روايات

رواية جميلة حد الفتنة (حياة حمزة) الفصل السابع 7 بقلم رحمة نبيل

رواية جميلة حد الفتنة (حياة حمزة) الفصل السابع 7 بقلم رحمة نبيل

رواية جميلة حد الفتنة (حياة حمزة) الجزء السابع

رواية جميلة حد الفتنة (حياة حمزة) البارت السابع

جميلة حد الفتنة (حياة حمزة)
جميلة حد الفتنة (حياة حمزة)

رواية جميلة حد الفتنة (حياة حمزة) الحلقة السابعة

ستُشفى جراحك وتضحك من اعماقك ستمضي ناسياً ولستُ مُتناسياً .♥🌏
لماذا تصحو فجرًا ؟!
– يوجد أمرٌ بيني وبين الله ، أجلس لأحادثه دائمًا ، أنا أنتظره كل فجر ..♥🌍
~صلاه الفجر ي حفيدات عائشة♥🌍~

ثمة شيء في صلاة الفجر لا يشبه بقية الصلوات ولا المصلون يشبهون بقية المصلين ، كأن كبار السن لا يتكئون على عكاكيزهم بل يثبتون الأرض في مدارها !♥🌍
*طلب *
بتمني يا شباب كلنا ندعي لاخت معانا ان ربنا يصلح حالها مع خطيبها ويهديهم لبعض ويجمع بينهم بالحلال
أشرقت الشمس وبدأ يوم جديد في حياه الجميع يوم ملئ بالأمل للبعض وملئ بالبغض والكره والحقد للآخر كان حمزة في غرفته يقرأ ورده فهو معتاد ان يصلي الفجر ثم يقرأ وردة ولا ينام نظر من نافذته ورأي الشمس وهي تشرق اتجه للنافذه ونظر لها ببسمه وتذكر البارحه في نفس الوقت عندما كان يجهز لزواجه كان يتسائل هل ستأتي شمس اليوم التالي وهو سعيد ام لا ولكن كرم الله تخطي كل الحدود وها هو يقف ويبتسم علي كرم الله خرج من غرفته متوجها للمطبخ فهو يعرف والدته تستيقظ مبكرا جدا لتعد الطعام للجميع دخل وجدها تسمع التلفاز وهي تعد الطعام فهذه عاده والدته كل صباح تقوم بتشغيل محطه القرآن الكريم سمع هذه الجمله التي تربي عليها الكثير منا وحفظتها اذاننا حتي اننا نسمعها تتردد احيانا ابتسم حمزه عندنا سمعها تتردد في المنزل وتعطي له روح مختلفه (قناه المجد القرأن الكريم قرآن يتلي آناء الليل وأطراف النهار) كانت هذه الجمله راسخه في ذهن حمزه فمنذ صغره اعتاد سمعها مثله مثل العديد من البيوت المصرية القديمه ولكن للأسف استبدلناها بأصوات المغنين والاغاني استبدلنا الذي هو خير بالذي هو شر
ابتسم حمزه واقترب من أمه وقبل خدها / صباحك سكر يا نونو
نورا بضحك / صباح الفل يا قلب ماما واضح انك صاحي مزاج عالي
حمزه وهو يلتقط بطاطس من الطبق / اها الحمدلله صاحي وحاسس براحه كده
نورا وهي تنظر له بحب / ربنا يسعدك دايما يا ابني
كان حمزة سيرد عليها الا ان دخول احمد العاصف قاطعهم
احمد / مكانكم انا شوفت كل حاجه كل حاجه وهبلغ بابا بكل حاجه
حمزة وهو ينظر لأحمد / احمد راشد تخصص كبسه علي المطبخ تحسيه عايش علي باب المطبخ عشان يتدخل في اللحظه الحاسمة
اقترب منه وضربة علي جبينه / خف شويه ياباشا
نورا وهي تضحك عليهم / رايح فين يا حمزه
حمزه / احم هنزل اطمن علي احم مليكه لحد مالكل يتجمع يا ماما
نورا بضحك / ماشي يابني روح
صعد حمزه لطابق عمه وتردد هل يطرق الباب الان ام ماذا ربما هم نائمين وضع يده بتردد ولكن فجأه فتح الباب ورأها مالكه رفيقه أحلامه طوال الليله الماضيه
رفعت هي نظرها له وكانت بدون نقاب احمر وجهها بشده وتحدثت بخجل / احم صباح الخير
حمزه بشرود في عينها / صباح النور والجمال
حسنا هل قلت منذ قليل احمر وجهها فالان أصبح وجهها حرفيا مثل الطماطم شديده الحمره
ابتسم حمزه علي خجلها / بس كنت طالع اطمن عليكي عشان امبارح وكده
رفعت عينها له فلاحظ خجلها منه ابتسم ليخفف عنها / فطرتي
هزت راسها برفض / لا لسه محدش صحي وانا مش متعوده افطر اساسا
حمزه بعبوس / مينفعش ده أهم وجبه هي الفطار وكمان عشان تعبك وضعفك ده تعالي افطري معانا
نظرت له برفض وخجل / لا بالهنا والشفا علي قلبك يارب بس انا مش هقدر والله اصل
قاطعها حمزه / مفيش بس تعالي افطري معايا احم قصدي معانا تحت وبعد كده طالما هم بيتأخروا كده انزلي افطري معانا كل يوم
بلعت ريقها كل يوم هل يمزح هي تكاد تموت أمامه الان
حمزه وهو ينظر لها / ادخلي البسي النقاب ولو سمحتي متطلعيش من غيره تاني افرضي كان حد غيري طلع
مليكه بتبرير / احنا الدور الأخير محدش بيطلع
حمزه بحزم / بس الشقق فوق ممكن عامر او احمد يطلعوا يشوفوا حاجه في شقتهم وغير كده لو سمحتي مش حابب حد يشوفك
رفعت نظرها له ببسمه
قطع نظراتهم صوت تنهيدة نظروا برعب وجدوا أسر يجلس وينظر لهم كأنه يستمع لمسلسل /وايه كمان يا حبايبي
نظر له حمزه / الواد ده واخد من سعديه كتير وخصوصا حته الأوقات المناسبه تلاقيه طابب مره واحده متعرفيش منين
ضحك أسر بشده / مهو انتم الصراحه فيلم رومانسي ملوش مثيل اتجوزوا في يوم وتاني يوم حبوا بعض عصر السرعه برضو
خجلت مليكه كثيرا من حديث أخيها وتوعدت له عندما يذهب حمزه
حمزه وهو يضحك / يخربيتك نفس لماضه احمد ورامي يلا انت كمان تعالي افطر معانا
أسر وهو ينهض / هوا يبشه واكون قدامك اخيرا هنفطر زي الناس
نظرت له مليكه بتحذير
أسر / ايه دي الحقيقة علي طول مفيش غيري انا بس اللي بفطر
حمزه بضحك / طب يلا روح جهز نفسك بقي عشان الكل مستني
ثم نظر لمليكه / وانتي كمان يلا البسي النقاب
هزت رأسها ودخلت بعد دقائق كان الثلاثه يتجهون لاسفل فتح حمزه الباب ونادي علي والدته خرجت نورا من المطبخ وهي تحمل الخبز / اتأخرت ياحمزه لي…. ايه ده مليكه
حمزه / مليكه وأسر هيفطروا معانا يا أمي عشان لسه محدش صحي عندهم
نورا ببسمه جميله / وماله يا حبيبي ده البيت نور بعروستنا
نظرت مليكه بخجل في الأرض
نورا / يلا يا حبايبي نفطر قبل ما احمد يخلص علي الاكل
سمعوا صوت احمد من الداخل ويبدو انه يأكل / دايما ظالمين احمد يا ظلمه
ضحك حمزه وأشار لمليكه وأسر ليتقدموا توجه الجميع السفره وجلسوا جاء راشد من الداخل وهو يحمل الفوطة ويمسح وجه ثم رماها علي أحمد / خف اكل يا جدع شويه
احمد وهو يأكل بيضه سليمه / بصوا بقي للواحد في اللقمة اللي بياكلها
راشد بقرف / يخربيتك انت ورامي بأم العاده الوسخه دي ابلع الأول بعدين اتكلم بعدين انا راضي زمتك يا اخي انت بتاكل لقمتين ده انا خايف ندخل في مجاعه بسببك بعد كده ابقي حطي قفل علي التلاجة يا نورا
ثم نظر لمليكه التي تضحك عليهم بخفوت /ازيك يا حبيبه عمو
حمزه بمزاح / جرا ايه يا عمو خف
راشد بضحكه / انت مالك ياض دي بنت اخويا حبيبه قلبي صح يا ملوكتي
لا يعرف حمزه ماهذا الشعور الذي تملكه عندما اضاف والده الملكيه لاسمها يشعر بالانزعاج لهذا يمكنه ان يمزح معها ولكن ان يضيف ملكيته لها حتي لو بكلمه لا يحب هذا فقط يزعجه وبشده
مليكه بصوت منخفض / انا كويسه يا عمي شكرا
نظر راشد لأسر وهو يأكل مثل احمد بسرعه / حتي انت يا أسر معفن
أسر وهو يتحدث والطعام في فمه / ليه بس يا عمو
احمد وهو يضحك / الواد ده حبيته لله في لله هنبقي انا وهو ورامي جروب محترم
أسر / اشطا ياباشا
حمزه بضحك / يلا عشان يقتلكم عامر ونخلص هو اساسا مش طايقك انت ورامي
احمد بضحك / ومن امتي وهو بيطيق حد تقريبا مش بيطيق غيرك انت بس رغم انك اسود مني انا ورامي ده عيل قفيل
حمزه بضحك / اشطا ابقي قوله الكلام ده انهارده عند رامي لما نتجمع
احمد بتذنر وهو يٱكل / عند رامي برضو يا عم سعديه هتطلبلنا البوليس والله
ضحك الجميع عليهم
حمزه لأسر / يبقي تعالي يا أسر بدل ما تفضل لوحدك
أسر بفرحه شديدة لانه لن يكون وحيد فهو دائما يجلس مع مليكه ليس له أصدقاء غيرها هي وادهم والان ادهم ليس هنا / اكيد هاجي انا اساسا زهقان
نظرت مليكه لحمزة بامتنان واقترب منه وهمست بصوت منخفض / شكرا
حمزه ببسمه متعجبه / علي ايه
هزت مليكه راسها واشارت لأسر الذي يحدث احمد / انك فرحته وتاخده معاك هو طول عمره وحيد ملهوش صحاب غير واحد دايما بيبقي معايا ملهوش غيري تقريبا
نظر حمزه بحزن لاسر وتحدث ببسمه / من دلوقتي عنده احنا
ابتسمت هي بفخر علي زوجها وانتهي الافطار تخت ضحكات الجميع واتجه كل منهم لعمله واتجهت اميره لدراستها فالامتحانات اقتربت جدا
حمزه وهو يوصل مليكه لباب شقتهم / مش هتحتاجي حاجه من برا
هزت رأسها برفض / سلامتك بس
حمزه / تمام أنا تخلص الشغل وهروح للشباب وبعدها هاخدك اعرفك علي أم فاروق
نظرت له بتعجب
حمزه ببسمه / هتعرفي كل حاجه لما نروح
ابتسم حمزه واقترب وقبلها علي خدها قبله بسيطه وذهب سريعا وتركها وهي تنظر في صدمه شديدة مالذي حدث الان دخلت الشقه وهي مشتته من قبلته الصغيره والبريئه سمعت صوت يأتي من ناحيه الاريكه
ملك/ تؤ تؤ تؤ تؤ مش عيب عليكي يا دكتور مليكه يا محترمه تطلعي الصبح بدري كده وتتسحبي من ورا اهلك سيبتي للبنات اللي مش محترمه
نظرت لها مليكه بصدمه ثم خلعت نقابها وابتسمت لها بخبث / ومش عيب يا ملك لما تراقبي اختك الكبيره
ملك بسخريه / اصلي بخاف عليكي يا حبيبتي عشان كده بحطك تحت عيني علي طول
مليكه وهي تجلس وتضع قدم علي قدم بكل غرور يليق بها / متخافيش يا قلبي انا مش بيبي عشان تخافي عليا
ملك / لازم تخافي يا مليكه انتي متعرفيش ايه اللي ممكن يحصل الدنيا مبقتش امان يا حبيبتي في ناس بقت قلوبها سوده يا اختي
مليكه ببسمه توحي بدهائها / والناس دي تحت جذمتي يا ملوكي اي حد يفكر فيا بس بسوء بنسفه متخافيش عليا يا قلبي خلفي انتي علي نفسك عشان زي ما بتقولي الدنيا مش امان وخليكي بعيده عن طريقي يا ملك
ثم اقتربت منها اكثر / اصل اللي بيقرب لحاجة تخصني بمحيه من علي وش الأرض ولو مش مصدقه اسألي اللي جرب وعلي ما اظن انتي فهماني كويس يا عمري
ابتعدت عنها ودخلت لغرفتها وهي تنظر أمامها بشرود
ملك بعد ذهاب مليكه / لكل قصه شرير يا مليكه وانا بكل فخر بقبل الدور ده يا…. يا اختي
مليكه من الداخل / دايما بتصري انك تحطي نفسك في أماكن بتأذيكي يا ملك بس مش انا اللي بفضل اتفرج واعيط انتي مش قدي يا ملك
دخل حمزة للشركه التي يعمل لها بكل هيبة وهو يضع عينه في الأرض دخل لمكتبة وجلس قليلا ونظر في ورق بعض المشاريع ثواني وجاءته مكالمه من مكتب المدير
خرج وتوجه لمكتبه طرق الباب ودخل حينما سمع صوت ياسر يأذن له بالدخول / حضرتك طلبتني يافندم
ياسر وهو يشيير لفتاه / ايوه طلبتك دي تسنيم السكرتيرة الجديده بتاعتك
وضع حمزه عينه في الأرض / اتشرفت بحضرتك
نظرة هذه الفتاه أيضا في الارض بخجل
راشد / تسنيم من أفضل المرشحات اللي اتقدموا للوظيفة بإذن الله تفيدنا
تحدثت الفتاه بخفوت ورقه / شكرا يا فندم وبإذن الله اكون عند حسن ظن سعاتك
ياسر ببسمه /اكيد يابنتي اتفضلي عند مريم المسئولة عن الشئون الخاصه بالموظفين وهي هتفهمك كل حاجه مطلوبه منك
هزت رأسها بايجاب وخرجت
حمزه بعد خروجها / يا فندم انا كنت طلبت ان الوظيفه تكون لراجل عشان اتعامل معاه بحريه
ياسر وهو يتنهد / يابني دي احسن واحده اتقدمت للوظيفه
هز حمزه راسه / طب عن اذن سعاتك هروح اخلص الشغل
أشار له ياسر بالذهاب ثم اكمل عمله
في الجامعه كان يسير بكل هيبه واحترام وهو ينظر في الكتب معه وفجأه اصطدم في فتاه ابتعد بسرعه كان عقرب لدغ واعتذر وهو يجمع اشيائه / اسف يا انسه ما اخدت بالي
البنت بدلع وهي تأكل اللبانه / ولا يهمك يا دكتور حصل خير
احمد وهو يذهب بعيد عنها / طب عن اذنك
وتركها ورحل نظرت منار في اثره بغيظ وضيق منه ياالله ما هذا الجبل منذ سنتان وهي تحاول حتي لقت انتباهه لها ولكنه لا يتحرك جاءت فتاه تشبهها في طريقه. لبسها غير المحتشمه /ههههههه فلسعك تاني
منار بغيظ وهي تنظر للطريق الذي ذهب منه احمد / مسيره يقع مش منار الشريف اللي حد يتجاهلها
الفتاه بضحك / طب يلا يا اختي خلينا نلحق المحاضره انتي عارفه حبيب القلب مش بيدخل حد بعده واستعدي للبهدله عشان الشيت اللي متعملش
منار بغضب / كله بسبب الكلبه ام اربع عيون قال ايه مش بدي مجهودي لحد ومش بعمل الشيت لحد لان كده بضيع تعبي طب والله لوريها يلا
ذهبت الفتاتان المحاضره ودخلن وذهبن لاحدي البنشات عند فتاه تجلس وحدها
منار وهي تدفع الفتاه / اوعي من هنا ده مكاني
نظرت الفتاه لها وهي تعدل نظارتها / اسفه مكنتش اعرف
ثم حملت كتبها وذهبت لآخر البنش تقدمت لها منار وصديقتها / وده برضو مكاني بصي البنش ده كله بتاعي
نظرت لها الفتاه بجهل / ليه يعني اي حد يجي يقعد
منار وهي تدفعها مما جعلها تسقط كتبها / انتي بتردي كمان عليا يا حيوانه
نزلت دموع الفتاه فأصبحت الرؤيه غير واضحه بسبب دموعها الموجودة على نظارتها
الفتاه ببكاء / انتي بتكلميني كده ليه انا مش عملت ليكي حاجه كل ده عشان رفضت اعملك الشيت
منار وهي تهم بضربها / انتي واحده حيوانه إزاي تكلميني كده انا بقي ه……
قاطع طريق يدها للفتاه احد يمسك يدها نظرت الي هذا الشخص ثم فتحت عينها / زين انا……
رمي زين يدها بعنف / لولا انك بنت انا كنت ضربتك علي اللي بتعمليه ده
ثم نظر للفتاه بحنان واخذ نظارتها وأخرج منديل ومسح نظارتها / انتي كويسه
هزت الفتاه رأسها بايجاب
كانت سترد ولكن قاطعهم دخول احمد وهو يعلن بداية المحاضره
كان رامي يسير في اروقه المشفي وهو يصفر فجأه وقفت امامه فتاه جسمها ممتلئ وهي ترفع باتجاهه طبق حلوي/ دكتور رامي اتفضل كل حلو
رفع رامي حاجبه / بمناسبه ايه يا اخت اسماء
اسماء بخجل / اصل في عريس اتقدملي ووافقت عليه
رامي ببسمه / الف مبروك يا اسماء تستحقي كل السعادة
اسماءباسف شديد/ يلا مع اني كنت منمره عليك اكمنك حليوة كده ومركز وقيمه وعيونك العسلي دي وجمالك اللي بينور بس يالله ملكش في الطيب نصيب
رامي / ياشيخه انا فقري يلا بقي همشي قبل ما اولع
نيره / تولع!!! قصدك تنور ده انت ناقص اتنين فولت وتنور يا جدع.
رامي وهو يبتعد عنها / ياستير يارب ياشيخه قولي ما شا……
لم يكمل كلامه حيث انزلق في بعض الماء في الارضيه ووقع رامي بصراخ / الله يسامحك يا شيخه
ثم نهض يمسك ظهره بألم
اسماء وهي تتجه له بسرعه وخوف / مافيش حاجه ان شاء الله انت جته وجسمك ه
رامي / ياشيخه حرا….. اااااااااه
كانت هذه المره انزلقت قدمه وسقط علي الدرج نظر لاعلي الدرج وهي تنظر له بخوق / الله يخربيتك يا اسماء اااااه
بعد مرور الوقت كان يتسطح علي الفراش وامامه حمزه وسعديه
سعديه بشماته / احسن تستاهل كله من أعمالك شوف ربك ياشيخ اتعظ بقي
رامي بألم / انتي ليه محسساني اني كنت بتاجر في الاصنام يا سعديه ارحميني اااااه
حمزه بحنان لاخيه / الف سلامه عليك يا كبير
رامي / الله يسلمك يا حمزه
سعديه وهي تنظر لهم وهم يتحدثون بحنان لبعضهم ثم نظرت لحمزة بشفقه / يا خساره الحلو مش بيكمل يعني الواد عسل بس استغفر الله
رامي / روحي انتي يا سوسو عشان مينفعش قعدتك في المستشفي دي
سعديه / عايزني اروح اقعد لوحدي عشان اتجن وترميني في مستشفي المجانين يا معفن بعينك انت ومراتك الحربايه مش هريحكم علي قلبكم العمر كله
ضحك حمزه بشده عليها
رامي / الله يخربيتك مراتي هتخليني أطلقها قبل مانتجوز يا سعديه
سعديه وهي تضرب علي صدرها بخضه / لهو انتم مش متجوزين امال الولا اللي في بطنها ابن مين
رامي / ياختي هتجبلي تهمه ابوس ايدك يا حمزه روحها
حمزه بضحك / حاضر يلا يا سوسو نروح عشان ارجع اخده
سعديه / ما تجيبه معانا يا خويا ولا هي حجج وخلاص عشان يخلي الجو ليكم
ضحك حمزه / الله يسامحك يا سعديه هتجبلي بلوه ياستي لسه في شويه اشاعات هيعملها اكون انا وصلتك
سعديه وهي تتحرك أمامه / يلا يا خويا شكله اساسا مش طايقني اكمني هرشاه وفاهمه دماغه
رامي بعد ذهابها / الست دي هتوديني في ستين داهيه
كانت عبير تجلس في غرفتها وتتحدث مع احد علي اللاب الخاص بها بكل دلع / لا مش هينفع اني اقابلك طبعا ممنوع عندنا اصلنا عيله محافظه اوي
ثم ضحكت ضحكة فيها اغراء شديد / اسكت ده انت طلعت حكايه يخربيتك لا طبعا مش هينفع افتح الكاميرا كفايه انا شيفاك يابيبي…….. لا حازم بقولك ايه انا وافقت اكلمك عشان حسيتك كويس متخليش اغير رأي فيك……. هيهيهيهيه لا ياخويا لسه شويه
سمعت صوت أقدام يقترب / طب اقفل دلوقتي عشان ماما بتنادي
اغلقت اللاب بسرعه وأمسكت المجله بجانبها ونظرت للباب وجدتها سندس تدخل عليها وتنظر لها بشك / كنتي بتكلمي مين يا عبير
استيقظت صوفي من نومها بكل كسل وتحركت للخارج وجدت مليكه تجلس وتقرأ وردها نظرت لها بملل ثم تجاوزتها للحمام وبعد مرور بعض الوقت خرجت وهي ترتدي الرووب وتعبر من أمامها صدقت مليكه ونظرت لها ببسمه / صباح الخير يا ماما
نظرت لها صوفي بقرف / اهو صباح قومي حضري اي حاجه اطفحها
نظرت لها مليكه بحزن فوالدتها هكذا دائما تعاملها بجفاء كبير
نهضت وتوجهت للمطبخ وأعدت بعض الطعام وأخذته لها ثم تحدثت / ماما ممكن لو سمحتي انزل اقعد تحت عشان….
صوفي بضيق /مطلبتش منك السبب روحي في اي مكان مليش دعوه بيكي
نظرة لها مليكه ببسمه سخريه وخرجت وتوجهت للاسفل وهي تحدث نفسها / كانت آخر محاولة يا ماما عشان أقرب منك بعد كده مش هحاول انتي خلصتي كل فرصك
هبطت وجدت جدتها تجلس في الصالون وحدها ذهبت لها ببسمه / السلام عليكم
رفعت فاطمه رأسها لمليكه ببسمه / عليكم السلام ورحمة الله وبركاته عروستنا الجميله عامله ايه
مليكه بمزاح / ميت فل وعشره يا حبي
فاطمه ببسمه /حمزه بلغني انك كنتي تعبانه امبارح اكيد من عين النسوان
مليكه بضحك / الحمدلله انا بخير يابطوط
فاطمه بمزاح / فين العجله تتعلم الرقه دي
دخلت اميره وندي كلا منهما كأنهم يحملون هم الدنيا كلها
مليكه بتعجب / فيه ايه يابنات مالكم
ندي / الامتحان قرب ولحد دلوقتي الفيزيا معقده ومش عارفين نفهمها
نظرت لهم مليكه بتعجب / انتم الاتنين علمي
اميرة / انا علوم وندي رياضيات
مليكه ببسمه / مش عيب عليكم تكون اختكم دكتوره كبيره وشاطره في الفيزيا وتشيلوا الهم
نظرة الفتاتان لها بعدك تصديق / بجد؟؟؟؟؟؟؟
مليكة /اها يلا بقي منك ليها كل واحده تروح تجيب الكتب بتاعتها هنا عشان نسلي بطوط معانا
ندي واميره معا / حمامة
ضحكت فاطمه عليهم / ربنا يديمكم لبعض يا حبايب قلبي
في منزل رامي كان الشباب ينزلونه علي الفراش بحذر
رامي / واحده واحده واحده واحده يا جماعة الخير انا بقيت بايظ اقول عليكي ايه يا اسماء
ضحك احمد عليه / يا عيني علي الحلو لما تبهدله الايام ايه يا عمري اللي عمل فيك كده
رامي / بعدك يا قاسيه هد حيلي
احمد بدلع / للدرجه دي يا سي رامي
رامي / واكتر ياقلب رامي انتي مش عارفه انتي ايه عندي
سعديه / ايه يا تربيه وس…. وايه ده وجهه جديد معاكم مش أصغر منكم ده
نظر أسر بتعجب لما تقول / يعني ايه
سعديه / انا اقولك اصلهم………
احمد بضحك / ابوس ايدك ياسوسو استري علينا يا شيخه
سعديه / مين القمر ده
رامي / استلم اهي عملت ريفرش وهتبدأ من الاول
سعديه وهي تشير لرامي / ايوه انا عارفاك مش انت اللي ضحكت عليا زمان واخدت الدهب بتاعي عشان تشغله وهربت بيه
رامي / ايه يا حاجه سعديه ابوس ايدك مش ناقص انا البوليس يجي ياخدني كده انتي سمعتي مسلسل الريان امبارح ولا اية
سعدية / صدق انك….
قاطعها صوت طرق علي الباب
رامي / انتي بلغتي بجد ولا ايه يا سعدية
سعديه وهي تتجه الخارج / يارب يكونو هما ويلموكم عشان نخلص
ضحك الجميع عليها ولكنهم صمتوا عندما سمعوا صراخ
رامي بهلع/ سعديه انتي متشعلقه فوق بتعملي ايه
صرخت سعديه وهي معلقه فوق أحدي المكتبات/ شوف مراتك يا خويا عايزه تقتلني
احمد وهو ينظر لها بتعجب / هي طلعت إزاي دي ده انا لو حاولت اطلع هيجيلي الغضروف
كانت ياسمين تحمل السكين في الأسفل وهي تنظر لها بغضب شديد / طب انزليلي يا سعديه عشان بدل الفار اللي لقحتيه هشرحك انتي
نظر أسر للصوت وتفاجأ بها المجنونه التي كانت تحدثه البارحه هل هي زوجه رامي
رامي وهو ينظر لياسمين / فيه إيه بس يا ياسمين
ياسمين بصراخ / يا أخي جايبه فأر عشان اشرحه عشان مشروعي قامت سعديه مسكته ورمته ومش عارفه راح
فين
‏رامي بهدوء خطير / يعني هو الفار لسه في البيت
‏هزت يا سمين رأسها / آه بس
‏قاطع كلامها رؤيتها لهذا الشاب الذي كانت تزعجه البارحه فاشارت له / مين ده
‏كاد رامي يجيب لولا نظره احمد لظهره وهو يتحدث بهدوء / هو الفار ده ابيض يا ياسمين
‏ ياسمين / آه مستورد ودفعت فيه دم قلبي بس اقول ايه سعديه ضيعته
‏اخمد وهو يكتم ضحكته / لا هو مش ضاع هو اهو علي ضهر رامي
‏توقف رامي عن الحركه وعم الهدوء واقتربت ياسمين بهدوء / متتحركش يا رامي
‏توقف رامي وهي اقتربت بحذر ثم كادت تمسكه لولا اختباء الفأر في ثياب رامي
‏رامي بصراخ / ااااااااااااه ابعدوه عني
خرج حمزه من المنزل وبجواره كانت مليكه فبعد ان اوصل رامي معهم واطمأن عليه ذهب ليأخذ مليكه للذهاب لام فاروق نظر ليتأكد من وضع النقاب ثم هز رأسه وسار بجانبها في طريقهم لمنزل ام فاروق ليعرفها علي زوجته ولكن قبل الذهاب وكالعادة اتجه حمزه الي بقاله عم حسين ولكن هذه المرة برفقه زوجته دخل حمزه وخلفه مليكه فوجد كالعاده هند تقف اخفض نظره وتحدث / عم حسين هنا
هند بدلع وهي تنظر لمليكه / لا ابا خرج يقضي كام مشوار كده محتاج حاجه يا بشمهندس ده انا اخدمك بعيني.
قالت آخر كلامها بدلال كبير وهي تشير لعينها ابتسمت مليكه بسوداويه ثم جذبت حمزه للخلف قليلا وهمست له / انت عايز تجيب ايه وانا هتصرف.
نظر لها حمزه ببسمه كبيره / عايز اجيب طلبات لام فاروق يعني حجات تأكلها من غير ما تحتاج لتجهيز وكده زي قرص ولانشون وغيره
هزت مليكه رأسها / تمام لحظه
اقتربت مليكه من هند وتحدث ببسمه لم تظهر لهند / لو سمحتي عايزه زر لانشوف وعلبه جبنه وكيس قرص وكرتونه كيكه وعلبتين لبن كبار وخمسه عصير وواحد شيبسي من كل طعم وتلاته شيكولاته
نظرت لها هند بغيظ / حاجه تاني
مليكه ببرود استفز هند / سلامتك
زفرت هند وذهبت لتحضر ما طلبته هذه المستفزه من وجهه نظرها
اقترب حمزه من مليكه بتعجب / مليكه ام فاروق مش هتعرف تاكل شيبسي ولا شيكولاته
نظرت له مليكه بتذمر / الشيبسي ليا هو والشكولاته هي أم فاروف احسن مني ولا ايه بعدين احنا لسه متفاهمناش علي موضوع مرواحك لام فاروق لوحدك علي طول
نظر لهم حمزه وغمز وهو يهمس / اعتبرها غيره
نظرت له مليكه وهزت كتفها بدلال / exactly
ضحك حمزه عليها ولكن سمعوا نحنحه بجانبهم نظرت مليكه لهند وأخذت منها الحقائب / كام الحساب
نظرت هند لحمزه وتجاهلت مليكه / خلي خالص هو احنا عندنا كام حمزه
مليكه وهي تنظر لها ببرود / قولتي كام يا قمر
هند وهي تتحدث بضيق /الحساب……
نظرت مليكه لحمزه ومدت يدها له فابتسم وأخرج محفظته واعطاها الأموال فاخذتها هي واعطتها لهند وشكرتها بنبره جعلت هند تود لو اقتلعت عيناها
اخذت مليكه بيد حمزه وخرجوا لمنزل ام فاروق اخذ منها حمزه الحقائب وعندما توقفوا امام منزل ام فاروق وجدوا ام سعاد كالعاده تقف في شرفتها القريبه من الأرض / اهلا بزينه شباب الحاره الف مبروك لولولولولولولوي
حمزه / بالله عليكي يا ام سعاد كفايه اخر مره عملت الحادثه المره الجايه هتفرم والله
ام سعاد وهي تضع يدها أسفل ذقنها / ليه يا خويا وانا قولت ايه دي الحقيقه انت متعرفش نفسك ولا إيه قمر واتجوزت قمرين بدر منور ياخويا جبت الحلاوه دي منين
نظر حمزه بفزع لميكه / هي شافتك
هزت مليكه رأسها / امبارح قلت النقاب
حمزه وهو يتحدث بولوله مثل النساء وبمزاح / يا صغيره علي الموت يا ختي لسه ملحقتش اتهني بيكي لا انا لازم أول ما اروح ارقيكي
ام سعاد وهي تكمل حديثها دون أن تنتبه لحديثهم / يا خويا عيون ايه مناخير ايه حلاوه ايه
حمزه / وانا اللي استغربت انك سخنتي امبارح من غير سبب ده إحنا نصلي ركعتين شكر انك ماندلقش عليكي مايه نار ولا انشليتي
طرف حمزه علي الباب / افتحي يا ام فاروق قبل ما نولع
ام سعاد وهي تكمل / ياخويا ده انتم عيالكم هيكونوا ايه عسلات دي حتي مراتك عليها…..
توقفت ام سعاد علي صراخ مليكه فقد اصطدمت يدها دون أن تنتبه ببعض الاشواك التي كانت تتدلي من نباتات تم سعاد
ام سعاد وهي تنظر لها باسف / عين يا حبيبتي عين وصابتك انا مش عارفه الناس دي ايه ربنا يكفيكي شر العين
نظره لها حمزه ببلاهه وهو يفتح فمه ثم طرق الباب / يا نوسه افتحي يا نوسه انا العشق يابت افتحي
ام سعاد وهي تكمل لمليكه / آه والله ياختي تلاقيكي عشان حلاوتك دي واحده نقحتك عين ياختي كفايه لون وشك اللي زي لل
حمزه وهو يطرق علي الباب بعنف ويتحدث بفزع / حاج كامل يا حاج كامل…… افتحي يا ام فاروق الحقينا افتحي هتولع يا ام فااااااروووق
ضحكت مليكه بشده عليه وهو نظر لها بتحذير فضحكتها كانت غاليه قليلا همست هي بحرج اسفه ما اخدتش بالي
تعجب حمزه من عدم فتح ام فاروق للباب دب القلق في قلبه فاخذ يضرب الباب بكتفه ومن حده كان الباب ضعيف جدا فتحطم بسرعه ركض حمزه وخلفه مليكه وأم سعاد التي هبطت إليهم برعب نظر حمزه بصدمه لما يحدث امامه وصرخ بعنف / يا كلبببببببببببببب

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جميلة حد الفتنة (حياة حمزة))

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى