روايات

رواية بريئه يونس الجزء الثاني الفصل الثالث 3 بقلم نور الفجر

رواية بريئه يونس الجزء الثاني الفصل الثالث 3 بقلم نور الفجر

رواية بريئه يونس الجزء الثاني الجزء الثالث

رواية بريئه يونس الجزء الثاني البارت الثالث

بريئه يونس الجزء الثاني
بريئه يونس الجزء الثاني

رواية بريئه يونس الجزء الثاني الحلقة الثالثة

تحدثا بصوت واحد
-اختك..؟!
-ايوه…مستغربين ليه
دقق كريم في شكلها
-تصدق دي نسخه من اسيل
اقترب منها
-ازيك….انا خالك….اخو مامتك
لم تتجاوب معه…وظلت متشبسه بي ادم
-مالها يا ادم
نظر لي شقيقته
-تعبانه شوبه يا عمي
تحدث رائد بغضب لا يعرف مصدره
-ولما انت عارف انها تعبانه سيبها لوحدها لها…مش ممكن مانت تأذي نفسها….شوف ادها
-روحي يا ماري…لي ماما تربطلك ايدك
ركضت لكي تدخل
-انا بقي هروح اشوف ماسه
-ماشي
ذهب كريم ليذهب لي اسيل
اخذ ادم صديقه في بي الحضن…وسلم عليه بحراحه
-عمل ايه يا ابو الصحاب
-بخير…وانت اخبارك
بخير
وبعد عناق حار
-ايه يا ادم لسه ملازم
-عيب عيلك بقيت مقدم…وانا
-انا بقي…بقيت رائد
-تصدق….لايق عليك….رائد بقي الرائد رائد….هههههههه
-اتريق يا خويا اتريق
-تعالي نقعد
-هي اختك صحيح عندها ايه
-توحد
-اممم
-تعال نكمل كلمنا في الجنينه
*********
دخل كريم بعد ان ارشتره مروه علي الغرفه التي بيها اسيل….دخل ووجد اسيل وسلمي وماسه
ركضت اسيل واحتضنته
-وحشتنيييييييي
-وانتي اكتر ولله….عمل ايه
كان يتعنقان حراره….ام ماسه فقد كان كلام ادم يتدردد في عقلها “دي حبيبتي”
كانت ترسم الابتسامه على وجهها وتحاول اخفاء حزنها وكانت التماسك
قدر الامكان…..افاقت على صوت والدها
-ماسه انتي كويسه
-هااا….ايوه….كويسه يا بابا…يلا نروح عايزه ارتاح شويه
-طب ما تخلكي يا ماثه كده كده بليل هتيجم تاني
تحدث بستغراب
-هنجي تاني فين…؟!
-ما هو احنا عزمنكم على العشاء….اكيد هتيجم
نظر كريم لي شقيقته
-طبعا….بس هخدها تستريح شكلها تعبانه…يلا يا ماسه
نهض ماسه معه
-اشوفيك بليل ان شاء الله يا اسيل…وهنتحاسب علي بنتك الي مقولتليش عليها دي
-انت شفتها
-بليل بقي هنتحاسب معاكي ومع جوزك
نظر حوله
-هو صحيح فين
-في شويه اجرائات بيعملها لي ماري بيسجلها في المدرسه وكده
-ماشي….اشوك بعدين
********
-مين عمل كده في ايدك يا ماري
لم ترد
نظرت سلمي لها بستغراب
-مين دي يا اسيل
-دي ماري بنتي
-بنتك…انتي خلفتي وانتي في ايطاليا
هزت راسها بي الموافقه
-اخص علكي مش تقوليلي….لاء ده القعده هناك غيرتك
ابتسمت فقد وصبتت اهتممها علي ابنتها
-ينفع كده تجرحي ايدك
ربط يدهل وقبلتها
-امال ادم فين
-بره….مع الوحش
-الوحش…؟! مين الوحش ده
لم ترد
-وحش ايه يا اسيل….انتم عندكم وحوش هنا
-لاء يا ثلمي….هي ممكن قصدها علي حاجه تانيه
امسكت يدها
-تعالي نروح لي ادم …..عشان هقوله حاجه…تعالي يا ثلمي
********
في الجنينه كان ادم ورائد جالسين
-يعني امت خلاص هتستقر هنا وتقدم ورقق في المركز هنا
-ان شاء الله
نظر في ساعته
-انا همشي عشان الشغل…اما اجي بليل هتبقي احكيلي عن كل حاجه عملتها هناك
-ماشي من عيوني
نهضوا وكان رائد سيغادر
-رائد….انت بتعمل ايه مش كنت مشيت
-ما انتي نسيتي شنطتك….وقابلت ادم واتكلمت معاه
-ماشي يابني ابقي خلص شغلك وتعاله هنا علي طول
-حاضر
نظر رائد الي ماري التي نتظر له بكره واضح
نظر لها بستغراب فهي طفله…لما تنظر له هكذا
-انا همشي عيزين حاجه
وعد رائد ادم واوالدته واسيل وغادر
-خد اختك وخلي بالك منها
حملها ادم علي زراعه
-حااضر….انا ليا كام ماري
-دي كانت بتقولي ان انت قاعد مع الوحش
-الوحش..؟؟ فين الوحش ده يا ماري
-مشي… خلاص
فهم انها تقصد رائد
-خلاص هو مش متخفيش بقي…اوك
-اوك
-انا هروح يا ماما عشان الحق اجيب جوليا
-ماشي….اه ابقي هات فثتان جديد لي اختك تحضر بيه ثهرت اليله
اجاب وهو يتحرك بها متجه للسياره
-حاضر…هجبلها احلي واجمل فستان
-تعالي احنا بقي يا ثلمي ندخل نظبت الدنيا عشان العزومه
-يلا
دخلتا الي الفيلا لتجهز كل شئ
******
تعرف سريع عنهم
ادم يكون مقدم في الشرطي عنده23…..ايمن بيدير شغل باباه مهندس عند.ه 23…رائد..هو رائد في الشرطي عنده21…رغد في كليه اداب عندها 20….ماسه لغات وترجمه عندها20 وماري 11 ومصابه بي التوحد
اسيل وسلمي نهايه التلاتنات….يونس وانس وكريم وعمر في منتصف الاربعينات
واسيل ويونس واولادعم سافروا ايطاليا لمد عشر سنين ورجوا تاني وفي ايطاليا اتولدت ماري
********
-بابا كده انا كده خلصت
-ماشي يا ايمن ….وانت مروح خد هات الطلبات دي لمامتك
نظر الي ورقه التي مدها له يونس
-عااارف…..ممكن اقعد معاك لحد ما تروح
-ههههه…يلا يلا
-حاااضر
اخذ الورق وغادر
*******
-رغد…رغد
-عايزه ايه يا دعاء
-مين الي وصلك وانتي جايه
-ايه
-انتي جتي الصبح مع مين
-د..ده….ده ابن صاحب بابا
-اممم..وده ظهر امتي
جمعت اغراضها
-ملكيش فيه……انا همشي
-استني احنا هنخرج
-ل..لاء لازم اروح
-متقلقيش مش هنتأخر
-ع..عندي مشواري بليل
-طيب ….اشوفك بعدين
غادرت قاعه المحاضرا
ولكن سحبها احد من يدها
-سيب ادي يا ح… دكتور اسامه
-ماشيه بسرعه له
-ها…لاء عايز اروح بس
-طب بقولك يا رغد
-ايوه يا ودكتور. …خير…انا عملت حاجه غلط
-ايه….لاء…كنت عايز رقم والدك
-بابا..؟! ليه..؟؟
-عشان اجي اتقدملك…اصلي معجب بيكي
وقبل ان ترد رغد سمعت صوت من خلفها
-تتقدم لمين يا روح امك….انت مش عارف ان الانسه مراتي
-انت مين وازي دخلت الجامعه
-انا ادخل اي مكان عايزه…وملمحكش قريب من مراتي
-انت جوزها….انتي اجوزتي يا رغد
مسكه ايمن من ملابسه
-كلامك معايا انا…..صدقني انا لولمحت قريب منها هخليك تتمني الموت
امسك يدها وهي كانت تحت تأثير الصدمه
كانت الجامعه كلها تشاهد ما يحدث منهم المتعجبون ومنهم الحاقدون بسبب وسامت ايمن
***********
ادخلها الي السياره بقوه….واغلق الباب وكان ان يتحطم الزجاج من شدت القوه …لف وركب وانطلق بي اقصي سرعه
-ا…ايمن….ه هدي….ال..سرعه….ش..شويه
كانت خائفه فبي هذا السرعه قد يتسببون في حادث
لكنه كان مغيب كانت الغيري تعميه ….كيف لهذا الشخص ان يتجرء وينظر لي ممتلكاته
افاق على صوتها وهي تصرخ
-ايييييييمننن…..وقف العربييييه
اوقف السياره واخذها في حضنه….يضمها بتملك شديد….فعندما يسمع حديث ذالك المعيد لها…جن جنونه …..حاول بي هذا الحضن ان يخرج غيرته
-ا..يمن….عظمي…وهي..تكسر
ابتعد عنها
-كنت هتموتني
تجاهل حديثها
-ايه الي موقفم معااه
-ه. هو الي كلمني…وهو الدكتور ب…
-بره قاعة المحاضر زيه زي اي رجل غريب….سمعاااه….ولله….ولله…انتكرر ولمحت واقفه معاه يا رغد …..هيكون يومك اسود سمعااا
لم ترد عليه…علت نبره صوته
-سمعاااااااه
-سمعاه… سمعاه
شغل المحرك وانطلق
********* كان هتفها يرن بي استمرار
-ماسه….تلفونك بيرن….ماسه
-نعم يا ماما
اعطتها روح هاتفها
تلفونك بيرن يا حبيتي
-ماشي يا ماما
اخدت هتفها
-مش هتروحي الشغل انهردا
-لاء…تعبانه
دخل غرفتها واغلقت الباب
-ايه يا نسرين بترني ليه
-مجتيش الشغل ليه
-تعباانه
-مالك
-مفيش…تعبانه شةيه من اكتر
-طب خلي بالك من نفسك
-حاضر
اغلقت معها ……وفتحت معرض الصور ونظر الي صور ادم قبل ان يسافر عندما مان عمر 15عام
F
-بطلي عياط يا ماسه
-بس….انت…هتسافر…وهتسبني….انت وعدتني مش تسبني
-اهدي….هرجع تاني
-امتي
-م..مش عارف…بس هرجع. …عرفه ليه
مسحت دموعها
-ليه..؟!
-هرجع عشانك
-وعد
ابتسم لها
-وعد
B
ابتسمت بسخيره والدموع تتساقط من عينها
-ههه…وعد صحيح
اغلقت الهاتف وتركت العنان لي عيونها بي انزال الدموع
*******
في المطار كان واقف بي انتظرها
-انت…مستني…مين…يا ادم
-مستني جوليا …..فاكره جوليا يا ماري
-البنت ….الي…بيقول…ايمن…انها لازقه
ضحك علي شقيقته
-هههههإ…ايوه…هيا…..بس ده سر…متقوليش ليها كده
هزت راسها بيطوع
-يلا خلطي العصير
لمحها وهي تركه لي اتجاه
– Adamo ادم
– Giulia جوليا
اقتربن منه وقامت بي احتضانه
– Mi sei mancato così tanto لقد اشتقت لك كثير
-وانا كمان
نظر لي ماري
– Come stai, Maria? كيف حالك يا ماري
ردت عليها بي برود غيرب من طفله
-Bene بخير
تحدثت جوليا بي عربي مكسر
-هل…اختك…تكرهني
-لاء…ماري بتحبك….ولا زمانك تعبانه من السفر….خلينا نروح
-Va bene اوك
*******
اخذها وعادوا الي الفيلا….وكانت الساعه قاربت علي الثالثه….عاد ايمن بعد ان اوصل رغد لي منزلها واحضر مل شئ…..وعتد يونس ايضا ….استأذنت سلمي لتذهب
لمنزلها لتجهز نفسها من اجل السهره
-فين اوضتي…..يا ادم
-فوق…موره خدي شنطها وطلعيها على الاوضه
-حاضر يا ادم بيه
كان يحاول ان يبتعد عن نظرها قد الامكان
-Aimen !!!ايمن
وقف مكانه عندما انتبه عليه
-Come stai, Giulia?كيف حالك يا جوليا
-Sto beneانا بخير
-Sia lodate Dio per la tua Sicurezza حمد الله على سلامتك
-شكرا….Aimen
*******
في المساء
حضر عمر وضحي ورغد…وانس وسلمي ورائد وكريم وروح ولكن لم تأتي ماسه…واحضر اصدقاء يونس…وشركائه في العمل….كانت مثل حفله لي الاحفال برجوعهم
وكان يوجد ايضا بعض رجال الاعمال المشهورين
كانت اسيل ترتدي فستان قمه قي الجمال عليها وبي حجابها كانت تبدوا صغيره جدا ويونس كان يرتدي بدله تلائم جسده الرياضي الذي ياحفظ عليه
وكان ادم وايمن مميزين كل منهم يرتدي ملابس رائعه
ادم يرتدي بنطال جينز اسود وقميص رمادي …وايمن بنطال جنيز ازرق وعليه قميص ابيض
وكانت ماري جالسه علي احد الكراسي علي الرغم من صغير سنها الان فستانها كان رائع للغايه
كانت رغد تردتي فستان ملائم مع جسدها يصل لي حد ركبتها وبدون حملات وكان تضع بعض مساحيق التجميل. ….كانت مثل الاميرات…وعين ايمن لم تنزل من عليها منذ حضورها..وكانت هي مكسوفه من نظراته
-ايمن…انت يا زفت
ضربه بي الكوع في معدته
-اييي….ايه يا نيله
-خف عينك من عليها
-صدقني مش قادر
اعتدل ايمن
-هي مايه مجتش
اجب ايمن وهو يبحث عينها بي عينه
-مش عارف مش شايفها خالص
-طب ايه رايك تسئل خالو كريم
-تمام
ذهب له
-خالو
-ايه يا كريم
-م..ماسه فين
-تعبانه من الصبح…وقالت انها لو نامت هتستيرح..فا ماحبتش اصحيها
-تمام يا خالو
رن عليها..لم ترد….غضب…رن مره اخري..لترد..ببرود
-دلوقتي افتكرت ان ليا رقم…عايز ايه
حاول تمالك اعصابه وتحدث بهدوء
-مجتيش ليه
-مش عايزه
-ومش عايزه ليه
-عادي…مش عايزه اكون في مكان هتكون انترفيه وحبيبت القلب
اغلقت الهاتف في وجه….زاد للغايه
-انتي جبتي اخرك معايا
تحرك وغضبه يعميه
راه ايمن
-ادم…مالك متعصب ليه
-ابعد من وشي
تركه واكمل طريقه
-ماله ده
كانت يجه لي سيارته
-ادم….انت رايح..فين
-هروح مشوار يا جوليا واجي
كان يحاول عدم النظر لها بفستانها الفاضح
ركب سيارته متجه لي
*********
كانت جالسه حزينه…تنظر إلى الصور
-ليه كده….انا حاربت ناس كتير عشانه….ياريته مارجع….ياريته مارجع
سمعت طرق قوي على الباب …انفزعت
-الله…هما جهم ولا ايه
نضهت لتفتح وهي ظنها انه والدها وامها
-جايه…ايه نستوا المف…
فتحت الباب لتجد ادم امامها
كانت صدمه قويه…نظر لها
-ايه الي انتي لبساه ده
نظرت الي نفسها…كانت تردي شوت قصير ولوبه بي حملات
ركضت الي غرفتها وهي تقول…
-امشي من هنا
ابتسم بخبث
-انتي الي فتحتي الباب
-ق..قصدك ايه
دخل واغلق الباب المنزل….واقترب من غرفتها
ووووو

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بريئه يونس الجزء الثاني)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى