رواية لماذا انا الفصل الخامس 5 بقلم حنين محمود
رواية لماذا انا الجزء الخامس
رواية لماذا انا البارت الخامس
رواية لماذا انا الحلقة الخامسة
💚💚💚💚💚صلو علي النبي يلا نبدا💚💚💚💚💚
ميرو بغمزه :خلاص اهدي وسيبك منه المهم اي رايك في ادم ابني
مريم سمعت الكلام و برقت عيونها و احمرت خجلا و بتتكلم بتوتر و نظرها في الارض و بتقول
مريم : هو هو انتي شوفتي ده ده ابنك اصل
ميرو: هو انتي معجبه ب ادم ابني
سبحان الله🤍
مريم: بصراحه
ميرو بضحك: ايون
مريم: انا مش عارفه بس في حاجه بتشدني ليه بس اكيد مش هينفع انا مجرد خدامه
ميرو: متقولش كده انتي بنتي وادم ل حبك عمره ما هيفكر فيكي كده ادم مش بيهتم بحاجه زي كده انا كنت بنت باشا و حبيت واحد علي قد حاله بس هو كان عامل نفسه بيحبني علشان فلوسي اتجوزته هو سرق كل فلوسي ورماني طلقني و رماني في الشارع و روحت بيت اهلي بس بعد موت ابويا و امي اخواتي كمان خدو فلوسي محدش اداني حاجه وكمان مرات اخويا كانت بتعاملني وحش كنت مجرد خدامه في البيت طبعا مشيت اجرت شقه و اشتغلت اتعرفت علي راجل حنون و مز ههههه و كان غني جداااا بس هو حبني علشان انا حبيته هو مش الفلوس و ربنا كرمنا و خلفنا ادم و كان في صفقة شغل و
مريم: و اي
ميرو بعياط : و قتلوه و كانو عايزين يقتلوني انا و ادم بس انا هربت انا و ادم و روحت مكان بعيد و اشتغلت تاني و ادم كبر و بقي ١٢ سنه و بقي يشتغل و قعدني صمم اني ابطل شغل كان بيشتغل صبح و ليل كمان مكنش بينام غير ساعه في اليوم كان بيروح المدرسه في الامتحانات بس
و كان بيروح شغل الساعه ٦ الصبح و يرجع ٥ اخر النهار ياكل و يذاكر شويه و يروح شغل الساعه ٨بليل و يرجع الساعه ٣بليل يطمن عليا و ياكل و يذكر لحد الساعه ٤:٣٠ وينام لحد ما بقي ١٨ سنه رجع و رجع املاك ابوه و رجعني القصر و انتقم منهم و حب بنت كانت جميله بس مكنتش برتاح ليها ابدا معرفش احساسي عمره ما بينزل الارض قعدوا معا بعض سنتين بقي ابني عنده ٢٠سنه ابني اصلا كان بيحبها من و هو ١٦ سنه بس اتخاطبو سنتين علشان انا كنت عايزه كده البنت خانته معا صاحبه اه والله خانت ابني
مريم مصدومه من الحاجات اللي هي بتسمعها
ميرو بتكمل و بتقول
ابني دخل في حالت اكتئاب فظيعه بقي مش بيثق في حد ولا بيتكلم معا حد و بقي قلبه ميت ف هو مش مستعد يتجرح تاني بس انا شايفه انك مناسبه ل ابني
مريم : انا طيب ليه او ازاي ليه بتقولي كده
ميرو: مريم انتي طيبه اووي و احلي حاجه فيكي ان مش بيفرق معاكي الفلوس بس زي ما انا حكيت حكايتي كامله انتي كمان هتحكيلي بس دلوقتي يلا علي الاكل و ميلت عند اذنها وقالت يا مرات ابني مستقبلا و ضحكت و خرجت ب الاكل
••••••••تسريع الاحداث وضعوا الطعام علي المنضده••••••••
ميرو : يلا يا ادم اقعد
ادم: حاضر يا ماما
مريم : اي اوامر تانيه يا ميرو
ميرو : اه يلا اقعدي علشان تاكلي
مريم : لا ميصحش
ادم : اقعدي يا مريم طالما ميرو قالت كلمه يبقي تنفذ تمام
مريم بخجل : تمام
وكانت ميرو تراقبهم و تضحك ب صمت
علي الكل ادمن بيسال مريم و بيقول
ادم: مريم انتي ١٥ سنه صح
مريم بخجل: صح
ادم: طيب عايزه تكملي تعليمك
مريم بلهفة : طبعا هو هو انت هتساعدني
صلي علي محمد🌷
ادم بضحك:ايون
مريم من الفرحه قامت حضنت ميرو و ادم كان واقف جنب ميرو مريم راحت حضنته و قالت
مريم: شكرا شكرا يا ادم بجد شكرا من كل قلبي
و ادم من الاحراج قال
ادم: احم احم علي اي انتي زي اختي
مريم طبعا فاقت من شرودها و استوعبت اللي هي عملته و قالت
مريم: انا اسفه اووي مكنش قصدي بس انا كنت فرحانه شويه بجد اسفه
ادم: ولا يهمك يا مريم و سبهم و مشي علي المكتب
كان خبيث القصر يراقبهم ب حقد و بيتواعد ل مريم ب الشر
ميرو بتبوص ل مريم و ميته علي نفسها من كتر الضحك وبتقول
ميرو:
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لماذا انا)