رواية زهرة وسط اشواك الفصل الخامس عشر 15 بقلم فريدة أحمد
رواية زهرة وسط اشواك الجزء الخامس عشر
رواية زهرة وسط اشواك البارت الخامس عشر
رواية زهرة وسط اشواك الحلقة الخامسة عشر
متأكدة يادكتورة اني حامل
قالتها زهرة وهي قاعدة قدام الدكتورة وهتتجنن دي تالت دكتورة تكشف عليها غير التحاليل اللي عملتها وكلهم بيأكدو انها حامل
الدكتورة… انا متأكده انتي فعلا حامل يامدام
زهرة بجنون…. الزاي. الزاي وانا لسه عذراء محدش لمسني
الدكتورة باستغراب… مش حضرتك متجوزة
زهرة…. يادكتورة. انا لسه عذراء
بلعت ريقها وقالت…. جوزي ملمسنيش.. الزاي حامل يادكتورة. الزاي
الدكتورة…. متأكدة انك عذراء
زهرة هزت راسها…. ايوا طبعا. محدش لمسني
الدكتورة…. طيب ممكن اكشف عليكي
زهرة هزت راسها بالموافقة و قامت راحت ناحية السرير ونامت علي السرير تاني وابتدت الدكتورة تكشف عليها
زهرة كانت بتبص للدكتورة بترقب بعد ماكشفت عليها
وهي خايفة الدكتورة تصدمها وتأكدلها انها مش عذراء
بلعت ريقها وقالت بصعوبة…. ها يادكتورة
وهي بتبصلها بتوجس وبتتمني كله ده يطلع غلط
لكن اللي كانت خايفة تسمعه قالته الدكتورة فعلا لما اتكلمت وقالت بأسف…. للاسف يامدام. انتي مش عذراء
زهرة بجنون… انتي بتقولي ايه يادكتورة
الدكتورة… بقول اللي واضح قدامي في الكشف. انتي فعلا مش بنت بنوت
..
قدام الجامعة
كان شاب واقف بعربيته
خرجت حبيبة من الجامعة وفتحت العربية وركبت فيها جمب الشاب اللي بمجرد ماقفلت باب العربية بصلها وقال.. عملتلك كل اللي اتفقنا عليه. ياريت حسابي علشان نخلص
حبيبة…. عملت ايه يعني هو انت عملت حاجة
كملت وهي في نفسها بتقول. يارتني كنت صبرت دا اللي حصل احسن بكتير من موضوع الصور ده
وهي شمتانة في زهرة وحاسه بانشراح من جواها بسبب اللي هي فيه واللي حصلها
فاقت علي صوته وهو بيقول … نعم. كل ده ومعملتش حاجة. فبركت الصور والفيدوهات زي ماطلبتي وبعتهم لجوزها.
حبيبة…. بس معرفتش تخليها تجيلك شقتك
الشاب…. انا كنت بتمني انها متوافقش تجيلي الشقة والحمدلله مجتش . انا مش غبي علشان اوقع نفسي تحت ايد حمزة وانا عارف هو ممكن يعمل فيا ايه. دي اقل حاجة كان هيقـ تلي. دا لو مكانش علقني زي الد. بيحة وقطع مني كل يوم حتة. لحد ما اخلص وانتهي قدامو
حبيبة بضحك… دا علي اساس لو عرف ان انت اللي فبركت صور مراته هيرحمك
الشاب… وهو هيعرف منين. عموما ربنا يستر. انا كده كده هاخد الفلوس وهطير برا مصر
كمل وقال…. ها جيبتي الفلوس معاكي ولا لا
حبيبة…. جبتها.. مستعجل انت علي الفلوس اوي
هو… اظن حقي
حبيبة وهي بتطلع فلوس كتير جدا من شنطها.. وادي حقك ياخويا
وهي بتديهملو
مسكهم وبدأ يعدهم
حبيبة… استأذن انا بقا. علشان السواق مستنيني
مسك ايدها وقال قبل ماتتحرك… تروحي فين. لما اعد فلوسي الاول. مش يمكن يكونو ناقصين عن الاتفاق
حبيبة…. لا اطمن مش ناقصين دول 200 الف زي مااتفقت معاك..
هو….. اعدهم بردو
حبيبة….. هتعد 200 الف دلوقتي وعلي ايدك
هو بسماجة … اه انا شاطر في الحساب وهعدهم دلوقتي
حبيبة بضيق وزهق….. طيب مادام شاكك فيا عدهم واخلص
هو….. هعدهم
وبدأ يعد
حبيبة بزهق… ها تمام
هو ببرود … اه
وبعدين قالها…. الا قوليلي بتعملي كل ده فيها ليه
حبيبة…. وانت مالك
ونزلت من العربية
بصلها من الشباك وقال… حمزة مش هيتجوزك بردو
بصتله حبيبة بغضب ومشيت
وهو ضحك وشغل العربية وطلع بيها
………….
في بيت هارون
حمزة دخل البيت بس لوحدو من غير زهرة
صفية… زهرة فين ياحمزة راجع لوحدك ليه. وبعدين انتو مشيتو من امبارح ومرجعتوش كلمناكو كذا مرة محدش بيرد .. كملت بقلق… زهرة فين ياحمزة… عملت فيها ايه
حمزة بهدوء ….اطمني هي عند جدتها
ولسه هيطلع لكن وقف لما امينه قالت
….. ويتري بقا لما روحتو لدكتور تاني يكشف عليها طلع ايه.. مش طلع الحمل حقيقي بردو
حبيبة بسخرية …. بس مايبنش عليها خالص اللي يشوفها يفتكرها محترمة بجد
ليلي … انا مش مصدقة لحد دلوقتي وبصراحة مصدومة في زهرة. مكنتش اتخيل انها تعمل كده و..
قاطعها حمزة بغضب وقال…. قسما بالله العظيم اللي هيجيب سيرة مراتي بنص كلمة. لاكون قاطعله لسانه.
كمل بزعيق….. انتو فاهميييين
امينه… ايه ياحمزة. مش دي الحقيقة يابن بطني
حمزة…. لا مش الحقيقة. الحقيقة ان زهرة زي ماهيا. مررراتي اشرف واحدة في الدنيا.
كمل بتحذير……. واللي هيفكر يشوه سمعتها اقسم بديني ماهرحمه
صفية بفرحة…. يعني ياحمزة الدكتورة اللي كشفت عليها هنا كلامها طلع غلط صح ولما روحتو للدكتور قالكو انها مش حامل.. انا كنت متأكدة ان زهرة شريفة
حمزة…. بالظبط كده.. الدكتورة طلعت البهيمة بتفهم احسن منها.
وسابهم وطلع
ليلي… طب الحمدلله انا اصلا مكنتش مصدقة والله
……
عند زهرة كانت خرجت من عند الدكتورة وهي تايهة
وراحت قعدت علي البحر وفضلت تعيط وهي بتشتكي همها لربنا وهي بتدعي ربنا ان اللي هي في ده يطلع كابوس وتفوق منو وتلاقي نفسها زي ماهيا لكن للأسف اللي هي فيه واقع مش حلم
زهرة كانت بتعيط اوي بألم علي كل اللي بيحصلها
فضلت ساعات مكانها بتعيط وهي بتقول.. لييه يارب. لييه معملتش حاجة وحشة علشان يحصلي كل ده
وهي بتعيط اووي
بس فاقت علي ايد حد بيلمس عليها بصت وكانت ست كبيرة
اللي اول مازهرة بصتلها ومن قبل ماتنطق قالت الست الكبيرة… ربنا مش بيعمل فينا حاجة وحشة. بس اصبري واكيد ربنا ليه حكمة في كده. ربنا اذا احب عبدا ابتلاه
اكيد ربنا بيختبرك.. اتحلي بالصبر وهتشوفي كرم ربنا عليكي
طبطبت علي كتفها وبعدين قامت مشيت
اتنهدت زهرة وهي بتبص لطيفها وبتقول… يارب
قامت علشان ترجع البيت بتلف لاقت احمد في وشها
احمد… وحشتيني
في نفس اللحظة اللي حمزة نزل فيها من عربيته واول ما لمح احمد واقف معاها قال بغضب….. زهررررررة
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية زهرة وسط اشواك)