روايات

رواية كما يشاء قدري الفصل الثاني عشر 12 بقلم سها أحمد

رواية كما يشاء قدري الفصل الثاني عشر 12 بقلم سها أحمد

رواية كما يشاء قدري الجزء الثاني عشر

رواية كما يشاء قدري البارت الثاني عشر

كما يشاء قدري
كما يشاء قدري

رواية كما يشاء قدري الحلقة الثانية عشر

: مازن / نعااااام ثم نظر مرة اخرى الى الخلف وانس ينظر معه ظنآ منه انها قد تكون رحلت ليرى مرام ومعها تلك التى تضحك معها وشاب اخر
زياد / مسا مسا ع الناس الكويسه ثم يضع يده ع مازن يعانقه ايه مش هتعرفنا
مازن ومازال فى حاله صدمه نظر الى مرام التى تنظر لانس بزهول من وجوده وانه هو صديق مازن الذى كان يتحدث عنه
نظر انس لمرام / انتى تعرفى انس
نظرت له مرام وقبل تعطى اى ردة فعل قطعها زياد / انت اهبل يا بنى مش كنت بتقول عايش ف امريكا ايه اللى هيعرف مرام بيه
نظر له مازن بسخرية وقد نسى وعده مع انس بأنه لن يخبر احد بخطبته ونظر الى زياد وهو يشير الى مرام و بصوت عالى نسبيآ / الهانم تبقى خطيبته
زياد وزينه فى نفس واحد / نعااام
ليقوم زياد وزينه بسحب مرام من عنقها الى مكان اخر قريب منهم يمسكها زياد من لياقه التيشرت الخاص بالمدرسه
زياد/ بت هتقولى كل حاجه دلوقتى عن الموضوع ده بما يرضي الله ثم ينظر الى زينه التى تنظر الى مرام بعصبيه وعينان حمراء ليتابع / ولا اسيبك لزينه وتقررك بما لا يرضى الله
مرام / نزل بس ايدك وانا هقول كل حاجه بس مش دلوقتى بيبصوا علينا
زينه / سيبها يا زياد وذهبت الى مرام عدلت لها التيشيرت ورتبت لها شعرها الذى تبعثر بعض الشئ
ثم ذهبوا حيث يقف انس ومعه مازن الذى مازال مصدوم من هذا الحديث
: زياد / انت بقا خطيب مرام
انس / يعنى فى كلام بس لسه ما تفقناش انا وهى يعنى ممكن اه وممكن لا
زياد / هو انت تطول ده انت تحمد ربنا لو هى وافقت تكمل معاك اصلا
استغرب انس طريقه دفاعه عن مرام
انس / هو انت بتتكلم كده لى
ترد زينه / عايزة يتكلم ازاى يعنى ماهو بيتكلم حلو اهو وبعدين مرام دى ست البنات يعنى انت اللى تتمنى
كانت مرام تسمع كلامهم بصمت ولكن بداخلها مبسوطه باأصدقائها ودفاعهم عنها
: انس / فى ايه يا جماعه احنا غلطنا ف البخارى وبعدين انا حتى مغلطتش فيها انا بقول لو افكارنا احنا الاتنين متفقتش مع بعض خلاص كل حاجه نصيب فى الاخر
مرام / هو عنده حق
مازن / بص يا انس مرام اختنا ولو جيت عليها ف اى وقت هتلاقينا ف وشك
انس بداخله : هو ايه الهبل ده دول محسسنى انى خلاص كتبت عليها
[: لم يتفوه انس بحرف بل اكتفى بالنظر للفراغ
بعد قليل ذهب الجميع الى فصولهم وانضم انس الى فصل مرام واتفق معهم انه سيكون صديق لهم وتعرف ع الطلبه الموجودة ف الفصل بعد يوم طويل ف الدراسه ذهب الجميع الى منازلهم وبالطبع لم يعلم اى احد بموضوع خطيه مرام وانس بالمدرسه سوى اصدقائهم …
فى المنزل
جلست مرام بغرفتها
مرام بتكلم نفسها /
انا بفكر كتير لى ما بكرة نسيبه لبكره تعالى يابت يا مرام انزلى يمكن تلاقى حاجه حلوة تاكليها
خرجت مرام من غرفتها نزلت الى الاسفل
فر الصالون كان يجلس والد مرام ووالد ووالدة انس وتجلس معهم سارة ايضا ولكن انس لم يكن موجود معهم
مرام / السلام عليكم
امجد / وعليكم السلام يا روح بابا
نظرت له مرام بصدمه من مقولته هذه ولكن سرعان ما تذكرت كلامه
فلاش باك …
مرام / معلش يا امجد بيه انا مش موافقه قدى اصغر منى اكبر منى مش عايزة اى حاجه من ناحيتك
امجد بغضب مسك مرام من شعرها / انتى اتجننتى يا بت ولا اى انتى ازاى تقولى لا وبعدين يا ست هانم هقولك كلمتين انتى هنا عشان تعملى اللى انا عايزه يعنى مش بخيرك وبعدين اعتبريها بيزنس هو يتجوزك واحنا نسد الفلوس اللى علينا
عودة
جلست مرام قرابه الخمس دقائق معهم ثم استأذنت منهم ذهبت الى المطبخ لترى كريمه تجلس ع طاوله المطبخ
كريمه /المطبخ نور يا ست مرام
مرام / بنورك يا داده ممكن لو سمحتى تعمليلى سندوتشين كده عشان جعانه ولسه ورايا مذاكرة
كريمه / هى الامتحانات قربت ولا اى
مرام / ايوة يا دادة فعلا الامتحانات قربت
كريمه / ايوة اصل الاستاذ انس واخد كتبه وقاعد ع السطح يذاكر
مرام / ع السطح ليه مافيش اوض
كريمه بضحك / اخته الصغيرة مجنناه كل شويه تقطع له ورقه لحد مازهق خد نفسه وطلع ع فوق
ابتسمت مرام وقد انهت لها كريمه عمل السندوتشات اخذتهم منها مرام ثم ذهبت الى غرفتها تتابع دروسها
ع الناحيه الاخرى كان انس يذاكر بجد أيضا عندما ذهبت اليه والدته تطلب منه أن يهتم قليلا بمرام فيبدوا انها جميله ورقيقه
انس / جميله ايه وبتاع ايه يا ماما
دى ظاهر عليها مدلعه اوى وشايفه نفسها انتى ماشفتهاش ف المدرسه اصلا وبعدين ماقدامك ابوها عمال يدلع فيها كأن مافيش غيرها فى الدنيا
فريده / ما ده طبيعى انها تدلع يا حبيبى وبعدين ايه المشكله انتوا لسه صغيرين وماشفتوش حاجه من الدنيا

يتبع…

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية كما يشاء قدري)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى