رواية حكاية حب الفصل الرابع عشر 14 بقلم نسمة أحمد
رواية حكاية حب الجزء الرابع عشر
رواية حكاية حب البارت الرابع عشر
رواية حكاية حب الحلقة الرابعة عشر
وقفنا لما طلعو كلهم من السجن نروح بقا عند القصر بعد ما الكل روحو .
مها : لمحمود بصوت واطي محمود .
محمود :نعم .
مها :انا عارفه انو الاولد غلطو بس هما بيدفعو عن بنت كانت ممكن تضيع محمود انا بس مش عايزاك تزعل منهم.
محمود :كان بصصلها من غير كلام وفضل ساكت .
مها :يامحمود علشان خاطري انا امسحها فيا المره دي من فضلك.
محمود : مها انا مش عايز اغلط فيكي من فضلك انتي اسكتي مها انتي دلعتي الاولد لدرجه انا مبقتش طيقا مها انا عارف انهم مغلطوش لما دفعو علي البنت بس ممكن تفهميني اي لازم الضرب وقلت القيمه لنفسهم فهميني اي لازمتها ما كان ممكن من البداية يتصلو بالشرطه او بس يسعدو البنت من غير مشاكل طيب افرض حد فيهم كان معا سلاح وله حاجه كنتي هتنبسطي لما نخسر حد من الولد .
مها : بعد الشر يا محمود من فضلك بس المره دي سامحهم بس علشان خاطري .
محمود :ماشي يامها انا مش هتكلم دلوقتي وهعدي المره دي بس لو شفت غلط تاني منهم علشان اغلط ولدك كترت مفيش سماح .
مها : حاضر ولله هتكلم معاهم بس انت متزعلش نفسك وحطت اديها علي صدرو .
محمود : ماشي يامها هسيبك انتي تتصرفي المره دي معاهم .
مها :شكرا يا محمود وربنا يخليك ليا ولعيالك يارب .
محمود :باس راسها ويخليكي لينا ياحبيبتي.
مها: بكسوف ياله ندخل .
محمود : بصلها وضحك ماشي ياله.
ودخلو القصر وكان الكل طلع اوضهم نسبهم بقا ينامو نروح عند اية
مرفت من بعض ما خلت اية تستحما واكلتها بالغصب والي من ساعتها وهي بتعيط دخل احمد عندها
احمد : اية حبيبتي انا عايزك تشكري ربنا انو بعت الشباب الي ساعدوكي في الوقت المناسب .
مرفت: بتاكيد ايوه يا اية احمدي ربنا انو ربنا سعدك ووقف معاكي.
اية: بتعيط وبس.
نسمة:بصوت هادي وتعب ايه ممكن تقومي تصلي ركعتين شكر لي الله وتدعي ربنا يخفف عنك واسفه علشان كنت سبب في الي انتي شفتي النهارده من ناجي انا اسفه .
اية قامت من علي السرير حضنتها وقالت حبيبتي انا خلاص مش زعلانه ربنا الحمد الله سعدني ولو علي الي عملتو مع ناجي واني ضربتو ولو اتعاد الزمن هضربو ميت قلم علي وشو مش واحد انتي متزعليش نفسك خالص محصلش حاجه والحمد الله الاستاذ مهاب والاستاذ مازن ادخلو في الوقت المناسب وربنا يبارك ليهم يارب .
احمد :بتاكيد فعلان شباب مشاء الله جدعين والولد حلال.
مرفت :يارب يا احمد ده بفضل ربنا ثم الفضل ليهم انهم وقفو وسعدو اية من الزفت ناجي هو والي معاه.
اية :الحمد الله يارب وكمان الحمد الله انو عندي عيله زيكو انا بحبكو اوي اوي يا جماعه.
كلهم : و احنا بنحبك اكتر وحضنو بعض
نسبهم بقا ينامو .
صباحا في القصر
طلعت مها كا كل يوم تصحي اولدها وراحت لي مازن
مها :مازن حبيبي قوم يا مازن.
مازن ابتداء يفوق شويه
مها :يامازن ياله ياحبيبي قوم عايزه اتكلم معاك شويه .
مازن :قام بعد ما انتبه علي مامتو وقام اتعدل باس ايدها ورسها صباح الخير ياماما .
مها :صباح الخير ياحبيبي .
مازن :نعم ياماما حضرتك قولتي انك عايزه تتكلمي معايا شويه .
مها :ايوه قوم بس انت الاول خد دش وانا هروح اصحي مهاب وا هخليه يجي نتكلم مع بعض كلنا هنا .
مازن :حاضر ياماما انا قمت اهو اتفضلي انتي صحي مهاب وانا هخد دش واغير وهستنا تيجو .
مها : ماشي ياحبيبي وانا هحضرلك الهدوم بتاعتك عقبال ما تخلص .
مازن :ربنا يخليكي ليا ياجمل واحن ام ماما انا بحبك اوي وحضن امو جامد .
مها :ويخليك ليا انت واخوك يارب ويحفظكو من كل شر يارب ويبعد عنكو اي حاجه وحشه يارب .
مازن :يارب وباس ايد اموه ودخل الحمام .
طلعت مها بدله لمازن وكانت زرقاء وقميص ابيض وطلعت تصحي مهاب دخلت مها الاوضه
مها :مهاب يامهاب قوم ياله ياحبيبي عايزه اتكلم معاك .
وكان في سابع نومه .
مها :يامهاب ياله يا حبيبي فوق يابني ياله.
مهاب :فاق شويه بص لي اموه ونام تاني.
مها :ضربتو علي ايدو ماتقوم يازفت عايزه اتكلم معاك.
مهاب: بفزع اي ياماما في اي حد يصحي حد كده.
مها: ما انا عماله اصحي فيك من الصبح مش رادي ترد وقلتلك عايزه اتكلم معاك شويه.
مهاب :باس ايد اموه طيب انا اسف ياماما متزعليش حقق عليا ها ياست الكل حضرتك عايزاني في اي.
مها :عادي حبيبي متعتزرش انت مغلطش خلاص ياروحي حصل خير انا كنت بس عايزاك انت واخوك علشان نتكلم شويه مع بعض ولسه مصحيه مازن وهو هيلبس ويستنا
مهاب :خلاص حاضر هاخد دش علي السريع وهاجي اقعد معاكو بس انتو هتقعدو فين.
مها :هستناك عن اخوك.
مهاب :تمام حاضر خمس دقائق وهكون عندكو.
مها :ماشي ياحبيبي وانا هحضرلك هدومك.
مهاب :باس ايد اموه تسلميلي ياغاليه.
وقام دخل الحمام ومها طلعتلو بدله كحلي وقميص اسود وطلعت لي مازن بعد شويه جي مهاب ودخل الاواضه.
مهاب :السلام عليكم.
مازن”مها :وعليكم السلام.
مها :تعاله ياحبيبي اقعد جنب اخوك قعد مهاب جنب اخوه بعد كده حضنو بعض مها كانت بصلهم واتكلمت بعد مابعضو عن بعض
بصو انا امبارح متكلمتش في الي حصل وسكت محمود بالعافيه مهاب مازن انا مش عايزه غلط تاني ابكو مش هيسامح المره الجايه انا عارفه انكو مغلطوش بس ابكو مدايق منكو شويه ياريت نبطل غلط ومتتصرفوش من دماغكو تاني انا ديما بقف معاكو في اي حاجه وانا مش عايزه غلط تاني ممكن.
مازن “مهاب :حاضر ياماما احنا بس ده كان رد فعل من الي احنا شفنا.
مها :حصل خير وبصت لي مهاب.
مهاب انت مش كنت امبارح رايح لي البنت الي انت معجب بيها صح.
مهاب :بكسوف نوعا ما من اموه ايوه ياماما كنت هروح وحصل الي حصل بس شفتها امبارح بردو هي كانت معانا في السجن امبارح مع انسه اية الي كانت وقفه ساكته هي دي ياماما.
مها :انا مركزتش اوي بس واضح عليها انها كانت ساكته مش معانا ربنا يصبرها يارب.
مهاب :يارب ياماما انا كنت حاسس امبارح انها مش معانا خالص حسيت انها في دنيا تاني غير الي معانا وانا موجوع اوي عليها.
مازن :معزوره يامهاب انت بتقول مش بقلها غير اية واهلها يعني يعتبر هي دلوقتي وحيده واية واهلها هما الي اهلها دلوقتي. مها :يحرام بجد صعبت عليا مهاب انا عايزه اروح اشفها وبالمره اشوف البنت بتاعت امبارح عمله اي علشان كانت منهاره.
مازن :بتسرع اه ياريت ياماما نروح.
مها :بصتلو وغمزت اوعا تقول هي نفسها الي في بالك.
مازن :بكسوف ايوه.
مهاب :بمرح يختي بطه وحلوه كمان ولله كبرنا وعرفنا نحب ههههههه.
مازن :بحرج بس يازفت.
مها”مهاب :ههههههههههههه.
مهاب :ليه بس يابطه ده احنا هنفرحلك.
مازن :بس يازفت وضربو علي قفا.
مهاب :بقا كده وضربو هو كمان علي قفا وفضلو يهزرو مع بعض. مها :بضحك بس خلاص طيب هنروح النهارده بعد اشغالكو. مهاب”مازن :ماشي.
وراحو كل واحد الشركه بتعتو
عند مازن في الشركه
عمرو :اي يابني قلقتني عليك مجتش ليه امبارح.
مازن : ياه ده حصل حاجات كتير هحكيلك بعد الجتماع بس نحضرو الاول .
عمرو : اه اكيد ياله.
وفضلو يشتغلو علي الملفات ودخلو الاجتماع وحكاه مازن لي عمرو كل حاجه.
عمرو :ايوه بقا واخيرا شفت مازن محمود بيحب هههههه ده كانت في زمن العجايب .
مازن :بس يا حيوان انت ومهاب عليا كده ههههههههههه بس مقبوله ياموري.
عمرو :ربنا يرزقق ياصحبي يارب.
مازن :يارب طمني انت اخبار العيال اي.
عمرو : اهم مجنني وخصوصا يحيي.
مازن :انا عايز يوم اجي اشوفهم وحشوني.
عمرو :تنورني ياصحبي .
نروح لمهاب :
مني :استاذ مهاب اهلا بحضرتك ولله ليك وحشه من امبارح حضرتك مجتش ليه.
مهاب :مني انا المدير هنا يعني اجي وقت ما احب واغيب وقت ما احب ده شي ميخصكيش في حاجه علي ما اظن.
مني :اه انا اسفه بس كنت بطمن علي حضرتك.
مهاب :تمام ياستي شكرا وكان هيمشي.
مني :استاذ مهاب حضرتك بخصوص التعينات الي حصلت من فتره كان في وحده من البنات الي اتقبلو مجتش من ساعتها ارفض ورقها.
مهاب :مين دي واسمها اي.
مني :لحظه بس وفتحت الملفات.
وطلعت ملف كان بتاع نسمة
مني :اه البنت اسمها نسمة وهي جت من فتره واتقبلت ومجتش من ساعتها وباين عليها اصلان مش بتاعت شغل دي كانت مفكرها تسليه مفروض تمشي.
مهاب :مني انا مش قولت اني هنا المدير وانا الي اكرر تمشي وله لا وبعدين هي مشتغلتش علشان تحكمي هي بتعرف تشتغل وله لا تمام مني انا مش هتكلم كتير معاكي ياريت نسمع الكلام ونركز في الشغل وحضرتك كمان خدي بالك علي شغلك.
مني :بغيظ حاضر يا استاذ و اسفه.
سبها مهاب ودخل
مني :والله لفضل وراك لغايت ما تحن عليا انا جميله اصلان ومحدش يرفضني .
ورن الفون االمكب
مني:ايوه يا استاذ مهاب.
مهاب :لما ابراهيم يجي ابعتيهولي علي مكتبي.
مني :حاضر.
وبعد شويه جي ابراهيم ودخل عند مهاب وكان باين زعلان اوي
مهاب :مالك يا ابراهيم فيك اي.
ابراهيم : مفيش انت كنت عايزني.
مهاب :ايوه بس انت بجد مالك.
ابراهيم :مافيش يامهاب يا له بس علشان ورانا شغل وانت كنت متغيب امبارح.
مهاب :الشغل يتاجل شويه مافيش مشكله بس انت مالك ياصحبي وقام مهاب وراح لي ابراهيم وحضنو.
مهاب :مالك بس يا ابراهيم انت كده قلقتني.
ابراهيم :حضنو وعيط.
مهاب :بخضه🙀 ابراهيم انت بتعيط وبعد عنو ومسح دموعو مالك بس فهمني.
ابراهيم :هدير يا مهاب.
مهاب :مالها هدير.
ابراهيم :اتخطبت امبارح لي واحد ميستهلهاش يا مهاب الي مجني انها بتحبو وهو بيضحك عليها انا بحبها يامهاب مش متخيل حياتي غير بيها انا بتمنالها الخير بس مش مع ده ده واحد مخادع انا بموت يا مهاب.
مهاب :اهدي يا ابراهيم انا مكنتش اعرف انو الحب بيعمل كده بس ان شاء الله كل حاجه هتتحل ابراهيم ممكن دي حاجه حلوه ليها في فتره الخطوبه تكتشفو اصبر انت بس وان شاء الله هيكون ليك.
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية حب)