روايات

رواية قلوب أرهقها نبضها الفصل السادس والعشرون 26 بقلم نرمين قدري

رواية قلوب أرهقها نبضها الفصل السادس والعشرون 26 بقلم نرمين قدري

رواية قلوب أرهقها نبضها الجزء السادس والعشرون

رواية قلوب أرهقها نبضها البارت السادس والعشرون

قلوب أرهقها نبضها
قلوب أرهقها نبضها

رواية قلوب أرهقها نبضها الحلقة السادسة والعشرون

ماجد/ اقعدي شوية يا امي ملحقتيش تتعرفي علي هند
بيجاد/لا ما ينفعش تتعرف عليها بعدين أنا عاوز اروحها قبل ما حد يصحي انا عملت قرد علشان اعرف أجبها لولا البت روحية ما كنتش عرفت تيجي خالص البت طلعت جدعه الصراحة
ماجد/عملت ايه يا المصيبة دي شكلها عملت بلاوي
بيجاد بضحك هههههههههههه فعلا
فلاش باااااك
بيجاد/ بت يا روحية تعالي و فتحي مخك معايا و اسمعي هقولك ايه كويس و ركزي علشان اي غلطة هتودينا ورا الشمس فاهمة
روحية بتركيز:
ماشي استاذ يا بيجاد عاوز مني ايه وانا بعون الله قدها
بيجاد / استني بس يا عم هركليز انتي واسمعي ولو مش هتعرفي تعملي قولي ما تتكسفيش انهاردة. ساعة ٨ بليل تحطي المنوم ده في الشاي قرص واحد بس للحاج محمود وباقي شريط كله للساحره الشريره خلينا نخلص منها وترتاح بقي
-ضحكت روحية الله يحظك يا استاذ بيجاد بس كده من عنيا دا انا بحب ام فرح حب يالهوي
=بت اوعي تعملي كده انا بهزر حطيلها قرص واحد هي كمان يلا عندها ولاد خليها تربيهم بقا
– ماشي يا استاذ بيجاد اعتبره حصل اعتمد عليا
=وحاجة كمان انا هبعت عربية لامي الساعة تسعة بلظبط فاهمتي يا روحية ايه اللي هيحصل يتنفذ بالملي اوعي اي غلطة في التوقيت هنروح ورا الشمس
بااااك
ماجد/يابن اللعيبة دماغك دماغ محترفين ايه يابني الابداع ده استاذ
بيجاد بغرور /دي اقل حاجة عندي علشان تعرفوا قيمتي بس
اشجان /يلا بقي بينا بدل ما تعك علي دمغنا اتاخرنا قوي
ماجد /ماشي يا أمي توصلي بسلامة يارب
التفت اشجان لماجد وقالت
– خالي بالك من اختك يا ماجد اوعي تخليها محتاجة حاجة
ماجد/ اختي في عنيا يا امي ما تقلقيش عليها وجوزها كمان راجل محترم و حيافظ عليها
اشجان /و انت حسك عينك حد يحس بجوازك مراتك شكلها بنت حلال وعاوزة تعيش ابعدها عن سكة فاطمة مهياش قدها فاطمة غلاوية
ماجد/ ربنا يستر بقا متقلقيش يا امي كله بيعدي
بيجاد مال علية شكلها هتبات بفستان الفرح يا خبتك
ماجد / بيجاد روح احسلك روح علشان متخربش اليله عليك
سلم ماجد علي ولدته وبيجاد ووصلهم لحد الباب
رجع بيجاد ومد راسه من الباب يا خبتك وجرا
فقل ماجد الباب وهو يضحك علي خفه دم اخوه فهو يعشق اخواته حد جنون
دخل وجد هند مازالت بفستان الفرح و قاعده علي السرير
ماجد/ في نفسة يالهوي يا بيجاد شكل كلامك صح
و يا خيبتي الله يسمحك يا فاطمة توبتيني عن الجواز كله
دخل علي هند كانت جالسة على السرير
ماجد/ القمر بتاعي قاعد كده ليه بقا زعلان ولا ايه
هند/ بكسوف هعمل ايه بس انا كنت خائفة احسن مامتك ما تحبنيش
قرب منها ماجد وضمها في حضنة جامد وكأنه بيحتصن العالم فيها
ماجد / و امي مش هتحبك ليه بس ، هند انا بحبك قوي ونفسي اكمل حياتي كلها جنبك خليكي جانبي واوعي تبعدي عني اوعي يا هند
هند/وانا استحالة ابعد عنك انا لما صدقت لقيتك يا ماجد ضمها بشده يبث لها الامان واخذها معاه لعالم من الاحلام لتصبح زوجته امال الله
بخلاف الحال عند مروة
يوسف /افتحي الباب بقي يابنت الناس انا تعبت انا بقالي يومين واقف على رجلي علشان اجهز كل حاجة علشان الشقة
مروة/ شوفلك اوضة تانية نام فيها انا مش هدخلك
يوسف /عيب في حقي لما انام في ليله مقترحة زي دي في اوضة تانية افتحي بقا
مروة / وانا مالي دي مشكلتك مش مشكلتي انا ،حلها بعيد عني عاوزه اكل وانام
يوسف /ايه هو الاكل كمان عندك جوا لا بقي ده ظلم انا جعان مليش دعوه
مروة/ قامت قربت من الباب يوسف انت جعان بجد
يوسف /قوي جعان جدا جعان خالص هموت من الجوع والله
مروة / و ايه العمل صعبت عليا خالص أعمل انا ايه دلوقتي هفتحلك و امري لله
يوسف / افتحي طايب اكل اي حاجة و اطلع علطول خالص
مروة /هتطلع علي طول ماشي يا يوسف
يوسف / بمكر عيب عليكي هطلع علي طول بس اكل جعان جداا
فتحت مروة الباب ببطء و بحرص شديد
زق يوسف الباب ودخل أخيرا دخلت يا ساتر
مروة/الاكل اهو اتفضل كل واطلع
اقترب منها يوسف بزمتك ده يوم نفكر في فأكل ده يوم مفترج و انا لما صدقت دخلت تعالي بقا اقولك
مروة بصوت عالي جداا /يوسف اطلع احسلك هصوت و ألم عليك الناس
يوسف / مروة أعقلي بقا انتي مراتي في ايه
مروة / بعصبية يوسف اطلع بقااا
يوسف/ بغضب مش طالع يا مروة بقا و ريني بقا
هتصوتي ازاي انا مستني
وقاعد ياكل وما بصلهاش
حاست مروة أنها زودتها معاه قربت منه
مروة/ بصوت واطي علي فكرة أنا جعانه انا كمان قوي
يوسف /الاكل اهو انا شبعت خلاص تصبحي علي خير
مروة / يوسف انا اسفه مكنتش اقصد بجد انا خايفة قوي
يوسف /ولا يهمك انا هنام
بدل ملابسه و دخل علي سرير وعطاها ظهره ونام
احست مروة بلذنب اتجاه يوسف ومش عارفه تراضيه ازاي اقتربت من السرير و جلست جوارة وقالت بدلع
+يوسف يوسف يويو حبيبي
رفع راسه من تحت الغطا نعم يا مروة خير أنا تعبان وما نمتش بقالي يومين
مروة/ منا كمان عاوزة انام ومش عارفه
زفر أنفاسه بنفاذ صبر:
=ومش عارفه ليه تنامي يا مروة لأكون مضايقك أن نايم علي سرير
– لا خالص مش كده وقد اصتنعت العياط اصلي مش عارفه افك الفستان من ورا
=و ايه لازمة العياط دلوقتي افهم
-اعمل ايه طايب هنام ازاي دلوقتي
=خلاص بقي الولي اللي بينزل من عيونك ده انا مقدرش علية وريني كده الفساتين الوحش ده اللي مزعل حبيبي
لفت مروة عطته ظهرها بدأ يوسف فتح سوسته الفستان ووطي علي رقبتها يقبلها بحنان شديد إلي أن تنتهي من فتحها لف وشها إليه والتهم شفتها في قبله طويله انسي بها العالم من حوله وذهب بيها الي عالم جميل ملييء بلعشق والحب والحنان
وعند بيجاد وصل البلد مع ولدته ودخلها للداخل واطمأن عليها وذهب إلى اسكندرية مرة أخري
دخل غرفته في الفندق كانت مسك في سبات عميق من النوم من التعب بدل ملابسة ودخل بجوارها و جذبها لحضنة ليستمد منها الدفاع و ذهب هو الآخر في سبات عميق وكأن الامان الذي بعثه دفا احضانهم قد حاوطهم بالسكينه
وفي صباح اليوم التالي
استيقظت مسك وجدت نفسها في حضن بيجاد فضلت تنظر إلي وجه و تملي عينيها من ملامحة فا هي عاشقة حد النخاع تعشق بيجاد بكل جوارحها
فتح بيجاد عينه والتقت عينها بعينة وبدأت لغه العيون تبعث لكل واحد مدي اشتياقه الآخر
ضمها بيجاد لحضنة وأخذ يضع قبل علي كل وجهها باشتياق و حنان وقال همسا
– وحشتني قوي يا مسكي بحبك يا قلبي تعالي جو حضني قوي يا قلب بيجاد من جوا بحبك بعشقك يا قلبي
مسك وكانت هي الأخري في حاله حب .
/ وانا كمان بحبك قوي نفسي افضل العمر كله في حضنك و ما طلعش منه ابدا
ضمها اكتر وقال
ومين قالك أن انا هطلعك من حضني يا قلبي
فاقا علي صوت الهاتف
بيجاد/ ده وقتك يا امجد خير نعم
امجد/هههههههههههه هههههههههههه خير يا عريس اتصلت في وقت غلط شكلي صح
بيحاد /بغيظ صح نعم عاوز ايه اخلص
قال امجد منبها بيجاد
معاد الدكتور ايه انت ناسي احنا خلاص قربنا نتاخر
بيجاد/ اخ والله كنت ناسي أتصدق خلاص خلاص نصايا وهنكون تحت
امجد/ماشي سلام اوعي تنام تاني
بيجاد/ خلاص بقي دانت ثقيل امشي
وقفل بيجاد الخط ورجع امسك
بيحاد./مسكي معلش قومي يلا علشان معاد الدكتور اتاخرنا
مسك ماشي عشر دقائق و اجهز
وفي البلد
فاطمة بصوت عالي /روحيه انتي يابت انتي يا زفته يووو
تركضت روحية نحوها مسرعة
نعم يا ست فاطمة خير جيت اهو
فاطمة / ساعة علشان تيجي نايمة على ودانك اجري اعملي قهوة دماغي هتفرقع مني مش عارفه في ايه اول مرة انام النوم ده كله
روحية بشبه ابتسامة حاضر يا ست ام فرح حالا القهوة حالا
جرت روحية و هي كاتمة الضحك علي مطبخ
دخلت عليها اشجان
اشجان /ورحيه اعملي فنجان قهوه للحاج صداع جامد عنده
روحية / عيوني يا ست الحاجة حالا حتي الست ام فرح هي كمان صبحا رأسها بتوجعها شكلها فرا
اشجان بضحك اتلمي
يابت احسن حد يا خد باله
دخلت فاطمة ياخد باله من ايه يا حاجة
انخفضت روحية ووشها جاب اللوان
اتعدلت ليها اشجان وقالت وهي ترفع حاجبها ،وبصوتةحاد و صارم :
– نعم يا فاطمة خير هما البنات مش هنا هتستلميني انا ولا ايه لا عندك انتي تتكلمي معايا باحترام انا أقول هنا اللي انا عاوزه في الوقت اللي انا عاوزه مفهوم انا هنا صاحبة البيت
فاطمة وشها اتاخد اول مرة اشجان تكلمها كده
فاطمة/ هو انا قلت حاجة يا ست الحاجة. انا بس يسأل البت روحية
اشجان / وانا اللي بتكلم معاها ولو كنت عوزاكي تعرفي بقولها ايه كنت قلت معني كده انا مش عوزاكي تعرفي عندك اعتراض يا فاطمة
فاطمة/لا خالص يا ست الحاجة تسلمي
والتفت فاطمة لروحيه ممكن بقا القهوة ولا أخش اعملها أنا بنفسي
روحية/ لا خلاص حالا ايه خلصت اتفضلي يا ام فرح قهوتك ايه
وفي اسكندرية وفي عياده الدكتور
تم الكشف علي ندي وكانت في شهر الخامس و طلع في بطنها بنوته
ومسك لسه في شهر الثالت و لسة نوع الجنين مبنش بس الوضع كويس
خرجوا من عياده الدكتور
مسك/ عاوز اروح لعطر علشان اشوفها قبل ما اسافر
بيجاد / ماشي يا قلبي هاخدك عند عطر عاوزة حاجة تانبة
ندي / أنا بقي عاوزة اخش سنيما و اتغدي برا
امجد/يا سلام غالي وطلب رخيص ياندوش
بيجاد/ تمام نروح نزور عطر وبعدين نطلع علي السنيما ونتغدي و بعدين نتوكل علي الله نسافر
قال امجد/ ها يا بيجاد حضرت الكلام اللي هتقوله لابوك يا خفيف لما ترجع من غير مروة استعدت للطوفان
بيجاد/ يعني انا بعمل ناسي علشان ما عكننش اليوم علي البنات و انت زي البومة مش مبطل بقولك ايه يا امجد سبنا نقضي اليوم و بعد كده يحلها ربنا من
عنده بقي واللي يحصل يحصل انا عارف ومتأكد أنها مش هتعدي ببلاش و فيها خسائر بس خلاص بقينا امر واقع و لازم نتعامل معاه ومروة تستاهل نضحي علشنها
امجد/ ربنا يستر بقي تعالي يلا ننزل وزي ما تيجي
وعند عطر فتحت الباب وجدت مسك و ندى عطر ايه المفجاءة الحلو دي خشوا انفضلوا ليه كده يا مسك ما قولتيش ليه انكم جاين
مسك /عطر احنا مش مطولين انا جيت اسلم عليكى علشان مسافرة النهاردة
عطر/علي طول كدة يا مسك ملحقتش اشبع منك
مسك /اه احنا مروحين و ربنا يستر علي هيحصل بقي
عطر /علشان مروة صح ربنا يستر بس ابقي طمنيني عليكي
مسك /حاضر يا قلب اختك معلش بقي هقوم انا علشان امجد وبيجاد مستنيا في العربية و اتاخرنا عليهم
عطر /ماشي يا حببتي ترجعي بسلامة وما لكيش دعوة بفاطمة انتي في حالك و هي في حالها وخدي بالك من النونو
نزلت مسك و ندي من عند عطر و عنين مسك مدمعة علي فراق اختها
ندي /ايه يا مسك وحدي الله بقا ما انتي كل يومين عندها اهو
مسك /غصب عني واللهي يا ندي عطر دي حته من قلبي وربنا يعلم
ندي اكيد مش تؤامك ربنا يخليكم لبعض
وفي العربية بيجاد بيكلم ماجد وفاتح الاسبيكر علشان امجد
بيجاد/ صباحووووووو يا عريس ايه ياعم نمت في صاله ولا لسه
ماجد/ بس يلا هو انا تلميذ عيب عليك انا ميجو الجامد قوي
بيجاد / والله تلاقيها نامت بالفستان
امجد/ اوبا اوبا صحيح يا ماجد نامت بالفستان
ماجد /اتلم منك له ياض دانا اقوم بعشرة زيكم
بيجاد/ يا ماجد ياجااااامد اللعب يلا هو ده
قال ماجد:
اقفلوا بقا انا مش فاضلكم عيال رخمة
فتح باب العربية و ركبت ندي و مسك
بيجاد /ها تمام يا بنات عا وزين بقي تخشوا فيلم ايه
مسك/ رومانسي طبعا مافيهاش كلام
ندي /اه طبعا اوعوا تكونوا عاوزين تدخلونا خيال علمي
امجد/لا انتم تؤمرا اللي انتم عاوزينه
دخلوا السنيما و طلعوا اتعشوا و استعدوا للسفر وصلوا البلد بليل وكان الكل نايم
امجد/خشوا براحة خالص علشان محدش يصحي مش عاوزين مشاكل بليل خلينا ننام مرتاحين
بيجاد/ اه عندك حق معنديش استعاد اخش في صراعات خالص
طالعوا ناموا وفي صباح اليوم التالي نزل بيجاد ومسك وكان الكل متجمع علي سفرة
امجد./ مش تباركلنا ندي هتجيب بنوته أن شاء الله
اشجان/ الف مبروووك يا حببتي ربنا يكملك علي خير
ندي/شكرا يا امي تسلمي
محمود / اعملوا حسابكم العريس قريب فاطمة جاي يشوف. مروة النهاردة ثم التفت حوله وقال :.
اللي هي فين مروة منزلتش فطرت معانا ليه شكلها لسة زعلانه علشان العريس اللي رفضته فكرها أنها كده بتضغط عليا بتحلم طبعا
اطلع يا بيجاد انده عليها و قلها بطلي دلع واللي انا عاوزة هو اللي حا يتنفذ
وقف بيجاد مكانه مش بيرد
محمود/ بيجاد انت مش سامع انا بقول ايه ولا ايه
بيجاد/ سامع يا بابا
محمود بعصبية لما انت سامع و اقف مكانك بتعمل ايه
قام امجد وقف جانب بيجاد
محمود / في ايه شكلم عاملين مصيبة كبيرة اخلصوا في ايه
امجد/ بصراحة يا بابا مروة اتجوزة امبارح
محمود / ايه مين مسمعتش سمعوني يا رجالتي بتقولوا ايه كده
بيجاد/ بنقولك مروة اتجوزت امبارح دخلتها كانت امبارح
وفجاءة محمود رفع ايده ونزل علي وجه امجد وبيجاد
شهقت مسك وقامت ندي وقفت و أيدها علي بوقها من مفجاءة
اشجان /محمود انت ايه اللي عملته ده انت عمرك ما ايدك اتمدت علي حد من عيالك قبل كده في ايه يا محمود
فاطمة/ ماهو اللي عملته مروة ده ما يصحش يا حاجة
اشجان / هو ايه اللي ما يصحش هي هربت من ورانا
واتجوزت لا دي اتجوزت في وسط اخواتها الرجالة وجوزها اخدها من ايد اخوها الكبير يعني ما عملتش حاجة من و رانا وانا كنت عارف. يا فاطمةو كلمة تانية علي مروة مش ه
سمح بيها ما فهوم مروة هنا خط احمر
فاطمة / هو انا اتكلمت بس كنت بقول علي الأصول
اشجان/ و بنتي ما اتعدتش الأصول انتم اللي اتعدتوها لما عاوزين تجوزها واحد اكبر منها و متجوز اتنين غيرها يبقي مين اللي بيعدي الأصول
محمود/مروة بالنسبالي ماتت ا

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قلوب أرهقها نبضها)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى