روايات

رواية وعد ورسلان الفصل السابع 7 بقلم مجهول

رواية وعد ورسلان الفصل السابع 7 بقلم مجهول

رواية وعد ورسلان الجزء السابع

رواية وعد ورسلان البارت السابع

رواية وعد ورسلان الحلقة السابعة

وقفنا المره اللي فاتت لما رسلان هو ووعد كانوا بيتكلموا وفجاه سمعوا صوت زعيق اتجهوا بسرعه الى الداخل لقوا مدحت عمها بيتخانق مع مازن جري رسلان بسرعه بيحاول يهدي باباه وبيقول له اهدى يا بابا في ايه بس بيقول له اخوك عايز يموتني من عمايله مش مكفيه الصرمحه وانه لسه بيدرس لا وكمان جاي يقول لي البيه انه كمان بيحب وعايز يخطب
بيتصدم رسلان وبيبلع ريقه بصعوبه وبيخاف لا يكون عايز يخطب وعد فبيتكلم ويقول لباباه خلاص يابابا اهدى انت انا هحل الموضوع
بيسيبهم ابوه وبيمشي وهو بيضرب كف على كف من عمايل ابنه اللي مش قد المسؤوليه
بتتجه وعد الى مازن وبتروح تقف جنبه وتقول له كده يا اسطا ما تقوليش انك بتحب وعايز تخطب ده احنا حتى اصحاب بيتفقف مازن ويقول لها هو ده وقته وبيزقها كانت هتقع فبيروح لها رسلان واسندها قبل ما تقع
بيقول رسلان لمازن ايه اللي انت عملته ده هي وصلت بك البجاحه انك تزق بنت عمك كمان
قالت وعد رسلان خلاص يا رسلان ما حصلش حاجه تصبحوا على خير انا طالعه اوضتي وبتسيبهم وعد من غير ما تستمع ردهم بيبص رسلان الى مازن بغضب وبيسيبه ويمشي
بيلعن مازن نفسه في سره ان هو زعل وعد وهي ما كانش لها ذنب وقال اللي هو تاني يوم هيصالحها
تاني يوم
بيصحى كل اللي في البيت بينزلوا تحت عشان يفطروا فبتبص مرفت على الكرسي اللي بتقعد عليه وعد بتقول الله هي وعد ما نزلتش ليه فبيقوم الجده مخضوض من على الكرسي بتاعه وبيقول يمكن تكون تعبانه انا هطلع بسرعه اشوفها وما بيستناش يسمع رد من حد وبيطلع بسرعه وبيخبط على الباب ما بيستمعش رد فبيقلق جدا فبيفتح الباب وبيخش بيلاقي وعد نايمه على السرير وشها احمر جدا ودموعها نازله على وشها بيروح ليها الجد بسرعه بيحط ايده على وشها بيلاقيها سخنه قوي فبيجي يلف بسرعه عشان يخرج من الاوضه ينده على حد بيلاقي ايدها السليمه وارمه قوي وحمراء
فبيقعد جنبها الجد وبينده بسرعه على مدحت ابنه بيطلع بسرعه كل اللي في البيت على صوت الجد فبيتجه مدحت لابوه وبيقول له نعم يا بابا بيقول له اطلب الدكتور بسرعه يا ابني بيرد الابن ويقول له ليه قال له انت مش شايف بنت اخوك رن على الدكتور بسرعه يجي يشوفها
بيرد رسلان بسرعه ويقوله لا يا بابا ما ترنش لان لو رنيت عليها هيتاخر عقبال لما بيجي انا هروح بالعربيه اجيبه بسرعه واجي قال الجد لرسلان يلا بسرعه يابني
اتجه رسلان بسرعه الى تحت قابل في طريقه هدير اخته وقالت له ايه بتجري كده ليه قال رسلان وهو بيجري وقال له رسلان بالهواجه وهو خارج اصل وعد تعبانه جدا وانا رايح بسرعه اجيب الدكتور ابتسمت هدير وكانت بتدعي من جواها ان وعد تموت وما اهتمتش حتى ان هي تطلع تشوفها مالها وطلعت على اوضتها وغيرت هدومها ونامت
بعد شويه اجا رسلان والدكتور وطلع بسرعه الى غرفه وعد
اول لما طلع الدكتور فوق قال لهم اتفضلوا بره عقبال لما اكشف على المريضه طلعوا كلهم وفضلت معاه ميرفت مرات عمها وبعد مرور وقت طلع الدكتور جري الجد عليه وقال له طمني يادكتور هي عامله ايه فبيقول له دي شويه سخونيه وانا ادتها محلول مع الكمادات المستمره الحراره هتنزل رد الجد وقال له طب وذراعها الوارم ده رد الدكتور يتعمل عليه كمادات مياه ساقعه ويتحط المرهم ده شكر الجد الدكتور واستاذن الدكتور ومشي دخلوا كلهم للاوضه يطمنوا عليها لقوا ميرفت قاعده جنبيها وبتعمل لها كمادات على دماغه وعلى ذراعه قال رسلان انا هروح اجيب الدواء وبعد شويه اجا رسلان ومعه الدواء وقال لوالدته الدوا اهو يا ماما ومكتوب عليه المواعيد بتاعته قالت ميرفت تعال انت يا رسلان اعمل لها كمادات عقبال لما اجيب لها الاكل من تحت عشان تاكل وتاخد علاج اتجاه رسلان الي الكرسي اللي جنب السرير وقاعد عليه وعمل لها كمادات سابته مرفت ونزلت قبلت الجد في وشه قال لها انتي نزلتي ليه وسبتيه لوحده افرضي تعبت دلوقتي قالت ميرفت لا انا سبت معاها رسلان فوق وانا نزلت اجيب لها الاكل عشان تاخد الدواء واستاذنت من الجد ودخلت المطبخ عشان تحضر لها الاكل
نيجي هنا بقى عند رسلان وهو قاعد جنب وعد وبيعمل لها كمادات لقاها بتخرف بكلام مش مفهوم حاول يسمع هي بتقول ايه وتفاجئ من اللي هي بتقوله

يتبع….

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وعد ورسلان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى