روايات

رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك الفصل التاسع 9 بقلم حفيدة عائشة

رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك الفصل التاسع 9 بقلم حفيدة عائشة

رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك الجزء التاسع

رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك البارت التاسع

رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك الحلقة التاسعة

_«زين بصدمه» استاذ خيري حضرتك مش بترد عليا ليه
“بعد ثواني من صدمه زين غادر الغرفه قائل البقاء الله ياحياء والدك توفي دلوقتي”
_«حياء بصبر لقضاء الله» قائله ان الله وان اليه راجعون دخلت حياء غرفه والدها قائله كدا يابابا تسبني وتمشي وانت عارفه اني مليش غيرك بعد ربنا سبتني لمين يابابا؟ انا كنت مستحمله كل دا عشانك عشان انت معايا يابابا بس فرحانه انك خلاص رايح لربنا اللي بيحبك سبقتني ليه ان شاء الله احصلك ياحبيبي انا متأكده ان ربنا هيثبتك عن السؤال وهتشوف مكانك في الجنه وهتبقي منعم بإذن الله لحد يوم القيامه بقيت مطمنه عليك روحت للي خلقك اللي بيحبك امال انا هروح لمين؟؟ ثم انهارت حياء بل بكاء فهي لم تعد ترا والدها مره اخرا فضلت حياء تردد الدعاء يامغيث اغثني وربطت علي قلبي فهي مع كل الذي تمر به لم
تقول لماذا يارب اخذته مني؟؟ ولم تقل لماذا كل هذا الابتلاء؟؟ فهي تحمد ربها في البأساء والضراء وتعلم جيدا ان الله كريم ومعين
_«زين بحزن» قائل ربنا يرحمه ياحياء
_«حياء ببكاء شديد» يارب يارب
_«صفاء بحزن زائف» لا حول ولاقوة الابالله مات وهو في عز شبابه
_«زين بحزن» كل واحد وليه عمره هو عمره انتهي خلاص ربنا يرحمه ويصبرك يا حياء انا هكلم التربي عشان يجهز التربه بس مين اللي هيغسله
_«حياء تتظاهر بالقوه» انا هغسل ابويا محدش غيري
_«صفاء بحزن زائف» طيب يابنتي
“زين بهدوء واخذ المأذون علي جنب اعطاه قسيمه الزواج بعد امضاء والدها فكان والدها يعلم ان اجله اقترب وكان يريد الاطمئنان علي حياء”
_«صفاء بعدم فهم» احنا هندفنو بكرا ان شاء الله
“حياء برفض اكرام الميت دفنه ثم دخلت حياء لوحدها وغسلت والدها وكان متظاهره بالقوه ثم كفنته ودفن جنب والدتها”
_«زين بهدوء» يلا نروح ياحياء
_«حياء بعدم فهم » نروح فين
_«زين بهدوء» هيكون فين يعني علي بيتي
_«حياء بعدم فهم» بس انا متجوزتكش وبعدين انا وافقت علي الجواز عشان اعمل العمليه لوالدي وهو توفي خلاص يعني انسي حكايه الزواج دي
_«زين بهدوء» والدك قبل مايموت وصاني عليكي ومضي خلاص علي قسيمه الزواج والمأذون وثق القسيمه وانتي بقيتي مراتي خلاص ولو مش مصدقاني القسيمه اهي
_«حياء بصدمه وببكاء» طب طلقني لو سمحت يااستاذ زين
_«زين برفض» لاء مش هطلق
_«صفاء بصدمه» انتي اتجوزتي امتي ياحياء
_«حياء بتوتر» انا
_«صفاء بغل وعصبيه» ايوه ماهو اكيد انتي مدوراها وعملتي حاجه غلط عشان كدا اتجوزك وستر عليكي
_«حياء ببكاء» انتي فاهمه الموضوع غلط انا اتجوزته علشان
_«صفاء بعصبيه» وفري كلامك ياحبيبتي ومع السلامه انتي وزوجك دا مع انه شكله ابن ناس اكيد انتي جريتي عليه ووقعتيه ف دباديبك
_«زين بعصبيه» انا سكتلك كتير حياء اشرف من الشرف ومشوفتش في اخلاقها وانا اللي عرض عليها الجواز مقابل اديها فلوس عمليه والدها يلا ياحياء
_«حياء ببكاء» انا مش عارفه الكره اللي في قلبك نحيتي دا سببه ايه مع اني بحبك وكنت بعتبرك امي ويعلم الله اني مبرضاش حد يتكلم عليكي كلمه حتي ف موت ابويا وفي حالتي دي بتتهميني بالباطل انا مش مسمحاكي ياابله صفاء
“ثم ذهبت حياء مع زين الي منزلهما ”
____________
_«صفاء بغل» دي اتجوزت زين اكبر راجل اعمال في اسكندريه
_«مني» وانتي عرفتي منين انه اكبر راجل اعمال في اسكندريه
_«صفاء بعصبيه» انتي مش عايشه في الدنيا يامني دا مشهور جدا بأنه غني غناء فاحش وقعت وقعه حلوه
_«منى بخوف» انا مش عارفه اقول لاحمد اي
_«صفاء بغل وحقد» انا مش هسبها تتهني بحياتها الجديده كدا وهجوزها احمد بردو
_«مني بعدم فهم» وازاي هتعملي كدا
_«صفاء بغل» مش مهم تعرفي ازاي المهم انه احمد هيتجوزها
_____________♡
_«زين بهدوء» هتفضلي تعيطي كتير
_«حياء بدموع» مش قادره اتكلم يااستاذ زين معلش
_«زين بهدوء» طب اتفضلي ادخلي البيت
“حياء كانت مشوشه للغايه لم تفهم لماذا معامله زين لها تغيرت هل لبكائها ام سيرجع زين كمان كان مره اخري”
_«حياء بإحراج» السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
_«سلمي بحب» وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته دي مراتك يازين
_«زين بهدوء» ايوه ياماما هي
_«سلمي بحب» ماشاء الله شكلك بنت ناس اوي اللهم بارك
_«حياء بإحراج» شكرا لحضرتك ياطنط
_«سلمي بحب» لا طنط ايه بقي اعتبريني ماما وقوليلي ماما ياحياء اتفقنا
_«حياء بإحترام» حاضر ياماما
_«سلمي» اتفضلي ياحبيبتي دي غرفه زين اللي هتبقي غرفتك انتي كمان تعالي يازين عيزاك
_«زين بهدوء» حاضر ياماما حياء ادخلي يلا وجايلك تاني
_«حياء» حاضر
“دخلت حياء الغرفه حست ببعض الراحه من كلام والده زين فهي اعتبرتها مثل ابنتها حست حياء بفرحه في داخلها فهي تتمني تنطق كلمه ماما فهي لم ترا حنان ف حياتها دخلت حياء الحمام الخاص بالغرفه توضئن ثم صلت ركعتين الله ليرتاح قلبها قائله: انا عارفه ان اكيد انت قدرتلي كل دا عشان خير ليا اكيد زين خير ليا عشان كدا قدرتلي اتجوزه انا عمري مااشك في قضائك ياربانا بحبك اوي ومليش غيرك يارب اجعل حياتي الجايه فيها راحه وسكينه وصبر قلبي علي فراق ابويا يارب ارحمه برحمتك الواسعه وادخله فسيح جناتك ودخلت حياء في نوبه بكاء شديده فهي تتزلزل لمالك الملك ليرضي عنها ويغفرلها ويجعل حياتها فيها سكينه واطمئنان”
___________________
_«زين بهدوء» نعم ياماما
_«سلمي بحب» انا حبيتها اوي يازين
_«زين ببرود» لا بجد انتي عمرك ماتعاملتي معاها ولا حتي شوفتي وشها
_«سلمي بحب» دخلتها البيت حسيت ان في خير جاي لينا وكلامها معايا ولبسها كمان يدل انها من بيت متربي علي حب الله وحب الرسول الكريم اول مره اعرف انك بتختار صح يازين
_«زين بهدوء» تمام ياماما بعد اذنك انا طالع عندها
_«سلمي بحب» اطلع ياحبيبي
ثم تحدثت الي نفسها قائله هي دي يازين اللي هتصلح حالك انا متأكده
______________
“زين دخل غرفته قائل حياء انتي فين خرجت حياء بدون نقاب فكان لاول مره زين يرا حياء”
_«زين بصدمه» انتي مين
_«حياء باحراج» انا حياء يا استاذ زين
_«زين بصدمه» انتي حياء ازاي؟ انتي جميله اوي
_«حياء بإحراج» شكرا لحضرتك انت اجمل
_«زين بصدمه» وانا اللي بحسبك مشوهه اول مره اعرف ان المنتقبين حلوين كدا
_«حياء بهدوء» ليه بتحسبني مشوهه ربنا عز وجل بيخلقنا في احسن صوره قال الله تعالى (انا خلقنا االانسان في احسن تقويم) يعني ربنا مبيخلقش حاجه وحشه وربنا عشان اراد ستر هذا الجمال ففرض الحجاب واللبس الواسع والنقاب علي المراه عشان محدش يطمع فيها وانها تكون عفيفه بلبسها الفضفاض عمر ماكان الستر والعفه حاجه وحشه بالعكس قال الله تعالى (وجائته احداهما تمشي علي استحياء) فكانت النتيجه تزوجت نبي موسي عليه السلام ف مش عشان انا حلوه فظهر جمالي واتبرج النتيجه مش هتكون حلوه خالص
_«زين بهدوء» تمام كنت عايز اقولك ان جوازنا هيكون علي الاسم بس يعني مش هتبقي مراتي انتي في حالك وانا في حالي باباكي وصاني عليكي ف انا مقدرش أأذيكي في حاجه بس ملكيش دعوه بحياتي نهائي واوعي تدخلي فيها
_«حياء» حاضر يااستاذ زين
_«زين بعصبيه» وبلاش استاذ زين دي متقرفنيش بقا
_«حياء بقوه زائفه» حاضر
_«زين» واعتبري ان دي غرفتك لوحدك انا اكني مش موجود واسف لو اتعصبت عليكي انا ماشى
” ثم غادر زين ”
“ظلت حياء تفكر في حياتها الجديده وتوكلت علي الله ثم امسكت مصحفها وبصوت عذب قرئت حياء أيات من سوره” ق” وَجَاءَتْ سَكْرَةُ الْمَوْتِ بِالْحَقِّ ذَلِكَ مَا كُنْتَ مِنْهُ تَحِيدُ (١٩) وَنُفِخَ فِي الصُّورِ ذَلِكَ يَوْمُ الْوَعِيدِ (٢٠) وَجَاءَتْ كُلُّ نَفْسٍ مَعَهَا سَائِقٌ وَشَهِيدٌ﴾ بعد ان قرئت حياء هذه الايات ظلت تبكي فهي خائفه ان تمون علي معصيه فهي دائما تدعي الله في كل ليله يحسن خاتمتها ”
_«سلمي بحب» ممكن ادخل ياحياء
_«حياء بتمسح دموعها» قائله اه طبعا اتفضلي
_«سلمي بحب» انا كنت عايزه اتكلم معاكي شويه
_«حياء بحب» اتفضلي سمعاكي
_«سلمي بحزن» بصي يابنتي انا زين ابني كان شاب بيصلي وبيصوم وكان في طريق الله وبعد كدا اتلم علي شباب مش كويسه ومن بعد كدا زين بقي عصبي
وبيزعق في الكبير والصغير وحاله اتقلب ل180درجه املي في الله ثم انتي انك تسعديه
_«حياء» اتمني ربنا يهديه وانا هساعده في كدا وان شاء الله خير
_«سلمي بحب» ان شاء الله هتقدري تصبحي على خير
_«حياء بحب» وانتي من اهله
_______________________♡
_«مني بخوف» اهدي يابني خالتك وعدتني انها هطلقها منه بمعربتها وهتتجوزها والله
_«احمد بعصبيه» ازاي يعني تتجوز انا بحبها
_«احمد بعصبيه» وربنا لو متجوزتهاش لخلي عيشتك يما سواد
_«مني بخوف» وانا مالي بس في ابن يعمل في امه كدا مش كفايه الشتيمه وانك واخد كل فلوسي عايز تعمل فيا ايه تاني
_«احمد بعصبيه» اه فيه وهخلي عيشتك سواد لو متجوزتهاش
” ثم غادر احمد المنزل ليذهب الي احد اصدقائه السوء ”
_______________♡
_«ايمن» ياعم فكك منها انت مش شايف المزز دي
ماشيه دي ركز كدا يبني دا انا بحس اني مش عايز اتجوز والله ثم مشت بنوته امام ايمن ثم قال لها العمر لحظه بس الحلوفه مش ملحظه اتصدمت البنت من كلامه ولكن لم تتكلم وغادرت
_«احمد بعصبيه» هات الحشيش اللي معاك دا عايز احس اني مش علي دنيا خالص
_«ايمن» اتفضل يابرنس احلي حته حشيش اهي
______________________
_«فاديه» مالك يابنتي عماله تعيطي ليه
_«ريم» مفيش ياماما مفيش امشي انتي وسيبني لوحدي
_«فاديه» لا حول ولاقوة الابالله يابنتي طمنيني في ايه
_«ريم» في واحد قالي العمر لحظه والحلوفه مش ملحظه علي قد ماالكلمه صدمتني علي قد ماهو صح
_«فاديه بعصبيه»……….💝

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى