روايات

رواية دوار العمدة الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم حبيبة الرحمن

رواية دوار العمدة الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم حبيبة الرحمن

رواية دوار العمدة الجزء الخامس والعشرون

رواية دوار العمدة البارت الخامس والعشرون

دوار العمدة
دوار العمدة

رواية دوار العمدة الحلقة الخامسة والعشرون

بعد مرور عدة أيام
هنادي قاعدة في غرفتها
سعدية تدخل/ ايه يا بنتي مش هتلبسي ابوكي قاعد تحت
هنادي/ سبيني شوية ياامه
سعدية/ هتقعدي تعملي ايه يا بنتي مبقاش ينفع
هنادي/ طب حتي ادخل اطمن عليه
سعدية/ كده احسن يا بنتي ليكي وليه وكويس إنه طلع ابن حلال وطلقك
هنادي/ كويس في ايه ياامه اني حياتي كلها ادمرت
سعدية/ انتي لسه صغيرة وبكره يجيلك نصيبك وكويس مفيش عيل يربطك ولا يتحرق قلبك عليه يلا يا بنتي خلينا نمشي
هناء تبكي سعدية تحتضنها
سعدية/ مش بأيدي يا ضنايا ياريت في علاج كنا صبرنا يا بنتي لكن كده انتي بضيعي شبابك علي الفاضي
هنادي بتمسح دموعها / لا ياامه بيقولوا ليه عمليه بس تكاليفها كتير ومبتتعملش هنا
سعدية / اديكي اللي قولتي اهوه هو بقي معاه منين بعد مااخواتوا خدو كل حاجة
هنادي/ بحبو ياامه مش قادرة أتخيل اني خلاص مش هشوفه تاني
سعدية/ يا بنتي يلا متوجعيش قلبي اكتر من كده
كامل ينادي وهو واقف علي باب الشقة
ياام وائل يلا بقي انتوا بتعملوا ايه دا كله
. …..
طارق في اوضته قاعد علي الكرسي وقدامه الفطار
طارق/ مين اللي بره يا نرمين
نرمين / دا تلاقيه أبو هنادي
طارق/ هما لسه ممشيوش
نرمين/ لأ لسه شايفة أمها داخله جوه الاوضة التانية
طارق بحزن/ طب شيلي الأكل انا خلاص شبعت
نرمين/ طارق انت ماكلتش حاجة
طارق /الحمد لله
شبعت شيلي الأكل
نرمين/ طب رايح فين
طارق/ هقعد شوية في البلكونة
نرمين / طيب بس أبعد عن الشمس الجو حر النهاردة
طارق/ هاتيلي العلبه اللي جمب السرير
نرمين / هي في ايه دي يا طارق
طارق/ حاجة خاصه بيه
نرمين/ كنت ماسكها طول ماانت نايم
طارق / هاتيها يا نرمين
نرمين / حاضر
……….
تنزل نرمين تحت
الحاجة امينه/’اخوكي فطر يا بنتي
نرمين /اهوه الأكل زي ماهو منشد أيده فيه هي كوباية اللبن اللي شربها
الحاجة امينه/ غلبت معاه علشان ياكل الدوا اللي بياخده محتاج غذا
الباب يخبط
نرمين / مين يا هدى
هدي/ دا الدكتور فريد جاى للأستاذ طارق علشان الحقن
الحاجة أمينه / اني هطلع معاه اومال فين سعيد
هدي/ أهو خرج من بدري يمكن يكون في الغيط
الحاجة أمينه / طب اطلعي لشوق لو كان محسن موجود خليه يطلع علشان يوقف مع الدكتور
نرمين/ هو لازم من الحقن دي ياامه
شديدة علي طارق وانا قلبي بيوجعني لما بسمعه بيصرخ منها
الحاجة أمينه بدموع/ هنعمل ايه يا بنتي ادينا بنعمل اللي علينا
………………..
في غرفة هنادي
هنادي/ بتعملي ايه ياامه
سعدية/ بحطلك هدومك في الشنطة
هنادي/ اني مش هاخد حاجة معايا دي كلها حاجة طارق
كامل/ سيبي كل حاجة يا سعدية هنادي هتنزل زي ماهي كده
سعدية/ يعني ايه الناس تشوفنا تقول طالعه بالهدوم اللي عليها مش كفاية مش هتاخد فرشها
كامل/ احنا كنا جبنا حاجة يا ام وائل علشان ناخدها يلا خلينا نمشي
سعدية/ مش كنا مشينا بالليل علشان الناس
كامل/ احنا عاملين حاجة غلط علشان تقولي كده
هنادي بتعيط
سعدية/ ايه الدوشة دي
كامل/ معرفش
توقف هنادي علي باب الغرفة
سعدية/ ايه الصريخ دا يا كامل
هنادي ببكاء/ دا طارق بياخد الحقن
سعدية/’يا حبيبي يا ابني
يلا يا كامل اني قلبي وجعني
الحاجة أمينه واقفة خارج الغرفة بتعيط تجري عليها هنادي
الحاجة أمينه تمسح دموعها/ ايه يا هنادي انتي لسه هنا
هنادي بدموع/ ادخل اشوف طارق يا حاجة علشان خاطري آخر مره بس
الحاجة أمينه / هتلاقيه نام دلوقتي
هنادي/’طب هشوفه من بعيد بس
يخرج محسن من الغرفة وينظر ليها بغضب / طارق نام ياامه أنزلي علشان تستريحي انتي سهرانه طول الليل
كامل ممسك بإيد هنادي / يلا يا بنتي
سعدية /فوتكو بعاليه يا حاجة
الحاجة امينه/’مع السلامة يا جماعة
يقعد محسن واضع رجل علي رجل وينظر لهم باحتقار
كامل/ يلا ياام وائل يلا يا هنادي
……. ………………….
في شقة بثينه
بثينه داخل الشقة بتفتح الدولاب وتاخد هدوم ليها تضعها في الشنطة
باب الشقة يتفتح
تخرج بثينه من الغرفة تشوف مين
وائل ببتسامة خبيثه/ ايه دا مراتي هنا
بثينه / كنت عايزة امشي قبل مااشوفك
وائل / دا انا اللي حظي كويس اني لحقتك علشان اشوفك قبل متخرجي خير ايه اللي جابك
بثينه / جايه شقتي ايه في مانع
وائل / وحد طردك منها متقعدي براحتك
بثينه / وانا مش هقعد فيها طول ماانت هنا
وائل / هههههه عايزة تطرديني من شقتي
بثينه / شقتك! !…انت عارف كويس انها شقتي
وائل / عقد الشقة باسمي وبعدين انتي مراتي يعني اقعدي براحتك
بثينه / وانا مش عايزة اقعد معاك في مكان واحد
وائل / خلاص يبقي اتجوز أظن دا حقي
بثينه / ليه هو انت لسه متجوزتش
وائل / لأ اتجوزت
بثينه / كامليا مش كده
وائل بدهشة/ مين قالك
بثينه بارتباك/ مش دي حبك القديم بنت خالتك
وائل / ايه الذكاء دا كله
بثينه / هدخل أجيب الشنطة علشان اسيبك براحتك
تدخل بثينه الغرفة وتترك حقيبتها علي السفرة
وائل ممسك الشنطة أخرج الهاتف وكل ماداخلها
بثينه / ايه اللي بتعمله ده ازاي تفتح شنطتي كده
وائل ممسك بثينه من شعرها / رقم مين ده
بثينه / معرفش
وائل / الاسم مكتوب فوق كامليا
اخدتي الرقم ازاي
بثينه / ملكش فيه وسيبني بقي
وائل / ازاي مليش فيه انا لازم اعرف ايه اللي بينك وبينها اتعرفتوا علي بعض ازاي
بثينه / سبيني وانا هقولك علي كل حاجة
وائل / أنطقي لقتلك انا مش في وعي دلوقتي ممكن اعمل فيكي حاجة
بثينه /قابلت كامليا عند اختك هنادي
وائل / وعرفتي ازاي إننا اتجوزنا
بثينه / مجرد تخمين مش اكتر
وائل ممسك هاتف بثينه يتصل بكامليا
كامليا / الو ازيك يا بوسبوس عامله ايه
يشاور لها إنها تكلمها
بثينه/ انا كويسه ازيك انتي اخبارك ايه
كامليا/ الحمد لله
ايه روحتي تجيبي هدومك من الشقة
بثينه ساكته
كامليا / اوعى تكوني لاقيتيه هناك
وائل / هو فعلا اتقابلنا يا كامليا
كامليا بفزع/ مين وائل
وائل $ ايوه وائل مفاجأة مش كده
تقفل كامليا التليفون
وائل / انا بقي عايز اعرف ايه اللي بينك وبينها
بثينه /’بيني وبينها انت يا وائل
وائل / يعني ايه
بثينه / يعني تطلقني لا انا لا هي
وائل / وانا مستعد اطلقك بس بشرط
بثينه / ايه هو
وائل / انا وكامليا لسه متجوزناش لو قدرتي تجبيها هنا يبقي عملتي فيه خدمة مش هنسهالك وهطلقك من غير أي مشاكل
بثينه / انت ايه يااخي للدرجة دي بقيت مش بني آدم
يمسكها طارق من يدها بقوة/’ايه خايفة عليها
بثينه ^ هطلق يا وائل غصب عنك مفيش سبب يخليني أعيش معاك كفاية إنك حرمتني من اني أكون أم الفترة دي كلها
وائل يترك يدها/ انتي بتقولي ايه
بثينه / ايوه عرفت كل حاجة وهرفع عليك قضية للضرر وكمان الغش لانك مصرحتنيش قبل منتجوز وكنت عارف إنك مستحيل تخلف وبالرغم من كده اتجوزتني
اتجوزتني ليه يا وائل علشان الفلوس
وخلاص اخدتهم طلقني بقي
وائل / مش هطلق يا بثينه/ واعملي اللي تعمليه هسيبك كده لحد متقولي حقي برقبتي
تاخد بثينه شنطتها وتخرج من الشقة بغضب
………………..
في منزل كامل وبعد مرور شهر من الأحداث
كامل/ اطلعي لبنتك خليها تنزل تاكل يا سعدية
سعدية/ بنتك طلعتلها من شوية قالت مش هتاكل
كامل/ يعني ايه البت من يوم اللي حصل وهي مبتاكلش وان كلت طقه في اليوم يبقي كويس مينفعش كده يا سعدية البت خاسه وشايفها الصبح مش قادرة توقف
سعدية/ هعملها ايه بس غلبت معاها
إلا صحيح هو فتحي فسخ خطوبته
كامل/ بيقولوا كده
سعدية/ متعرفش ايه السبب
كامل/ عادل كان لمح ليه علي إن فتحي لسه بيحب هنادي لكن اني قصرت معاه في الكلام
سعدية/ ليه بس يا كامل
كامل/ جرالك ايه يا سعدية البت لسه في شهور العده وكمان مش وقته خالص هي تعبانه ومش ناقصه
سعدية/ مش يمكن لو اتجوزت علي طول تقدر تنسى اللي حصلها
كامل/ افتحي بس الباب رجلي بتوجعني ومش قادر ادوس عليها تفتح سعدية الباب
صفية ببتسامة/ مساء الخير ياسعدية
سعدية/’اتفضلي يا صفية وكمان معاكي كامليا ياادي النور
بيتنا نور
صفيه/ منور باصحابه
سعدية^ أدخلوا هتفضلوا واقفين كده
تدخل صفيه وكامليا
صفيه/ إزيك يا كامل
كامل/ ازيك ياام كامليا. ..ازيك يا كامليا يا بنتي
لامؤاخذة بس رجلي تعباني شوية
كامليا / الحمد لله
صفيه/ ولا يهمك يااخويا احنا بس جينا نطمن علي هنادي هي عامله ايه
كامليا / هي فوق ياخالتي اطلع اشوفها
سعدية/ آه يا بنتي اطلعيلها دي هتفرح قوي
صفيه/ هي عامله ايه ياجماعة دلوقتي
سعدية/ بخير يااختي سألت عليكى العافيه
صفيه/ انى جايلكو في موضوع مش عارفة إن كان دا وقته ولا ايه
كامل/ خير ياام كامليا. ..علي بخير
صفيه/ بخير يااخويا تسلم
سعدية/ هدخل اعملك شاي
صفيه/ لا اقعدي اني جايه اعزمك علي خطوبة كامليا الاسبوع الجاي
سعدية/ ياالف نهار ابيض الف مبروك ايوه كده يااختي فرحيني ومين بقي العريس من البلد هنا اوعى تقولي من مصر
صفيه/ لا من هنا عمر ابن خالها
كامل /الف مبروك زين مااختارتوا
سعدية/ يعنى الفرحه فرحتين الف مبروك يااختي بس جلال كان عندي من يومين ومقاليش
صفيه/ دول جم امبارح بس كانت لسه كامليا جايه من مصر
اتفقوا مع علي واتكلموا في كل حاجة وأخيرا كامليا وافقت
سعدية/ أيوه كده خلينا نفرح
صفيه/’عقبال هنادي يااختي
…….
كامليا في غرفة هنادي / متزعليش يا هنادي دا نصيب
وإن شاء الله. ..هجيلك نصيبك قريب
هنادي /جواز يعني لا يا كامليا خلاص بعد طارق عمري مفكر في الجواز تاني
كامليا /’بكره تنسى زي ماانا نسيت
هنادي /يعني خلاص مبقتيش تحبي وائل
كامليا /انا مقولتلكيش عمر طلب أيدي من ابويا امبارح وانا وافقت
هنادي /صحيح. ..مبروك يا كامليا
كامليا / بس اخوكي يبعد عني انا خايفة يعمل حاجة
في شقة طارق
نرمين وطارق قاعدين قدام التليفزيون
طارق بتحرك بالكرسي
نرمين/ ايه يا طارق رايح فين
طارق /هدخل جوه
نرمين / هتنام
طارق /لا لما يجي سعيد
نرمين/ طيب محتاج حاجة اعملهالك
طارق / لا يا حبيبتي متشكر
نظرت نرمين للتليفزيون مره تانية ودخل طارق اوضته
نظر في أنحاء الغرفة بحزن وقف بالكرسي أمام المرآة ونظر لنفسه بحزن وتنهيدة قوية
شعر بوجود هنادي إلى جانبه تبتسم له
مسح دموعه سريعاً وامسك بعلبته القطيفه فتحتها
ليمسك بالخاتم الذي كان قد اشتراه لها بمناسبة النجاح
أحس بضيق وترك العلبه أمام المرآه ليتجه ناحية الدولاب يفتحه
نظر إلى كل مافيه فملابس هنادي كما هي
طارق لنفسه/ وحشتني اوي يا هنادي وحشتيني لو تعرفي حبيتك قد ايه وفراقي عنك كان صعب عليه اوي
ترك الدولاب واتجه ناحية السرير ليلمس الفراش بيديه موضع نوم هنادي
طارق/ كانت بتنام هنا بس كانت بتلغبني علشان تصحي
عماله زي العيال الصغيرة
ابتسم طارق عندما تذكرها وهي تستيقظ من نومها لتفرد شعرها ببتسامة وتقول
ايه يا طارق هو أني لحقت انام
ليرد عليها / انتي مبتشبعيش نوم بتصحي للمدرسة كل يوم ازاي
يدخل سعيد ليجد طارق تائها في ذكرياته مبتسما
سعيد /ايه يا طارق قاعد لوحدك ليه
يفوق طارق من ذكرياته ليجد سعيد أمامه وينظر الي الكرسى ليعلم أنه كان في حلم جميل وقد ايقظة أخيه منه
طارق / مفيش كنت عايز انام
سعيد / طيب حاضر تاخد الدوا الأول
…………………………
بعد مرور يومان من الأحداث
سعدية لهنادي/ عايزة حاجة يا بنتي اني رايحه عند خالتك
مش جايه معايا
هنادي/ لا ياامه اني هقعد هنا علشان لو ابويا احتاج حاجة
سعدية/ ملكيش صالح بابوكي هو بيعرف يتصرف تعالي فكي عن نفسك شوية
هنادي/ لا مش عايزة أخرج
سعدية/ براحتك بس انتي مش عاجباني اليومين دول خاسه ودايما هبطانه مالك يا بنتي
هنادي/ مش عارفة ياامه تعبانه علي طول كنت بقول علشان الدوا اللي كنت باخده بس اني مبطلاه من زمان
سعدبة/ هبقي اخدك للدكتورة بكره تشوفك اكيد دا من قلة الغذا
همشي اني علشان أساعد خالتك وأبقى تعالي بالليل باركي لبنت خالتك وابن خالك
هنادي/ حاضر ياامه
تخرج سعدية ومفيش خمس دقايق والباب يخبط تفتح هنادي تتفاجأ ب وائل
هنادي بارتباك / وائل
وائل يقرب منها ويحتضنها/’ازيك يا هنادي وحشاني
هنادي/ لسه فاكر تيجي تشوفني
وائل / معلش كان في ظروف كده ومعرفتش امي وابويا فين
هنادي/ امي في مشوار وهتتاخر شوية
وابويا في الغيط
وائل / طيب هطلع انام شوية لما يجوا
هنادي/ هجهزلك الغدا عايز تاكل ايه
وائل / لا متتعبيش نفسك انا جايب أكل معايا حطيه في التلاجة ابقي سخنيه لما اصحي
هنادي/ جايب اكلك معاك
وائل / جاي علي غفله قولت علشان متعبكوش واهو ناكل مع بعض بس انا مش عارف أكل لما ابويا وأمي يجوا بقي
ابقي صحيني متسنيش نايم كتير
………………….
في المساء
هنادي/ وعملت ايه مع بثينه
وائل / بثينه ليه هي قالتلك حاجة
هنادي/ طلقها يا وائل وريح نفسك علشان خاطري
وائل / هطلقها بس لازم اذلها شوية
هنادي/ ليه القسوة دي هي عملتلك ايه
وائل / ناسيه إنها اتصلت بابويا وقالتلوا خلي ابنك يطلقني ولما سألها ليه قالتله لإنه مبيخلفش
هنادي/ وهي صادقة ولا بتقول أي كلام
وائل / وايه لازمة إنك تجرحيني كده يا هنادي
هنادي بدموع تحتضنه / مقصد يااخويا كلنا مجروحين طلقها يا وائل وعيش حياتك مع إنسانه تانية تكون بتحبها
وائل / مش قبل منتقم لكرامتي
هنادي/’بثينه طيبه وبنت حلال وانت لوكنت صارحتها كان ممكن تتقبل الموضوع لكن إنك تخبي عليها وانت عارف دا مش صح
وائل /”سيبك مني ومن مشاكلي انا هعرف احلها قوليلي انتي اخبارك ايه
هنادي/ الحمد لله.
اديني عايشة
وائل / متزعليش ياهنادي محدش عارف الخير فين
انا سمعت إن فتحي ابن عمي متقدملك
هنادي/ هو دا بقي اللي كان ناقصني
وائل /’ليه ماله فتحي
هنادي/ ملوش بس اني خلاص قفلت قلبي ومش ناويه افتحه تاني علشان مظلمش حد
وائل /’طيب مش عايزة تشغلي تكملي تعليمك تعملي أي حاجة ايه هتفضلي قاعدة كده
هنادي مسكت بطنها وبتتألم
وائل /’مالك يا هنادي
هنادي/ مش عارفة بقالي كام يوم تعبانه
وائل / ومكشفتيش ليه
هنادي/ هروح اني وأمي بكره للدكتورة
وائل / هي امي فين دا كله وبعدين ابويا لسه مجاش من الغيط معقولة
هنادي/ لا ابويا جه قبل المغرب غير هدومه وخرج
وائل /’راح فين
هنادي/’قال رايح مشوار وجاي علي طول
تدخل سعدية من باب المنزل بفرحه/’شوفتي يا هنادي كامليا كانت زي القمر الليلة
هنادي بغمز لوالدتها / مش تسلمي علي وائل ياامه
سعدية/ وائل. ..ازيك ياابني انت جيت أمتي
وائل / من بدري ياامه انتي كنتي فين
سعدية/ أصل النهاردة
تقاطعها هنادي/ أمه مش هنعمل عشا ل وائل
سعدية/ طيب مش هتيجي معايا لخالتك دول عاملين يسألوا عليكى هناك
هنادي/ طيب ياامه تعالي بس معايا نجهز عشا الأول
تدخل سعدية مع هنادي
سعدية/’مالك يا بنتي عماله تغمزي ليه كده ليه
هنادي/ بلاش تقولي قدام وائل ان خطوبة كامليا الليلة
سعدية/ ليه يا بنتي مأكل شيء راح لحاله خلاص
هنادي/’بس بردو هيتضايق بلاش احسن
سعدية / طيب يعني مش جايه معايا
هنادي/ لا مش رايحه اقعدي معايا اني تعبانه قوي
سعدية/’ماانا قولتلك يا بنتي نروح نكشف من زمان انتي اللي مش عايزة أهو نبقي نروح بكره
هنادي / بصراحه عايزة اقولك علي حاجة بس مش عارفة هو دا يبقي ايه
سعدية/ قولي يا بنتي
هنادي تهمس لوالدتها
سعدية/ انتي بتقولي ايه ومقولتيش من بدري ليه
هنادي/ أصلها حصلت قبل كده وافتكرت انه حمل ولما رحت للدكتورة قالتلي إن دا بسبب الدوا وكتبتلي علي دوا تاني
سعدية/ بس انتي مبتاخديش أي دوا دلوقتي
هنادي/ اني اللي مخوفني اني سايبه البيت من اكتر من شهر ولو في حمل فعلا مش هيصدقوني أو هيفتكروا فيه حاجة وحشة
سعدية/ انتي اللي غلطانه اني سألتلك قبل منطلع من هناك وقولتي مفيش حمل
هنادي/ مااني مكنتش عارفة ياامه
سعدية/ والعمل ايه دلوقتي
هنادي /الصبح نروح للدكتورة
سعدية/ الصبح ايه احنا لسه هنستني لازم نروح دلوقتى
وتنادي علي وائل
وائل /’في حاجة ياامه
سعدية/ معلش ياابني شغل العربية نودي اختك للدكتورة أصلها تعبانه قوي
يدخل كامل / مساء الخير
أهلا ازيك يا وائل عامل ايه يا ابني
وائل / الحمد لله
ازيك ياابه
تاخد سعدية كامل علي جمب وتكلمه
كامل/ طيب يلا دلوقتي هنستني ايه
وبالفعل اخدهم وائل للدكتورة اللي أكدت لهنادي إنها حامل فعلا لما عملتها سونار
في الطريق
وائل / انتي غلطانه يا هنادي حاجة زي كده مكانش ينفع تخبيها
هنادي/ اني مكنتش اعرف
وائل / ازاي يعني حمل شهرين ومتعرفيش ادينا هنسمع كلمتين ملهمش لازمة
كامل/ اللي هيتكلم علي بنتي هقطع لسانه
قدام بيت علي يوقف وائل بالعربية
سعدية/ وقفت ليه ياابني
وائل / الشارع زحمه ومش عارف اعدي من العيال اللي قافلين الشارع هو في ايه في بيت خالتي ياامه
كامل/’دي خطوبة كامليا الليلة تلاقيهم جوه بيلبسوا الشبكة
وائل / ايه
هنادي بتبتلع ريقها / يلا يا وائل شوف طريقة واطلع من الشارع
وائل ناظر ناحية البيت بغضب
سعدية/ وصلني لحد بيت العمدة ياابني
كامل/’مش وقته يا سعدية خليها للصبح
سعدية / مفيش صبح يا كامل لازم دلوقتي
كامل / طيب هاجي معاكي
وائل / هوصلكو واروح بيت خالتي ابارك ياامه
سعدية/ ايوه ياابني عين العقل
وائل / واتخطبت لمين بقي
سعدية/ عمر ابن خالك
وائل / عمر! !!!
……….
يوصل وائل والده ووالدته قدام بيت العمدة وياخد هنادي يروحها البيت
هنادي / بلاش يا وائل تروح لخالتك
وائل / ليه يا هنادي مش لازم ابارك
هنادي/ بلاش احسن
وائل / بس انا بقي هروح وابارك لخالي وخالتي دي الأصول
ينزل وائل من فوق وهو بيقول / ماشي يا كامليا انا بقي هطربقها عليكي الليلة وابقي اشوف هتعملي ايه
…. ….
في منزل العمدة
الحاجة امينه/ يا مرحب يا جماعة اتفضلوا
كامل/ احنا جايين في موضوع مهم يا حاجة ياريت نتكلم لوحدنا
محسن / ليه شايف في حد غريب قاعد معاكو وبعدين انتوا ايه اللي جابكو مش خلصنا خلاص عايزين ايه مننا
سعدية/ يا حاجة احنا مش هنعرف نتكلم كده
الحاجة أمينه / مفيش حد غريب يا أم وائل اتفضلوا اتكلموا في ايه
سعدية/ هنادي تعبت شوية واخدناها للدكتورة
محسن/ واحنا مالنا
معكوش تمن الدوا ولا ايه
كامل/ أظن ميصحش كده يا ابني
الحاجة أمينه / اني آسفة يا جماعة بس بردو مش فاهمه حاجة
كامل/ الدكتورة كشفت علي هنادي وطلعت حامل
محسن / ههههههه لا بجد حامل هههههههه
طب واحنا مالنا
الحاجة أمينه / يعني تقصدوا ايه اني مش فاهمه بردو
سعدية/ جرا ايه يا حاجة هي بنتي مكنتش متجوزة ابنك ولا ايه
محسن / نعم يااختي بنتك مطلقة من اخويا من اكتر من شهر وأمي سألتها قبل متطلع من بيتنا انتي حامل قالت لأ
يبقي تروحوا تدوروا بقي اللي في بطنها دا ابن مين دا لو كان كلامكو صحيح
كامل / عيب كده ياابني احنا مهما كان كنا نسايب عيب نعيب في بعض كده
سعدية/ انت بتكلم مين يا ابو وائل دا راجل ميعرفش العيبه
محسن يقرب منها وهو منفعل
كامل بغضب/ هي حصلت كمان عايز تمد ايدك عليها
الحاجة أمينه / يا جماعة مينفعش كده فهمونا الأول
هدي نازله تحت / في ايه ياامه الحاجة
محسن بيتخانق مع كامل وصوتهم عالي
سعدية/ احنا عايزين نكلم صاحب الشأن انت ميخصكش حاجة في الموضوع ده
نرمين تخرج من غرفتها / انتوا صحيح ناس معندهاش دم جايين وبكل بجاحة تقولوا بنتكو حامل طب واحنا مالنا
سعدية/ عيب يابنتي دي بردو وليه زيك متغلطيش فيها
محسن/ اختي أشرف من بنتك امشوا بره
توقف سعدية علي السلم وتقرب من شقة طارق / واحنا مش هنمشي إلا منكلم الأستاذ طارق
…..
طارق في شقته / شوف يا سعيد في ايه بره.

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية دوار العمدة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى