رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك الفصل السادس عشر 16 بقلم حفيدة عائشة
رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك الجزء السادس عشر
رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك البارت السادس عشر
رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك الحلقة السادسة عشر
_«حياء بخطه» مالك يازين فيه ايه
_«زين برعب» شوفت مروان جاي وشه حزين وبيقولي انا عطشان
_«حياء بهدوء» يبقي مروان محتاج صدقه يازين في القبر العذاب نوعين نوع دائم لقوله تعالي (النار يعرضون عليها غدوا وعشيا) ومن عذاب القبر النوع المتقطع وهو للعصاه المسلمين فيعذب الله العصاه علي حسب جرمه الذي اقترفه ثم يخفف العذاب عنه والعذاب قد ينقطع عن الميت بالدعاء او ولد صالح او صدقه او اي امر ينتفع به الميت
_«زين بخوف» ان شاء الله بكرا هطلعله صدقه علي طول
_«حياء بطمأنينه» تحب احيكلك عن نعيم القبر يازين
_«زين بدهشة» ياريت نفسي اعرف ايه نعيم القبر دا
_«حياء بطمأنينه» نعيم القبر بيكون تلت انواع النعيم الاول ينادي منادٍ من السماءِ فيقول: أن قد صدقَ عبدي، فيُصدق، ويسمعهُ الميت صاحبُ الشأنِ، فيزدادَ بذلك فرحاً، بعد أن شهد له شاهدٌ بصدقهِ من السماءِ، ويُعتبرُ هذا الأمرُ من نعيمِ القبر؛ لأنَّ الإنسانَ بطبعهِ إذا صُدِّقَ في قولهِ، ازداد فرحاً وسروراً بذلك. بعكس المنافق أو المرتاب، الذي يُجيب: هاه هاه، لا أدري، لقد سمعتُ الناس يقولون شيئاً فقلتُ مثل ما قالوا، فينادي المنادي من السماءِ ويقول: أن كذبَ عبدي؛ فهو يدري، أنَّ لا إله إلا الله، وهو يدري أنَّ مُحمداً رسول الله، وهو يدري أنَّ الدين عند الله هو الإسلام، ولكنّهُ عاندَ وأصرَّ، فيقالُ لهُ: كذب عبدي.
“ثم اكملت والنعيم الثاني الذي يجده الميت في القبر غير تصديقهِ، أنَّه يُفسحُ لهُ في قبرهِ، حتى يَتسِعَ، ويُفتحُ لهُ بابٌ يؤدي إلى الجنةِ
“والنعيم الثالث أنَّه يأتيهِ عملهُ الصالح في القبر، ليكونَ مؤنساً لهُ في قبرهِ، فيجلس عنده يُؤنسهُ
_«زين بإستغراب» دا بجد ولا بتهزري
_«حياء بطمأنينه» لا بجد ربنا يازين رحيم علينا من اي حد هو بيبقي معانا في كل وقت ليه دايما بنشوف ربنا عز وجل مش بيحبنا وبنشوفه مش بيقبل توبتنا وانه هيغذبنا ليه كدا؟؟ حاشاه الله هو بيحبني وبيقبل توبتنا وبالعكس بيفرح بتوبه العبد ليه وعندي ادله من السنه النبويه تثبت كلامي (أن رسولَ اللهِ صلى الله عليه وسلم قال: إن العبدَ إذا وُضِعَ في قَبرِه، وتولى عنه أصحابَه، وإنه ليسمعُ قَرْعَ نعالِهم أتاه ملكانِ، فَيُقعَدانِه فيقولانِ: ما كنتَ تقولُ في هذا الرجلِ، لمحمدٍ صلى الله عليه وسلم، فأما المؤمنُ فيقولُ: أشهدُ أنه عبدُ اللهِ ورسولُه، فَيُقالُ له: انظرْ إلى مقعدِكَ من النارِ قد أبدلك اللهُ به مقعدًا من الجنةِ، فيراهما جميعًا. قال قَتادَةُ وذكر لنا: أنه يُفْسحُ في قبرِه، ثم رجع إلى حديثِ أنسٍ، قال: وأما المنافقُ والكافرُ فَيُقالُ له: ما كنتَ تقولُ في هذا الرجلِ؟ فيقولُ: لا أدري، كنتُ أقولُ ما يقولُ الناسُ، فَيُقالُ: لا دَريتَ ولا تَليتَ، ويُضْرَبُ بِمَطارِقَ من حديدٍ ضربةً، فيصيحُ صيحةً، يَسمعُها من يليِه غيرَ الثقلين).وروى أبو سعيد الخدري عن الرسول -عليه الصلاة والسلام- قال: (القبرُ روضةٌ مِنْ رياضِ الجنةِ أوْ حفرةٌ مِنْ حفرِ النارِ)
_«زين بطمأنينه» ربنا يطمنك ياحياء يعني عندي فرصه اتوب صح بس انا عملت كتير وحش عملت
_«حياء برفض» اوعي يازين تقول عملت ايه مدام ربنا سترك متفضحش انت نفسك قال رسول الله صلى الله عليه وسلم (كل امتي معافاه الا المهاجرين) ابدء يازين من جديد ومتفكرش في ماضيك مدخليش الشيطان يوهمك ان الله مش هيقبك او انه مش بيحبك ازاي هو مش بيحبك وهو اللي خلقك
_«زين بهدوء» بس انا برجع تاني اعمل الذنب ياحياء
_«حياء بطمأنينه» توب تاني وتالت ورابع لحد ماتتحكم في نفسك ايه المشكله لك اجر مع الله انت شخص كويس وكفايه انك بتفكر تتوب دي علامه ان ربنا عايزك ترجع
_«زين بدموع» بجد ياحياء دي علامه انه عايزيني
_«حياء بحب» ايوه والله ودموعك دي بدل علي صدق كلامي
_«زين بتنهيده» انا والله كنت كويس بس مره واحده اتنكست معرفش ليه
_«حياء بتشجيع» بتحصل يازين بس المهم نرجع تاني وتالت ومنقطعش حبل الوصل اللي بينا وبينه ابدا نام يازين وهصحيك نصلي سوا قيام الليل
_«زين بطمأنينه» تمام
“انت اللي بتحدد هتكون منعم في قبرك او معذب فيها القرار قرارك”
___________________________♡
“فضلت« ريم» نقلب في الفديوهات حتي ظهر لها فديو عن ماهي ضوابط الخطوبه التي لم تعلم بها فستغربت ريم من هذه الكلمه (ضوابط) فدخلت ريم تستمع لهذا الفديو الذي تقدمه الدكتوره هاله سمير وعملت ريم ان ضوابط الخطوبه
” الا يكون بينهم خلوه عند التحدث وغيره لابد ان يكون في محرم
“الا يصافحها لا يلمس يديها مطلقا
” لا يقول لها كلام معسول مثل بحبك او وحشتيني فهذي تثير المشاعر”ان يغض البصر عنها وهي كذالك فهو يراها في الرؤيه الشرعيه وهي كذالك وبعد ذلك يغض البصر كلاهما
” الا ينظر اليها بشهوه وهي كذلك والا ترقق المرأه صوتها فيطمع الذي في قلبه مرض
“وان تكون الفتاه في كامل حجابها فلا تبين له زينتها
” لا يحق للخاطب ان يقول لخطبيته لا تخرجي او لماذا خرجتي او تستأذن منه فهو لا ليس من حقه ذلك لانها لسه في حكم اباها ولكن من باب الاحترام ان تخبره فقط
“فالفتاه لابد ان تضع حدود وهي الضوابط فلابد ان تعلم اذا خالفت هذه الضوابط فهي من خيانه الله عز وجل ورسوله فخطيبك ليس من حقه ان يلمسك باي شكل من الاشكال او يقول لكي كلام فيه مشاعر يثير قلبك حتي لا تحصل كوارث فيما بعد وهي ان تكون البنت فقدت غشاء البكاره”
_فعلمت« ريم» ماهي الضوابط واكن الله اراد ان ترضيه وان تتبع الطريق الصحيح فشكرت ريم ربها كثيرا وارادت ان تطبق هذه الضوابط.
“اكيد كلنا عارفين ان فتره الخطوبه من اصعب الفترات اللي بتعدي في حياتنا بس لازم نطبقها عشان نحافظ علي نفسنا وعلي مشاعرنا الخطوبه هي وعد بالزواج وليس زواج يعني هو اجنبي عندك يعني لقدر الله ممكن ان تفسخ الخطوبه فتكوني تعلقتي بيه وبكلامه ثم ماذا؟؟؟ تدخلي في حاله اكتئاب وتتعبي ليه كل دا؟؟ ربنا مبيطبقش علينا حاجه غير لما تكون في مصلحتنا نحن”
____________________________♡
“بعد ان اخذت الفتاه رساله من حنين وهي رسايل بهجه فقررت ان تقرئها كتبت فيها حياء…..
_عايزه ربنا يحبك؟ كملي الرساله
” سبع علامات تدل علي ان الله يحبك
١_ان يوفق الله العبد للايمان والتدين
٢_ان يحمي المؤمن نفسه من شهوات الدنيا (لو احبك الله جعل الكل يحبك)
٣_يوفقه للرفق واللين وان يبتليه في دنياه حتي يختبره
٤_ان يجعل له عقوبه الذنب في الدنيا
٥_ان يستعمله الله في خدمه الناس لتفريج الكروب والهموم
٦_ يوفق لحسن الخلق
٧_يوفق لحسن الخاتمه ان يموت علي عمل صالح
“وكتبت حياء في اخر الرساله لو عندك السبع علامات دول فهنيئا ليكي بحب الله عز وجل ولو ملقتيش عندك علمات او بعضها جاهدي لحد ماتوصلي لكل العلامات انتي قدها وقدود ياجميل”
“فرحت الفتاه بالرساله وقررت ان تجاهد لان توصل لحب الله عز وجل”
___________________________♡
_«صفاء بتعب شديد» الحقيني يامني بالله عليكي هموت
_«مني بخطه» مالك فيكي ايه ياصفاء
_«صفاء بتعب شديد» مش عارفه بس مش قادره استحمل الوجع وديني للدكتور بسرعه بموت
_«مني بخطه» حاضر هلبس واجي اخدك علي طول
__________________________♡
“افاقت حياء زين من نومه لصلاه قيام الليل”
_«زين بعزم» حياء انا قررت قرار مهم
_«حياء بتشجيع» قررت ايه يازين
_«زين بعزم» اني مش هترك الصلاه ابدا بعد كدا
_«حياء بتشجيع» بارك الله فيك يازين الصلاه اهم شئ في حياتنا واول حاجه هنتحاسب عليها هي الصلاة ف انت لازم تجيب الصلاه اللي فاتتك
_«زين» بس دا صعب اوي بقالي سنين مبصليش
_«حياء بعزم» متخفش هتقدر كل ماتصلي فرض جديد صلي معاه فرض من الماضي لو فضلت كدا هتخلص السنه اللي عليك ولو اكتر من كدا نفترض مثلا عليك خمس سنين مبتصليش يبقي بعد كل فرض جديد تصلي خمس من الماضي ولو مش قادر صلي اتنين المهم تخلص اللي عليك دا واجب عليك ولازم تصده يازين
_«زين بحماس» تمام ياحياء هسمع كلامك بس يارب اقدر
_«حياء» هتقدر يازين انت قدها ان شاء الله وبعدين السلعه ثمنها غالي اوي وكمان كدا قلبك وجسمك هيتعود علي الصلاه وهتتعلق بيها وهتتحول لعباده الي عاده ان شاء الله
_«زين تمام» هبدء من بكرا ان شاء الله
_«حياء بحب» متأجلش حاجه لبكرا يمكن مفيش بكرا وكدا هتكسل يازين
_«زين بهدوء» تمام هبدء من دلوقتي
“صلي زين بعض الفروض الفائته ثم صلي قيام الليل مع حياء”
_«زين» هو انا ممكن اطلب طلب
_«حياء» اتفضل يازين
_«زين» هو ممكن تقرئيلي شويه قران بصوتك نفسي اسمعه انا متأكد ان صوتك حلو
_«حياء بحب» حاضر قامت حياء بفتح مصحفها مره اخري وقرئت الايات بسم الله الرحمن الرحيم( أَلَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ * وَوَضَعْنَا عَنكَ وِزْرَكَ * الّذِيَ أَنقَضَ ظَهْرَكَ * وَرَفَعْنَا لَكَ ذِكْرَكَ * فَإِنّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً * إِنّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً * فَإِذَا فَرَغْتَ فَانصَبْ * وَإِلَىَ رَبّكَ فَارْغَبْ) صدق الله العظيم.
_«زين بإطمأنان» ماشاء الله عليكي صوتك حلو وجميل انا هنام بقي تصبحي علي خير
_«حياء بهدوء» وانت من اهل الخير
“قامت حياء لتذهب الي المطبخ فهي كانت عطشانه للغايه ففتحت حياء الثلاجه ثم جلست وشربت ثلاث مرات كما عملنا رسول الله صلى الله عليه وسلم ولم تنسي ان تسمي في الاول وان تحمده في الاخر”
_«ندي بحب» حياء حياء وحشتيني
_«حياء بلطف» حبيبتي ياندي وحشتيني اكتر ياحبيبتي انتي لسه مروحتيش ليه انتي وماما وفاء
_«ندي بطفوله» ماما بس بتخلص حاجه كدا وهنروح المهم اني عايزه اسألك عن حاجه
_«حياء بلطف» ايه ياحبيبتي
_«ندي بطفوله» هو التسبيح افضل ولا الاستغفار ياحياء
_«حياء بلطف» سئل شيخ الإسلام ابن تيمية : أيهما أنفع للعبد ؟التسبيح أم الإستغفار ؟ فأجاب :
إذا كان الثوب نقياً فالبخور وماء الورد أنفع له ، وإذا كان دنساً فالصابون والماء الحار أنفع له .. فالتسبيح بخور الأصفياء .. والإستغفار صابون العصاة.يعني ياندي لو عندك ثوب وسخ هتنضفيه ولا هتوضعي عليه برفان عشان يكون ريحته حلوه
_«ندي بذكاء» لا انضفه الاول
_«حياء بلطف» برافو عليكي يبقي الاستغفار هو اللي هينظف الثوب دا وبعدها البرفان وهو تسبيح ودا بيكون علي حسب أعمال العبد هو بيكون ادري بنفسه هل هو محتاج استغفار ولا تسبيح فهمتي ياحبيبتي
_«ندي بحب» ثكرا ياحياء انا بحبك اوي
_«حياء بحب» وانا بحبك ياصغنونه
___________________________♡
“بعد ان ذهبت مني الي صفاء وجدت وجهها شاحب تماما فذهبت بها الي الدكتور”
_«الدكتور بتحذير» لازم تروح تعمل اشاعه بسرعه
_«مني بخطه» ليه انت شاكك في حاجه
_«الدكتور» ايوه انا شاكك…..
_«مني بصدمه» انت بتقول ايه
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك)