روايات

رواية المتمردة والثعلب الفصل الثالث والثلاثون 33 بقلم كتابات ولائيات

رواية المتمردة والثعلب الفصل الثالث والثلاثون 33 بقلم كتابات ولائيات

رواية المتمردة والثعلب البارت الثالث والثلاثون

رواية المتمردة والثعلب الجزء الثالث والثلاثون

رواية المتمردة والثعلب
رواية المتمردة والثعلب

رواية المتمردة والثعلب الحلقة الثالثة والثلاثون

ريناد:بنرفزة شديده ماما ماما ايه دا مين عمل كدا انا مش معقول اغيب كام يوم تعملو كدا
مهاب : ايه يا ريناد صوتك عالي ليه بس مين زعلك
ريناد: اتفضل يا سيادة اللوا شوف بنتك بيتعمل فيها ايه يرضيك اغيب كام يوم ماما تشيل العقلة من مكانها
مهاب : لاء طبعا ميرضنيش وتصطبحي ازاي
ريناد : حاسه ان في نبره سخريه مني يا سيادة اللوا
مهاب : انا اقدر برضه يا سيادة المقدم
ريناد: طيب اعمل ايه انا دلوقتي
مهاب : تعملي ايه يا بنتي وانتي مربطه كدا هتلعبي عليها ازاي
ريناد: ما انا كلها يومين وافك التربيطه دي
كاريمان : مش ملاحظة انك حطاها في السفره وان قريب عندنا حفله لعائشه ومش معقول اسيب ادواتك المنتورة دي هنا وهناك وكمان كنت بغيير الديكور
ريناد: ايوة صحيح
مهاب : شوفتي اتسرعتي ازاي وماما عندها حق
ريناد : انا فين ادواتي بقي ان شاء الله وايه دا ايه دا فين النجفه القديمه لاء انتو بتاخدو ذكرياتي وتدوسو عليها
كاريمان : ذكرياتك هو انتي بتسمي شعلقتك في النجفه ذكريات انا طول عمري كان نفسي اخلف بنت علشان تكون رقيقه واميره في نفها مش شمنزي في جبلايه قرود صبرني يارب
ريناد: عاجبك التنمر دا يا سيادة اللوا
مهاب : بحب الا عاجبني دا انا لواء في المكتب انما هنا كاريمان هي اللواء وكلامها يمشي واضبطي بقي علشان متضايقهاش
ريناد: اه هقول ايه مهو انا شكلي دخلت في سكه غلط
عائشه : ايه دخلك بين جوز العصافير دول يا ريناد اوعدنا يارب
ريناد: تموتي انتي في
مهاب : في ايه
ريناد: الرومانسيه يا باشا الرومانسيه انا اقدر افتح بقي
عائشه : ايوة كدا يا اونكل يا جامد سكتها بالبصه
………………………….
ملوك: ايوة يا ادهم عملت الي اتفقنا عليه
ادهم : ايوة يا طنط مع حضرتك تمام كدا
ملوك: لو عرف هيخرب الدنيا
ادهم : متخافيش يا طنط مش هيعرف
ملوك: انا خايفه عليك انت يا حبيب طنط
ادهم : اوعي يا طنط تفتني عليا انا مش اد ابنك
ملوك: يا واد خايف من ايه دا انت ضابط اد الدنيا ثم ان العمر واحد والرب واحد
ادهم: ابنك مفتري صدقيني انا اعرفه من صغرنا بس معلش يا انا يا هو
ملوك: بس انت مالي ايدك يعني
ادهم: والله يا طنط الجزء التاني ميخصناش في حد تاني هيشتغل عليه
………………………..
التحقيقات اثبتت ان في اسامي كبيره متورطه معاهم
رامي: وبعدين يا مهند انا لازم احضر بنفسي
مهند: هياخدو اقوالك بي حد هيجيلك لغاية ما تقدر تمشي
محمود: وبعدين اي حركه هتاخر شفاك وانا مش هقدر ااجلي بقي كتب كتابي يا رو
رامي: مستعجل علي ايه يا ابني بكره نتفرج عليك وانت شايل بطيخة وكيس جوافة وطالع السلم
مهندك لاء يا رامي انت قديم اوي في اسانسير دلوقتي
محمود: اهو اسال مجرب يعني ملكش حجه هتطلع في الاسانسير
وضحك الجميع وبدا رامي يتحدث
والبنت الاسرائليه دي اخبارها ايه
محمود: اسكت هو انا مقولتلكش
رامي: لاء مقولتش ايه
مهند : خلاص يا محمود
رامي: ايه حصل ياض منك له بقي
محمود : ريناد اصرت تحضر معاها التحقيقات ومش كدا دي سحلها ومرمطتها وقطعت لها شعرها
رامي: الله ودراعها
مهند: لاء كل دا بدراع واحده وطلبت انهم يكونو في غرفه لوحدهم وتتفك علشان متضربهاش وهي مربوطه
رامي: بس دا غير قانوني
محمود: اه مفتريه اتحولت للتحقيق واحتمال تنسحب منها الترقيه بسبب العمله دي بس هي طلعت تقول مش مهم ترقيه المهم اني رديت حقي
رامي: دي مجنونه رسمي اسمع يا مهند انا عاوزك تتابع التحقيق وكمان تطلب شهادتي محتاج احميها الغبية دي بدل ما تتكرم تحط نقطه سودا في ملفها بعد الي شافته وكانت هتموت بدل المره ميت مره
محمود: الله ما قولنا تستعجل وتشيل البطيخه في الاسانسير
رامي: اتلم يلا انا من امتي سيبت حد منكم لما اسيبها
محمود : هو انا في عينك حلو وقمر كدا زي رينو يا رو
رامي : قوم غور من وشي بدل ما فين الطبنجه بتاعتي
مهند: قلبك ابيض دا هيخش دنيا سيبه معلش
رامي: وايه رينو و رو دي انت هتصاحبنا
محمود: لاء معلش دي هتكون حماتي وادلعها براحتي الا صحيح متعرفش دا احتمال نبارك لها قريب بيقولو جاي لها عريس متوصي عليه وصايه لوز اسمه
مهند : بجد عريس مين دا
محمود: مش عارفه بيقولو قريب صاحبة مامتها رجل اعمال اسمه سليم سليمان سالم حاجه كدا
رامي: ايه الي بتقوله دا عرفت منين
محمود: عيب عليك اش اش الي قالت لي وبتقول رينو بتفكر
رامي: مهند سيبك من الزفت دا وروح اعمل الي بقولك عليه وان يلا موركش شغل امشي من هنا
محمود: لاء انا اجازه يومين اروح بقي انقي بدلة ليا ك عريس وبدله لحضورة خطوبة حماتي الحلوة سلام يا رياسه وشد حيلك علشان تقف جنبي
رامي : اطلع بره يا محمود
……………………………
عائشه : وبعدين يا محمود ايه حصل تاني
ريناد: انتي يا بنتي انجزي
عائشه : بهمس ثواني بس عاوزة اعرف الي حصل
عائشه : يالهوي دي بت جريئه وهو تعبان احنا عاوزينه يخف علشان يكون جنبك انت بتقول زي اخوك
طيب سلام يا محمود هروح انقي بقي حبه حاجات
ريناد: ايه الرغي دا كله مش هيجي بليل
عائشه : هو انت بتسمي دا رغي تعالي شوفي زميلكم الي اسمه رامي البت الي بتحبه بتعمل معاه ايه
ريناد : رامي هو بيحب
عائشه : لاء يا اختي البت قريبته ملهوفه عليه ومش بتسيبه دي بتصر تطبخ له باديا وميكولش الا من عمايل اديها وتفضل واقفه علي طلباته من الصبح ل بليل
ريناد: بت مين دي
عائشه : محمود بيقول بت صغيره اسمها رندا سايبه شغلها ومصالحها ومتفرغه له
ريناد: وطبعا هو مبسوط وبيتعافي بسرعه
عائشه : بصراحه له حق يكون مبسوط حد يلاقي بت قمر وصغيره كدا و بتراعيه وواخده بالها منه طول ماهو عيان وميخفش اسرع دا لو مبيحبهاش حتي هيتمسك بيها علي اهتمامها
ريناد: ومين قالك بقي انها حلوة البيه بتاعك ابو عيون زايغه
عائشه: لاء محمود مقالش انما طالما قريبة رامي وقريبه مامته اكيد قمر انتي مشوفتيش مامته واخواته قمرات ازاي ولا هو كاريزما ازاي
ريناد: بطلي تفاهه ويلا نتنيل نروح ننقي الديكور
عائشه: انتي متعصبه عليا ليه
ريناد: يعني عاوزاني متحوله للتحقيق واعملك لولولي فرح يلا يا اختي بدل ما قسما بالله اسيبك ل كاريمان وعبير وحسوكتهم
عائشه: وعلي ايه الطيب احسن بس انا بقول ما بدل ما بتاكلي في نفسك كدا ما تفكيها وتديله ريق حلو
ريناد : هو مين دا
عائشه : يا بنتي بقولك الواد كاريزما كدا وهيبه
ريناد: عيشه هقول ل محمود يلغي وخدي انتي الكاريزما
عائشه : طالما قولتي عيشه يبقي هتطلعي الضابط الي جواكي يلا يا بنتي يلا انتي حره ضيعيه من ايدك وسيبيه ل رندا تشبع بيه
ريناد : طب والله ما انا جايه معاكي يلا انا راحه الادارة وابقي خدي راي عماتك
……………
مرت الايام وتدخل رامي في تحقيقات لصالح ريناد واسر علي سريه الموضوع
كتب ادهم تقرير طبي انها لا تستطيع ضرب اي شخص ويدها وجروحه
رامي: اكد انها اعترفت بذلك حتي تشعر برد كرامتها التي اهينت من العصابه اكثر من مره لم يتدخل ناصر ومهاب في التحقيقات ولكنهم سعداء بوقوف فريق الثعلب بجوارها
بعد فتره وفي حفله كتب كتاب عائشه ومحمود
كانت ترتدي دريس بكم طويد يغطي جروح يدها ولكنه كان يجملها اكثر وكانت تترك شعرها الذي اصبح قصير ينسد حتي يصل الي اخر عنقها وكانت فتاه جميله بجد
كانت تسير ولكن يبدو ان شيئا ما وقع منها تبحث عنه
لياتي صوت لها
: ممكن اساعدك في حاجه واقعه منك
ريناد: اه السلسه بتاعتي مش لاقياها
الشخص طيب هنور لك الكشاف وندور سوا وهي تبحث بعمق
حتي وجدتها
الشخص : الحمد لله اهي
ريناد: اه شكرا علي المساعده
الشخص بابتسامه : سالم زيدان رجل اعمال وصاحب العريس
ريناد: ريناد مهاب اخت العروسه
الشخص: هما قولولي ان ليها اخت قمر بس مكنتش متخيل انها ملاك مش قمر
ريناد: وهي تبتسم طيب حافط بقي علي رايك لنفسك علشان مقالوش ليك اني مقدم شرطه
الشخص: لاء بصراحة معلومه جديده هما قالو انك رائد بس
ريناد: اتفضل جوا الحفله هناك مش هنا
سالم: تحبي اساعدك تلبسيها
وتساعدها ليه يعني يا سالم هي صغيره دي لسه مخلصه بدراع واحده علي عصابه
ولا ايه يا ريناد
تلتفت : رامي اذيك واضح انكم تعرفو بعض
سالم: اه رامي ابن عمتي وشبه مرتبط باختي
رامي: اختك ايه دي الي مرتبط بيها هنهزر يا سالم ولا ايه ثم انت ايه جابك هنا
سالم : انا جايلي دعوة من مامة العروسه والعريس
رامي: طيب اتفضل جوا لان عاوز المقدم ريناد في شغل
ريناد: شغل في الحفله
سالم: قولي ليه اصله مفتري ما يسيبك تستمتعي بالحفله
ريناد: فرصه سعيده يا استاذ سالم اتفضل هشوف سيادة المقدم عاوز ايه
رامي: اظن سمعت يا اخينا اتفضل اتدخل وانتي اتفضلي معايا عاوزك تعالي نقعد في البرجوله دي
ريناد: ونقعد ليه اتفضل قول
رامي: اعتقد انتي شايفه اني مش قادر لسه اقف كتير علي رجلي فتعالي نقد
………………………
ادهم : ها عمت ايه
سالم : بفكر نقلبها جد بصراحة تجنن
ادهم : دا خالتك تعمل منك بوفتيك
سالم: بهزر يا ابني انا مش اد ملوك وزعلها
ادهم : طب ايه
سالم : بس عنيفه في ردودها
ادهم: لاء العنف في الردود موصلكش دي بتوصل للقتل تخيل مره حطت طريشه لابن عمتك في اوضته
سالم: يانهار اسود لا لالا دي مجنونه
ادهم: ها عاوز تقلبها حد
سالم : يا عم انا مالي ما قولت بهزر
…………………….
انت اكيد مجنون مش كدا برضه

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية المتمردة والثعلب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى