رواية عشقك لعنتي الفصل الحادي والثلاثون 31 بقلم شروق مجدي
رواية عشقك لعنتي الجزء الحادي والثلاثون
رواية عشقك لعنتي البارت الحادي والثلاثون
رواية عشقك لعنتي الحلقة الحادية والثلاثون
صلى على الرسول صلى الله عليه وسلم ♥️
…………………………………..
النور كان قاطع والشبكه وحشه جدا البارت طوووووووووويل اوي اهو
خلص اليوم وكانوا كلهم مبسوطين جدا وعمران قام وقال: يلا بقى يا ليان عشان نروح
بص له زيدان باستغراب : طب ما نتسحر سوا ده اصلا شويه والسحور خلاص وده اخر سحور في رمضان خليكم معانا
ضحكه مريم وقالت : بس بس بس استنى انت وهو تروح فين يا حلو امال مين اللي هيعمل معانا الكحك معلش يعني المدام معانا النهارده
نظر لها عمران بغيظ : على فكره خالتي ما اتصلتش وقالت انها عايزه ليان
نورهان بتاكيد : بس احنا عايزين ليان وكحك العيد ما ينفعش من غير لولي كفايه بقلها سنتين كانت بعيد عننا حتى العيد ما كانتش بتنزل انت كمان عايز تاخدها مننا مستحيل
تنهد الاخر بتعب وقال : بس انا ما اعرفش انام من غيرها في البيت
بيشوي : يا اختي جميله يا حلوه هي بتحضر لك اللبن قبل ما تنامي يا حلوه
ضرب عمران يده في كتف بشوي بيغيظ وهو يقول : اي ياض الغتات اللي انت فيها دي
ليان بتكبر : خلاص يا جماعه بليز مش معقول يعني ان كلكم بتتخانقوا عليا كده مش ممكن انا هفكر في الموضوع ونلاقي حل سوا
مريم : افتكرت نفسها مهمه يا ماما احنا عايزينك عشان نمرمطك معانا هناك
سيليا وهي تصفق بفرح : الله انا عمري في حياتي ما جربت الحاجات دي يعني احنا هنعمل بقى الكحك وحاجات كده
مريم : اهي واحده هبله هناك اي رايك يا بت يا نور لو نستغلها ونخليها هي تعمل كل حاجه بما انها طلعت عبيطه
بص لهم يحيى بصدمه وكملت نور وقالت : لا لا دي برضه اخت جوزي عيب يا بنتي كده واكملت بهمس: لما نروح نبقى نظبطها مش قدامه يا غبيه
يحيى: لا ما شاء الله ونعم الزوجه الوفيه وانتي يا سيليا ناويه تقعدي هناك على طول ولا ايه
سيليا بصدمه : هو انت ناوي تاخدني لا انا عايزه اقعد معاهم
مروان : انتي مش عايزه تيجي تعيشي معانا
سيليا : لا طبعا مش عايزه اجي اعيش معاكم لما نبقى نتجوز ابقى اجي اعيش معاكم ثم ان انا لسه ما اخذتش قرار في موضوع جوازنا ده
يحيى باستغراب مما تقول هي : اي ده هو في حاجات جدت وانا مش موجود ولا ايه
سيليا : اه يعني بصراحه كده نظام الحب بتاعه مش عاجبني فلا يغيره لا فضها سيره
يحيى بصدمه : نور سيليا ما كانتش بتقول الكلام ده خالص
ضحكت مريم بمرح وقالت : نظام الحب اللي عليه مروان مش حلو خليه يحول على نظام فرفشني شكرا هههههههههههه
كلهم ضحكوا عليها وقال بيشوي بتعب : ربنا يصبرني يلا بقى عشان نلحق نتسحر ماما مستنياني في البيت
عيسى بتفكير : بقول لك ايه هو انت اسمك بيشوي يعني المفروض انك مس،يحي انا ليه حاسس انك مس،لم
بيشوي بمرح : ليه يا جدع عشان بقول اروح اتسحر عادي يعني انا بحب اقف جنب اخواتي المسلمين في رمضان اللي خلانا هنعمل الكحك مع بعض مش هيخلينا نتسحر مع بعض
عيسى بتفكير : لا لا مش حاسس انك مسي،حي مش عارف ليه
بيشوي بمرح : يا جدع والكعبه مسي،حي
بص له عيسى بصدمه و ضحكوا كلهم عاليه
وقال له عمران : خف عليه يا بيشوي بلاش ترخم بقه
بيشوي بمرح وهو يلاعب حاجبيه له : يلا بقى عشان اذان الفجر قرب خلينا نلحق ناكل لان لو الفجر اذن مش هناكل
عيسى بصدمه : ويقول لي مسي،حي مسي،حي ازاي
ضحك بشويه جامد وخد مريم وخرجوا على بره
ليان بمرح : هنا في مصر ما تعرفش مين المسي،حي ومين المس،لم هي كلها كده على بعض زي ما بتقولوا كده شروه واحده على بعضها احنا كمان في عيدهم بنخرج ونتفسح عادي جدا يا عم فك كده خليك فريش
وبصت لزيدان وقالت له : باي يا جوز اختي يا امور يا حليوه انت
ضحك يحيى عليها جامد و وضع يده على نور وقال لها : اختك شكلها هتطلق النهارده
نور بمرح : لا عادي عمران عارف انها مجنونه ثم انها مش رايحه تبات معاه هي هتبات معانا فعادي بقى خليها براحتها
خرجت ليان على بره ومريم قالت لها : تعالي بقى اركبي معانا عشان نروح سوا
نظر لها عمران بغيظ وقال : ما تخفي يا مريم بقى ده انتي رخمه صح هجيبها لكم الصبح بدري
ابتسمت ليان بمرح : يا جماعه ما تحسسنيش اني مهمه قوي للدرجه دي اصبري يا مريم انا هحل لك الموضوع ده دلوقتي
وقربت منه وقالت له : ممكن ابات معاهم
عمران بضيق : انتي عايزه تباتي يعني معاهم هناك انا مش هشوفك غير اول يوم العيد لان بكره انتوا بتبقوا ملخومين جدا ومش هعرف اشوفك
فرحت من داخلها انه يريدها بجانبه ونظرت لعينيه وجدت بهم شوق شديد لها وحزن انه سينام بدونها فقالت بخجل : طيب ما تيجي البيت في الشقه بتاعتك
توتر عمران وشعر بالحرج الشديد وقال : لا بلاش خلينا زي ما احنا روحي نامي معاها
ليان وهي تحرك شعرها للخلف تضعه خلف اذنها: على فكره مش هتضايق بجد مش هتضايق وهنزل ابات معاك كمان هخلص معاهم واجي لك تعالى يا عمران نبات هناك على فكره انا بحب الشقه دي جدا لينا ذكريات كثير حلوه فيها مش هكون زعلانه وانا معاك هناك لاني عارفه ان ده كان غصب عنك تفرق لو كان بمزاجك تعالى بقى ولا انت عايز تنام من غيري
واكملت بمرح : ولا انت شكلك عايز تجيب بنات في الفيلا وانا مش موجوده بقه
ضحك بقوه وهو يلف حول العربيه ليفتح الباب للرحيل : مش لما ابقى اكمل جوازي منك ابقى اشوف بنات غيرك
شهقت بصدمه و وضعت يدها بغضب على السياره وهي تقول : نعم يا حبيبي قصدك ايه بي الكلام ده ناوي تلعب بديلك بعد كده
ضحك بقوه وجلس بالسياره وهو يقول : يلا يا مجنونه اركبي عشان نروح
بمجرد فتحها باب سيارته صرخت مريم وهي تقول : انتي يا بنت وحياه امي لاخلي امك تجيبك من باب بيتكم
ضحكت ليان وقالت : احنا رايحين نبات في الشقه اللي هناك يا بومه اتهدي بقى
وجهت مريم عيونها بصدمه الي بيشوي وهي تقول بهمس : حاسه ان هيبقى يوم نكد على اللي جابونا
ضحك بيشوي بقوه وقال : والله هو يوم نكد على اللي جابوني انا انا مش فاهم من وسط البنات كلها اخترتك انت ليه
مريم بمرح : عشان انت كئيب وانا فرفوشه يا ابو دم تقيل يا رخم اخلص واركب
…………………………………..
عشقك لعنتي بقلم شروق مجدي
بالداخل يحيى بهمس : ما تيجي اقول لك حاجه جوه وبعد كده امشي
عيسى وهو يقاطع كلامهم بمرح : ولا جوه ولا بره يلا يا ماما هوينا وانت يا اخويا اتهدي شويه راعي السناجل
يحيى : انا حاسس ان انت مراتي الاولانيه بجد يعني مش كده يا جدع
ضحكت نورهان وقالت : هو انت وهو اصلا مش هترجعوا تباتوا مع مروان
يحيى : لا لا مش دلوقتي خالص شويه كده يلا سلام خدي بالك من نفسك مين اللي هيركب معاكي
نور : مروان وسيليا هروح مروان
يحيى : وهتروحي انتي وسيليا لوحدك على الطريق
نور : اعتقد ان انت عارف كويس ان انا ما يتخافش عليا وعلى العموم عمران هيمشي معانا بس بيشوي هيسبق عشان مريم ما تتاخرش اكثر من كده
يحيى : تمام بدل عمران معاكم تمام يلا خدي بالك من نفسك
ابتسمت له واتجهت للخارج
عيسى بمرح : يا حنين
يحيى : اوف انت رخم جدا على فكره اتغيرت يا عيسى
عيسى بمرح : ما فيش حاجه بتفضل على حالها يا ابني يلا يا اخويا يلا قدامي على جوه
…………………………………..
فعلا وصلوا مروان ورجعوا كلهم على البيت ونزلوا بس وقفت نورهان ليان وقالت لها : انتي متاكده من الخطوه دي انك هتباتي في الشقه مع عمران
ليان : اه متاكده هو ايه المشكله مش عارفه ليه حاساك انتي ومريم كده شايفين الموضوع اوفر ، اوكي انا فاهمه انتي تقصدي اي ، بس انا ليه في الشقه دي ذكريات كتير قوي حلوه معايا من صغرنا
والموقف اللي حصل ده هو ما كانش في وعيه يمكن كان اختلف لو كان عارف هو بيعمل ايه او مش يمكن هو كان اكيد هيختلف كثير لو كان عارف هو بيعمل ايه فا انا اه ما عنديش مشكله ان انا ابات انا وهو هناك
وكمان انا بصراحه مش هبقى حابه ان هو يبقى بعيد عني يعني هو هيوحشني قوي وهو اتعود ان انا اللي بعمله السحور وكده فخلينا سوا هنا
ابتسمت نور وقالت : ماشي يا عم خليكوا سوا هنا انا كنت بطمن بس يلا بينا
قرب من هم عمران : بتقولي ايه يا رايا انتي وسكينه
ليان بصدمه : انا رايا
ضحك وقال : لا يا حبيبتي انت سكينه هي رايا بتتفقوا على ايه
بس كلهم نظره للاعلى على صوت طنط ناهد وهي بتقول : ما تيلا يا بنتي انتي وهي في حاجات كثير فوق عايزه تتعمل اعملي حسابكم ما فيش نوم النهارده اطلعوا على فوق يلا
ليان بمرح : طب انا يا جماعه هروح انا بقى عايزين مني حاجه
بس وضع عمران يده على خصرها وهو يقربها منه ويقول : اه انا عايز اكل الكحك من ايدك وعايز كمان اقضي اجواء العيد هنا معاكي بقى لي سنتين مش حاسس بالعيد من غيرك
ظلط هي تنظر له بنبهار شديد مما يقوله ولكن فاق كل منهم على صوت مريم تقول : تيرارااااررررااا ما تلمي نفسك بقى انتي وهي واحده جايه اهي لوحدها من غير جوزها والثانيه سايبه خطيبها وانا سايبه خطيبي وانتي وهي ما فيش عندكم اي ريحه الدم
ضحكوا الاثنين وطلعوا على فوق معاهم بس ليان وقفت امام باب الشقه وقالت : انت تدخل بقى توضب الشقه وتنام لحد ما انا اخلص وانزل لك
عمران بتفكير : مش عارف ليه حاسس انك هتزحلقيني وتنامي فوق يا لولي
ضحكت بمرح واقتربت من اذنه وقالت بهمس : ما بقتش اعرف انام غير في حضنك
وجه عيونه لها بفرح شديد وهو يقول : ما تسيبك من الكحك العيد والكلام الفارغ ده وتعالي نرجع بيتنا عايزك في موضوع مهم قوي
ركضت للاعلى وهي تقول له : لم نفسك وادخل روق الشقه وبعدين انا جوزي حبيبي عايز ياكل كحك العيد من ايدي
وطلعت على فوق وراهم
وضع يده داخل خصلات شعره وهو يتنهد بتعب : انا ازاي ازاي عديت البنت دي من ايدي ده انا كنت حمار حمار يعني
وفتح باب الشقه ودخل على جوه وقرر يوضب الشقه بالكامل ويجهز لها جوا رومانسي للسحور
…………………………………..
دخلوا الاربع فتيات ووجدوا ناهد ومارينا يجهزون اشياء الكحك
وقالت ناهد : يلا يا حلوه منك ليها تغيروا هدومكم وتيجي تجهزوا معانا
مريم بغيظ : هو انتم مش بتعملوا الكلام ده بكره الصبح او بعد الفطار يعني عاملين كده من النهارده ليه
مارينا : النهارده التجهيزات وتوضيب الحاجه وبكره نعجن وندخل الافران اخلصي وبطلي رغي بدل ما اجيبك من شعرك
ناهد بغيظ : وانتي وهي واقفين كده ليه اخدت لكم كام صوره يلا قدامي على جوه وهاته لبس لسيليا وخلصونا بقى
سيليا باستغراب : ما انا معايا لبس
ليان بتعب : لا يا اختي اللبس بتاع التجهيزات ده يعني تختاري اوحش حاجه عندك عشان ما تبوظش
نورهان بمرح : وتربطي حاجه على شعرك عشان شعرك ما يقعش في الكحك لان لو ماما شافتك خارجه لها بشعرك هتجيبك هي من شعرك
ضحكت سيليا بمرح واتجهوا الفتيات للداخل وابدله ملابسهم بملابس قديمه ووضعه الاشارب على راسهم بعنايه شديده حتى لا يسقط شيء في الطعام
سيليا بمرح وهي تدور حول المراه : اللي يشوفني كده ما يقولش خالص ان انا جايه من بره وان انا كنت عايشه في لندن يقول اخري حي انتي قلتي لي اسمه حي ايه يا مريم
مريم بمرح : على حسب حي بولاق حي السبتيه وكاله البلح شبرا باب اللوق اختاري ايهما وفي غيره كثير بس ده اللي انا فاكراه دلوقتي
ضحكوا كلهم وقالت ليان : طب انا لسه عروسه جديده المفروض ان انتم تجيبوا لي الكحك لحد باب بيتي وتزوروني دي معامله عروسه دي
نورهان : طب ما انا كمان عروسه والمفروض خطيبي هيجي اول يوم العيد عشان يتقدم لي تقوم خليني بالمنظر ده
دخلت ناهد عليها وهي بتقول : يلا يا عروسه منك ليها ال عروسه ال كتك نيله وانتي شبه عروسه المولد انت وهي
ونظرت لسيليا وقالت : وانتي يا مفعوصه انتي الثانيه يلا تعالي على المطبخ عشان عايزاكي خلصوا
مريم : ما قالتش انها عايزاني
وجدت ناهد ترفع الشبشب من قدميها وتقول : قدامي يا مريم عشان ما نصلش الشبشب ده على دماغك
ركضت مريم للخارج وهي تضحك وتقول : ده انا اول واحده والله يا طنط
…………………………………..
وبعد وقت من التجهيزات انتهت البنات واخذت كل منهم شاور واتجهوا للفراش ونزلت ليان تاخذ شاور في شقتها دقت جرس الباب بقوه اقترب عمران من الباب بتعب وهو يفتح وهو يقول : في ايه يا ليان ايه الدوشه اللي انت عاملاها دي
اتجهت الاخرى للداخل : ما انت مش حاسس بيا جسمي مكسر اه ياني دول سحلونا خدونا غسيل و مكواه
ضحك بقوه عليها ولكن ظلت هي تنظر للشقه وتقول : وووواو ده انت وضبتها على الاخر برافو عليك تلاقيها كانت كلها تراب مبهدله
ابتسم وقال : طبعا يا بنتي مش شايفه منظري معفن ازاي
نظرت له من الاعلى للاسفل وضحكت بقوه : يعني هو انا اللي منظري عدل قوي مش شايف كل دقيق ومبهدله ازاي دي كل دي تجهيزات يا ابني تجهيزات بكره بقى اه ياني
اقترب منها ووضع يده على خصرها وهو يداعب انفها بانفه واكمل : بس حلو شكلك وهو مبهدل ومعفن كده
ضحكت بقوه : طب ابعد بقى عشان انت كلك تراب وانا كلي اكل فالموضوع صعب جدا يعني
ضحك بقوه وقال : ايه المشكله يا سلام كده لما نلخبط التراب على الاكل هيبقى حاجه ايه جامده جدا
ليان بغيظ وهي تبعده : الاذان يعني اتفضل عشان ناكل ما فيش وقت
قال لها : هو مين قال لك كده اساسا السحور جاهز حضرتك انتي ادخلي خدي دش وانا هاخد دش في الحمام اللي بره ونتسحر قبل ما الاذان يبدا يلا بسرعه
بس هو فضل واقف ومستني دخولها الغرفه ليطمئن عليها اكثر وجدها فتحت الباب واخذت ملابس من دولاب وهي تقول : عمرنا هاخد لبس من عندك نسيت اخد من فوق بكره بقى اطلع
عمران : ماشي يا حبيبتي هتلاقي كذا حاجه عندك نقي اللي انت عايزاه
واتنهد براحه واكمل في نفسه : الحمد لله اني رميت الملايه لو كانت فتحت الدولاب كانت هتشوفها مش ضامن يكون رد فعلها هيكون ايه
فعلا خدت ليان اللبس ودخلت للمرحاض وعلقت الباب خلفها
ابتسم وهو يحمد ربه انها لم تحزن من ما حدث بالسابق واتجه هو الاخر للمرحاض لياخذ شاور
…………………………………..
رن هاتف نورهان بمعشوقها زيدان او كما نقول حاليا يحيى فرفعت الهاتف واتجهت للخارج تتحدث معه وهي تقول : انت لسه صاحي
يحيى : اه بجهز السحور وانتي بتعملي ايه
نور : لا احنا بناخد هدنه وماما وطنط هم اللي بيجهزوا السحور بصراحه تعبنا وما بقيناش قادرين خالص ولسه كمان بكره في مواويل
يحيى : اه افهم من كده اني مش هشوفك بكره
نور : لا حضرتك انت هتشوفني لما تيجي اول يوم تنهد الاخر بتعب واكمل : انا خايف جدا من مقابله بابا امال لو ما كنتيش فعلا مراتي كنت هعمل ايه انا خايف جدا يا نور لو حد فيهم عرف حاجه عن ماضيه يعني انتي كنتي قلتي لهم وخلصنا
نور : اطمن ما حدش يعرف غير كابتن ادهم والفريق بتاعه ودول عمرهم ما هيطلعوا اسرار شغلهم بره واللي كانوا شغالين معاك اتقبض عليهم واللي في مصر كلهم اتقبض عليهم المفروض تقريبا محاكمه ياسين قربت
يحيى : والبنت اللي كانت معاهم دي هو ايه مشكلتها اصلا انا مش فاهم يعني هم خدوها ليه
نور : خدوها لان هم شكوا انها كانت بتشتغل مع ياسين بس نيار لا ما كانتش بتشتغل معاه ولا حاجه هي بس ما كانتش طايقه ليان وعايزه تبعدها باي شكل عن عمران هي دي كل صلاتها بيه يعني
يحيى : اه اه فهمتك تمام انتي ناويه يعني تروحي المحاكمه ولا ايه
نور : لا احنا مالنا بقى هم حرين بس اعتقد يعني ان هو اكيد اعدام طبعا يعني او مؤبد
يحيى : كان زماني زيهم بتحاكم
نور : بس اللي انا اعرفه ان انت مش زيهم ياسين عمل كثير قوي في مصر وكذلك كل الناس اللي اتقبض عليها في مصر انت عمرك ما عملت حاجه هنا ولا في اي دوله عربيه او افريقيه عامه فبالتالي انت ما لكش دعوه خالص بالكلام ده انت لو كنت هتتحاكم كنت هتتحاكم بره مع الانتربول مش هنا وادهم خلاص ظبط كل الكلام ده وبقيت شاهد مالك وكمان بالنسبه لهم انت ميت شهيد، يحيى من فضلك ممكن تنسى كل الكلام ده يعني انسى ده خليك معانا هنا انت يحيى صاحب الكافيه وجوز نورهان مهندسه ديكور انسى بقى كل الكلام ده وعيش هنا مع بعض انا وانت نعمل بيت وعيله مع ليان وعمران وسيليا ومروان وعيسى وبيشوي ومريم
يحيى : عندك حق تعرفي ان انا نفسي اجوز عيسى هو كمان يعني نفسي الاقي عيسى مع واحده كده بيحبها
ضحكت نورهان بقوه وهي تقول : تعرف ان مريم عجبها جدا عيسى
يحيى بصدمه : ايه ناويه تفركش مع بيشوي وترتبط بيه
نورهان بمرح : لا اكيد يعني مريم من صغرها هي وبيشوي بيحبوا بعض هي كانت بتحب ترخم عليه وتغيظوا بس هي كانت بتحبه بس ليها بنت خاله ليها عسوله جدا اسمها ميرنا فبتفكر يعني انها تظبطهم مع بعض حتى عايزه تجيبها اول يوم العيد وانت جاي انت وهو عشان يشوفها يعني وعايزه تجيبها كمان يوم افتتاح المطعم
يحيى : طب وميرنا دي كويسه يعني يعني عيسى ده ما فيش اطيب منه في الدنيا انت ما تعرفيهوش ادي انا وهو طول عمرنا مع بعض هو يستاهل احسن واحده في الدنيا
نورهان بحب : انت كمان تستاهل احسن واحده في الدنيا
يحيى : وانا خدتها خلاص وعارف انها كثير قوي عليا
نور : انت اللي كتير عليا يا يحيى بطل تقلل من نفسك كده عشان بجد ده بيضايقني واه يا سيدي ميرنا دي عسوله جدا حلوه وكمان بنت ذكيه ولطيفه ومؤدبه واراهنك ان عيسى هو اللي هيفضل يلف وراها اول ما يشوفها
يحيى : خلاص لو خير ربنا يقربه له
نور : طب يلا بقى عشان بيندهوا عليا عشان السحور الاذان قرب خلاص
يحيى : انهارده اخر سحور في رمضان كان نفسي نكون مع بعض
نور : السنه الجايه ان شاء الله نكون كلنا مع بعض وبنجهز برده تجهيزات الكحك كده وانتم بقى تباتو في شقه عمران هنعمل حظر التجوال اليوم ده
يحيى ب صدمه : ايه ده في ايه انتم غير الناس ولا ايه طب ده اللي انا اعرفه ان المفروض يوم وقفه العيد دي الراجل ومراته بتلبس ولادها لبس جديد كده بتاع الوقفه ده وبتلبس جديد وتحط بقى الحنه كده في رجليها وتدلع لجوزها وانتي تقولي لي هنعمل حظر التجوال هو انتوا وقفه العيد عندكم مش زي بقيه المصريين
ضحكت بقوه واكملات : لا حضرتك احنا وقفه العيد عندنا بنعمل فيها كحك العيد بطل قله ادب ممكن اول يوم العيد بقى اللي نشوف الموضوع ده
يحيى بضحك : خلاص يبقى اعتبر ده وعد
نور : وعد ايه
يحيى : ان اول يوم العيد بتاعي انا
ضحكت بقوه واكملت : بالليل مش الصبح الصبح برده بتاعنا كلنا
يحيى بغيظ : لا ده انتي كده بتستعبطي بقى وبتاكلي من حقي
ضحكت بقوه وقالت : اقفل يا يحيى خليني اروح اكل انت اصلا لو شفت شكلي وانا بجهز للكحك مش هتفكر تقرب مني
يحيى بحب : والنبي لو بتعملي ايه برده احبك في كل حالاتك حتى لو شعرك منكوش كده وشكلك معفن نور بمراح : لا مش للدرجه دي يعني بس كنت رابطه الربطه بتاعت الست المصريه الاصيله دي روح يا يحيى روح الله يخرب بيتك ماما هتيجي تجيبني بالشبشب امشي انا امي عليها شبشب تعدموا ان شاء الله
ضحك الاخر بقوه وقال : طب يلا سلام اقفلي
…………………………………..
بالاسفل خرجت ليان وهي ترتدي بيجامه لعمران ترفع اكمامها للاعلى وايضا البنطلون وتربط المنشفه على شعرها ومجرد ان راها عمران ضحك بقوه ويقول: ايه المنظر ده
ليان بغيظ منه : ما لقيتش حاجه اصغر من كده شكلي عبيط صح
اقترب منها وقال : طب كنتي اقلعي البنطلون شهقت بصدمه : هاااااا
اكمل بمرح: اقفلي بقك ده دماغك شمال علطول كده اقصد يعني مش كده كده التيشرت عامل زي الفستان القصير يبقى ايه لازمته البنطلون
نظرت له بتفكير ثم بالفعل جلست على الفراش وازالت البنطلون وهي تقول : احسن برده انت عندك حق
ظل ينظر لقدميها بتوتر وشعر ان درجه حرارته بدات ترتفع بقوه من حركاتها تلك فقال وهو يتجه للخارج: طيب انا خارج بقى يلا تعالي ورايا عشان نحضر السحور ها يلا يلا
بعدت المنشفه عن شعرها واتجهت للخارج خلفه جلست بجانبه وهي تقول : تسلم ايدك بجد الاكل حلو قوي
رفع عيونه عليها بتوتر و هو يقول: لا لا ليان احنا في رمضان مش هينفع كده خالص
بصيت له باستغراب وهي مش فاهمه هو عايز ايه اكمل هو : يعني انتي قاعده قدامي التيشرت بتاعي الى شبه الفستان ده وشعرك ده اللي منكوش كده الصراحه حاجه تسد النفس قومي بقى غيري هدومك ولا اقول لك اطلعي هاتي هدوم من فوق
ليان بصدمه وهي توجه يدها على نفسها : انا شكلي يسد النفس طب على فكره بقى انا شكلي امور جدا عمران بهمس نفسه : ما دي مصيبه يعني انا مش هقدر اتحمل اكتر من كده
ليان بعدم فهم : بتقول حاجه
عمران : لا ولا حاجه طيب كملي اكل يلا وادخلي نامي بقى انا هروح اصلي
ليان : هتصلي ايه هو الفجر ادن
عمران : يوووه يا ليان عايز اصلي قيام الليل او هصلي ركعتين قبل الفجر انتي مالك يا ستي انتي مالك ده انتي غريبه جدا
وسابها ودخل على الاوضه الثانيه
ليان باستغراب : هو ماله ده وانا مالي
وكملت اكل وشالت الاكل ودخلت صلت الفجر ونامت فعلا
وهو ظل جالس الى ان حل الصباح يقرا قران ثم اتجه للداخل ونام بجانبها دون ان تشعر به
…………………………………..
وباليوم التالي جهز الفتيات وبعض الافطار بدا كل منهم يجهز العجين وقالت ناهد : بيشوي انت وعمران انزلوا بقى اقعدوا في الشقه تحت واستنونا لما نخلص عشان توده الصاجات الفرن
ضحكت ليان بمرح وهي تقول : ايوه زي صاجات الرقاصه كده فانتم اللبيسه ههه هههههههههههه
عمران بغيظ: ايه يا بت الرخامه اللي انتي فيها دي ناهد : لا يا حبيبي دي ما يتردش عليها كده
عشقك لعنتي بقلم شروق مجدي
وراحت رفعت الشبشب حذفته عليها وقالت : عشان تلمي نفسك يا ظريفه
ليان بغيظ وهي تدبدب في الارض : يوه يا ماما بقى احترميني شويه انا واحده متجوزه
ناهد : اتلهي وادخلي هاتي المكنه بتاعه البسكوت من جوه وبطلي رغي
ضحك عمران وخرج على بره وهو بيقول : اتوصي بيها يا خالتي
ليان وهي بالداخل : سمعتك على فكره ماشي هي تتوصى بيا وانا هطلعهم عليك
ضحك بقوه واتجه هو بيشوي الاسفل
سيليا بفرح : انا اللي هقعد على مكنه البسكوت
ليان : روحي يا حبيبتي شوفي لك لعبه العبي بيها انا اللي هقعد على مكنه البسكوته
مريم : انا بالنسبه لي البيتي فور بتاعي والمكنه بتاعته بحب اقعد اعمل اشكال كده
مارينا : انتي البيتي فور والغريبه كمان
مريم بفرحه : انا موافقه بس المفروض سيليا تساعدني بقى
سيليا بغيظ : بس انا عايزه اعمل على مكنه البسكوت ليان وهي تلعب حاجبايها بمرح : لاء
سيليا بغيظ : يا ماما ناهد انا عايزه اقعد على مكنه البسكوت
ناهد : قومي يا ليان وسيبيها تقعد على المكنه
ليان : جري اي يا ناهد هي عشان قالت لك يا ماما هتبعيني خلاص وتتبري مني انا اللي هقعد على مكنه البسكوت والا والله
ناهد قطعتها بغيظ : قومي اعملي الكحك واختك هتعمل معانا القرص اخلصي بدل ما اجي لك بالشبشب
ليان بغيظ : يوه بس انا ما بحبش الكحك ومش باكله انا باكل البسكوت والبيتي فور
مارينا بضحك : هو انتي بتنقي الاكل اللي هتعمليه اخلصي يا بنت وبطلي رغي
قامت ليان بغيظ وهي بتقول: يا رب المكنه تعور ايدك
سيليا بمرح : بس يا بومه
وقعدت فعلا سيليا علمتها ناهد تعمل ايه بالظبط بصيت لها ليان بغيظ وقالتها : محسساني ان انا مش بنتها الست دي دي ما صدقت لقيت سيليا عشان تتبرى منى
ضحك كلهم وبعد شويه قالت سيليا : ممكن اعمل قرص على شكل عروسه
ليان بمرح : اصبري يا بنتي هنعمل كلنا دلوقتي بس لما نخلص ماما هتسيب لنا حته عجينه نعمل بيها كل واحده العروسه بتاعتها وعليها اسمها
ضحك كلهم وفعلا بعد ما خلصوا عملوا البنات كل واحده فيهم عروسه وعليها اسمها محفور
ونزلت ليان وندهت لعمران وبيشوي وهي بتقول لهم بهمس : طبعا مش هوصيكم زي كل سنه الصاج بتاعنا اللي فيه العرايس هو اللي يطلع الاول والا سوف نقيم عليكم الحد
عمران بمرح : طب عملتلي عروسه عشان اكلها لوحدي
قالت ليان بمرح وهي تحرك يدها على نفسها : ولما انا اعمل لك عروسه انا ابقى لازمتي ايه
ضحك بيشوي بقوه وهو يتجه للاعلى ويقول :طب استاذن انا بقى عشان دي اعراض ناس
اقترب عمران وهو يضع يده على خصرها بخبث ويقول : ولما انتي تقولي كده قدامي المفروض ان انا اعمل ايه بقى
ليان باستغراب شديد : مش فاهمه
اكمل بهمس وهو يسحبها لداخل الشقه و اغلق الباب وهو يقول : يعني المفروض ان انتي عروستي وان انا اكلك
عضت على شفتيها بخجل شديد وهي تقول : طب وهو انا حوشتك
نظر لها بصدمه واكمل : انت بتتكلمي جد
واقترب اكثر وهو يكمل : يعني انتي موافقه ان انا اكلك
بعدته مرح وهي تفتح باب الشقه وتركض للخارج وتقول له : هي بنات الناس لعبه ولا ايه ولا انت شايفني لحمه
وضحكت بقوه واتجهت للاعلى
وضع هو يده في خسره و اكمل بغيظ : شكلك هتجنني معاكي ماشي يانا يا انت يا عروستي
وفعلا بعد وقت ابتدا الجميع يجهز المنزل ويوضبه ويستعدون لليله العيد ومقابله يحيى خطيب نورهان المستقبلي
…………………………………..
باليوم التالي جهزت البنات والشباب لصلاه العيد
و وقفت ليان بالعبايه السمراء والطرحه السمراء وقالت : يلا عمران بقى ابتسم لها
وهو ويرتدي الجلباب الابيض ويقول : ايه يا ناس القمر ده
ابتسمت بمرح واتجهت للخارج وهي تقول : انا متوضيه يلا بقى
بالفعل نزلت لهم مريم وسيليا ونور فقالت ليان : انتي ايه اللي منزلك يا مريم
مريم بغيظ : هقف اتفرج انتي مالك انتي يا رخمه ده ده انتي غتيته صح
ضحك كلهم وفعلا ذهبوا لصلاه العيد وبالاسفل كان بيشوي ومروان يقف ينتظرهم فقالت ليان مرح : طب وانت كمان ايه اللي جابك يا بيشوي
بيشوي بيتعب : والله يا بنتي انا كنت عايز انام بس مريم عايزه تتفرج على الصلاه
فانا مضطره بقى يلا خلصوها بقى عشان عايزه انام
…………………………………..
وبعد قليل كان بالاعلى ناهد تجهز للغداء وبالخارج غرفه الانتريه الطاوله مليئه ب صينيه الكحك والبسكوت وايضا طبق به جميع انواع الشوكولاتات وايضا طبق اخر يوجد به بعض التسالي للضيوف التي تاتي لتعايد عليهم
اجواء العيد بالمنزل بالكامل
ونور كانت تجهز بالداخل ومعها سيليا وايضا مريم
و بالاسفل تجهز ليان لتتجه للاعلى لهم ولكن قال لها
عمران : ليان بطلي تهزري مع يحيى وتقولي لي انت حلو انت كاريزما والكلام الرخم بتاعك ده
ليان : على فكره ده جوز اختي وانا بسيبك بتهزر مع نور عادي ولا هو حلو ليك وواحش ليا
عمران : اه بس اختك بنت خالتي فتفرق
ليان ببرود : لا ما تفرقش انا بحبك وبغير عليك
عمران بفرح : انتي اي قولتي اي
ليان بغيظ : اوعى بقى خليني اطلع اشوف اختي
شدها عليه وهو يحاوط خسرها وقال : بس حبيبك ما اديتكيش العيديه
صفقت بيدها بمرح وقالت: هو انت هتديني عديه بجد طب ايدك بقى كده على مثلا 10000 جنيه
عمران : ليه يا اختي ان شاء الله عايزه 10000 جنيه تعملي بيهم ايه
ليان : ايه هم خساره فيا ولا ايه
عمران : لا انا بسال عادي هتعملي بيهم ايه ثم ان دي مش عيديه ليكي دي عديه الشارع كله
ليان وهي تضع يدها في خسرها بغيظ : يا معفن ده انت ما فكرتش تاخدني تشتري لي لبس جديد او مثلا تديني فلوس اجيب طقم ولا تقول لي حتى خدي يا حبيبتي دول شبرقي بيهم على نفسك وانت وارث قد كده
عمران بصدمه : هو انتي بتنقي عليا يا بت ثم اني ما هي الفلوس في الخزنه قدامك عايزه تاخدي ما تاخدي هو انا كنت قلت لك لاء انا اصلا مش بعدهم فانتي بتتكلمي في ايه ، ولا انتي بقى عايزه تتخانقي
ليان : على فكره انا الفلوس بتاعتك دي ما خدتش منها خالص ولا فكرت حتى اني اقرب منها يعني المفروض ان انت اللي تقول لي
عمران باستغراب : نعم امال انتي الفتره اللي فاتت دي كلها بتصرفي منين والاطقم اللي انتي نزلتي جبتيها انتي ومريم ونورهان وسليا جبتيها منين جبتي فلوس اللبس ده منين
ليان : لا ده انا كان معايا فلوس بتاعه شغلي لما كنت بره فكنت بصرف منها
عمران : نعم يا اختي هو انتي كنت بتصرفي من فلوسك وما كنتيش بتاخدي مني
ليان بتوتر من ملامح وجهه الغاضبه : لا بصراحه يعني انا حسيت ان ما ينفعش اخد وانت ما قلتليش
غضب الاخر وتحدث بصوت عالي : و هو انتي بتهزري هو انتي عايزانا نتخانق وخلاص ومن امتى اصلا وانتي بتعملي كده ده انتي لما كنتي بس بنت خالتي كنتى بتاخدي مني اللي انت عايزاه جايه دلوقتي وانتي مراتي تقولي لي اصل انت ما قلتش
ليان بتوتر : ايوه يا عمران بس يعني احنا بصراحه ما كانتش العلاقه ما بينا ان انا اطلب منك فلوس يعني حاليا احنا تقريبا بدانا الفتره دي نتعامل مع بعض طبيعي فانا عمري ما كنت هاخد حاجه منك اصلا ولا كنت هطلب
نظر لها بغضب وقال : و المفروض ان ايان كانت العلاقه ما بيننا فانا في الاول وفي الاخر جوزك والمسؤول عنك ومسؤول عنك من زمان جدا مش لما اتجوزتك بس فكنت فاكر ان العلاقه ما بيننا اكبر من كده واكبر من الكلام الفارغ اللي انتي بتقوليه ده على العموم انا كنت اقصد ان انا اديكي عيديه عشان تحسي انها حاجه مميزه غير الفلوس اللي بتاخديها في اي وقت انتي عايزاه انا عمري ما قفلت الخزنه عنك مفتوحه قدامك على طول وعمري ما سالتك عشان عارف ان طبيعي ان انت هتاخدي وعارف كمان ان انتي مش هتاخدي ترميهم في الشارع يعني اكيد هتبقي محتاجاهم وبجد انا متضايق منك ولو سمحتي شوفي انت اخذتي كام من فلوسك خديهم من الخزنه ولو عرفت انك عملت غير كده يا ليان هيكون ليا تصرف مش هيعجبك
ووضع يده في جايب سرواله وجذب منها اموال ووضعها في يدها وهو يقول : الفلوس دي انا كاتب لك عليها كنت حابب انك تحتفظي بيها عن اذنك
واتجه للخارج دون ان ينظر لها رفعت هي الاموال امامها وهي تقول : طب وانا قلت ايه دلوقتي يزعله انا كنت اقصد يعني ان ما ينفعش اخذ فلوس في الفتره اللي كنا شادين فيها دي اوف بقى
واتجهت للاعلى لهم وهي تضع الفلوس بجيبها دون النظر في المكتوب عليها
وجدت عمران يقف مع ناهد فقالت ناهد : ليان بت اول يوم عيد ليكي معاه والواد طالع لاوي وشه ليه يا بومه
ليان بغيظ : في اي يا ماما هو في كده في الدنيا انا بنتك على فكره بابا صاحي ولا نايم
ناهد صاحي : صاحي يا اختي ادخلي قلبيه انتي ما هو ده اللي انتي فالحه فيه
جاءت تتجه للداخل ولكن وقفت على حديث عمران يقول : اه يا خالتي ما هي مع ناس وناس ما كانت زمان برده بتعمل معايا كده كانت بتنزل بتقلب مني العيديه وكانت اكثر واحده فيهم بتاخد عيديه بس دلوقتي ما بقاش ينفع تطلب اصلها بقت مراتي
ليان بتوتر : على فكره انا ما اقصدش كده انت اللي فهمت غلط
عمران : ولا فهمت غلط ولا فهمت صح خلاص يا ليان خلص الموضوع على كده
ناهد : الله ده انتم متخانقين بجد بقى في ايه يا ولاد ده احنا اول يوم العيد انتي منك لله وحياتك عندي لاجوزه عليكي يا بومه انتي
ليان بغيظ : يوه انا داخله للبنات احسن سديتي نفسي انتي وهو
ودخلت على جوه وقفلت الباب وراها
مريم : لا لا لا لا جاءت ليان هانم بمشاكلها واضح ان كانت بتتخناق مع عمران
ليان : عرفتي منين يا بنت
نورهان : صوتك يا ماما صوتك انتي وهو كان مسموع من بره ايه اللي حصل
قصت عليهم ليان ما حدث
سيليا باستغراب : انا مش فاهمه حاجه خالص طب وانتم ليه علاقتكم كانت في الاول متوتره كده
نظرت ليان لها وقررت ان تحكي لها كل شيء وبعد وقت
سيليا بصدمه : اه عشان كده علاقتك انتي وهو مش مفهومه خالص بالنسبه لي حاسه ان انتم بتحبوا بعض قوي بس في نفس الوقت حاسه ان في حاجز كبير ما بينكم مش قادره افهموا الصراحه وكنت متاكده ان ما فيش علاقه خاصه ما بينكم مش منظر كده بينهم حياه طبيعيه
عشقك لعنتي بقلم شروق مجدي
نورهان: يعني انتي غلطانه الصراحه يا ليان ما اقدرش انكر ده انتي عماله تحطي حدود كده وحواجز ما بينكم وهو بيحاول يشيلها وانتي و هو بيحاول يهد وانتي بتحاولي تبني سور ثاني
مريم : انا كمان شايفه ان نورهان عندها حق هو عمال يحاول يا ليان بس انتي كل مره بتعملي حاجه وتبعده اكتر
ليان : طيب خلاص خلينا دلوقتي في نور يلا عشان يويو جاي
نورهان بضحك : بطلي بقى خدي بالك عمران متضايق جدا من الموضوع ان انتي عماله تهزري مع يحيى
ليان: كبري دماغك دلوقتي منه يلا جهزي انت عشان العريس المنتظر
…………………………………..
بالفعل بعد وقت وصل يحيى هو وعيسى ومروان
وكان يجلس بغرفه الانتريه محمود والد نور ومعه وجدي زوج مارينا
رحب محمود بيحيى بشده وجلس معهم وقال له محمود بهدوء شديد : انا عارف كل حاجه يا يحيى والحقيقه انا خدت قرار و عندي راي تاني في الجوازه دي
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقك لعنتي)