رواية طفلة رعد الفصل الثاني 2 بقلم مريم محمد
رواية طفلة رعد الجزء الثاني
رواية طفلة رعد البارت الثاني
رواية طفلة رعد الحلقة الثانية
وصلت حور الي المستشفي
حور بحديه:عاوز دكتور بسرعه.اتو المرضات إليها
الدكتور:اي اللي حصل معاه .وسرح ف جملها
حو:مش وقت تعرف اي اللي حصل ده بعدين المهم تنقظو
الدكتور:امر المرضات يدخلوه غرفه العمليات بسرعه
وفعلا دخلوه وبدء الدكتور بإجراء العملية وحور وقفه بره رايحه جايه ومش عارفه تعمل اي
باب غرفه العمليات اتفتح فجاءه
خرجت منو المورضه
حور بلهفه:طمنني هوا عامل اي
المورضه بصدمه من جملها:انتي جميله اووووي انتي بشري زينا
حور بحديه:سيبك مني دلوقت بقولك هوا عامل اي
المورضه:لازم ينقلو دم حاليا زمرة دمو Oسلبي
حور:ده زمرة دمي
المورضه:طب تعالي معايا وبالفعل ذهبت حور مع المورضه وسحبت الدم منها
وبعد ساعه باب اوضه العمليات اتفتح وخرج منو الدكتور
حوربلهفه:وهوا اخبارو اي دلوقت
الدكتور: هوا الحمدلله العمليه نجحت وهنقلو اوضه عاديه بعد شويه مكمل هوا انتي تعرفيه
حور:لا انا لقتو ف ناس بتضرب عليه نار وسبو ومشو ولما روحت اشوفو لقتو غرقان ف دمو
الدكتور بصدمه:جبتيه هنا وانتي متعرفيش هوا مين ومخفتيش منهم انهم يشوفوكي وكمان اتبرعتي بدم ليها معقول ده
حور: ربنا مع الناس اللي بتساعد الناس اللي محتاجه للمساعده وبعدين ومش معقول ليه هوا انسان زينا ومن وجبي اقف معاه وهوا ف الحاله ديت ولو حد تاني كنت هعمل كده واكتر
الدكتور بنبهار: الحمدلله ان ف البلد ناس مثلك ربنا يكتر من امثالك
حور:ميرسي ده فون المريض شوف اخر رقم هوا رن عليه وبلغو علتو انا مطره امشي بقااا
عن رعد ف الفيلا
نيره :رايحه جاي رايحه جاي
حنين:مالك ياماما
نيره: اخوكي لسه مرجعش والساعه دلوقت 9بليل
حنين:زمانو مع بابا رن عليه
نيره:برن عليه مش بيرد. ف اللحظه ديت جه مصطفي
مصطفى بقلق: مالكم ف اي
حنين:ابيه رعد مرجعش لي حد دلوقت
نورهان:برن عليه مش بيرد التلفون مغلق
مصطفى وبان ع وشو القلق:ازاي ده انا هرن ع خالد اسالو وبالفعل رن ع خالد
مصطفى:الوووووو
خالد:الوووو ياعمي
مصطفى:رعد مش معاك
خالد بصدمه:لا احنا مخلصين شغل من سعتها وهوا مشي من بدري
مصطفى بقلق :امال هيكون راح فين
خالد بقلق :ازاي ياعمي
مصطفى:اصلنا برن عليه وهوا مش بيرد بيدنا مغلق
خالد:انا هنزل هدور عليه
مصطفى:ابقااا طمني يابني
خالد: حاضر ياعمي .وقفل الخط
نيره:قالك اي
مصطفى:قالي انهم مخلصين شغل من سعتها
نيره بخضه:واغمي عليها
حنين:مااااااااااامااااااا وجرت عليها
مصطفى بخضه:نورهان فوقي وسرخ هاتو كبايه ميا بسررررررعه
وجبو كبايه ميا وفوقو نورهان
نيره:بتعب ابني عاوزه ابني
وحنين:بتبكي عليها
ومصطفى:انا هروح اضور عليه ومش هرجع اللي بيه
ف اتجاه اخر عن مهند ونور
نهي:رجعت البيت ملقتش حور فضلت تزعق وتشخط بس الاولد ماكلموش وفضلو سكتين
نهي بتقول للحرس : انتم كنتو فين لما هربت
الحارس: احنا متحركناش من هنا
نهي:اخررررراس ومكمله احسن انها هربت اتفكيت منها كانت هم ع قلبي ارتحت كده الحمدلله
ف المستشفى الدكتور امر المرضه انها تشوف اخر رقم المريض رانن عليه وترن عليه وتكلمو وتخبرو ع ماحصل مع صاحب الموبايل وبالفعل شافت المورضه اخر رقم ورنت عليه طلع رقم خالد
خالد:الووووو رعد انت فين الكل قلقان عليك
المورضه:لوسمحت صاحب الرقم ده ف المستشفى وانا المورضه تعال لو سمحت
خالد بصدمه:انتي بتقولي ااااااااااااااااااايه
وفي دقيقه راح المستشفى
خالد :لو سمحتي فين اوضه المريض اللي اللي جاي من سعتين
المورضه:ع ايدك اليمين اوضه رقم 263
خالد: شكر وجره ع الغرفه ووصل اليها ودخل
شافو نايم ف السرير وغايب ع الوعي
خالد ببكاء:رعد رد عليا مالك مين اللي عمل فيك كده رعد رد . ع دخلت الدكتور
الدكتور: مين انت وازاي دخلت هنا
خالد:انا المقدم خالد المنشاوي وده المقدم رعد السيوفي
الدكتور بدهشه: اهلين بحضرتك انا كنت لسه هطلب المركز عشان ديت محولت قتل
خالد بصدمه:انت بتقول اااااااايه وازاي ده ومين جابو هنا
الدكتور:في فتاه جميله تشبه حروته البحر جات بيه اللي هنا وقالت لقت حد بيضرب عليه نار وسبو ومشو وهو غرقان ف دمو هوا كان بين الحياه والموت بس الفتاه نقظت حياتو كان محتاج دم وهيا اتبرعتلو
خالد:تعرف هيا اسمها اي وبنت مين وسكنه فين
الدكتور:والله معرف عنها حاجه بس هيا مشي
عن حور ف الشارع كانت الساعه2بليل ومش عارفه تروح فين لقت الموبايل اللي معها بيرن
حور:الووووو
مهند:حور انتي عامله اي
حورببكاء: الحمدلله وانت عامل اي ونور عامله اي
نور : الحمدلله انتي فين دلوقت
حور:ف الشارع وحكت للاولاد كل اللي حصل معها من اول ضرب النار للمستشفى ومن وهيا ف الشارع دلوقت
مهند: شاطره ياحور
نور:انا فخوره بيكي ع مسعدتك للشب
مهند:انتي هتروحي فين دلوقت
حور:مش عارفه والله
نور: اسمعي انا اجبت عنوان طنط سهر خديه اهوت وروحلها هيا طيبه غير ماما هتسعدك
مهند:نور عندها حق روحلها وخالي بالك من نفسك واحنا معاكي ع طول
حور:ماشي هتوحشوني
مهند ونور:وانتي كمان يلا سلام
وبالفعل ذهبت حور الي بيت سهر
ودق الباب
سهر :مين
حور:انا يامدام
سهر اتصدمت من وجود حور قدمها:خوشي تعالي
حور:انا اسفه انا جتلك ف الوقت المتأخرة ده بس غصب عني وفتحت ف بالبكاء
سهر:بس بس متعيطيش واحكلي جيتي اذا
حور:حكتلها من اول مهربوها منهد ونور لغير معطوها العنوان وجات هنا
سهر:ياااااه كل ده حصل معاكي
حورببكاء:ايوه
سهر:تاني بتعيطي بس انتي نورتني ومش تخافي نهي مش هتعرف انك هنا انا هشوفلك شغل عشان اوقات نهي بتجي تسهر معي
حور:ماشي مش عاوزه اعملك مشاكل
سهر:هقوم احضرلك الاكل روحي غيري هدومك وورتها اوضتها .وذهبت سهر اللي المطبخ وسرحت ف امر حور فتاه ف جملها وطبيبه قلبها ومسعدتها للناس يحصل فيها كده رغم سنها الصغير ودعت ربنا انه يوقف معها
ف المستشفي رن خالد ع البيت وخبرهم بالامر
وبعد ثواني وصلو الكل مصطفى وحنين ونيره
نيره:خالد ابني حصلو اي
خالد:اطمنو هوا كويس
مصطفى بلهفه:اي اللي حصل .خالد حكااا كل مااخبرهو بيه الدكتور من ساعت مجبتو حورتي البحر لغيط دلوقت
مصطفى بحديه:اقسم بالله لدفع اللي عمل كده ف ابني الثمن اضعاق بس اعرفو
نيره:طب مين الفتاه اللي نقظت ابني
خالد:محدش يعرف عنها حاجه زاي متقولي انها ملاك نزل من السماء نقظت رعد واختفت تاني
حنين: لازم نلقيها ونشكرها ع مافعلتو مع ابيه
مصطفى:اكيد
ف إتجاه اخر
الشب:الووووو
المجهول:خير
الشب:في اخبار وحشه
المجهول:قولها
الشب:هوا منتش
المجهول بصدمه:انت بتقول ااااااااايه
الشب:وربنا هوا كان سايح ف دمو بس جات فتاه ف الوقت المناسب اسعفتو اللي المستشفى
المجهول:طب هيا اسمها اي وهيا مين وتقلبلوايه
الشب: محدش يعرف عنها حاجه اللي اعرفو انها ملقبنها بحوريه البحر واختفت تاني محدش يعرف عنها حاجه
المجهول:اذا يعني البت ديت لازم تعرفها هيا مين
الشب: امرك
المجهول:خليك معيا ع الخط عشان هنحاول نقتلو تاني كن جاهز
الشب:تحت امرك .واغلق الخط
المجهول:والله ونفذت ياابن السيوفي بس ملحوقه هتموت ياعني هموت انا وراك والزمن طويل
عده الليل وجه الصباح اشرقت شمس جديده ذهبت حور اللي المستشفى كاي تطمن ع الشب حور وهيا مشيه قبلت الدكتور
حور:هوا عامل اي
الدكتور: الحمدلله وبقااا كويس والفضل ليكي
حور:الفضل لي ربنا سبحانه وتعال وبعدين ليا عشان ربنا هو اللي خلني امشي من نفس الطريق اللي كان هوا عليه
الدكتور بنبهار: فعلا معاكي حق وصلو هلو امبارح وحكتلهم ع مافعلتيه معاه وسالو ع اسمك
حور:تمام شكرا عن ازنك
الدكتور:استني اقولهم اسمك اي
حور:قولهم حوريه البحر وذهب
الدكتور ف بالو :انتي فعلا حوريه البحر صدق ماثماكي بهذا الاسم
وبعد سعتين وصلو اهل الشب ودخلو الاوضه
وفاق رعد
نيره:حبيب قلب ماما عامل اي
رعد بوجع: الحمدلله
حنين:شد حيلك يابطل
رعد:اهو ع اخري
خالد:انت حاسس بي اي وجع دلوقت
رعد بوجع:لا وجع بسيط
مصطفي بغضب:ماتعرفش من اللي عمل فيك كده
رعد: لا
خالد:طب اي اللي حصل من ساعت مسبتني
رعد:حكااا ليهم من ساعت ماخرج لحد مااغمي عليه فاقد الوعي
خالد:انت شاكك ف حد
رعد:اكيد مفيش غيرو امجد
مصطفى: وانا كمان معاك وحقك هجبو في الوقت ده قطع كلامهم صوت يأتي من الخلف
ادم: بقااا تبقاا المستشفى وانا اخر حد يعرف
مايا:وانا كمان معرف
هاله:عامل اي يقلب عمتك دلوقت
رعد: الحمدلله ياعمتو حمدله ع السلامه
هاله:الله يسلمك
رعد لي مايا : عامله ايه
مايا : الحمدلله وانت الف سلامه عليك
رعد: الله يسلمك انا الحمدلله
رعدلي ادم :ازيك ياادم
ادم: الحمدلله ومكمل كلمو رعد قائل انتم عرفتو اذا
ادم:يدوب وصلنا البيت وداده سميحه قالت لينا
ويقطعهم صوت ياتي من الخلف
ادهم:بقااا تبقااا ف المستشفى وانا معرفش بقااا ديت اخرتها
رعد بصدمه:انت جيت من السفر امتا
ادهم:من شويه جيت من المطار ع هنا ملحوظه (ادهم صديق رعد ةوخالد ضابط برضو بس كان مسافر في شغل بره البلد اما ادم ومايا واولاد عمت رعد مايا بتحب رعد من ضعرها بس رعد لا بيعتبرها زاي حنين )ويقطع كلامهم صوت الدكتور
الدكتور:عامل اي النهارده
رعد: الحمدلله
الدكتور:ع فكر البنت اللي جبتك امبارح سالت عليك النهارده جات المستشفى
رعد ونيره وحنين وخالد ومصطفي في نفس واحد:هيا فين
تحت انظار ادهم وادم ومايا وهاله اللي مش فهمين حاجه
الدكتور:امممم جات سالتي عليك ومشيت
رعد بلهفه:طب قالتك اسمها اي
الدكتور:قالت اسمها حوريه البحر وهيا فعلا حوريه امممم ممكن تطلع اخر النهار انت بقيت احسن من الاول وخرج الدكتور
رعد لي نفسو تكون مين حوريه البحر ديت
عن حور مزالت عند سهر ف شقتها وسهر بتبحث ليها ع شغل
في فيلا رعد
داده سميحه بتكلم ف التلفون
سمحيه: ازيك يابنتي
سهر : الحمدلله وانتي عامله اي طمنني ع صحتك سميحه: الحمدلله بس صحتي محدش مستحمله شغل عاوزه اجيب واحده معيا تكون كويسه تسعدني
سهر ف بلهاجات حور
سهر:انا عندي بنت كويس وجدعه هتعجبك وحكتلها ع حكايه حور
سميحه بزعل :ياعني يابنتي ديت لسه صغيره ع الشغل والبهدله ديت
سهر:هتعملي اي بقااا بختها
سميحه:انا هكمل المدام وابقااا ارد عليكي
سهر:ماشي خالي بالك من نفسك
ملحوظه الداده سميحه كانت بتشتغل عن سهر الاول بس سهر كانت بتسافر عطول وبتسيب البلد محبتش تحيرها معها فقلتلها شوفي شغل ليكي افضل من هنا ومن سعتها هيا بتكلمها )
ف فيلا رعد عاده رعد اللي الفيلا
الداده:حمدله ع سلامتك ياابني
رعد:الله يسلمك ياداده
سميحه :عامل اي دلوقت
رعد: الحمدلله
ودخلو كل من ادم ومايا وهاله وحنين ونورهان ومصطفي وادهم وخالد
الداده :تحبو تشربو اي
الكل قال قهوه معده رعد اتسند ع ادهم وخالد وطلع ع غرفتو
الداده لي نفسها لازم اقول للمدام
الداده:يامدام ممكن لحظه
نيره:نعم ياداده
الداده: بصراحه انا معتش قضره اشتغل غير خفيف فأنا بقول ف بنت كويس انا اعرفها هجبها تشتغل معيا هنا ولو معجبتكش مشيها
نيره: مفيش مشكله خليها تجي بكره
الداده:شكرا
نيره: العفو وذهبت نورهان وراحت الداده ترن ع سهر
الداده: الووووو
سهر:الوووووو ايوه ياداده انتي كويس
الداده:ايوه انا كويسه انا اتكلمت مع المدام بخصوص حور وقالت مفيش مشكله خليها تجي بكره
سهربفرحه:مش عارفه اشكرك ازاي
الداده:بلاش شكرا مفيش داعي
سهر:خلاص هتكون عندك بكره الساعه 8الصبح
الداده: ماشي يابنتي سلام وقفلت الخط
سهر راحت تخبر حور بالامر
سهر:ياحور
حور:نعم يامدام
سهر:مقونا بلاش مدام ديت مش قونا اعتبرني اختك الكبيرة ومكمله انا لقتلك شغل
حوربفرحه :فين
سهر:في فيلاالسيوفي هتشتغلي مع الداده سميحه هناك هما ناس كويس وهيعجبك العيشه عندهم الداده سميحه معشرهم بقلها 4سنين وبتحكي عليهم انهم كويسين
حور:ع البركه كانت بتدعي ربنا ف كل صلاه ان ربنا يحميها ويخللها اخوتها ويحفظهم ويفك همها
في مكان اخر
الشب:الووووو
المجهول:اي اخر الاخبار
الشب:ابن السيوفي خرج من المستشفى وهوا ف بيته حالياً
المجهول:تمام خليك مرقبو عرفت حاجه عن الفتاه اللي اسمها حوريه البحر
الشب:ايوه راحتلو المستشفى
المجهول بحديه :ومرقبتهاش ليه ياغبي
الشب:منا رقبتهااا بس اختفي فجاه من قدامي
المجهول بصدمه:ازاي يعني
الشب:معرفش ومكمل ابن السيوفي بيضور وراياا عاوز يعرف من اللي بيسرب الاسرار من الداخليه
المجهول:حلواوووووي خليه يعرف
الشب بصدمه: ازاي
المجهول:ياغبي متخفش
الشب: ماشي
المجهول: اقفل انت وبالغني بالجديد اول بي اول
الشب: اوك وقفل الخط
في غرفت رعد وهوا متسطع ع السرير وصلتلو رسالة ع هتفو فتح الرساله من رقم مجهول كان فيها كااتي
لو عاوز تعرف مين متأمر مع امجد الشناوي عليك افتح الفيديو ده وهتفهم كل حاجه انا فاعل خير
وفتح رعد الفيديو وتصددددددددددددددمه
رعد بصدمه كبييييييييييييييره:خااااااااااا…………………….🌹
ونتها الباب الثاني🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
ياتره مين الشخص اللي اتصدم رعد اول مشفو الفيديو؟
هل حورهتقضر تتاقلم ف فيلا السوفي؟
هل المجهول هيوصل لي حوريه البحر؟
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية طفلة رعد)