رواية قيامة ذكري الفصل الثاني عشر 12 بقلم عادل عبدالله
رواية قيامة ذكري الجزء الثاني عشر
رواية قيامة ذكري البارت الثاني عشر
رواية قيامة ذكري الحلقة الثانية عشر
رباب : هروح اعمل بلاغ للشرطة تحمينا .
فقال الرجل : اول واحدة هتتحبس بنتك ، ده غير ان بردو مش هتقدروا تمنعوا كلام ونظرات الناس ، يعني من الاخر هتعيشوا في جحيم او بمعني اصح مش هتعرفوا تعيشوا نهائي وسطنا ، انا قولت اللي عندنا وقدامكم يومين زي ما قولتلك .
انصرف رجال الشارع ثم اخذت رباب هاتفها واتصلت ب علاء ”
رباب ” تبكي ” : ألحقني يا علاء انا في مصيبة .
علاء : في اي ؟ اهدي بالراحة فهميني حصل اي ؟
رباب : انا دخلت الشارع اتفاجئت بالناس كلهم بيبصولي و بيتوشوشوا ويضحوا وبعد لما طلعت البيت اتفاجئت برجالة الشارع طلعوا البيت و يقولولي ان بنتي لها فيديوهات مخلة علي النت وان الفيديوهات دي انتشرت والناس كلهم اتفرجوا عليها ، وقالولي قدامك فرصة يومين علشان نمشي من المنطقة !!!
علاء : ايوه دي الحقيقة .
رباب : يعني كلام دعاء مراتك كان حقيقي ؟؟ وكلام الناس دي حقيقي ؟
علاء : ايوه احنا كنا متأكدين لأننا شوفنا الفيديوهات دي بنفسنا وكانت متصورة في شقتك .
رباب : يا مصيبة سودا !!!! ده احنا اتفضحنا !!!
أنقضت رباب علي ابنتها ايمان ضربا !!! وهي تدافع نفسها قائلة : انا معملتش حاجة يا ماما والله العظيم ما عملت حاجة .
رباب : يعني الناس كلهم كدابين وانتي اللي صادقة ؟؟
بينما ايناس تحاول صد ضربات امها عن أختها ايمان وهي تبكي بكاء مريرا ثم قالت لها : ايمان ملهاش ذنب يا ماما ، الفيديوهات دي بتاعتي انا !!!
تركت رباب ايمان وامسكت ايناس وكادت ان تقتلها من قوة الضربات !!!
علاء اتصل برباب مرة تانية وقالها : اعملي حسابك انتي بكره الصبح تيجي انتي وبناتك هنا في شقتنا لحد ما نشوف هنعمل اي .
رباب : طيب يا علاء .
وبعد حوالي ساعتين من بكاء رباب وايناس وايمان
قالت لهم رباب : بكره الصبح هنمشي من هنا .
ايمان : هنروح فين
رباب : هنقعد مع عمكم علاء .
ايمان : عم علاء مين ؟
رباب : علاء ابو سيف .
ايمان : بتقولي اي يا ماما ؟؟!!! هنروح عندهم ازاي ؟؟؟ احنا مفيش صلة بينا وبينهم دلوقتي ، وحتي لو لسه مخطوبين هنروح عندهم ازاي ؟؟؟
رباب : مش هنروح بيت دعاء .
ايمان : اومال هنروح فين ؟
رباب : في شقة تانية هنروح نقعد فيها .
ايمان : انا حاسه اني بحلم !! انا مش فاهمة حاجة !! انتي بتتكلمي بالالغاز ليه يا ماما ؟ وضحي تقصدي اي !!!
رباب : بكره هتفهموا كل حاجة .
ايمان : لأ ، انا مش هينفع اروح هناك ابدا ولازم افهم الكلام اللي بتقوليه معناه اي .
رباب : مش وقته يا ايمان ، بكره الصبح هتفهمي كل حاجة .
ايمان : لا ، انا مش صغيرة علشان تقوليلي كده ، بعد اذنك يا ماما انا لازم افهم كل حاجة دلوقتي حالا .
رباب : انا وعمكم علاء اتجوزنا ، وهنروح نقعد في شقتي انا وهو وانتو هتعيشوا معانا .
ايمان : انتي بتقولي انتي اتجوزتي مين ؟
رباب : عمك علاء .
ايمان : ابو سيف خطيبي ، قصدي اللي كان خطيبي ؟؟
رباب : ايوه .
ايمان : لا لا انا في كابوس ، مش ممكن مستحيل .
رباب : ليه مستحيل ؟ احنا اتجوزنا رسمي بمأذون وشهود واظن ده ولا عيب ولا حرام .
ايمان : لأ طبعا ده عيب ، عيب كبير اوي يا ماما لما الناس يدخلوا بيتنا علشان يتجوزوا بنتك فتخطفي الراجل من مراته .
رباب تصفعا ضربا علي وجهها : اخرسي قطع لسانك ، انتي اللي هتعلميني العيب يا بنت بطني !!!!
ايمان : ايوه ، لما تعملي كده وتخطفي الراجل من مراته وتبقي سبب في فسخ خطوبة بنتك تبقي ست انانية ومتعرفيش العيب .
لم تتمالك رباب اعصابها وسقطت علي الارض مغشي عليها .
حاولت ايناس وايمان افاقتها حتي عاد اليها وعيها بعد دقائق .
جلست رباب تبكي وتقول : خطوبتك اتفسخت بسبب انحراف اختك وقلة تربيتها ، اوعي تحمليني ذنب مش ذنبي .
ايمان : يعني طنط دعاء متعرفش ؟
رباب : دعاء لسه عارفة النهاردة يعني بعد فسخ خطوبتك بسبب الفيديو بتاع اختك اللي جابتلنا العار .
ايمان : بردو انتي غلطانة ، ازاي الناس يدخلوا بيتنا فتاخدي الراجل من مراته ؟؟ ترضيها علي نفسك لو بابا كان عايش ؟؟
رباب : انا وعلاء بنحب بعض من زمان اوي من قبل ما يتجوز دعاء او انا اتجوز ابوكم .
ايمان : مش فاهمة ، بتحبوا بعض ازاي من زمان ؟
رباب : انا وعلاء كنا بنحب بعض واتخطبنا وكتا هنتجوز لكن النصيب اللي بعد بينا وكل حد بينا مشي في اتجاه .
ايمان : وكنتي بتشوفيه قبل ما ييجي مع سيف هنا يخطبوني ؟
رباب : كنت هشوفوا ازاي !!! بعد ما انفصلنا مش شوفته لحد اليوم اللي دخل فيه البيت هنا مع ابنه علشان يخطبوكي .
ايناس : قصة حب عظيمة اوي يا ماما .
ايمان : انا حاسة اني في كابوس ومش قادرة افوق منه ، مهما كنت اتخيل ان حياتي تتحطم عمري ما كنت هتخيل ان كان يحصلي كده .
رباب : معلش يا ايمان انتي معاكي حق لكن لازم تعرفي اني انسانة ليا قلب ومشاعر واحاسيس وبعدين انا مش غلطت انا اتجوزت .
ايمان : ودلوقتي هتروحي تعيشي معاه في بيته وعايزانا معاكي ؟؟
رباب : ايوه طبعا انتوا هتبقوا معايا .
ايناس : لا يا ماما احنا هناخد شقة نعيش فيها .
رباب : مش معانا فلوس تكمل تمن شقة .
ايناس : لا يا ماما ، انا معايا فلوس .
رباب : معاكي فلوس منين ؟؟
ايناس : من .. من …
رباب : من الفيديوهات اللي فضحتينا بيها ؟؟
ايناس : ايوه .
رباب : هاتي الفلوس دي ، الفلوس دي فلوس حرام ، قومي هاتيها ، لازم نتخلص منها .
ايناس : مش معايا هنا .
رباب : اومال فين ؟
ايناس : في الفيزا كارت .
رباب : هاتي الفيزا .
ايناس : يا ماما .
رباب : بقولك قومي هاتيها .
ايمان : اعملوا حسابكم انا بكره الصبح هروح اقعد عند عمي ابراهيم .
رباب : تسيبي امك وتروحي عند عمك ؟؟
ايمان : مستحيل هعيش مع الراجل ده في بيت واحد .
رباب : في الاول بس الوضع هيبقي صعب لكن بعد كده هتتعودي عليه .
ايمان : لو غصبتي عليا هموت نفسي ، انا هروح عن عمي اقعد عنده وانتي وايناس احرار في حياتكم .
رباب : طيب يا ايمان هسيبك دلوقتي ومش هضغط عليكي ، روحي اقعدي عند عمك يومين لما اعصابك ترتاح وبعدها نبقي نتكلم تاني ، وانتي يا ايناس اعملي حسابك هتيجي تقعدي معايا ، يلا قومي هاتي الفيزا اللي معاكي ، الفلوس دي فلوس حرام ولازم نتخلص منها .
ايناس : حاضر يا ماما .
في اليوم التالي جهزت ايمان شنطها واخدت هدومها وكل متعاقاتها وذهبت لمنزل عمها ابراهيم .
ابراهيم : اتفضلي يا بنتي ، تعالي ادخلي ، اهلا وسهلا .
ايمان : ازيك يا عمي ؟
ابراهيم : الحمد لله بخير ، ازيك انتي ؟
ايمان : انا مش بخير ابدا يا عمي .
ابراهيم : ليه يا بنتي ؟ خير حصل اي ؟
ايمان : ماما اتجوزت .
ابراهيم : رباب اتجوزت ؟!!!!
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قيامة ذكري)