رواية الطلاق ليس نهاية العالم الفصل الأول 1 بقلم أصالة عامر
رواية الطلاق ليس نهاية العالم الجزء الأول
رواية الطلاق ليس نهاية العالم البارت الأول
رواية الطلاق ليس نهاية العالم الحلقة الأولى
انا هروح عند بيت بابا و ورقتي توصلني
ــ امنية انا أسف اخر مره مش هعمل كده تاني حقك عليا
ــ أنا تعبت و زهقت منك و من افعالك اللي بتحرق قلبي، كل مرة تقول آخر مره آخر مره و انا بسامحك عشان بحبك بس خلاص ده كان زمان ينعلن ابو الحب اللي يذل الواحده كده، و بنتي هخدها معايا و ورقتي توصلني من غير مشاكل
لميت هدومي أنا و بنتي و رحت عند بيت والدي و انا بعيط وصلت البيت امي اول ما شافت حالتي كده قالت:
ــ مالك يا أمنيه مالك يا بنتي استهدي بالله
ــ مش هعيش معاه لحظه تانيه يا ماما، انا تعبت و زهقت منه و من عمايله المقرفه
ــ اهدي الاول و بعدين فهميني اللي حصل
مكملتش كلامي و لقيت بابا جاي من بره شافني انا و في الحاله دي و اتخض و قالي:
ــ مالك يا حبيبتي اي حصل
حكتلهم عن خيانة تامر ليا و إنها مش اول مره قبل كده سكت وعديت عشان قالي مش هتتكرر و انه ندمان و عشان بنتنا استحملت و سكت و عديت منكرش ان قلبي اتكسر سعتها بس استحملت عشان بنتي و عشان بحبه، بس هو مقدرش حبي و خاني للمره تانيه و انا مستحيل اكمل معاه
حضني والدي و قالي :
ــ خلاص يا حبيبتي هو اللي خسران و حقك هجبهولك لحد عندك
ــ ربنا يباركلي فيكِ يا بابا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاني يوم جاه تامر هو و مامته مكنتش عاوزه اقابلهم بس مامته اصرت تشوفني خرجت اسلم عليها و اتكلمت وقالت
ــ ايه عامله يا أمنيه يا بنتي
ــ الحمدلله
ــ حقك عليا يا بنتي ابني غلط و جاي يعتذرلك و ترجعوا لبعض
للحظه سكت و قولت في بالي نرجع و ايه الثقه دي كلها و هي بتقولها
ــ لا يا طنط انا مش هرجعله و كل واحد يروح لحاله من غير مشاكل
ــ يا بنتي مفيش بيت مبيحصلش فيه مشاكل و بعدين لازم تتحملي عشان بيتك و بنتك
ــ ليه لازم الست دايما اللي لازم تسكت و تتحمل و تسمع الاهانه و تشوف الخيانه و تكتم جواها ليه الرجال ميتحملش كمان ليه ميشلش الحمل شوية، ليه الراجل من حقه يغلط و يخون و ياذي و الست تسكت عشان بيتها ميتخربش هو بيتها لوحدها و بالنسبه للاطفال مش دول عياله برضو مفروض يحس بيهم و لا انا بس اللي اشيل كل ده
ــ يا بنتي هو ده الصح
ــ لا مش صح و ده أكبر غلط، ده تفكير مجتمع عقيم فرض الحمل و التعب علي الست و الراجل يعيش سي السيد، و بعدين يجوا يقولوا الست و لا حاجه، و بالنسبه لي ابنك انا مستحيل ارجعله و لا اعيش معاها لحظه ده خاني مرتين استني لما يتجوز عليا كمان
ــ طيب و بنتك
ــ بنتي هتعيش معايا و هعيشها احلي عيشها و مش هخليها محتاجه حاجه
مشي تامر و والدته و بعد كام يوم بعتلي ورقة طلاقي، اه زعلت بس فقت لحياتي و لبنتي، هو ميستهلش اوقف حياتي عشانه نزلت اشتغل في صيدلة اصلي دكتورة صيدلانيه بس بعد الجواز تامر طلب مني ابطل شغل بحجه اني اهتم بسالي بنتي و اهتم بالبيت و انا وافقت سعتها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مرت الأيام و الشهور و أنا حياتي بدأت تتحسن بكرم ربنا و بدعم اهلي ليا و بشغفي و عشان مخليش بنتي محتاجه حاجه
في يوم كنا متجمعين انا و بابا و ماما فتكلم بابا:
ــ أمنية في عريس متقدملك
ــ ارفضه يا بابا
ردت امي و قالت:
ــ ليه يا بنتي هتفضلي لحد امتي كده
ــ يا أمي انا مش حابه اتجوز تاني و حابه اهتم ببنتي و اربيها و اعلمها
ــ يا بنتي انتِ لسه صغيره و كل ما يتقدملك حد كده ترفضيه حتي من غير ما تشوفيه
اتكلم بابا:
ــ سبيها علي رحتها يا وفاء
ــ والله ما عارفه القيها منك و لا من بنتك ربنا يصبرني
ضحكنا علي كلام امي، و اتبسط بدعهم ليا دايما
تاني يوم جتني مكالمه من حضانة سالي أنهم عوزني اروح عشان حصلة مشكله، و صلت الحضانه و أنا خايفه ليكون حصلها حاجه، روحت غرفة المدير، خبطت علي الباب و سمعت حد اذنلي بالدخول دخلت
ــ السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ــ وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
ــ انا والدت الطفله سالي هي كويس حصلها حاجه
ــ اهدي يا مدام هي كويسه بس حصلت خناقه بينها و بين طفل تاني فطلبنا اولياء الامور
جريت عليا سالي بدموع
ــ ماما ماما انا معملتش حاجه
ــ اهدي يا حبيبتي و احكيلي اللي حصل
ــ انا كنت بلعب مع صحابي كورة و من غير قصدي الكورة جت في زميلي و هو عمل مشكله و زقني علي الارض
ــ اطمني يا حبيبتي، انا هحل الموضوع
بصيت للمديرة ووجهت كلامي ليها
ــ هو فين ولي امر الطالب
ــ في الطريق، اتفضلي استرحي حضرتك لغاية ما يوصل
ــ طيب
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الطلاق ليس نهاية العالم)