رواية ترى يا قلب احببت من الفصل الخامس عشر 15 بقلم ريحانة الجنة
رواية ترى يا قلب احببت من الجزء الخامس عشر
رواية ترى يا قلب احببت من البارت الخامس عشر
رواية ترى يا قلب احببت من الحلقة الخامسة عشر
(في المستشفي)
نغم قاعدة بتأكل مهاب.
مهاب: حبيبتي شبعت والله.
نغم : علشان خاطري. دي وبس
مهاب: انا علشان خاطرك ممكن اكلك انتي شخصيا
نغم: هههههههه ماشي انا راضية.
في الوقت ده دخل سامح ومعاه اللواء سراج مهاب حاول يقوم علشان يسلم عليه.
اللواء سراج: مسكه من كتفه خليك مكانك. انت تعبان
مهاب: ميصحش سيادتك
سراج: هههه لا يصح انا جيت اطمن عليك معلش اتأخرت شويه عليك بس انت عارف كنت لازم اقفل القضية
مهاب: يا خبر ازاي بس ده كفاية ان سيادتك جيت بنفسك.
سراج: لا ازاي مجيش اشوف الاسد بتاعنا بنفسي بس قولي سامح قالي انك كنت لاول مرة تلبس القميص الواقي. انصبت ازاي
مهاب: بصراحة سيادتك انا بعد ما لبسته وكل واحد فينا راح مكانه. حسيت اني مش انا مهاب. اللي عمر الخوف ماعرف طريق لقلبه قلعته وراميته وكملت من غيره
سراج: طبطب علي كتفه وهو فخور بيه. صحيح وحش من يومك عموما حمد لله علي سلامتك مش دي العروسة بردوا
مهاب: بص لنغم ايوة سيادتك هي نغم
سراج: ان شاء الله ربنا يطمنك عليه وتتجوزه قريب
نغم: متشكرة لحضرتك
سراج: طيب اشوفك علي خير يا سيادة المقدم
مهاب: بصله بجد
سامح: انا وانت يا حلو اترقيت معاك
سراج: الف مبروك يا ولاد يالا بقي يا بطل قوم محتاجينك
مهاب: فرحان ان شاء الله سيادتك انا خارج بكرة وهرجع الشغل بسرعة
سراج: لا انت معاك اجازة مفتوحة تخف براحتك. انا عايزك ترجعلي احسن من الاول. اسد بصحيح مفهوم
مهاب: هههههههه تحت امرك سيادتك
ومشي سراج وسامح وجه تاني يوم مهاب مروح البيت بس لسة كتفه مربوط والجرح لسة بيحتاج يغير عليه. ونغم كانت بره الاوضة لحد مايلبس هدومه المهمة وهي تساعده في باقي اللبس وخبطت نغم
مهاب: بنفاذ صبر. بعد ما لبس البنطلون بس. ادخلي يا حبيبتي
نغم : دخلت محرجة. خلصت. اجي اساعدك في الباقي
مهاب: قصدك اتعذبت. سيبتيني في المهم وجاي دلوقتي تقوليلي اساعدك
نغم: يعني عايزني اعمل ايه اقف ازاي وانت من غير هدوم
مهاب: متصنع الزعل. طيب شكرا مش عايز منك حاجة انا هكمل
نغم: قربت منه. واخدت القميص منه انا هلبسهولك
مهاب: مبوز. شكرا انا هلبسه
نغم: مهاب متبقاش غلس والله كنت مكسوفة
مهاب: ما احنا كتبنا الكتاب علشان تفكي شوية وانتي لسة بتتعاملي معايا اكني غريب مش جوزك.
نغم: طيب خلاص حكاول اتأقلم مع الوضع الجديد. وابتدت تلبسه القميص. وهي كدة وواقفة قدامه
مهاب: حاوطها من خصرها. وضمها ليه مش هتصلحيني
نغم: اصالحك ازاي
مهاب: لسة بتسألي
نغم: باسته من خده. متزعلش
مهاب: اللي لعده
نغم: مهاب كفاية
مهاب: خلاص اوعي
نغم: استني بس انت بتغضب زي الاطفال
مهاب: نغم انا بحبك وانتي مراتي يعني اي حاجة بينا مش عيب فاهمة. انا متحمل بعدك بس علشان وعدي ليكي اننا نأجل الدخلة لحد ما تخلصي الترم ده. لكن تبعدي عني بالشكل ده كدة كتير بصراحة.
نغم : طيب ممكن نأجل كلام في الموضوع ده بعدين سامح مستنيك بره علشان يروحك
مهاب: هو انتي مش جاية معايا .
نغم: ارتبكت. ايه لا طبعا اجي معاك البيت. لوحدنا
مهاب: تاني يا نغم وبعدين انتي ناسية انك هتغيريلي علي الجرح وكمان في دواء هخده.
نغم: بس اصل
مهاب: بخنقة متصنعة. خلاص يا نغم انا هخلي أدم يشوفلي ممرضة كويسة تيجي معايا وتخلي بالها مني. واداها ظهره
نغم: بنرفزة. حطت ايديها في وسطها. نعم يا حبيبي ممرضة ايه دي بقي اللي عايزها تروح معاك. ده كنت اخنقك
مهاب: مديها ظهره وبيكتم ضحكته. ايوة اعملك ايه تبقا مراتي دكتورة ومش عايزة تخلي بالها مني. بس وحياتي انتي عارفة زوقي شوفيلي واحدة حلوة. وتفتح النفس
نغم: جزت علي سنانها. وخبطته في كتفه
مهاب: اه يا مجنونة حرام عليكي كتفي بيوجعني.
نغم: احسن علشان تتربي. ده بعينك اني اخلي واحدة تانية تقرب منك
مهاب: ابتسم وضمها ليه. بتغيري عليا
نغم: مبوزة. اه طبعا وانت عندك شك في كدة
مهاب: اممم طيب جاية معايا ولالا
نغم: طيب ممكن استأذن من ماما الاول
مهاب: ابتسم. ممكن كلميها يالا
نغم : اخدت التليفون. وكلمت مامتها…. ايوة يا ماما كنت عايزة استأذنك ممكن اروح مع سامح وهو بيوصل مهاب البيت علشان اطمن عليه وكمان اغيرله علي الجرح واشوفه لو محتاج حاجة
سهام: اه يا حبيبتي ممكن. بس عايزة اقولك حاجة خلي بالك انتي اه مراتوا وانك تروحي معاه لا هو عيب ولا حرام بس كمان عايزاكي تحافظي علي نفسك لحد ما نعمل الفرح متضيعيش فرحتي يا نغم
نغم : لا لا يا ماما انتي فاهمة غلط والله احنا بس مش
مهاب: اخد منها التليفون. ايوة يا طنط انا مهاب
سهام: ايوة يا حبيبي حمد لله علي سلامتك. انا بكرة ان شاء الله هاجي اطمن عليك.
مهاب: تشرفيني يا حماتي. مش عايزك متخافي علي نغم وهي معايا
سهام: يا حبيبي مش خايفة بس الانسان ضعيف يا مهاب. واحنا اتفقنا نأجل اي حاجة لحد ماتخلص امتحانات.
مهاب: متخفيش انا عند واعدي هي بس هتقعد معايا شوية وسامح هيوصلها
سهام: ماشي يا حبيبي خلي بالك منها. مع السلامة
مهاب: قفل التليفون. ممكن بقي نمشي
نغم: اتفضل.
ومشي مهاب ونغم وسامح وهما في العربية
سامح: اعرف بس انت بتجيب الغلاسة دي منين سواق اهلك انا علشان تقعد ورا حضرتك.
مهاب: ههههههه انت عايزني اسيب حبيبتي لوحدها واقعد جنبك. سوق وانت ساكت
سامح: بارد .
مهاب: مسمعش صوتك لحد ما نوصل
سامح: ماشي. طيب تحب سيادتك اجبلكم غداء واحنا في الطريق
مهاب: اه يا ريت علشان مفيش اكل في البيت. ناني حبيبتي تحبي تاكلي ايه
نغم: لا طبعا اكل من مطاعم وانت تعبان لا انت لازم تاكل اكل من البيت
مهاب: ده اللي هو ازاي مين اللي هيعملوا بقي انا اصلا معرفش شكل مطبخ شقتي
نغم: خلاص انا لما نوصل هعملك اكل
مهاب: لا بجد هو انتي بتعرفي تتطبخي
نغم: هههههه اه طبعا مالك مستغرب ليه
مهاب: ابدا يعني جامعة ومستشفي ومذاكرة بتتعلمي الطبخ امتي
نغم : انا بحب الاكل وبدخل مع ماما المطبخ علي طول
سامح: بيضالك في القفص يا ابن المحظوظة
مهاب: اخرس. يخربيتك. مش سالم من قرك حتي وانا تعبان
سامح: اعملك ايه انت اللي حظك نار. دكتورة وبتعرف تتطبخ
مهاب: ربنا يهدك يا شيخ
نغم : انت بس قولي تحب تاكل ايه وانا اعملهولك.
مهاب: لا بقي لو علي اللي احبه اقولك. بتعرفي تعملي مكرونة بالباشمل. وبفتيك
سامح: ههههههه طفس
مهاب: قلتلك اخرس
نغم: هههههههه اه طبعا بعرف بس الاكل ده تقيل عليك وانت لسة تعبان واصلا انت خرجت بدري من المستشفي
مهاب: تقيل علي مين انا مهاب يا روحي. متقلقيش قولي بقي انك مبتعرفيش تعمليها.
نغم: بتتحداني. ماشي خلاص هعملهالك
سامح: وانا اعمليلي شوربة
مهاب: روح لفوفة تعملهالك يا اخويا. وانت فاكر انك هتقعد معانا
سامح: ليه الندالة دي انا عايز ادوق الباشميل
مهاب: لا انا ممكن ادوقك حاجة تانية لو تحب
سامح: لا شكرا .. يالا وصلنا بس بقولك كلمني قبل ما نغم تمشي علشان الحق اجيلك
مهاب: تمام سلام
وطلعت نغم مع مهاب البيت. ولما دخلت عجبتها الشقة جدا
مهاب: مالك يا روحي اقعدي
نغم : لا وريني المطبخ الاول عايزة اعملك الاكل بسرعة
مهاب: قرب منها للدرجة دي عايزة تخلصي مني وتمشي
نغم: رجعت لورا. احممم ايه لا والله انا بس علشان تلحق تاكل وتاخد دواك
مهاب: طيب تعالي نقعد شوية وبعدين قومي اعملي الاكل..
نغم: قعدت وهي قلبها بيدق وخايفة دي اول مرة تقعد مع مهاب لوحدها هي اه مراته بس هي مكسوفة
مهاب: قاعدة بعيد ليه
نغم: لا مش بعيد ولا حاجة انا قريبة اهو
مهاب: نغم ممكن تقلعي الحجاب لحد ما تنزلي اظن انه خلاص بقيت جوزك مش معقول تقعدي معايا بالحجاب
نغم : اه طبعا. بس
مهاب: جز علي سنانه. نغم
نغم: خلاص خلاص هشيلوا. وفكت نغم الحجاب وكانت مفاجأة لمهاب اول مرة يشوف شعرها لونه طوله نعومته كأنه كمل مع وشها الجميل والبرئ صورتها الجميلة
مهاب: قام وقرب منها. مش ممكن ايه الجمال ده هو في كدة وكان بيملس علي شعرها لون شعرك حلو اوييي
نغم: وشها احمر وابتدت تترعش من لمسات مهاب. هي بتحبه بس خجلانه منه
مهاب: حبيبتي ممكن تهدي انا مش هعملك حاجة انا بس معجب بجمالك اللي كل يوم بيزيد وبتفاجأ بيه ده
نغم: مهاب ممكن توريني المطبخ
مهاب: ممكن بس ممكن اخد حاجة صغيرة كدة. وقرب منها ونسي نفسه شوية معاها لانها واحشاه ومصدق تبقي مراته. وبعد شوية بعد عنها بعد لما هي عيطت. قام وهو متضايق لانه زودها شوية وخصوصا لما لاقاها بتعدل هدومها وافتكر انه ايده طولت شويتين.
نغم: بتعيط. انا عايزة امشي
مهاب: قرب منها معلش حقك عليا انا زوتها شوية بس عادي احنا مبنعملش حاجة حرام ولا عيب.
نغم: ايوة بس انا مش متعودة
وكمان انت وعدت ماما
مهاب: بيمسح دموعها. اه وعدتها بس وعدتها اني ميحصلش جواز لكن اللي حصل دلوقتي عادي يا روحي مفيهوش مشكله
نغم: ساكته.
مهاب: طيب متزعليش واوعدك مش هقربلك تاني لحد ما تروحي خلاص
نغم: خلاص. ممكن بقي توريني المطبخ
مهاب: ابتسم تعالي يا روحي هوريهولك. واخدها المطبخ بصي بقي اكتشفي براحتك واي حاجة محتاجاها ومش موجودة عندك هنا تليفون السوبر ماركت. اتصلي يبعتولك اللي انتي عايزاه. هما عارفين رقم التليفون والعنوان.
نغم انت هتروح فين
مهاب: هدخل اخد حمام علشان افوق. وارجعلك بسرعة ماشي
نغم : هزت راسها ماشي.
ودخل مهاب الحمام واخد حمام وكان متضايق من نفسه انه اتسرع معاها. غبي مش قادر تمسك نفسك. بس اصلها واحشاني اوي بنت اللذين. بس انا لازم اراعي ان نغم ملهاش تجارب ودي اول مرة دي كانت بتترعش وانا قريب منها. لا انا لازم استني عليها لحد ما نعمل الفرح وقتها اكيد هتكون اخدت عليا شوية. وخرج من الحمام ولبس بيجامة وراح لنغم المطبخ وكانت واقفة بظهرها اتسحب براحة وحاوطها وحضنها وحشتيني الشوية دول
نغم: شهقت من الخضة. مهاب والله حرام عليك مش تعمل اي صوت كدة قلبي بيدق والله
مهاب: ههههههههه معلش متزعليش بس وريني كدة دقات قلبك
نغم: ضربته علي ايده. ايدك كفايه اللي عملته من شوية.
مهاب: مسح شعره بإيده وابتسم. خلاص بقي ميبقاش قلبك اسود قلتلك مش هتتكرر لحد ماتروحي
نغم:طيب قولي كتفك عامل ايه
مهاب: كتفي كويس بس قلبي هو اللي تعبان
نغم: ابتسمت وكملت اللي كانت بتعمله
مهاب: ماشي يا عم المنفض انت . قوليلي اساعدك في ايه بقي
نغم: ههههه تساعدني وكمان وانت بإيد واحدة. ازي
مهاب: لا متستقليش بالإيد دي ده انا مهاب يعني ممكن اشقلبلك دلوقتي
نغم: هههههههههه لا خلاص مصدقاك بس انت ممكن تقعد بره لحد لما اخلص. انا خلاص حطيت المكرونة في الفرن
مهاب: لا انا هقعد هنا اتفرج عليكي
نغم: ابتسمت خلاص اقعد بس وانت ساكت.
مهاب: ههههههههه حاضر
وبعد شوية نغم خلصت الاكل ومهاب ساعدها في تحضير السفرة وقعدوا يتغدوا
مهاب: تسلم ايدك يا قلبي الاكل جميل
زيك بالظبط
نغم : بالهنا والشفا بس يا ريت متكونش بتجاملني
مهاب: لا متقلقيش انا مجملش علي حساب بطني ابدا. وبعدين انا اكلت نص الصنية تقوليلي بجامل
نغم: هههههههه واضح انك كنت جعان
مهاب: هههههههه جدا اصل اكل المستشفي ده ملوش طعم
نغم : طيب تحب تشرب ايه قهوة ولا شاي اللي يعجبك
مهاب: يا سلام لو قهوة مظبوط تبقي حبيبتي بجد
نغم : ابتسمت. حاضر ثواني
وشالت نغم الاكل ووضبط المطبخ وعملت القهوة لمهاب. وجابتهالو وكان بيشرب سجاير
نغم: اتفضل. بس ممكن بقي تقلل السجاير دي شوية انت لسة تعبان وبعدين دي غلط علي صحتك
مهاب: تسلم ايدك. بس متقلقيش علي صحتي انا كويس.
نغم : مهاب انا اتأخرت ممكن اروح
مهاب: ليه بس يا روحي خليكي معايا شوية. نغم هتصدقيني لو قولتلك اني النهاردة مبسوط جدا وانتي معايا هنا احساس جميل اوي انا كنت محروم منه انا طول عمري لوحدي بس النهاردة كنت سعيد اوي وانا شايفك في المطبخ وبتتغدي معايا وقاعدة معايا ارجوكي خليكي شوية
نغم : حاست انه صعب عليها لانه فعلا عايش علي طول لوحده. قربت منه. وطبطبت علي كتفه. خلاص هقعد شوية بس اوعي تأخرني
مهاب: ابتسم وحضنها. متخفيش مش هأخرك. بس خليكي معايا شوية
وقعدت نغم شوية تاني مع مهاب وكان عند وعده مقربش منها خلاص كانوا بيتكلموا ويضحكوا واتفرجوا علي فيلم سوا. وبعدين مهاب بان عليه التعب المسكن مفعوله راح والجرح شد عليه
نغم: حبيبي انت شكلك تعبان ثواني اجيب الحقنه بتاعت المسكن
مهاب: يا ريت يا نغم الجرح بيشد اوي
نغم : بسرعة حضرت الحقنة. وادتهالوا وكمان ادتلوا الدواء. مهاب ممكن تكلم سامح انا اتأخرت وكمان انت محتاج تنام وترتاح.
مهاب: حاضر يا حبيبتي عنك حق انا اخرتك النهاردة. ثواني وكلم مهاب سامح وقالو انه جاي بسرعة.
نغم : حبيبي انت شكلك نعسان خالص ادخل نام وانا لما سامح يجي هنزل علي طول
مهاب: انا فعلا عايز انام بس تعرفي نفسي انام وانا في حضنك
نغم : اتكسفت. ان شاء الله بعد الفرح هتزهق مني
مهاب: انا مستحيل أزهق منك ازهق من روحي. بصي يا حبيبتي لو نمت وانا قاعد معاكي من الدوا اللي اديتيهولي ده. خلي بالك سامح مش هيطلع هو هيتصل علي تليفوني ردي عليه وانزليله. ماشي
نغم : حاضر بس ادخل نام جوا بلاش هنا مش هتكون مرتاح
مهاب: تؤتؤتؤ انا عايز افضل معاكي ولو دخلت جوا انتي مش هتكوني معايا
نغم: سكتت شوية. وبعدين قامت ومسكت ايده تعالي انا هقعد جنبك لحد ما تنام
مهاب: ابتسم. بجد يعني مش خايفة مني
نغم: تؤتؤ مش خايفة انت وعدتني وانا بثق فيك
مهاب:ههههههههه بتحرجيني انتي بس بشياكة. بس ماشي انا عند وعدي تعالي
ودخلت نغم مع مهاب ونيمته في السرير وقعدت جنبه وهو حضنها ونام وهي بتملس علي شعره
مهاب: ياه يا نغم انا عمر ماحد عملي كدة. تعرفي انتي حنينة اوي
نغم: تعرف انت اني مكنتش اتخيل انك ممكن تكون هادي ورقيق كدة شخصيتك بتقول عكس كدة.
مهاب: نغم انا مش سهل ابان ضعيف قصاد اي حد انتي الوحيدة اللي بحب ضعفي معاها
نغم: وانا بحبك اوي. ويارب اقدر اعوضك عن وحددتك السنين اللي فاتت دي وتكون سعيد معايا
مهاب: حضنها اكتر. طبعا هكون سعيد من وجودك معايا. انا لو عليا مسبكيش ابدا واخليكي معايا علي طول
نغم: طيب ممكن تبطل كلام وتنام انت تعبت اوي النهاردة
مهاب: غمض عنيه. اهو خلاص هنام
وفعلا مهاب نام بسرعة من مفعول المسكن. ونغم كانت بتبصله وهي مبسوطة.
نغم: والله يا حبيبي نفسي انام جنبك واخدك في حضني بس معلش هانت اخلص بس الترم ده وافضالك. اصل بصراحة انت لو اتجوزتك يبقي مش هتخرج في سنتي. وابتسمت
وتليفون مهاب رن .. سامح
نغم : ايوة يا سامح. انا نازلة حالا
وقربت نغم من مهاب باسته وسابته ينام ونزلت لسامح
سامح: فتح لنغم الباب اتفضلي
نغم : ركبت. وسامح لف وساق
سامح: بيكلم نفسه. يارب شيلها من دماغي ايه بس ده. انا حاسس اني بخون مهاب. بتفكيري فيها بإستمرار. استغفر الله العظيم. قوليلي يا نغم مهاب عامل ايه دلوقتي
نغم : الحمد لله بس لسة تعبان هو نام ان شاء الله يومين ويبقي كويس
سامح: طيب بصي اي وقت هتخرجي فيه من البيت تخلي مهاب يكلمني اوعي تخرجي لوحدك تاني سامعة
نغم: بس ليه تتعب نفسك انا هبقي كويسة
سامح: نغم انتي مرات أخويا وزي اختي ولازم احافظ عليكي لحد ما مهاب يقوم بالسلامة. اي وقت تخرجي تكلمي مهاب ممكن
نغم : ابتسمت. ممكن وشكرا لتعبك
سامح: هههههه علي ايه بس مهاب لو كان مكاني كان عمل كدة.
وعدت فترة علاج مهاب وكانت نغم بتروحلوا بعد الجامعة وتطمن عليه وتغيرلوا علي الجرح وكمان اخدت عليه كتير عن الاول وده شئ كويس علشان الرهبة والخوف اللي كان جواها من الجواز تقل وفعلا قلت كتير عن الاول . ونزل مهاب الشغل بعد لما خف خالص. وبعدها بشوية نغم خلصت الامتحانات و كمان النتيجة طلعت ونجحت بإمتياز.وحددت هي ومهاب معاد الفرح وجه اليوم اللي مهاب كان هيموت عليه 😉😉😉😉😍😍😍😍😍…..
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ترى يا قلب احببت من)