليها
نورين بابتسامه : اي دا انت زعلت
اسر لف وشه الناحيه التانيه ….
نورين : خلاص و الله بهزر انت راجل و سيد الرجاله كمان
اسر ابتسم : ايوا كده ، زي ما خالو مراد بيقولي أنا راجل كبير و لازم احمي رقيه من اي حاجه و هو مش موجود
نورين : ايوا لازم تحمي مامتك عشان انت راجل
اسر ابتسم و بعدها كملوا فطار و شربوا شاي و بدوا يتعرفوا علي بعض اكتر ….
نورين : طب أنا بقا اسيبكم تتعرفوا علي بعض عشان عندي شغل في المستشفي ، عايزين مني حاجه
عايده : لا يا حبيتي خلي بالك من نفسك
رقيه : انا كمان لازم انزل
عايده : ما انتي قاعده يا حبيتي
رقيه : خلاص احنا بقينا أهل و جيران اكيد هيجيلك تاني بس لازم اروح عشان اكمل شغل في الشقه
عايده : ايوا ربنا معاكي يحبيتي ، سيبي اسر هنا عشان التراب و تعرفي تشتغلي و متقلقيش عليه
رقيه : لا كده هتعب حضرتك
عايده : و لا تعب و لا حاجه ي حبيبتي أنا قاعده هعمل الاكل بس و هو هيساعدني و بعدها بصت ل أسر
تحب تساعد تيته يا حبيبي
اسر بابتسامه : طبعا
رقيه : تمام أنا هنزل انا خلي بالك من نفسك و من تيته يا اسر
اسر : حاضر
نزلت نورين راحت المستشفي و نزلت رقيه راحت شقتها و فضل اسر مع عايده …..
عند مراد
– ازيك يا كبير
مراد : حبيبي الا واحشني
– يا صا.يع نسيت صحابك لما اتنقلت اسكندريه
مراد : متقولش كده يالا ، انت عارف السبب كويس
– ايوا ، هي عامله اي دلوقتي
مراد : و الله ما عارف يا عمر اهو بحاول اخليها ترجع رقيه القديمه
عمر : أن شاء الله ترجع ،ها هتطلع المأموريه دي
مراد : امال أنا انتقلت لي يالا ، لسه غبي زي ما انت
عمر بضحك : يعم بقا ، أنا مش عايزك تطلعها يا مراد رقيه و أسر بحاجتك افرض حصل حاجه
مراد : متقلقش يا عمر مش هيحصل حاجه ، احنا هنعمل حبه تعديلات كده عشان شاكك في حاجه و بعدها كده نتفق ع معادها
عمر : تعديلات اي
مراد : هقولك
عند نورين في المستشفي ….
الممرضه : واحد عايز حضرتك بره
نورين : مين
الممرضه : دكتور احمد
نورين بصدمه : اي
احمد : مفاجاه مش كده
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ملاكي)