رواية بكاء القمر الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم منار محسن
رواية بكاء القمر الجزء الثامن والعشرون
رواية بكاء القمر البارت الثامن والعشرون
رواية بكاء القمر الحلقة الثامنة والعشرون
#الخاتمه
اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين يارب العالمين ❤️
لأ حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم ❤️
استغفر الله العظيم الذي لا اله الا هو الحي القيوم و اتوب اليه ❤️🥰
………………….
قمر بدهشة: ماما مين يا عامر مش خالتو ماتت
عامر وهو يقف جانب فايزه: لأ يا قمر دي ولديتك انتي وخالتي انا
قمر بصدمه: يعني أنا امي عايشه
حازم:ايوه يا قمر بس الفترة الأخيرة كانت بتتعالج بسبب اللي عمله فيها ممدوح اللي المفروض يبقا
قاطعته قمر:لو سمحت متكملش عايزه بس اعرف حصلها ايه
اومأ لها حازم وقصها لها كل ما حدث مع فايزه
نظرة لها قمر بدموع وصدمة : طب ليه تجبيني من الاول ليه تظلميني معاكم افرضي مكنتش ماما سناء اللي خديتني هي وبابا احمد كان مصيري هيبقا ايه كانت فايزه تبكي وهي تسماعها
أكملت قمر بقهر اقولك أنا كنت هبقا بنت شوارع او ولما اكبر ممكن الظروف تخليني اتحط في موقف ابقا فيه فتاة ليل يعني بقيت وسمة عار على المجتمع بسبب حاجه انتي كنتي عارفه عواقبها وجبتيني في وقت انتي عارفه أنه غلط
فايزه اخيرا قررت انها تدافع عن نفسها: انا ما رمتكيش ابدا يشهد ربنا اني طول عمري جنبك ومعاكي
سناء اتكلمت هي الآخرة: قمر أنا عايزه اقولك أن فايزه جت ليا مره البيت
الكل نظر لها بدهشة واستغراب
قمر بعدم فهم: ازاي الكلام ده
فايزه: انا هحكيلك اللي حصل
لما سبتك على المقعد اللي على النيل كنت واقفه بعيد بشوف ايه اللي هيحصل واكملت ببكاء لأن مليش حد اسيبك عنده يا قمر يا بنتي ولما جت الست هانم سناء وقفت هي وجوزها ربنا يباركلهم يارب خدوكي وانا حظي كان معايا ولقيت تكسي معدي ركبت فيه وطلعت وراهم على طول دخله بيت ولما طلعه طوله قررت اسأل البواب عليهم قالي أنهم تبع الست ليلي اخت الست سناء مقدرتش امشي غير لما اطمن عليكي فضلت فالشارع لحد مالقتهم نزلين ومعاهم طفله وولد كبير شويه سألت البواب وقالي على العنوان بعد ما اترجيته كتير لانه كان رافض يقولي قررت اني استني الصبح يجي واروح ليهم البيت
وبالفعل روحت البيت عند الست سناء وخبطت على الباب
سناء من الداخل ايوه ثواني وفتحت الباب سناء
سناء بستغراب:ايوه اتفضلي حضرتك عايزه حاجه اقدر أفيدك في حاجه
فايزه بأبتسامه حزينه:ممكن اتكلم مع حضرتك خمس دقايق ومش هطول هنزل على طول
سناء بترحاب:يا خبر ازاي تقولي كده يا مدام اتفضلي بيتك اتفضلي
فايزه بشكر: شكرا ليكي بعدها بشويه بدأت تتكلم وتحكي ظروفها لي سناء واللي حصلها وازاي اتجوزت ممدوح وكل المواقف اللي مرت عليها لحد الوقت اللي اخده في البنت
سناء بحزن على حاله فايزه:بنتك هتبقا في عيني وانا هخلي جوزي يشوفلك شغل او اي حاجه تقدري تشتغلي منها ويشفلك شقه تقعدي فيها وبنتك هخليكي تشوفيها من وقت للتاني في اي مكان عام عشان محدش يشك في حاجه
فايزه قامت تشكرها بحراره وتحمد ربنا أن بنتها بقت مع ناس كويسه وكمان هتشوفها من وقت للتاني حتي لو مجرد نظره من بعيد علي الاقل هتبقا جنبها
الواقع
فايزه بتنهيده وبكاء:بس ده إلي حصل وعشان كده انا كنت بعيده عنك حقك عليا يا حبيبتي حقك عليا يا بنتي ،انا غلطت بس كان غصب عني غصب عني
جرت عليها قمر وضمتها ليها بقوه وهي تستشعر حنان الأم التي لم تفقضه يوم بسبب وجود سناء حقا الام من ربت واحسنت التربيه ليست من انجبت فقط
بعد مرور 10شهور تحسنت الأمور وتغيرت الأحوال فالان الجميع أمام قاعة الأفراح فاليوم حفل زفاف قمر وحازم وتم خطبة بدر على علي وتم زواج ليل وعامر ولكن رفضت عمل زفاف بسبب وفاة ولديتها من مرضها الشديد
تدخل قمر على حازم بفستانها الجميل الذي ذادها جمالاً فوق جمالها اقترب احمد من حازم
احمد بدموع الفرح:انا بسلم بنتي لابني لو حصلها حاجه أنا هقف ليك اوعي تفكر في يوم انك تكسر.ها أو تزعلها
نظر حازم لي قمر بعشق:دي روحي وفي قلبي وبتنفسها وحياتي تبقا هي يعني مقدرش اجي عليها لو بكلمه وصيها انت عليا بس يا ابو حازم
ضحك أحمد بفرحه: متقلقش قايل ليها نفس الكلام خد عروستك بقا يا عريس
حازم بحب وشوق:اخيرا اخيرا بقيتي ليا اخيرا بقيتي حته مني أنا بجد فرحااان ومبسوط وسعيد وكل حاجة فالدنيا
قمر بدموع محبوسه وفرحه:متخلنيش اعيط هبقا عفريته لو عيط بسبب الكحل انا بحبك اوووووي يا حازم بحبك من يوم ما عرفت يعني ايه حب انت اول حب واخر حب يا قرة عيني و روحُ فؤادي وجنةُ حياتي
حازم بفرحه ومرح:صلاة النبي علي الجمال والحلاوه
وعشان الكلام الحلو ده مش خساره فيكي اللفه اللي كنتي هتمو.تي عليها وشالها ولف بيها والجميع أطلقه الفرحه والبهجة والسرور على المكان
وفي نصف الفرح توقفت الاغاني
على وهو يغني بصوته الذي ابهر الجميع: وهو يغني اغنية من يوم ماجت عيونه في عينيا
واقترب من بدر بعد انتهاء الاغنيه وقال فالمايك تتجوزيني
نظرة له بدر بحب وبهمس:اه
على بخبث وضحك:عالي صوتك مش سامع
بدر بصوت عالي وفيه فرحه وحب:موافقه اتجوزك يا قرة عيني
ضحك على وقال:ادخل يا عم المأذون بسرعه
وتم عقد قران على وبدر
وقررت قمر تسمعت كلام حازم ودخلت هندسه هي وبدر بدل العبط اللي كانت بتقوله
بعد مرور سنتين انجبت ولد اسمه مروان
اقتربت قمر من حازم وقالت بهمس: فاكر لما كنت باخد نفسي كده وادخل اعيط عشان انت نتطلع مهمه وهتقعد كتير
حازم نظر لها بحب: عارفه كنت بقول علي دموعك اللي بتنزل دي ايه
قمر بستغراب:ايه
حازم وهو يحضنها:دموع القمر يا اجمل قمر يا احلا من القمر
قمر بحب وهي تحضنه بعشق:وانا بحبك وهفضل احبك لحد اخر نفس فيا
“لم تكن اول حب بال كونت اول حياه❤️🌍”
#تمت_بحمد_الله
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بكاء القمر )