روايات

رواية ليلة بكى فيها الحاضرون الفصل الثامن عشر 18 بقلم محمد طه

رواية ليلة بكى فيها الحاضرون الفصل الثامن عشر 18 بقلم محمد طه

رواية ليلة بكى فيها الحاضرون الجزء الثامن عشر

رواية ليلة بكى فيها الحاضرون البارت الثامن عشر

ليلة بكى فيها الحاضرون
ليلة بكى فيها الحاضرون

رواية ليلة بكى فيها الحاضرون الحلقة الثامنة عشر

_سامر لسه هيتكلم تيجي رساله على تلفونه من سليم
_(الرساله محتواها)_ أبوك خط،ف مراتك
_سامر بعصبيه…مستحيل..مستحيل
_ضحي…فيه إيه يا رياسه..وتاخد التلفون من إيده
وتقرأ الرساله..أبوك خطف مراتك
_عادل بعصبيه…إحنا السبب لو كنا..
روحنا إستنناهم قدام النيابة..وراقبناهم مكنش دا حصل
_سامر بغضب…مستحيل دا يحصل..
هيا سهام لسه بتتعلم..دا أنا محفظها دماغ نعمان..
من الألف للياء..ومعرفها كل ألاعيبه..
مستحيل يقدر يخط،فها..أو يعمل معاها حاجة..
مستحيل فيه حاجه غلط
_عادل بعد تفكير…بقولك إيه يا رياسه..
أنته واثق ف سليم ده..مش يمكن
_سامر يقاطعه…متكملش يا عادل..
أنا واثق ف سليم..زي ما أنا واثق فيك أنته وضحي
_ضحي…طب إيه إحنا لازم نشوف هنعمل إيه..
ونتحرك قبل ما يأذيها
_(سامر يتصل بالباشا)_
_الباشا…خير
_سامر…نعمان خط،ف سهام
_الباشا بعصبيه…إنته بتقول إيه وإزاي دا يحصل
_سامر يهدئه…إطمن يا باشا..أنا هتصرف..
وأوعدك أنو مش هيلمس منها شعرا
_الباشا…عادل وضحي لسه عندك
_سامر…أيوه يا باشا لسه عندي
_الباشا…ترجعوا بنتي..وتنهو الليله دي ف أسرع وقت..
ومن غير نقطه د،م..ومعاك جميع الصلاحيات
________________________________
_(في بريطانيا)_ (قصر العزيزي)_
_نسرين…مالك يا بابا فيه إيه..سهام حصلها حاجه
_العزيزي…إن شاءالله مش هيحصلها حاجه
_نسرين بقلق…يبقي فيه حاجه حصلت..
طمني إيه اللي حصل
_العزيزي…إتخط،فت..بس أنا مش داخل دماغي..
حوار خط،فها
_نسرين بقلق وخوف…يعني إيه..
إتخط،فت ولا ما إتخط،فتش..
ولا إيه اللي بيحصل بالظبط
_العزيزي…سامر مش هيكدب عليا..
وصوته بيأكد إنها فعلاً إتخط،فت..
بس أنا مش مقتنع حاسس إن فيه حاجه غلط
_نسرين.. أنا قولتلها بلاش تسافري..
وابعدي عن الموضوع ده..قالتلي لأ..
ومقدرتش عليها..بقولك إيه يا بابا أنا هسافرلها
_العزيزي…تسافريلها فين بس..لو سامر معرفش يتصرف..
أنا اللي هسافر..وأنتي كفايه عليكي..
تخلي بالك من الشغل ومن لين..
ومتخليش لين تحس بأي حاجه
_(لين تدخل مفزوعه)_
_لين بخوف…جدو..إلحقني يا جدو
_العزيزي ياخدها ف حضنه…مالك يا لين ما تخافيش
_بقلم…محمد طه عبد المجيد
_لين بأنفاس متقطعة…حلمت حلم وحش أوي يا جدو
_نسرين تهدئها…خير يا حبيبي ما تخافيش..
دا حلم مش حقيقه
_العزيزي…حلمتي ب إيه يا لين
_لين بخوف…حلمت ب ماما..
وحواليها حيوا،نات شكلها وحش أوي ومخيف..
وماما مش عارفه تخرج من وسطيهم
_العزيزي ولين ف حضنه…متخافيش..
جدو هيخرجها من وسطيهم
_________________________
_(عند سامر)_ (مخبأ سري)_
_ضحي باستعجال…إيه يا رياسه إحنا هنفضل قاعدين كده..
كلم اللي إسمه سليم ده..واعرفلنا مكانها فين
_سامر بحرص…غلط..أكبر غلط إني أكلمه..
عشان نعمان ما يشكش فيه..
هوا أول ما هيلاقي وقت متاح ليه هيكلمني..
بس بردو مش هنستنا لما هوا يكلمنا..
أنا هكتبلكم عنواين كل المخازن..
والأماكن السريه اللي تخص نعمان..
وكل واحد هيتحرك ف إتجاه..
واللي يوصل لحاجه يبلغ الباقيين
_عادل…إن شاءالله هنوصلها
_سامر وهوا بيكتب العنواين…هنوصلها..وأنا مطمن عليها..
طول ما سليم جنبها ومعاها..
أنا متأكد إنو مش هيسمح لنعمان إنو يأذيها..
(ويعلي صوته)_ أوعي يا سليم تخليه يأذيها..
أوعي يا سليم تخليه يأذيها
_ضحي تجري عليه وتاخده ف حضنها…مش هيأذيها
مش هيأذيها مش هيأذيها
_____________________
_(المقر السري لنعمان)_
_سهام مربوطه ف عامود خرسانه..
وقدامها نعمان ومراته وسليم وحوالي 6 رجاله بسلا،ح
_مرات نعمان (هدي) تقرب من سهام..
وتضحك ضحكات سخرية وشماته ف سهام وتقولها…
دا إنتي هتشوفي من العذاب أشكال وألوان..
لحد ما تتمني المو،ت _(وتفت على وش سهام)_
_نعمان بغضب…إنتي بقي الحشره اللي هتعملي صداع..
_(ويمد إيده يمسكها من زورها)_
أنا عايزك تتخيلي جميع أنواع ومراحل التعذيب..
عشان هتعدي عليهم مرحله مرحله
_وبعدين يسيبها ويبعد عنها..
ويقلع الجاكت ويديه لمراته
_وسليم يقرب من سهام
_وسهام تحرك شفايفها وتقول جمله لسليم..
من غير ما تطلع صوت
_(ترجمه الجمله)_ ليك ف لغه حركه الشفايف…….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ليلة بكى فيها الحاضرون)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى