رواية دوار العمدة الفصل السابع عشر 17 بقلم حبيبة الرحمن
رواية دوار العمدة الجزء السابع عشر
رواية دوار العمدة البارت السابع عشر
رواية دوار العمدة الحلقة السابعة عشر
في شقة وائل
بثينه/ يعني ايه يا وائل اللي انت بتقوله ده
وائل /ايه مش فاهمه ؟!
يعني لو فضلتي ماشية في السكه دي يبقي انتي من سكه وانا من سكه وفلوسك هرجعهالك علي داير مليم
بثينه/ لأ دا انت بتتلكك بقى
هو انت عايزني أفقد الأمل في الحمل واقعد كده حاطه أيدي علي خدي
وائل / هو دا اللي عندي عاجبك عاجبك مش عاجبك انتي حره
بثينة /بقي كده يا وائل دى اخرتها
وائل / انا زهقت من الكلام في الموضوع ده معندكيش حاجة تانية تعكنني بيها عليه
بثينه /’هي حياتنا ومستقبلنا بقوا عكننه واضح إنك مش بتحبني لو كنت بتحبني كنت اهتميت إنك تجيب طفل مني زي ماانا بتمني أجيب طفل منك
وائل / انتي ليه مش عايزة تفهمي هي المواضيع دي بادينا
بثينه / عارفة بس انا بقولك نروح لدكتور ونشوف ايه سبب التأخير
وائل / وانا مش عايز اطفال دلوقتي خلينا نعيش حياتنا الأول
بثينه/’حياتنا! !…انت طول الوقت في الشغل وانا قاعدة لوحدي في البيت زهقت ونفسى في طفل يسليني اضيع وقتي معاه اكسر الفراغ اللي انا فيه
وائل / حاضر شوية كده
بثينه/ هو ايه اللي شوية كده هو انا بسالك هتاكل دلوقتى؟
وائل انت لازم تحدد موقفك بتحبني وعايز تجيب اطفال مني ولا الموضوع مش فارق معاك لانه بصراحة فارق معايا اوي ومتوقف عليه حياتنا مع بعض
وائل / اووك الموضوع مش فارق معايا وعايزة تنهي حياتنا اللي كلها نكد دي انا مستعد
بثينه / دي تاني مره بتقولها دلوقتي انت جاد في كلامك
وائل / بصراحة آه انا اصلا ندمان اني اتجوزتك كفاية اني نسيت كل الماضي وقبلت واتجوزتك
بثينه بحزن/ دا جزائي اني كنت صريحة معاك من الأول
وائل /’البنت المتربيه بتحافظ علي نفسها حتي لو كان اللي خطبها كاتب كتابة عليها
بثينه / انت شايف اني مش متربية بالرغم من كل اللي عملته معاك
وائل / اوعى تفتكري انك هتكسري عيني علشان اخدت منك فلوس
فلوسك هردهالك أول ماالمصنع يشتغل
بثينه / بتسمي وقوفي جمبك كسر عين
لا يا باشمهندس انت اللي كسرت قلبي مش عيني بكلامك علي أخلاقي لو كنت بتحبني مكنتش جرحتني كده
علي العموم انت حر
يخرج وائل من الغرفة ويتركها
تجري بثينه وتحتضنه
بثينه / للدرجةدي هونت عليك يعني بعتني بسهولة كده
وائل بمكر / انا ميتلويش دراعي لو كنتي فاكرة إن فلوسك هي اللي هتذلني وتخليني عايش معاكي مش عايزها المصنع موجود اتفضلي خديه ومش هقولك بتعملي ايه لانه حقك
بثينه/خلاص حقك عليه انا آسفة
علشان خاطري متسبنيش يا وائل انا بحبك لو سبتني ممكن اموت
وائل / بعد الشر عليكى يا حبيبتي بس اوعديني متفتحيش الموضوع دا تاني
بثينه وهي بتمسح دموعها / حاضر عمري مهفتحه معاك تاني بس متسبنيش
وائل / طيب جهزي العشا بقي انا واقع من الجوع
تجري بثينه بفرحه نحو المطبخ / حاضر يا حبيبي
وائل /غبيه أهو قلبها ده اللي موديها في داهية
………. .
في الصباح في منزل العمدة
يقترب طارق من هنادي بهدوء ويطبع قبله على خدها
تشعر هنادي بانفاسه وتفتح عينها ببتسامة
طارق/ صحيتي يا حبيبتي مكنش قصدي
هنادي تنظر له بعتاب/ ايه كنت عايز تسافر من غير مشوفك
يقعد طارق جمبها / كنت عايزك تنامي انتي تعبانه
هنادي متعلقة في رقبته / واني مكنتش هسامحك لو سافرت منغير متودعني
طارق/ وداع ايه بس دي كلها يومين وراجع تاني
هنادي / إن شاء الله
بس كنت عايزة اقولك حاجة
طارق بمزح / طب سيبي رقبتي انا كده هتخنق
هنادي وهي بتبعد ايدها/ بعد الشر عليك
طارق /ها كنتي عايزة تقولي ايه
هنادي/ اني عايزة أقعد في دارنا واجي يوم الاجازة بتاعتك
نظر لها طارق بدهشة/ ليه يا هنادي
هنادي/ بصراحة مش مستريحه هنا
طارق يقوم بغصب/ هو ايه اللي مش مستريحه هو دا وقت دلع
هنادي/ اني عارفة الظروف في البيت صعبه دلوقتي بس اني كمان تعبانه ولو مشيت دلوقتي اني هفضل في شقتي لما ترجع مش هنزل تحت
طارق
طارق /علشان خاطري يا هنادي استحملى شوية بس السنه دي تخلص وهقدملك في مدرسة في مصر
هنادي/ قولتلي كده السنه اللي فاتت وبردو معملتش حاجة
طارق/ كان ابويا عايش ومكنتش عايز ازعله واخدك معايا وطبعاً مكنتش هاجي كل أسبوع زي دلوقتي لكن الوضع اتغير البيت بقي لا يطاق لو مش امي مكنتش جيت اصلا
هنادي/ ليه يا طارق في ايه
طارق /حاجات كده مش عايز أوجع دماغك بيها المهم يهتمي بدراستك علشان تخلصي بقي واستريح انا من الشحططه دي كل شوية
هنادي /حاضر هعمل اللي عليه
طارق /تعالي معايا تحت تعزي امي وبعد كده هطلعك وأنزل انا علشان متأخرش عندي حصه الساعة تسعه
ينزل طارق ومعاه هنادي تعزي الحاجة أمينه وبعدها تطلع هنادي شقتها ويسافر طارق .
…………
بعد كام أسبوع هنادي في منزل والدها
سعدية/ ايه يا بنتي لسه محصلش حمل
هنادي/ لسه ياامه
سعدية/ مكشفتيش ليه يا بنتي
هنادي / طارق مش عايز حمل دلوقتي
سعدية/ ليه كده يا بنتي
هنادي/ بيني وبينك ياامه اني تعبت من المرتين اللي فاتوا طارق بيقولي استريحي شوية
سعدية/ جارتنا أم إبراهيم بتقول في شيخ حلو قوي ناس كتير بتروحله وبستريح بعلاجه
هنادي/ ودا بيعمل ايه ياامه هو دكتور
سعدية/ لا بس بيفك الأعمال والربط ولو واحده زعلانه مع جوزها بيرجعهم لبعض
هنادي/ استغفر الله العظيم. ..أعمال ايه ياامه
سعدية/ انتى مش فاكره لما كان مكتوب كتابك وجيتي قولتيلي إنك لاقيتي مياه قدام البيت
هنادي /وفيها ايه ياامه
سعدية /اني مرشتش قدام الدار وبعدين الكلام دا كان الصبح بدري مين بقي اللي رش المياه
هنادي/معرفش ياامه بس اني مش شايفة الموضوع يستاهل يعني
سعدية/ يا بنتي زي مافيه ناس بتحبنا فيه اللي بيكرهونا وبيتمنوا يحصلنا شر. ..الله أكبر
هنادي/ انى مش في الحمل والخلفة دلوقتي اني في الناس اللي عايشة معاهم
سعدية/ مالهم يا بنتي حد ضايقك تاني
هنادي/ بيطفشوني من البيت ياامه
سعدية / مين يا بنتي
هنادي /محسن وأخواته البنات
سعدية/ ومقولتيش لجوزك ليه
هنادي/ دا اني مبقتش عارفة انشر هدومي بيطلعوا فوق ينضفوا السجاد ويغسلوه علي هدومي وميختاروش غير البلكونة اللي بكون ناشرة فيها
لأ ولا كوثر وصباح اول ميجوا يبعتوا عيالهم الصغيرين يطلعوا يبهدلوا في الفرش بتاعي وميدخلوش غير بالجزم بتاعتهم
سعدية/ ومتكلمتيش ولا قولتليهم كده عيب ليه
هنادي/ دا اني في مره كنت لسه ماسحه ومعرفش دول عرفوا منين لاقيتهم طالعين جري علي السلم وداخلين جوه بهدلوا الدنيا ومسحت تاني ولما اتكلمت طلعتلي صباح واختها كوثر بهدلوني
سعدية/ ومبتقوليش كل الكلام دا لجوزك ليه
هنادي/ انتى مدرتيش كمان
سعدية/ ايه يا بنتي
هنادي/ البت بنت محسن طولت لسانها عليه ولما اتكلمت قولتلي اني قاعدة في بيت أبوها ولو كلمتها تاني هتطردني من البيت
سعدية / وجوزك يعرف الكلام ده
هنادي/ ماهو محسن خد كل حاجة البيت والغيط بيقول أبوه كاتبهوله بيع وشرا
سعدية/ وجوزك ايه رأيه فى الكلام ده
هنادي /قالي إن محسن معاه عقد بالأرض وكل واحد من أخواته شقته مكتوبه باسمه وشقتنا ميراث للكل
سعدية/ يالهوي انتي بتقولي ايه
هنادي / هو ده اللي عرفته
يدخل كامل
سعدية/ إدخل يا كامل شوف المصيبة اللي احنا فيها
……………….
وائل / بصراحة مش مصدق إنك قبلتي إننا نقعد ونتكلم مع بعض كامليا/ علشان تبطل تتصل قول بقي انت عايز ايه
وائل / نشرب حاجة الأول
كامليا/ لا ندخل الموضوع علي طول
وائل /كامليا انا لسه بحبك وانا عارف انك بتحبيني بس كرامتك ناقحه عليكى صح
كامليا/ لا مش صح
وائل / طب عيني فى عينك كده
كامليا/ خواطر ايه اللي عيني في عينك أمانة بقولك خلاص مبقاش ليك مكان في قلبي
وائل /بتكدبي وبين عليكي
كامليا / وانت بقي عايزني اقولك اني لسه بحبك بعد اللي عملته دا انا ابقي غبي اوي
وائل / انا عايش في عذاب عايش مع انسانه مبحبهاش
كامليا / واتجوزتها ليه
وائل / كانت غلط ومستعد أصلها بس توافقي
كامليا/ أوافق علي ايه
وائل / أطلقها واتجوزك
كامليا/ على أساس اني لو وافقت ابويا هيوافق
وائل ببتسامة / يعني موافقه
تسكت كامليا
وائل /انا عارف انك بتحبيني متحاوليش تنكري
لاني متأكد من ده والا مكونتيش قبلتي إننا نقعد ونتكلم
كامليا / ويفيد بايه مخلاص كل شيء انتهي
وائل / مفيش حاجة انتهت الفرصة لسه قدامنا انا بحبك وانتي كمان بتحبيني
كامليا/ ومراتك هتعمل معاها ايه
وائل /اللي تشوفيه يا حبيبتي
كامليا/ بس انا مش عايزة ابدأ حياتي معاك بظلم لإنسانه ملهاش ذنب إنك اتجوزتها وانت بتحب غيرها
وائل / انا مظلمتهاش بالعكس هي اللي ظلمتني طب انا هقولك سر بس بيني وبينك محدش غيرنا يعرفه
كامليا/ سرك في بير
وائل / انا يعني لما بشوفها مبحسش بأي مشاعر ناحيتها ولا في قبول خالص ليها فهماني
كامليا تهز رأسها بخجل
وائل / نفسي أكون أب وهي حرماني من الحق ده
كامليا/ ازاي؟ !
وائل / يعني بتقول إنها عايزة تعيش حياتها والحمل والرضاعة والحاجات دي هتاثر علي جسمها وجمالها
كامليا/ معقولة في واحده تفكر كده
وائل / دا انتي لو شوفتيها يعني عادية خالص مش جميلة ولا حاجة بس هما الناس دي كده بتخاف علي نفسها
كامليا / معقولة عايش في الجو دا ازاي
وائل / مبتعملش أي حاجة خالص في البيت لا أكل ولا تنضيف ومريحها علي الآخر وعي مش مدياني حقوقي يبقي مين اللي ظالم التاني
كامليا /انا مش عارفة اقولك ايه
وائل / انا عارف اني ظلمتك وان جوازي منها كان أكبر عقاب ليه بس انا بقولك دلوقتي ياريت تديني فرصة تانية
كامليا / بس يا وائل ابويا وأمي مش هيوافقوا ابدا
وائل / ماهو الموضوع هيبقى سر بيني وبينك
كامليا / تقصد إننا نتجوز
وائل / ايوه نتجوز في السر ومحدش يعرف لحد بس مخلص المشكلة اللي أنا فيها دي
كامليا/ مشكلة ايه
وائل / كاتب ليها مؤخر اتنين مليون جنيه ومش عارف أتصرف ازاي
كامليا / وايه اللي خلاك تعمل كده
وائل / الظروف بقي كنت فاقد الأمل في اني اقدر اتجوزك فرميت نفسي في أي جوازة والسلام ومكنتش عارف إنها هتطلع كده
كامليا / اوووك انا هستناك لحد متخلص مشاكلك وبعد كده أتقدم لابويا
وائل / لا ارجوكي يا كامليا انا مش قادر استني اكتر من كده وكمان خايف تضيعي مني وابوكي يجوزك لحد غيري
كامليا/ متخافش انا قافله معاهم علي موضوع العرسان ده وقولتلهم لما أخلص دراستي ابقي أفكر
وائل / احنا لو اتجوزنا دلوقتي الموضوع هيبقى أمر واقع بالنسبلهم لكن لو أتقدمت ابوكي هيرفض
كامليا/ مستحيل اعمل حاجة زي دي
وائل / جواز بس علي ورق علشان أضمن انك مراتي ومحدش تاني يقدر ياخدك مني
كامليا/ لا..لا. .مستحيل
وائل / فكري وردي عليه قدامك لآخر السنه دي
يعني حوالي شهرين قولتي ايه
كامليا / انا همشي اتأخرت
وائل / استني هوصلك
……………………….
في منزل كامل
كامل/ يعني جوزك مخدش حاجة من ميراثة
هنادي/ هما اصلا مش معترفين انه ليه حاجة
كامل/ وهو ساكت كده مبيعملش حاجة
هنادي/ هيعمل ايه بى ياابه
سعدية / اني نضفت الأوضة بتاعتك يا بنتي لو كنتي عايزة تنامي اطلعي
هنادي /ليه بس ياامه اني كنت هنضفها
سعدية/ هي نضيفة بس محدش دخلها من زمان فروقتها كده علي خفيف
هنادي/ تسلم ايدك ياامه تصبحو علي خير
سعدية / استني اني طالعه معاكي
……
في غرفة هنادي
هنادي بتنهيدة غضب/ اني مخنوقة ياامه
سعدية/ مالك يا بنتي
هنادي/ طارق بقي يغيب كتير مبقاش يجي كل أسبوع زي الأول سعدية/ ماهو تلاقي من النكد اللي في البيت
هنادي/ واني يعني ذنبي ايه
سعدية/ طب اقولك علي حاجة بس متقوليش امي جرالها ايه
هنادي /لا ياامه مش هقول هههههه
سعدية/ بدل ميجا متروحيلوا انتي
هنادي/ اروحله
سعدية/ اركبي قطر الصبح بدري وروحيله بكره الأربع مش لازم تروحي المدرسة غيبي بكره وبعده
هنادي / تصدقي ياامه فكرة بس اني معرفش أوصل هناك
سعدية/ انتى مش روحتي قبل كده
هنادي /ايوه بس مع طارق
سعدية / مش عارفة العنوان
هنادي/ عارفة بس خايفة معرفش أوصل
سعدية/ ابقي اتصلي بيه وانتي في المحطة
هنادي /لا مش عايزة أحرق المفاجأة هروح وانا ونصيبي
سعدية / طيب يا بنتي تصبحي علي خير
هنادي / وانتي من أهل الخير متنسيش تصحيني الصبح بدري علشان الحق القطر
سعدية / حاضر يا ضنايا
…………….
في منزل العمدة
هدي للحاجة امينه/ تصدقي ياامه البيت وحش قوى من غير هنادي
الحاجة أمينه / عندك حق يا بنتى
اومال اني هعمل ايه بعد متخلص مدرستها وتروح مع جوزها وميجوش غير كل فين وفي
هدي/ بس تخلص مدرسة ياامه الأول وبعدين تبقي تروح مع جوزها يعني عاجبك وضعهم كده
الحاجة امينه/ خايفة قوي من موضوع التسقيط بتاعها ده وكمان اتأخرت المرادي في الحمل
هدي/ متقلقيش ياامه لو في حاجة مكنتش حملت من الأول
الحاجة أمينه / عاجبك إللي بتعمله شوق ده
هدي /اني ساكته ومش عايزة اتكلم علشان متقولوش اني يوقع الناس في بعضيها
الحاجة امينه / لأ قولي يا بنتي
هدي/ فاكرة يوم الحمام لما طلعتي ملقتيش ولا فردت حمام فوق
الحاجة امينه/ ايوه فاكره
هدي/’شوق قالت إن هنادي طلعت دبحت الحمام كله وخدته وراحت دار أبوها ده مش حصل
الحاجة امينه/اني عارفة يا بنتي إن هنادي متعملش كده
هدي/ سمعت يومها شوق بتقول لبنتها هاتي جوز الحمام اللي فاضل علشان اعمله بالمره وكانت واقفه علي السلم ومخدتش بالها انني واقفة ومرضيتش أتكلم يومها
الحاجة أمينه / بقي كده يا شوق يعني لو قولتيلي إنك عايزة تعملي حمام لجوزك وعيالك هقولك لأ
هدي / شوق بتحاول تعمل مشاكل لهنادي علشان تطفشها من البيت
الحاجة أمينه / مش شوق بس دول كلهم يا بنتي مش عارفة هي عملالهم ايه ولما باجي أتكلم مع واحده من بناتي بتفضل تعيط وتقول يعني منجيش بيت ابونا ولا خلاص علشان ابويا مات ملناش مكان هنا بسكت وقتها هعمل ايه
هدي/ ماهو علشان كده احسن حاجة إن الأستاذ طارق يقفل شقته وياخد هنادي معاه ولوانها هتوحشنا
الحاجة أمينه / بس أصلي شوق الظاهر نازله من علي السلم
شوق / السلام عليكم
يرددوا/ وعليكم السلام
الحاجة أمينه /’رايحه فين دلوقتي يا شوق
شوق/ رايحه اشوف ابويا يا مرات عمي
الحاجة أمينه / دلوقتي؟!….طب استني للصبح
شوق/ سالم اخويا شيعلي بنته بتقولي تعالي يا عمتي جدي تعبان وعايز يشوفك
الحاجة أمينه / لأ الف سلامة عليه سلملينا عليه وقوليلوا مرات عمي هتيجي تشوفك الصبح
شوق/ حاضر أني هبات هناك معلش يا هدي لو محسن حب يتعشي حضريله العشا هو زمانه جاي
هدي /حاضر يا شوق وألف سلامة علي ابوكي ابقي سلملينا علي الجماعة
شوق /يوصل. ..تسلمي من كل شر
تخرج شوق
الحاجة أمينه / اطلعي نامي يا بنتي الوقت اتأخر العيال وراها مدرسة الصبح
هدي/ هعشي عمي محسن الأول
الحاجة امينه/’لا يا بنتي اطلعي نامي هي يعني تمشي وتسيب جوزها من غير عشا وانتي تقعدي تستنيه لما يرجع
هدي/ ماهو سعيد هو كمان لسه بره هستني واحطلهم العشا بالمره
الحاجة أمينه / طيب يا بنتي تصبحي علي خير اني مش قادرة اقعد اكتر من كده
هدي/:اتفضلي ياامه ادخلي نامي اني هقعد لما يجوا
……………..
في الصباح
سعدية/ يلا يا بنتي علشان تلحقي القطر
هنادي/ حلو دا ياامه
سعدية/ ايه اللي انتي لابساه ده يا بنتي هتطلعي كده
هنادي /لأ ياامه دا هيبقى تحت العباية
سعدية / هههههه طيب يا بنتي
هنادي /مع السلامة ياامه
سعدية/ عملتلك الساندوتشات دي علشان لو جوعتي في الطريق.
هنادي /تسلم ايدك ياامه
سعدية/ خلي بالك من نفسك يا بنتي وأول متوصلي مصر اتصلي علشان أطمن عليكي.
هنادي عند الباب/حاضر ياامه
تخرج هنادي وهي فرحانه انها هتقابل طارق اللي مشفتوش من عشرين يوم
تركب ميكروباص لحد محطة القطر وبعدها تركب القطر وهي بتنظر حواليها اول مره تسافر مصر لوحدها
كانت حاسه بشعور غريب فرحه مع خوف وإحساس إنها اتحررت من جو البلد والحياة هناك. أ
أمور بسيطة بس هنادي حاسه إنها حاجة كبيرة إنها تسافر لوحدها
فتحت شنطتها وفطرت من أكل والدتها
يعدي الراجل بياع الحاجة الساقعة طلبت ازازة ليها كانت فرحانه اوي وكل شوية تسأل بنت جمبها هي محطة مصر قربت
تنظر ليها البنت / لا لسه بدري
هنادي تسأل / انتي في المدرسة
البنت / في الجامعة
هنادي /وبتسافري لوحدك
البنت / آه عادي يعني
هنادي / أهلك مبيخافوش عليكي
البنت /هو انا لسه صغيرة علشان يخافوا عليه
هنادي /اصلنا اول مره أسافر لوحدي
البنت / انتي متجوزة صح؟
هنادي/ آه .
البنت / وعارفة المكان اللي انتي رايحاه
هنادي / حافظة العنوان
البنت / طيب خليكي معايا لما ننزل وانا هركب معاكي واوصلك لهناك مينفعش تروحي لوحدك الدنيا مش أمان
هنادي بفرحه/ اني متشكرة قوي يا
البنت / أسمى مايسه وبعدين بلاش اللهجة الفلاحي دي وانتي في مصر انا من الفلاحين بس لما بروح مصر بتكلم زيهم عادي
هنادي /حاضر يا مايسه
وفضلت هنادي طول الطريق تتكلم مع البنت لحد منامت.
وقبل وصولهم للمحطة بخمس دقايق
مايسه صحت هنادي ونزلوا مع بعض
مايسه/ انتي متأكدة من العنوان اللي في الورقة ده
هنادي/ ايوه هو العنوان
مايسه/ طيب يلا نشوف تاكسي
توقف مايسه تاكسي وتقوله علي العنوان
يوقفوا قدام مدرسة
السواق /هو دا العنوان يا انسه
مايسه / بس دى مدرسة انتي قولتيلي إنك رايحه شقة ناس قرايبكوا
هنادي/ ايوه والمكان دا مش هو اللى رحته قبل كده
السواق بانفعال/ يعني هدفعوا الأجرة ولا دي حركة انتوا عملينها
هنادي تخرج الفلوس بخوف
السواق/ اتفضلوا بقي انزلوا خليني اشوف أكل عيشي
تنزل هنادي ومايسه
مايسه / ازاى بتقولي إنك جيتي هنا قبل كده والعنوان يطلع غلط
هنادي وهي ناظرة للمدرسة
اه افتكرت مش دي العمارة طبعا اللي ساكن فيها جوزي بس دي المدرسة اللي شغال فيها
مايسه / هههههه انتي مشكلة يا هنادي يعني طلع العنوان في الآخر مكان شغل جوزك
طيب ادخلي بقي اسالي عليه
هنادي /انا متشكرة يا مايسه تعبتك معايا
مايسه / لا مفيش تعب ولا حاجة ادخلي اسالي جوه وانا هنا مستنيه اطمن عليكي وهمشي
هنادي/ لأ امشي انتي علشان متأخريش علي محاضراتك
مايسه / لا انا معنديش محاضرات النهاردة انا رايحة بيت الطلبه اللي ساكنه فيه
هنادي/ طيب يا حبيبتي مع السلامة
مايسه تنظر في الساعة / يا خبر انا فعلا اتأخرت لازم امشي دا ميعاد إمضاء الحضور بتاعي لو اتأخرت مش هيدخلوني
هنادي /طيب مع السلامة
توقف مايسه تاكسي وتركب وهي بتشاور لهنادي
هنادي واقفة في الحيره لحد مقرب منها بواب المدرسة
البواب /فى حاجة يا بنتي
هنادي بتردد/ كنت عايزة أسأل على الأستاذ طارق هو موجود هنا
البواب/ الأستاذ طارق مين مدرس الكميا ولا الانجليزي
هنادي بسرعة/ مدرس الإنجليزي
البواب /لسه خارج من المدرسة من شوية
هنادي بحزن/ خرج
البواب/ اه خلص الحصص بتاعته ومشي انتي عايزة منه حاجة ابقي أقولهالوا الصبح
هنادي/ لا اني هتصل بيه
تخرج هنادي تليفونها
هنادي بعيون مليئة بالدموع التليفون فاصل شحن
البواب/ طب هاتي الرقم بتاعوا وانا اتصلك عليه
هنادي /لسه مغير رقمه من كام يوم واني مش حفظاه
البواب / طب لو مسجله الرقم علي الخط هاتيه واني هتصلك من تليفوني
ياخد البواب الشريحة ميلاقيش الرقم
انتي مسجله الرقم علي التليفون هاتي اشحنه
هنادي / طب ادخل أسأل علي عنوانه جوه كده
اصلي انا قريبتوا من البلد معرفش عنوان بيته هنا
البواب / استني هسالك .
تنتظر هنادي خارج المدرسة
البواب جاي من بعيد وفي أيده ورقة يقرب
البواب / العنوان اهوه انتي بنت حلال كويس إن المديرة رضيت اني اخد العنوان
هنادي بفرحه /متشكرة يا عم هاتوا بقي واني هتصرف
البواب / لا انا هوصلك لحد هناك زي المديرة مقالتلي علشان اطمن
…….
عند العمارة اللي ساكن فيها طارق
البواب قربي اركبي الاسانسير
هنادي واقفه خايفة اول مره تركب اسانسير
يوقفوا قدام باب الشقة
طارق واقف في المطبخ بيجهز الغدا
الجرس يرن
طارق /حاضر جاي استني يلي على الباب الأكل هيتحرق
يخرج من المطبخ يفتح الباب يتفاجا بالبواب
طارق/ عم كرم في حاجة
تنظر هنادي من خلف البواب
طارق بدهشة / هنادي
البواب / يبقي تعرفها يا أستاذ طارق كويس امشي انا بقى
هنادي تقرب من باب الشقة
طارق بغضب/’انتي جيتي هنا ازاي
هنادي /وحشتني لاقيت رجلي جايبني هنا
تحتضنه هنادي بحب
طارق بانفعال/ بلاش اللي بتعمليه ده احنا علي الباب
هنادي /انت زعلان اني جيت
طارق /ادخلي نتكلم جوه
……………..
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية دوار العمدة)