رواية قلوب أرهقها نبضها الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم نرمين قدري
رواية قلوب أرهقها نبضها الجزء الثاني والثلاثون
رواية قلوب أرهقها نبضها البارت الثاني والثلاثون
رواية قلوب أرهقها نبضها الحلقة الثانية والثلاثون
وعند مسك استقلت اول سيارة متجه الي الاسكندريه و ركبت فيها وقد وهن التعب منها لسة ولده بقالها يوم ومرتاحتش وصلت مسك اسكندرية الفجر ذهبت علي منزل اختها وتركت الباب بشده
استيقظت عطر ومحمد علي صوت الجرس
جري محمد يفتح اترمت مسك في حضنه و غابت عن الوعي
محمد بخضة/
مسك مسك مالك في ايه الحقيني يا عطر تعالي بسرعة.مسك الحقي يا عطر مسك سخنة مولعة
جرت عطر بخضة
في ايه يا محمد و خبطت علي صدرها يالهوي دي مسك مالها يا محمد اختي فيها ايه مسك ردي عليا
اسعاف هات إسعاف مسك بتموت يامحمد حرارتها عاليه قوي
اتصل محمد بالاسعاف وحضرت سيارة الإسعاف وحملت مسك علي مشفي بعد الفحص الدقيق
خرج الدكتور وعلي وشه علامات لا تفسر
جرت عليه عطر مسك مالها اختي فيها ايه اختي ماتت قول
محمد / عطر اهدي بقا خلينا نسمع الدكتور هيقول ايه اهدي يا عطر
الدكتور/ مبدأيا الحالة مطمنش المدام عندها حمي نفاس و الحاله دخلت في غيبوبة. وربنا العالم هتفوق منها أمتي كل اللي هي محتجاه منكم دعوتك لها دلوقتي هي تعتبر بين ايدين ربنا و مافيش في ايدينا غير الانتظار ربنا كريم
عطر/ لاء لاء اوعي تقول كده مسك هتقوم انا عارفة اختي قوية و هتوقوم منها وجرت علي محمد
اختي يا محمد مسك بضيع مني ااااه يا قلب اختك يا حصرت قلبي عليكي ياختي
محمد بزعيق وقد بدأ يفقد أعصابه/
ممكن تهدي بقا علشان نعرف ايه اللي وصل اختك للحاله دي وفين ابنها اللي ولدته
انتبهت عطر للكلمة ورنا في أذونها /
يالهوي ليكون مات وعلشان كده اختي انهارت يا حببتي ربنا يصبرك
قال محمد بعصبية اتصلي بمروه حالا تيجي علشان توصل للبلد ونعرف ايه اللي حصل هناك واختك ايه اللي وصلها لكده
ماسكت عطر التليفون بيد مرتعشة واتصلت بمروة
فاق كلا من مروة و يوسف علي صوت تليفون
يوسف / مين اللي بيتصل بدري كده خير يارب استرها
مروة / بخضة دي عطر استر يارب..
الو أيوة يا عطر خير ايه اللي حصل
عطر / مروة اللحقيني بسرعة مسك بتموت مني تعالي بسرعة يا مروة
قامت مروة منتفضة من مكانها
مروة/ انتي بتقولي ايه ملها مسك و اية اللي جابها عندك في ايه يا عطر انا مش فاهمة يا عطر. الو الو الو ياعطر ردي عليا ملها مسك
سحب يوسف التليفون منها وقال
الو ايو يا عطر في ايه الو الو
رد محمد / الو ايوا يا يوسف بقولك ايه هات مروة وماجد وتعالوا علي مستشفي السلامه بسرعة مسك بتموت
يوسف / لا حول ولا قوه الا بالله ربع ساعة. ونكون عندك
قفل
يوسف وهو بيتصل بماجد غيري هدومك بسرعة مافيش وقت وقطع كلامة
الو/ ايو يا ماجد
ماجد/ قام مخضوض في ايه يا يوسف مروة كويسة
يوسف / البس وانزل استننا في العربية بسرعة مسك نقلوها علي مستشفي بتموت الحالة حرجه جدا
قام ماجد منتفضا:
ايه مين اللي بتموت انت بتقول ايه و مسك ايه اللي جابها من البلد في وقت زي ده فاهمني يا يوسف
يوسف / انا معرفش حاجة كل اللي اعرفه انها في مستشفى السلامة في حالة خطر
هند/ مسك مالها يا ماجد قولي مسك مالها
قفل ماجد الخط استرها يارب استرها يارب البسي بسرعة يا هند لازم ننزل حالا
جهزوا جميعا وكانوا تحت في اقل من ربع ساعة والقلق هيموتهم
جري يوسف بلعربية مسرعا علي المستشفى دخلوا كلهم وجدوا عطر تجلس علي الأرض و الدموع ملياه وشها و ونظر للفراغ كأنها مش شايفة حد قدمها
مروة / عطر في ايه فاهميني ايه اللي حصل مسك مالها وايه اللي جابها
وعطر كأنها في عالم تاني. منفصل عنهم روحها بتروح منها جزء منها مفتقداه مسك تؤم روحها و حياتها كلها بتروحو منها
شريط طويل يمر أمام عطر حياتها هي و مسك سوا
محمد/ معلش حد منكم يكلم البلد ويعرف ايه اللي حصل وابن مسك راح فين
مروة/ هي جات من غير ابنها استرها يارب ما يكونش حصل للولد حاجة
هند/ ليكون الولد حصله حاجة وده اللي خله مسك في الحاله دي
اتصل ماجد بأمجد رد امجد بصوت مخنوق من العياط
امجد/ ايوا يا ماجد
ماجد/ في ايه عندكم يا أمجد ايه اللي حصل ومسك ايه اللي وصلها الحاله دي
امجد/ مسك وصلت عندكم الحمدلله
خطفت ندي سماعة من امجد و بانهيار غدرو بيها يا ماجد مراتك غدرت بيها مراتك شيطانه مش بني آدم معندناش لا دين ولا قلب ولا مله من اصله مراتك يا ماجد حسبي الله ونعم الوكيل حسبنا الله ونعم الوكيل فيها خد عيالك منها و الحقهم قبل ما تسمم افاكرهم
ماجد/ اهدي بس فهموني ايه اللي حصل ووصل مسك لكده و ايه علاقة فاطمة. بالي حصل
ندى/ هي مسك فين اكلمها وبعدين احكيلك
ماجد/ مسك جالها حمي نفاس ودخلت في غيبوبة وحالتها حرجة وربنا وحده العالم هتقوم أمتي هي في العناية المركزه ممنوع عنها زيارة
ندي / أقسم بالله ويمين اتحاسب علية لو مسك جرالها حاجة لأكون رايحة مبلغة عن ابوك ومراتك
خطف منها امجد التلفون وبزعيق ممكن بقي ماسمعش صوتك وخليني اتكلم اتفضلي
صوته صحي الاولاد لوجين و فارس
جرت ندي علي فارس قبل بنتها و أعطته صدرها يرضع الاول و بعدين لوجين
أدمعت عيون امجد من هول المنظر
ماجد/ الو الو رحتم فين بس يا امجد.الو
رد امجد بعيون مدمعة وصوت مخنوق وقص علي ماجد كل شيئ بالتفصيل لحد ما مسك خرجت من السريا و تهديد ابو لهم
قفل ماجد الخط و خبط بيده الاثنين علي راسه وجلس علي الإرض يبكي كيف الاطفال و ينهنه
هند / بفزع ماجد ايه اللي حصل وقعت قلبي الله يكرمك في ايه ابن مسك مات صح علشان كده مسك دخلت في غيبوبة الواد مات قول
مروة انطق بقا يا ماجد ايه الي حصل الولد مات بجد قلبي هيقوف
رفع ماجد عينه في عين مروة حاولت مروة تقرأ نظرات ماجد وكلام مسك بيرن في اذنها حاولت تترجم نظراته مع كلام مسك عن والدها وبدأت تستشف الموضوع ونزلت الدموع من عينيها لا إرادي
مروة/ اوعا تقول إن بابا السبب اوعي تقولها أنهم اخدو ابنها و رموها اوعي يا ماجد لا متقولهاش أنهم قدروا يعملوا كده فيها
ماجد/ هز ماجد رأسه بابا و الشيطانه اللي أنا متجوزها السبب وقص عليم كل ما حدث مروة بقت تمشي زي المجنونه في ممرات المشفي تخبط علي رأسها وهند جلست مكانها في صمت تام ويوسف غير مصدق لما يحدث و عطر بقت تولوا علي حظ اختها
محمد قد حاب آخره وفار الدم في عروقة و تملكت منه العصيبة و الغضب اللي ابعد حد و قال وهو يخرج من المستشفى مسرعا :
– محدش يلومني علي اللي هيحصل انا هرجع ابن مسك وشرفها
خرج يوسف و ماجد وراه بسرعه كي لا بتهور
ماسكه يوسف / ممكن تهدا علشان نعرف هنعمل ايه دلوقتي احنا في كذا مصيبة
ماجد/ يوسف عنده حق اهدي يا محمد علشان نعرف هتعمل ايه الفيديو ده لو تنتشر محدش هيصدق أن بنت عمك مظلومة الناس في بلدنا بتحب الفضائح
محمد / بس مسك لسه ولده ومحدش هيصدق الكلام فارغ ده عنها
يوسف / معلش يا محمد هو احنا لما بتشوف فيديو علي النت بنعرف ايه حالة صاحبة دلوقتي اهو فيديو بيتنشر وخلاص الناس ليها اللي شيفاه و احنا في مجتمع بيعشق الفضائح و متنساش إن مسك عندها ولد هيشيل و صمة اللي حصل العمر كله
ماجد/ و ابو فاطمة مراتي راجل قادر وايده طويله ممكن يخلي الفيديو ده ينتشر باسرع من البرق وده مش في مصلحت مسك ولا ابنها دلوقتي
اهم حاجة نطمن علي مسك وابنها في حضن ندي متقلقوش عليه
و مع ظهور الشمس رن هاتف امجد وكان المتصل بيجاد
أمجد بصوت مخنوق ومش عارف يقوله ايه يقوله الحقيقة ويخسروا ابوهم كلهم للابد ولا يقول إن مسك ماتت
رد امجد علي بيجاد الو أيوة يا بيجاد
بيحاد/ في ايه يا امجد مسك من امبارح مش بترد عليا الواد جراله حاجة خير طمني ونبي عليهم
امجد/ لاء فارس بخير و نايم في حضن ندي
بيجاد/ وينام في حضن ندي ليه هي فين مسك يا امجد
امجد/ بدموع علي وشه البقاء لله يا بيحاد
قام بيجاد وقف وبصوت شبه الرعد ايه ااايه انت بتقول ايه مسك فين مراتي فين يا امجد مسك مين اللي ماتت انت بتقول ايه رد عليا
لم يقدر امجد أن يجيب على اخية واغلق الخط و دموعة علي وجهه
بيجاد بقي يخبط راسه في الحيط يارب يارب مسك ماتت يارب لاء و بقي زي المجنون مش عرفة يعمل ايه
بيجاد مستحيل لا لا بيكدبوا مسك عايشة قلبي بيقولي عايشة مسك لو ماتت انا كنت اول واحد حيحس علشان روحي كانت راحت معاها لا بيكدبوا استحالة اااااه اااااااه يا مسك اااااه لا قلبي حيوقف استحالة تكون ماتت اه يا بنت قلبي وعمري اااه يامسك حرقتي قلبي عليكي يا حببتي
و عند امجد وندي
ندي/ بردو عملت اللي انت عاوز. يا امجد من انهاردة انسي أن انا مراتك انا حرمتك علي نفسي انت خلاص ما عدتش جوزي من هنا ورايح
امجد/ انتي مجنونه ايه اللي بتقوليه ده بس يا ندى بس متصعبهاش اكتر من كده
ندى/ تعرف أننا مشتركين معاهم في الجريمة بتاعتهم بيجاد لما يعرف الحقيقة و هيعرفها في يوم من الأيام لا يمكن يسمحك ابدا قالت هذا الكلام وهي تجمع اغراضها في حقيبة كبيرة وقالت بغضب :
– انا استحاله اقعد هنا دقيقة واحده اخاف علي نفسي معاك معدتش حاسة بالأمان هنا واخدت الطفلين وخرجت
جري وراها امجد بحرقة
امجد/ استني بس علي فين يا ندي استني
نزلت ندي في قمة غضبها وجدت محمود في وجهها:
محمود / علي فين العزم يا مرات ابني
قالت ندي بجمود
رايحة بيت ابويا ارتاح يومين
محمود / وماله حقك بيت ابوكي وحقك تزورية في اي وقت بس بطولك لوحدك يعني
حضنت ندي الطفلين وقالت / مش فاهمة ازي بطولي
محمود / يعني هتخرجي من هنا زي ما دخلتي بطولك
ندي / وعيالي انا استحاله اسبهم هنا استحاله اخليهم يتعلموا الكره انا عاوزه اطلعهم بني ادمين مش وحوش
محمود/ والله محدش قالك سبيهم انتي اللي عاوزه تمشيى واحنا مش بنقعد حد عندنا غصب عنه
نظرت ندي لامجد الذي لا يقدر أن ينطق أمام ولدها واخدت الطفلين وطلعت مرة أخري علي فوق
نظر امجد لولاده نظرة قهر و ظلم
دخلت ندي الغرفه ووضعت الصغار علي سرير و أغلقت الباب
دخل امجد عليها وقال/ مش قلتلك بابا مش هيسمح بكده انا عارفه
ردت ندي في غضب / امجد كل اللي بيني و بينك هي لوجين فا من فضلك بس علشان متنزلش من نظري اكتر من كده
وفي هذه. الأثناء استقل بيجاد اول طائره ونزل مصر
الكل عند مسك اتلخم في حالتها ونسوا اللي في البلد لقد كانت حالات مسك تسؤ كل يوم عن اليوم اللي قبله
والكل واقف في المستشفى لا يغادرها مع الدعاء المستمر بالشفاء
وصل بيجاد البلد ولاحظ لا يوجد اي علامات الحزن مما أثار الشك فيه
دخل بيجاد السريا وايضا لا يوجد علامات العزا
وقف يكلم نفسة هو في ايه بالظبط لا انا كده بدأت اتوغوش
وفي هذا الأثناء خرجت الدكتور يعلن عن توقف قلب مسك ووضعها تحت جهاز الصدمات الكهربائية
اتصل بيجاد بمحمد وفور فتح الخط صوتت عطر علي مسك بنواح شديد
جري عليها محمد دون أن يغلق الخط و سمع عطر وهي تولول بموت مسك
عطر /مسك مات مسك ماتت اختي مات يا ناااس اطيب قلب راحت ااااه يامسك اااه يا حرقت قلب اختك يا ختي
أغلق بيجاد التليفون دون الاستماع للمزيد فور خروج الدكتور يعلن عن اشتغال القلب مرة تانية مما زاد في هدوء عطر ولكنها فقدت الوعي انشغل الكل بعطر وتناسوا اتصال بيجاد
وعند بيجاد في السرايا دخل كانت اشجان جالسة ووضعه يدها علي خدها
بيجاد/ ماما فين مسك
رفعت اشجان عينيها ناحية الصوت وقالت/ بيجاد يا قلب امك تعالي يا حبيبي
دخل علية محمود و قد كشر عن أنيابه
محمد / انت ايه اللي خلاك تسيب شغلك وتنزل أنت عارف الشغل اللي انت سبته ده بكام
بيجاد/ نعم هو ده كل اللي يهمك شغل بكام انا مراتي ماتت
محمود / ما في داهية مطرح ما راحت ايه الجنازة حرا و الميت كلب في ايه ما هي غارت
في طلعت فاطمة من المطبخ بتغني بصوت عالي و بتضحك
وقف بيجاد مزبهل و قال بصوت عالي هز أرجاء البيت: انتم بجد مصدقين نفسكم بجد انتم بتحسوا زينا يعني انتم بني ادمين من لحم ودم عادي
وقف علي السلم فوق ندي وأمجد ينظرون بحسره
رفع بيجاد عينه لاعلي وقال ابني فين أوعو تكونوا سيبينو معاهم اوعي يا ندي
ندي/ ابنك عندي في حضني يا بيجاد
طلع بيجاد بسرعة وزق الباب ودخل فارس حته من مسك واخد لون و العيون
جلس بيجاد قرفصاء وهو ينظر في وجه فارس والدموع نازلة علي وشه مد ايده واخد فارس ودخل اوضة بتاعتة
نظر للاوضة بحسرة و دموعه لم تتوقف حضن ابنه بشدة ووضعة علي سرير وقام بجمع اغراضه واغراض مسك
لاحظ علامات غريبه وحرف مسك في كل شيء
واختفاء اشياء ذات معنى لا يفهما سوي مسك وبيجاد فقط
بداء الشك يلعب في دماغه ولكن اتصاله بعطر أكد موت مسك لا العقل ولا القلب مقتنعين بموت مسك
لاحظ اختفاء دهب مسك و الفلوس اللي كان سيبها و اختفاء بعض من الأوراق و كل أوراق مسك
بيجاد / لا كده في حاجة غلط المهم ابعد انا وابني عن هنا باي طريقة وبعدين اشوف ايه حكاية مسك بس اكون بعيد خالص عن هنا علشان ابني
ومع اول ضوء الفجر خبط علي ندي وعطها فارس ووصي. عليه
ذهب بيجاد رواح اضاف ابنه علي الباسبور و استعد للسفر وهو راجع فقد تليفونه دون أن يشعر أنه وقع منه
رجع بيجاد و اخد فارس والكل مازال نايم وترك البيت والبلد بأكملها
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قلوب أرهقها نبضها)