رواية جمعهم الحب الفصل الرابع 4 بقلم أبطال الروايات
رواية جمعهم الحب الجزء الرابع
رواية جمعهم الحب البارت الرابع
رواية جمعهم الحب الحلقة الرابعة
استيقظت مريم لتلحق بأول يوم عمل لها في شركة “المتعجرف” كما أطلقت عليه….
مريم : يارب الاقي تاكسي بسرعة في ام اليوم دا… تاكسي تاكسي وقف
ركبت مريم لتذهب إلي عملها…
بعد ربع ساعة تقريبا وصلت مريم إلي الشركة ودخلت…
مريم لنفسها : إيه دا هو مفيش حد في المخروبه دي ولا ايه
مريم بصوت عالي بعض الشئ : ياااربي على الشركة اللي عاملة زي سوق الخميس دي دي كلها شركة يا الله… لتتفاجئ بأحد من ورائها…
~~~~~~~~_~~~~~~~~~
في الڤيلا عند حسام…
يفيق حسام من نومه على صوت منبهه ليقوم يغلقه وينام مره اخرى….
ندى وهي داخله تيقظه لأن مريم اتصلت عليها وقالتلها إن لا يوجد في الشركه…
ندى : حساااااااام ي حساااااااام أصحى يا اخيناا
حسام بفزع : إيه إللي حصل
ندى : ولا أي حاجة يعم بصحيك بس
حسام بعصبيه : بت انتي حد قالك تصحيني انتي مالك بيا أصلا
ندى بزعل : لا مقلتليش اصحيك بس مريم اتصلت عليا وهي دلوقتي في الشركة ومش عارفه تعمل اي
حسام بنرفزة :أكيد يعني مش أنا بس إللي في المخروبة…
ندى : م هى بتقولي أن مفيش حد هناك خالص وهي مش عارفه تعمل اي يلا ياض يحسام لحسن يطلعلها عفريت يكلها
حسام ببرود : خلاص تستني هناك لحد م حد يروح ويوريها هتزفت اي
ندى بخبث : لا م هي بتخاف اووووي إنها تقعد لوحدهاا في مكان جديد عليها
ندى بخبث أكبر : وكمان يا عيني بيجيلها ضيق تنفس وممكن يغم عليها في أي وقت ف اقوم يا حسام علشان خاطري أنا روحلها
حسام استسلام : خلاص يختي هروحلها غوري بقاا البسي علشان ننزل أنا وإنتي الشركة
ندى بفرحة : طياااارة خمس دقايق وتلاقيني وراك….
ليقوم حسام الاستحمام ويرتدي بدلة باللون الأسود ويضع عطره المفضل وينزل ليتقابل مع ندى…
حسام : يلااا ي ندى
ندى : يلااا يعم حسام
ليذهبوا في طريقهم الي الشركة ويوصلوا بعد نصف ساعة تقريبا وينزل حسام وتتحجج ندى بمكالمة ضروري…
حسام : يلا ي ندى ندخل لصاحبتك دي
ندى بتحجج : اا أي بقولك ايه أنا جاتلي مكالمة ضرورية هرد واجي وراك ع طول
حسام : تمام
ليدخل حسام ويرى مريم عمالة تلف حوالين نفسها وتحدث نفسها بصوت عالي بعض الشئ…
حسام من ورائها : دا أي دي اللي عاملة زي سوق الخميس ي بت
مريم بخجل : شركتك… ءءء دا حـ.. حضرتك جيت امتي
حسام ببرود : انتي مالك شركتي واجي وقت م احب
حسام ببرود : بعدين قولي مشاء الله هتحسدي الشركة بعينك الصفرا دي
مريم : ع فكره عيني مش صفره حتي بصص… “ثم تلاحظ الموقف” ع فكره قولت مشاء الله مش انت اللي هتعلمني اقول اي
حسام بعصبيه : بت انتي انتي شغالة هنا مش عايز كلام كتير
مريم ببرود : أها أنا شغالة هنا بس آنت مش اشتريتني ولا اكونش عبيد عندك
حسام بعصبيه مفرطة : آه ي بت الجزمه بقاا بتردي عليا كمان والله م أنا سايبك
في هذا الوقت تدخل ندى على سماع أصواتهم العالية وتري أخيها يتجه نحو مريم صديقتها بعصبيه فخشيت ان يعمل لها شئ فذهبت…
ندى وهي تجري تقف امامه بخوف : إيه ي حسام عيلة وغلطت متاخدش علي كلامها
مريم بصدمة : ندىىى إيه إللي إنت بتقوليه ده وبعدين دا بيغلط… غلط فيا وسكت انما يقولي ي بت جزمة مش هسكت
مريم بعصبيه مفرطة : إنت مين أصلا علشان تشتمني كدا ولا تشتمني بأمي لا مش هسكت
حسام بعصبيه مفرطة أيضا : بت انتي برااااا يلا ع برا مش عايزك في شركتي
مريم : أحسن برضو واحد شايف نفسه ومتكبر علي الكل بلا قرف
ندى : بسسسسسسس انتو الاتنين اهدوا ممكن ندخل المكتب عندك ي حسام علشان الناس بدأت تيجي
حسام وهو يهدأ : ادخلي ي ندى
مريم بعصبيه : لا انا مش داخله ف حتة
ندى : علشان خاطري ي مريوم ادخلي معانا
مريم : تمام ي ندى علشان خاطرك بس وهي تنظر لحسام بغضب
ودخلوا التلاتة الي المكتب….
التلاتة الي المكتب….
ندا : ممكن بقا تهدوا أنتوا الاتنين وتسمعوني
حسام ومريم في صوت واحد : اتفضلي…
لينظروا إلي بعض باستحقار…
ندى لتسريب مريم : اولا ممكن ي مريومة تروحي تعمليلي قهوة من أيديك السكرر دول لو ليا خاطر عندك
مريم : اممم تمام رايحة
وذهبت مريم من أمامهم…
حسام بعصبيه : ممكن بقا افهم صاحبتك دي شايفه نفسها علينا ليه بقا
ندا بهدوء : اهدي بالله ي حسام واقعد وانا هفهمك كل حاجه
ليقعد حسام علي الكنبة…
حسام : اديني هديت ممكن افهم بقاا
ندى بزعل : ي حسام مريم بت مسكينة اوووي والله بس هي مش بتحب حد يشتمها بالطريقه دي خصوصا ب أمها
حسام باستفسار : ليه
ندى بتنهيدة : مريم أمها ميتة وأبوها الندل دا راح أتجوز بعد مامتها م ماتت ومرات أبوها مكنتش راضية توديها الكلية بس لما قالتلها بس انها هتصرف على نفسها رضيت
حسام باستفسار أكثر : طيب وأبوها فين؟؟
ندى بزعل علي صديقه عمرها : أبوها داير على حل شعره وماشي ورا الولية الصعرانة مراته ومراته بتهدد مريم لو م شافت شغل ليها هتطردها من البيت
حسام وقد حن قلبه : طيب ي ندى عايزة أي دلوقتي
ندى بترجي : بالله ي حسام خلي مريم تشتغل معاك
حسام بتفكير : اممم ماشي ي ندى بس تقوليلها لو عملت حاجة غلط تآني هتطردها خالص
ندى بفرحة : اكيييد هروح أقولها علشان تبدأ
ندى بتساؤل : اخليها تقعد فين ؟
حسام بمكر : لا خليها عليا دي روحي اندهي عليها بس
ندى بشك : اشطاا أطير أنا بقاا
* لتذهب ندا وتجلب معها مريم في يديها وتدخل عند حسام…
مريم بتوتر : أنا آسفة
حسام بنظرة غموض:اعتذارك مقبول ثم كمل بحرج:احم وانا اسف اني شتمتك بمامتك
ندي فنفسها:اييييي حسام بيعتذر دا عمره ماعملها
مريم بتوتر : ت تمام مكتبي فين ؟!
حسام بمكر : إستني بقولك ي ندى روحي شوفي بقاا بقيت صحابك جم ولا لا
ندى بفرحه : اشطاا سلاموووز
مريم ف سرها وتظن حسام لم يسمع ولكنه سمع : ورحمة أمي ي ندى لما اخرجلك بقاا سايبني مع هولاكو دا لوحدي يخربيتك ع يخربيت اليوم الل شوفتك فيه…
* لتنظر أمامها تلاقي حسام كاتم ضحكته بالعافيه وقريب منها جدا لا يفصل بينهم إلا خطوة….
مريم : اعاااااااا….
ليقترب حسام منها ويضع يده على فمها لكي لا تصرخ
حسام : الله يخربيتك خرمتي وداني وبعدين بتزعقي ليه
مريم : امممممممم
حسام وهو سرحان ف عيونها البني كحبات القهوة…
حسام بتوهان : عيونك حلوين اووووي
مريم بصدمة وهي سرحانة برضو ف عيونه…
مريم بتوهان : اممم بجد
لتفيق مريم من سرحانها وتنظر لوضعهم…
مريم بعصبيه وهي تعض على يديه من تحت نقابها :…
حسام بفزع : اعااااا ي بت العضاضة
مريم بغضب : انت إزاي تلمسني كدا انت متخلف
حسام بعصبيه : بت انتي مين المتخلف هاا
مريم وهي على وشك البكاء : انت لمستني ودا حرام إنت مش من محارمي
حسام بستغراب : مالك ي بنتي بتعيطي ليه
مريم وهي تبكي : انت مين سمحلك تلمسني حرام عليك يأخي
حسام بتوتر : طيب انا اسف مش هعمل كدا تاني والله اسف
مريم بجمود : خلاص خلاص انا هبدأ شغلي فين حضرتك
حسام بنظرة جانبيه : هنا
مريم بعدم فهم : هنا فين
حسام بكذب : مفيش أماكن للأسف ف هضطر استحملك معايا هنا ف المكتب
مريم : ايهههه ي روح طنط
حسام بعصبيه مزيفة : بت اخرسي هتقعدي هنا عاجبك ولا لا
مريم بتوتر: خلاص تمام
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<><<<<<<<<<<<<<<<<<<<
برا الشركة
ضحي: يلا يبت يروما شدي حيلك.
روما: مستعجله علي اي ي موكوسه ده انا جالي تسلخات من قبل ما نبداء الشغل.
ضحي بضحك: يلا ياختي بس انتي شدي حيلك.
لتقابلهم ندي
ندي: ازيك ي كلبه منك ليها.
ضحي: في حد يسلم علي حد كده.
ندي: ميبقاش قلبك اسود ده انتي حتي ضحضوحتي.
ضحي: بدل ما كده اشطا.
ندي: امال البت ريناد فين.
روما: مش عارفه… تلاقيها عملت مصيبه دي راس المصايب.
ندي: طب استني ارن عليها.
____________________♡___________________
فالقسم:
سليم: هااا عايزة اي؟
ريناد: وحياة امك خرجني من المصيبه دي…. ده انا محلتيش غير 50جنيه ف جيبي….. وحياة ابوك اعمل اي حاجه.
سليم: اي شغل التسول ده يبت…. امم بس هخرجك منها اعتبريها صدقه.
ريناد وهي تقلده: نينيني صدقه.
سليم: بتقولي حاجه.
ريناد: لا ولا اي حاجه.
ريناد فنفسها: والله لاوريك استني عليا بس.
سليم: يعسكرييي….دخل الاستاذ.
الرجل: انا عايز حقي دلوقتيي من البت الصعرانه دي.
ريناد: مين دي الصعرانه ي عرة الرجاله.
سليم بغضب: اخرسوووا.
ريناد: ايوه قوله اخرس ي عرة الرجاله.
الرجل: بص ي باشا بتشتمني قدامك ونا راجل محترم مش عايز اضربها.
ريناد: تضرب ميين يموكوس يبن الموكو….. لم تكمل جملتها لأن سليم حدف عليها القلم.
سليم: اخرسي يمصيبه.
ريناد: اههه…..بتوجع يمتخلف.
سليم: ششش انتي……انا هتكفل بلفوس عربيتك ويلا بقا مش هنفضل النهار كله معاكو.
اخد الرجل النقود ورحل.
ريناد: انا قولتلك خرجني منها مش تدفع انت.
سليم: ده بدل ما تشكريني.
ريناد: ده عند ام حضرتك.
سليم: نعمم!
ريناد: لا لا ولا حاجه.
يىن هاتف ريناد.
ريناد: الو يندي.
ندي علي الجها الاخرى: انتي فين كل ده.
ريناد: احيييه عليا انا هتأخر……بايي ي استاذ مغرووور.
ثم تجري من امامه.
____________________♡__________________
تصل ريناد للشركه.
ندي: يخربيتك بتعملي اي كل ده.
ريناد بتوهان: مصيبه… مصيبه ي بت يندي بس اي سكررر.
ندي: عملتي اي يمصيبه انتي!
ريناد: لامتخافيش طلعت منها انتي متعرفيش صحبتك خبره.
يأتي فهد.
فهد: صباح الخير ي انسه ريناد.
ريناد: صباح النور.
فهد بمرح: صباح الخير ي نموسه
ندي: اي ده هو ناس وناس!
فهد: الحق عليا اني بدلعك.
ريناد: طب اسيبكوا انا بقا….هستني فالمكتب.
فهد: عامله اي يندوشيي
ندي: زي الفل ي فهودي المهم عايزاك تطلع عين البت ريناد دي تعبانا كلنا معاها بعيد عنك قنبله مصايب.
فهد بسرحان: من عيوني ي عيوني…….”ثم اكمل بنبره لعوبه”جايبه الجمال ده منين يبت.
ندي: من كارفور كان عامل عرض ……اممم في اي ي فهد انت شارب حاجه علي الصبح.
فهد: اه شاي بلبن.
ندي: ماشي ي خفيف يلا هنتأخر.
_____________________♡__________________في وقت الاستراحه:
مريم: استاذ حسام.
حسام: نعم.
مريم: ده وقت البريك ممكن انزل اقابل صحابي فالكافتريا
حسام بدون ان ينظر لها: لا لا لو عايزين يقعدوا معاك يجوا هنا.
مريم بستسلام: اوك.
تراسل مريم صديقاتها وتطلب منهم المجئ.
بعد فتره يدق الباب تفتح مريم ظناً منها انهم صديقاتها.
لاكن تتفاجاء بوجود شاب لا يقل جماله عن جمال حسام.
مريم ف نفسها: اي الشركه الكلها مزز دي الههويي ع الجمال.
الشاب بعد ان دخل.
مراد: حسااام ليك واحشه.
حسام: مش بتيجي لي بقالك كتير……
والكثير من الاحاديث.
بعد فتره قصيره يطرق الباب.
تفتح مريم الباب.
انهم صديقاتها.
تدخل الفتايات لاكن يصدم مراد بوجود روما.
مراد: اي ده انتيي!
روما: انت بتعمل اي هنا!
___________________♡_________________
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جمعهم الحب)