روايات

رواية حكاية كل بيت الفصل الثاني 2 بقلم نشوة عادل

رواية حكاية كل بيت الفصل الثاني 2 بقلم نشوة عادل

رواية حكاية كل بيت الجزء الثاني

رواية حكاية كل بيت البارت الثاني

حكاية كل بيت
حكاية كل بيت

رواية حكاية كل بيت الحلقة الثانية

– يعنى مش زعلان مع تالا مثلاً أو بتفكر ازاى هتتقدم ليها بسرعة عشان متبقاش لحد تانى غيرك
كريم باندهاش: تالا! وهو حضرتك تعرفى تالا منين؟
كريمان بضحك: بقالى ٦ شهور وانا وهى أصحاب اوى وهى عنيا عليك برة وانا عيونها جوة
كريم بصدمة: ٦ شهور لا انا مش فاهم اى حاجة بجد ازاى عرفتيها وانا عمرى ما اتكلمت عنها هنا؟
كريمان: شوفت رقمها عندك وانت سايب الفون ولاحظت كلامك معاها بالساعات فحبيت اتعرف عليها وطلبت منها متقولكش ان احنا بنتكلم
كريم: طب ليه؟
كريمان: عشان حبيبت انا اللى اعرفك ف الوقت المناسب المهم دلوقتى تعال معايا
كريم: ع فين؟!
كريمان: هتعرف لما نوصل يلا
نزل كريم مع والدته وهو مش فاهم اى حاجة لحد ما وصلوا عند ارض زراعية كبيرة
كريم: انا مش فاهم حاجة احنا جايين هنا ليه ؟
كريمان: عشان دى ارضنا
كريم بصدمة: ارضنا! هو فى ايه انتى ناوية تجننينى النهاردة ي امى تعرفى تالا وبتكلميها بقالك فترة طويلة ودلوقتى جايبانى عند حتة ارض وتقوليلى ارضنا؟!
كريمان: الارض دى بتاعتى وباسمى
كريم: بتاعتك طب ..طب ازاى؟!
كريمان: انت عارف ان جدك الله يرحمه كان عمدة كبير وعنده اطيان واراضى ي اما جوة بلدنا وبراها لما ابوك طلب يتجوزنى هو مكنش موافق عشان ابوك كان ظروفه ع اده وقالك ده داخل ع طمع كان تفكيره زى تفكير اى حد غنى ف زمانه لكن انا اصريت لانى كنت بحب ابوك اوى وراهنت جدك ان اختيارى صح وقتها قالى انه موافق يجوزنى لابوك بس بشرط مورثش منه مليم وافقت وابوك وافق واتجوزنا وجينا ع القاهرة لما جدك لقانى مبسوطة وابوك متقى الله فيا ومبعدنيش عنهم وقتها جدك عرف انى كنت صح ف اختيارى فكتبلى الارض دى ورثى الشرعى بعيد عن اخواتى
كريم: وبعدين
كريمان: واحد من اخوالك ربنا يسامحه بعد ما جدك مات رفض يعطينى الارض خصوصاً ان الورق اللى يثبت انها باسمى مكنش معايا فاستعوضت ربنا فيها بس مكنتش مسمحاه تعدى السنين والاقى خالك جايلى النهاردة جايبلى الورق وندمان وبيبكى بقهر لان ابنه الوحيد جاله المرض الخبيث وبيطلب منى اسامحه قالى ان الارض دى دخلت كاردون مبانى وقيمتها تعدى ال ٧٠ مليون وان فيه مشترى هيموت عليها واحنا جايين النهاردة نبيعها ونقسم الفلوس بينك وبين اخواتك قسمة الحق
كريم عيونه كانت مدمعة جسمه قشعر وسرح لما دخل الجامع يصلى وهو بيبكى: يارب انت عارف ان نيتى منها الحلال اكتبهالى ويسرلى الصعب يارب انت عالم بحالى مليش غيرك الجأله سخر لى ما يعيننى يارب
كريم بصوت عالى: يارب
تمت بيعة الارض واخد كريم ووالدته الفلوس وفعلا اتقسمت بينه وبين اخواته
كريمان: ها هتتقدم امتى؟
كريم: اخوها حنته وفرحه اليومين دول خلال اليومين دول اشترى انا شقة لا شقة ايه اشترى برج شيك كده اخد شقة فيه واكلم ابوها واعملها مفاجأة
كريمان: وماله ي قلب امك ربنا يسعدك ويهنى خاطرك
فى عدى يومين وكان فرح محمد اخو تالا اللى كانت هى واختها تمارا وزينة مرات اخوهم مع العروسة بالكوافير
تالا: زيزى انتى مش هتعملى ميك اب
زينة: لا ي حب
تالا : ليه محمود موافقش؟
زينة: لا وكمان انا نفسيا مرتاحة وبعدين هو انا شكلى مش حلو ولا ايه؟
تالا: فشر ده انتى زى القمر ي ست الستات
زينة: حبيبى السؤال بقا حضرتك ليه محطتيش ي اخت العريس؟!
تالا بتوتر: ها …ابدا اصل انا كمان شايفة انى مش محتاجة احط ميك اب هكتفى بالكحل والجلوس وخلاص
زينة: برضه هتكونى اجمل بنوتة
عدى اليوم بكل تفاصيله ولما روحت تالا ع البيت لقت ابوها بينده عليها
اشرف: تالا عاوزك
تالا: نعم ي بابا
اشرف: جايلك عريس
تالا بحزن: عارفة وقولت لماما انى مش موافقه
اشرف: بس ده حد تانى ي بنتى
تالا: بس انا مش عاوزة اتجوز ي بابا انا مش حاسة انى مستعدة ولا جاهزة نفسيا للموضوع ده
اشرف: بصى ي حبيبتى انا عمرى ما اغصبتك ع حاجة او أجبرتك ع شئ بس انا شايف ان الولد ده محترم اوى وكويس جدا وكمان سالت عنه وراجل بجد يعتمد عليه وكمان مادياً مرتاح انا مش بقولك كده عشان توافقى انا بس عاوزك تقابليه ولو مرتاحتيش ارفضى عادى
تالا: ايوة ي بابا بس ………
اشرف مقاطعاً: ي بنتى عشان خاطرى انا عطيتك للراجل كلمة يرضيكى اطلع صغير ادامه
تالا: ما عاش ولا كان ي حبيبى خلاص حاضر ي بابا
قبل اشرف رأسها ودخلت تالا قعدت تعيط وكلمت كريمان تحكى ليها ف نفس الوقت كان كريم جنب والدته كانت كريمان عاوزة تقولها ان العريس كريم لكنه منعها وبعد ما قفلت معاها
كريمان بلوم : اخص عليك ي كريم كده متخلنيش اقولها البت مفطورة من العياط
كريم:معليش ي امى بكرة هترتاح وتطمن بس انا بجد عاوزها مفاجأة
عدى اليوم وجه الميعاد وراح كريم بصحبة امه وعمه واخواته لمنزل تالا وبعد الترحاب والحديث
كريمان: امال فين ست الحسن؟
اشرف: هنده عليها حالا
دخل اشرف واخد تالا وخرج كانت تالا حاطة وشها بالارض ومدمعة .اشرف: ده استاذ كريم ووالدته وعمه واخواته
كريمان: بسم الله ما شاء الله جميلة وصغيرة ف نفسها
حست تالا انها تعرف الصوت رفعت وشها واتفاجئت بوجودهم كانت هتتكلم لكن كريمان غمزت ليها
كريم: ممكن ي عمى اتكلم مع الانسة تالا
اشرف: اتفضل ي ابنى
تالا لكريم بالبلكونة: ازاى ها ازاى قولى ازاى بسرعة
كريم بضحك: اهدى هقولك
حكى ليها كريم كل حاجة … كريم: ربنا مخذلنيش قصادك ولا كسر بخاطرك وخاطرى ي قلبى ودلوقتى هتبقى خطيبتى ومراتى وتحطى عينك ف عين التخين ولما ارن عليكى تقولى بصوت عالى ده كريم خطيبى
( ضاقت ولما استحكمت حلقاتها ظننتها لن تفرج حتى اخجلنى الله بكرمه🤍)

تمت

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية كل بيت)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى