روايات

رواية عمياء وسط الذئاب الفصل الستون 60 بقلم محمد طه

رواية عمياء وسط الذئاب الفصل الستون 60 بقلم محمد طه

رواية عمياء وسط الذئاب الجزء الستون

رواية عمياء وسط الذئاب البارت الستون

رواية عمياء وسط الذئاب
رواية عمياء وسط الذئاب

رواية عمياء وسط الذئاب الحلقة الستون

_نور…إستنو فيه حاجة مهمة لازم نعملها..
قبل ما نخرج من المستشفى
_سمير…حاجة إيه يا نور
_نور…الممرضه الجديدة اللي شاركت ف خط،ف نهله..
لازم نستدرجها ونحب،سها هنا..
عشان ما تبلغش داليا بحاجة
_سمير…مش واحده بس يا نور دول أربعة
_الدكتوره…الأربع بنات اللي إستلمو شغل جديد..
أنا عرفاهم..تعالا معايا يا شاكر..وخليكم إنتوا هنا
_(وبالفعل الدكتوره وشاكر ينجحو..
ف إستدراج الأربع بنات للغرفة الخاصة..
ويتم حب،سهم مع جث،ه المدير)_
_سمير…هنخرج إزاي يا نور
_نور…هنخرج ف عربية إسعاف..
أسرع ومافيش حاجة ف الطريق هتوقفها
_(من داخل عربية الإسعاف)_
_(سمير سايق والدكتوره جنبه ونور وسمر وشاكر ورا)_
_شاكر…إطلع على الطريق الصحراوي..
فيه هنجر مهجور عند الكيلو 88
_(سمير يسوق بأقصي سرعة)_
_نور…قولي يا شاكر..إنته عرفت مكانهم إزاي
_شاكر…أمي قالتلي على الموقف اللي حصل معاها..
لما إتهيألها إن الدكتورة إتخط،فت..
ف طبيعي إن أخاف على أمي..
وخصوصا إني عارف إنها معاكم وبتساعدكم..
فقررت إني أخلي معاها جهاز تتبع..
عشان أبقي مطمن عليها..
ولو لا قدر الله حصلها حاجة..أبقي عارف هيا فين
_الدكتورة…وأمك ما قالتليش إنك إبنها ليه
_شاكر…عشان أنا على الورق مش إبنها
_(سمير بسرعة ينادي على سمر..
وسمر تفهم اللي سمير يقصده..
وبسرعه سمر تطلع سلا،حها وتوجهه على شاكر)_
_نور…على الورق إزاي يعني
_شاكر بدموع…أبويا ما،ت قبل ما أتولد..
وأمي بعد ما ولدتني مافيش يومين وما،تت هيا كمان..
ف المستشفي اللي أتولدت فيها كانت سيده أو أم محمد..
كانت لسه ممرضه صغيره..أمي وصتها عليا..
ووصتها كمان إنها تسميني محمد..
على اسم الرسول عليه الصلاة والسلام..
بس سيده كانت بتناديني بإسم شاكر على إسم أبوها..
هيا دي كل الحكاية
_الدكتورة…إحمد ربنا إن اللي ربتك ملاك..
إنما أنا اللي رباني شيطان..وألعن من الشيطان كمان
_سمير…إحنا تقريبا وصلنا..شاكر هوا دا الهنجر
_شاكر…أيوه هوا
_سمير…نور ما تنزليش من الإسعاف مهما حصل
_نور تحضن الدب بخوف…خلو بالكم من نفسكم
_(في بيت داليا _ داليا وعماد ونهله)_
_(عماد عمال يضر،ب ف نهله بالحزام..
وجسمها كله عمال ينزف د،م..
وهيا تصرخ مش قادره تتحمل)_
_داليا بغضب…إنطقي البت العميا فين..
قولي أي حاجة تخليني أرحمك..
دا إحنا لسه بنسخن
_نهله بدموع…والله ما أعرف حاجة ولا أعرف هيا فين
_(عماد يرمي الحزام ويبدأ يضر،بها بالقلم على وشها..
ضر،بات متتاليا ورا بعض بكل قوته..
ويمسك راسها ويخبطها ف السرير بقوه..
ف اللحظه دي نهله بدأت الذاكرة ترجعلها..
وأول حاجة بدأت تفتكرها..مرات خالها..
لما كانت بتوصيها على نور..
وبدأت تفتكر خالها ممدوح أبو نور وجدتهم..
ويوم عيد الميلاد والهدايا اللي كانو جايبينها منعم وسالم ..
أفتكرت كل حاجه..وعماد ما زال عمال يضر،ب فيها)_
_نهله بصوت كله وجع…إفتكرت إفتكرت إفتكرت
_داليا…إستني يا عمده..لما نشوف إفتكرت إيه
_(نهله يغمي عليها وتفقد الوعي)_
_(عماد لسه هيضر،بها عشان يفوقها داليا توقفه)_
_داليا…ريح نفسك شويه يا عمده..
عشان أنا مليت من مشهد الأكشن ده..
إرتاح شويه وبعدين فوقها..
وإن ما قالتش حاجة..ندخل على المشهد الجن،سي
_(بالقرب من الهنجر داخل عربية الإسعاف)_
_سمير…بتعرفي تضر،بي نا،ر يا دكتورة
_الدكتورة…حتي لو ما بعرفش..
ف موقف زي دا لازم أكون بعرف
_سمير…وأنته يا شاكر
_شاكر…أنا أول مرة ف حياتي أشيل سلا،ح..
وعالفكرة السلا،ح اللي معايا دا ما فيهوش طلقات..
خوفت أحط فيه رصا،ص..
رصا،صة تطلع بالغلط تعور حد فيكم
_سمير بجديه…إسمعوني بقي واللي هقوله..
محدش يراجعني فيه..الناس اللي جوا دول..
لو كتير أو قليلين..أنا وسمر بعون الله هنسيطر عليهم
_الدكتورة…يعني إيه
_سمير…يعني حضرتك يا دكتورة وشاكر..
هتفضلو هنا مع نور ف العربية..
عشان ما تشتتوش تفكيرنا..
أنا عايز أنا وسمر..يبقي تركيزنا كله على الناس اللي جوه..
وف نفس الوقت نبقي مطمنين عليكم..
ودا كلام نهائي..خدي السلا،ح اللي مع شاكر يا سمر..
وجهزيه وخليه معاكي..وأنتي يا دكتورة..
السلا،ح اللي معاكي خليه معاكي..
لو لا قدر الله حصل حاجة إتعاملي
_الدكتورة…أيوه يا سمير بس
_سمير يقاطعها…مافيش بس
_نور…خلاص يا دكتورة..اللي قاله سمير هيتنفذ..
وأنته يا سمير أنته وسمر خلو بالكم من نفسكم
_(الجميع ف صوت واحد لا إله إلا الله)_
_(وينزل سمير وسمر وهما نازلين سمير يعطي تنبيه لسمر)_
_سمير…مش عايز رصا،صة واحده ف الهوا
_سمر بثقه…تلميذتك يا ريس
_(ويبدأو يحاوطو الهنجر ويستكشفو المكان كويس..
ويشوفوا عدد الناس اللي جوه..
وإزاي هيتعاملو معاهم)_
_(من داخل الهنجر)_
_(علي غرقان ف د،مه وفاقد الوعي تماماً ..
وأم محمد عماله تصرخ..
وحامد عمال يضر،ب فيها بالكرباج)_
_حامد بغضب…إنطقي هوا خلاص ما،ت..
إتكلمي عشان تنقذي نفسك إتكلمي..
وإلا هفضل أضر،ب فيكي لحد ما تمو،تي وتحصليه
_أم محمد تصرخ.. علي علي علي آه.آه.آه آه.آه.آه
_(وحامد عمال يضر،بها بالكرباج على ضهرها العا،ري..
لحد ما جس،مها كله بقي غرقان د،م)_
_أم محمد تصرخ…معرفش حاجة معرفش حاجة
_حامد بغضب…يبقي إنتي اللي إخترتي..
ما دام ما تعرفيش حاجة..
يبقي مالكيش عازه عندي
_(ويرمي الكرباج على الأرض..
ويشاور لواحد من رجالته يجيب ليه سلا،ح..
وأخد السلا،ح وشد الأجزاء ورفع إيده لفوق)_
_حامد بغضب…هتقولي البت العميا فين..
ولا تحصلي اللي ما،ت
_(ف اللحظة دي سمير ضر،ب رصا،صة..
ف كفه إيد حامد اللي ماسكه السلا،ح..
وف نفس اللحظة كانت سمر قا،تله اتنين..
وبتصوب ع التالت..وسمير هوا كمان خلص على اتنين..
وحامد مسك إيده اللي انضر،بت بالنا،ر..
واستخبي ورا حاجه عشان يحمي نفسه..
وهوا مش معاه سلا،ح ..
وسمير وسمر خلصوا على كل الرجاله..
لأن عددهم ماكنش كتير ومش فاضل غير حامد)_
_(دخل سمير وسمر الهنجر يستخبو..
ورا أي حاجة تقابلهم عاملين حساب..
إن حامد ممكن يكون معاه سلا،ح..
أو ممكن يكون لسه فيه حد من رجالتة)_
_(سمر راحت عند واحد من رجالة حامد اللي مقتو،لين..
وبدأت تقلعه هدومه ورمتها لأم محمد عشان تلبسها..
وأم محمد تحاول تلبسها بصعوبة..
وتحاول تتكلم بصوت كله وجع)_
_أم محمد…إطمنو مافيش حد تاني..
والكل،ب اللي مستخبي دا مش معاه سلا،ح
_(سمير يخرج بسرعه يروح يقف قدامه..ويصرخ ف سمر)_
_سمير بصوت عالي…سمر هاتي الإسعاف بسرعة
بقلم…محمد طه عبد المجيد
_(سمر تروح بسرعة تجيب الإسعاف..
وسمير يرمي سلا،حه على الأرض..
ويبدأ يضر،ب ف حامد بكل غل وكراهيه..
وحامد فاقد كل قوته بسبب إيده اللي مضر،وبه بالنا،ر)_
_(سمر تدخل بالاسعاف جوه الهنجر..
والدكتوره تنزل بسرعه تجري على علي..
وتتأكد إنو لسه فيه الروح..
بس محتاج لنقل د،م بسرعة)_
_الدكتورة تصرخ بأعلي صوت…سمر شيليه معايه بسرعة
_(ويركبوه الإسعاف..وشاكر يشيل أمه ويركبها
جنب علي ف الإسعاف)_
_(ونور واقفه حاضنه الدب وعماله تبكي)_
_(وسمير لسه عمال يضر،ب ف حامد)_
_الدكتورة بصوت عالي…يلا يا سمير لازم نروح..
المستشفي بسرعة..علي لازم يتنقلو د،م بسرعة
_سمير ياخد سلا،حه من على الأرض..
ويفضي الخزنة كلها ف حامد..
ويروح ياخد نور ويركبها قدام..ويشدلها الحزام..
ويسوق هوا بأقصي سرعة
_(من داخل عربية الإسعاف)_
_أم محمد بأنفاس متقطعة…علي علي إنقذو علي
_شاكر…إهدي يا أمي إن شاءالله هننقذو
_أم محمد بأنفاس متقطعة…أمك مين يا أبن الجزمة..
أنا معرفكش..خليك بعيد عن اللي بيحصل ده
_(الدكتورة بتحاول تدور على أي حاجة..
توقف بيها النز،يف لعلي..من خلال الأدوات الطبيه..
الموجود داخل عربية الإسعاف)_
_وتصرخ بصوت عالي…بسرعة شوية يا سمير
_(يوصلو المستشفي وعلي يدخل على غرفه العمليات..
وأم محمد هيا كمان تدخل غرفه عمليات..
لتخييط الجروح اللي ف ضهرها..
من آثار الضر،ب بالكرباج..
وهيا كمان محتاجه لنقل د،م لأنها نز،فت د،م كتير)_
_(كلهم قاعدين قدام غرفه العمليات اللي فيها علي)_
_سمير…أنا هروح أنا وسمر نجيب نهله..
من عند داليا وأنتو خليكم هنا
_نور والدكتوره ف صوت واحد…أنا جايه معاكم
_سمير بعصبيه…يا نور أنا قولتلك..أنا وسمر..
نسوق جيش قدامنا..مش هنقدر على داليا..
وشويه بنات حواليها
_نور بإصرار…مافيش وقت يا سمير..لازم نلحق نهله..
قبل ما يعملوا فيها حاجة..وشاكر هيفضل هنا
_(أخدو عربية إسعاف وخرجوا الأربعة)_
_(من داخل عربية الإسعاف)_
_سمير…داليا كل الحراسه اللي حواليها بنات..
وبنات مسلح،ين..ومش مسلح،ين أسل،حه نار،يه بس..
دول كمان مسل،حين بمطا،وي وخنا،جر..
ومتدربين تدريب عالي جداً
_نور…إنته هتسلمني لداليا يا سمير..
إتصل بأختك وقولها إنك هتسلمني ليها
_الدكتورة باستغراب…أختو
_سمير…يا نور اللي هيدخل جوه مش هيخرج..
أنا أكتر واحد عارف داليا والشر اللي جواها
_نور…فيه فكره ف دماغي..هيا فيها مجازفه..
بس أنا واثقه ف سمر..إنها هتقوم بيها على أكمل وجه
_سمر بثقه…وأنا جاهزه يا نور
_نور…سمير إنته هتسلم سمر لداليا على إنها أنا..
إسمعيني كويس يا سمر وركزي..
عيزاكي تكوني هاديه جداً..وعنيكي تكون ف الأرض..
إقنعيها إنك ضعيفة جداً..
وأي سؤال تسأله ما تجاوبيش..غير لما تعرفي فين نهله..
وأول ما تتأكدي من مكان نهله..
هتبدأ مهمتك اللي متوقفه عليها أرواحنا كلنا..
سمير أنتو أول ما هتدخلو طبيعي إنكم هتتفتشو..
وكل الأسل،حة هتبقي متوجهه عليك أنته..
لأنهم عارفين إن اللي معاك بنت عميا..
ومافيش منها أي خوف أو قلق..
ولو حصل العكس تحاول تلفت إنتباهم كلهم ليك..
بحيث إنك تعطي مجال لسمر إنها تبقي ورا داليا مباشرة..
وف اللحظة دي يا سمر تتملكي من داليا..
وتمسكيها ماسكه مو،ت..وتجبريها على إنها..
تخلي كل اللي معاها يرمو سلا،حهم..
وسمير يحجزهم ف غرفه جوه..
لحد ما نبلغ الشرطه وتيجي تاخدهم..
ومش عايزين نقطه د،م واحده تنزل
بقلم…محمد طه عبد المجيد
_(من داخل بيت داليا)_
_(نهله لما أغمي عليها كانت بتمسل..
عشان يرحموها شويه من التعذ،يب)_
_نهله ف سرها…هاتعملي إيه يا نهله..
هتفضلي عامله مغمي عليكي كده كتير..
هيحاولو يفوقوكي وهيعذ،بو ويضر،بو فيا تاني..
يارب ساعدني وابعتلي اللي ينجدني يارب
_داليا بشهوه…ما تفوقلنا العروسة بقي يا عمده..
ولا أنته مش جاهز وهتكسفنا وتقصر رقبتنا
_(عماد يقوم يضر،ب نهله بالقلم على وشها..
يخليها تصرخ من قوة القلم)_
_(ويبدأ يقلع هدومه وداليا متابعاه بنظرات كلها شهوه)_
_(ولسه هيقرب من نهله تلفون داليا يرن)_
_(إتصال من سمير)_
_داليا…كمل يا عمده ما تشغلش بالك أنته خليك ف دخلتك
_(وترد عالتلفون)_
_داليا ببرود…ها يا أبو سمره
_سمير بغضب…وقفي اللي بتعمليه ف البت اللي عندك..
وإلا قسماً برب العزه هعمله أضعاف أضعاف فيكي..
واللي إنتي عيزاها معايا وعلى باب البيت برا
_داليا…فركش يا عمدة مالكش نصيب فيها..
إلبس هدومك وهاتلي الاتنين اللي برا البيت
_وتصرخ بصوت شيطاني…يا بناااااااااات عندنا حفله..
إستعدو للإحتفااااااااااااااااال
_وتوجه كلامها لنهله…وأنتي يا عروسه لو سمعت صوتك..
(تطلع مسدس من الكرسي المتحرك) هفضي دا فيكي
_(على باب بيت داليا من الخارج)_
_(عماد يبدأ يفتش سمير وبعدين يحاول..
يفتش سمر..سمير يمنعه)_
_سمير بغضب…إيه هوا أنته من كتر ما قعدت..
جوه مع النسوان نسيت إنك دكر
_عماد بشهوه…أوعدك إني هقلعهالك مل،ط جوا قدامك
_(وينادي على بنت من جوا عشان تخرج تفتش سمر)_
_(ويدخل سمير وسمر وعماد الغرفة اللي فيها داليا ونهله
يلاقوا نهله متكلبشه ف السرير..
ومضروبه علقه مو،ت وغرقانه ف د،مها..
وداليا قاعدة على الكرسي المتحرك وف إيدها مسد،س)_
_داليا باستفزاز…هتفضل طول عمرك غبي يا أبو سمره
_(وتبص على سمر من فوق لتحت)_
هيا دي بقي اللي عامله الهيصه دي كلها
_(وبعدين تبص لسمير)_
إرميها تحت رجليا
بقلم…محمد طه عبد المجيد
_(سمير يرمي سمر تحت رجلين داليا)_
_داليا…عارف يا أبو سمره لما أسلمكم أنتو..
الاتنين للباشا الكبير إيه اللي هيحصل
_سمير…هتاخدي مكان الباشا مدير المستشفى
_داليا بضحكه عاهره…صح بالظبط..
أنته إزاي غبي وعرفتها لوحدك..
ولا الشويتين اللي قعدتهم مع البت العميا..
نشتطلك فيهم عقلك
_نهله ف سرها…البت العميا مش هيا دي نور..مين دول
_سمير يستدرجها…هوا الباشا الكبير يعرفك..
ولا إنتي تعرفيه عشان تسلمينا ليه
_داليا بمكر…شئ ما يخصكش يا أغبي..
خلق الله أنته وهيا _(وتشاور على سمر)_
_عماد بشهوه…بقولك إيه يا غاليا..
ليا طلب عندك قبل ما تسلميهم
_داليا بابتسامه…إنته تأمر يا عمده طلب واحد بس..
قول طلبين تلاته..دا إحنا بعد ما هنسلمهم..
هنييجي نحتفل إحتفال جن،سي ينكتب ف التاريخ
_(وتضحك ضحكه عاهره)_
_عماد بشهوه…عايز أقلع البت العميا دي مل،ط..
قدام الدنجوان..أصلو عمل فيها دكر برا..
ومخلنيش أفتشها..
بس إطمني فيه بنت فتشتها
_(داليا وهيا قاعدة على الكرسي المتحرك..
حطت رجل على رجل)_
_داليا بسفاله…ومالوا يا عمده تقلعها..
ولو عايز تدخل عليها كمان وقدامنا كلنا..
مش قدام الدنجوان بس
_سمير بصدمه…إنتي رجليكي سليمه
_داليا تقوم تقف وف إيدها المسد،س…إنته شايف إيه
_سمير…شايف إني فعلاً كنت غبي
_داليا تحط المسد،س ف وش سمير..ليه هوا إنته..
ما كنتش مقتنع إنك غبي
_سمير…ليه تعيشيني بذنب عجزك
_داليا…لأ يا أبو سمره..ما تقوليش إني كنت صعبانه عليك..
أنا كده اللي هعيش ضميري يوجعني..
وأنته ما يرضكش..طب أقولك على حاجه كمان..
عمليه تسليم جوزي كانت من تخطيطي..
أنا اللي سلمته لحبل المشنقه..
كان وسخ وغبي زيك كده..تصدق يا عمده الغاليا تتخان..
عارف يا أبو سمره لو كان قالي..
كنت جبتلو البنات تحت رجليه..بس يبقي قدامي..
إنما يحصل من ورايا..من ورا الغاليا..
يلا بقي أهو خد نصيبه
_سمير…فيه إيه تاني مخبياه عليا يا أختي
_داليا ببرود…أختك..طب أختك هتقولك..
إنك مش إنته السبب ف مو،ت أمنا
_(وتعلي صوتها)_
عماد فك الكلابش من إيد الجربوعه..
اللي عالسرير وكلبشلي الدنجوان
_(عماد يفك الكلابش من إيد نهله ويكلبش سمير)_
_داليا بوجه شيطاني…عمليه مو،ت أمك..
قصدي عمليه قت،ل أمنا من أولها لآخرها..
كانت من ترتيبي..وانا اللي خلصت عليها بإديا..
عارف ليه عشان دورها يخلص..
ودوري أنا الغاليا يبدأ
بقلم…محمد طه عبد المجيد
_سمير بدموع…أنا كمان دوري خلص كأخ ليكي
_(داليا تضحك ضحكه عاهرة بصوت عالي)_
_ف اللحظة دي سمر من غير ما أي حد يحس بحاجه..
طلعت مشرط صغير من شعرها)_
_(وداليا إتصدمت وهيا بتضحك)_
_ف لحظه البنت العميا كانت واقفه وراها..
وماسكه كفه إيدها اللي ماسكه المسد،س. .
وفيه مشر،ط ف رقبتها على الوريد مباشرة
_سمر ف ودن داليا بهدوء..قولي للكلا،ب بتوعك دول..
ينزلوا كل الأسل،حة اللي معاهم
_سمير واقف عنيه غرقانه دموع..
على طريقه قت،ل أمه. .رفع إيديه لفوق..
وسمر حركت إيد داليا اللي فيها المسد،س..
وضر،بت طلقه بين إيدين سمير على الكلابش..
بعد كده سمير أخد المسد،س من إيد داليا..
_وسمر متملكه من داليا وأخدتها وقربت من عماد..
وضربته برجلها بكل قوتها تحت الحزام..
وقع على الأرض من قوة الضربه
_خارج بيت داليا ف عربيه الإسعاف..
أول ما نور والدكتوره سمعوا صوت الطلقه..
اللي ضربتها سمر. .نور طلبت من الدكتورة..
تبلغ الشرطه بسرعة
_(من داخل بيت داليا)_
_(سمير جمع البنات كلهم وقعدهم ف زاويه من الغرفة)_
_سمير…سيبيها يا سمر
_سمر سابت داليا لسمير. .وراحت لعماد اللي مرمي عالارض
_سمر…كنت عايز تقلعني مل،ط
وتبدأ تقلعو القميص..ونهله تديلها الحزام بتاعه..
اللي كان بيضر،بها بيه. .وتبدأ سمر تضر،ب فيه بالحزام
_سمير بدموع…لما هتروحي لأمك دلوقتي هتقوليلها إيه
_داليا بكبر…هقولها إنك خلفتي..
أغبي إنسان على وجه الأرض
_(مع دخول نور والدكتوره)_
_الدكتورة…سمير إحنا بلغنا الشرطه وزمانهم على وصول
_نور…ما تورطش نفسك ف حاجه يا سمير
_سمير بدموع…بعد إذنك يا دكتورة..
التقرير اللي هتكتبيه خليهم إتنين
_(ويضرب سمير داليا ف زورها ضربه مو،ت..
تنزل على الأرض مي،ته)_
_(وسمر تضرب عماد نفس الضربه ف زوره ويمو،ت)_
_سمر…خليهم تلاته يا دكتورة..
عشان خاطر البت الغلبانه اللي كان بيعذ،بها دي
_نهله تروح تحضن نور…أنا رجعتلي الذاكرة يا نور..
إفتكرت كل حاجه
_نور بدموع فرحه…الحمد لله. .حمدالله ع السلامة
_(مع وصول الشرطه)_
_(بعد كام يوم ف المستشفي)_
_(كلهم عند علي ف الغرفه بعد ما بدأت حالته تتحسن)_
_نور وهيا حاضنه الدب…حمدالله على سلامتك يا علي
_علي…الله يسلمك يا نور..ها خلصت الحكاية ولا لسه..
وهنمشي إمتي من المستشفي دي
_الدكتورة…إيه يا علي وحشك الشارع أوي عايز تمشي..
وبعدين عايز تمشي من المستشفي..
بعد ما نضفناها من القرف اللي كان فيها..
وبعدين إنته نسيت إنك شغال هنا
بقلم…محمد طه عبد المجيد
_علي…يا دكتورة
_نور تقاطعه…لأ يا علي دكتورة إيه..
دا أنته فاتك كتير..الدكتورة بقت مديره المستشفي
_علي بفرحة…ألف مبروك يا دكتورة..
قصدي يا سيادة المديره
_أم محمد..وأنا كمان يا علي باركلي..
بقيت رئيسه الممرضين..بس أنا لسه ما وافقتش..
لسه بفكر _(مع ضحكات الجميع )_
_علي بفرحة…ألف مبروك يا سيادة الرئيسة..
فيه حد تاني أباركله ولا خلاص كده
_نهله…إحم إحم أنا
_علي يستفزها…وأنتي بقيتي إيه أكيد ف الأمن
_نهله بعصبيه…لأ عينوني أخدم ف جنابك..
لحد ما تفوق وتتريق عليا
_نور بابتسامه…خد بالك يا علي..عشان الهَبل..
هيبقي مضاعف..عشان الذاكرة رجعتلها
_علي بسعادة…ألف مبروك يا نهله..قصدي يا هبله
_نهله بزعل…مش هرد عليك..وعالفكرة أنا إفتكرت..
اللي كنت نسياه ونسيت الجديد كله
_(مع إبتسامه الجميع)_
_(علي يبص على سمير وسمر لأنو ما يعرفهمش)_
_سمير…أنا سمير ودي سمر
_نور…سمير وسمر ربنا بعتهملنا ف الوقت المناسب..
لولاهم مكناش قدرنا نتخلص من الناس المقرفه دي
_علي…واتبقض عليهم كلهم
_سمير…قصدك ما،تو كلهم..مفيش غير الباشا الكبير..
هوا اللي قدر يهرب برا البلد
_نور…الحمد لله إن إحنا نضفنا اللي قدرنا عليه..
المهم دلوقتي يا سيادة المديرة
_الدكتورة تقاطعها…المهم دلوقتي يا نور..
فيه حاجه عايزه اسألك عليها..
من أول يوم جيتي هنا المستشفي
_نور…حاجة إيه يا دكتورة
_الدكتورة…الدب اللي إنتي حضناه ده..
الكنز اللي فيه إيه حكايته
_نور باندهاش…كنز..كنز إيه يا دكتورة..
دا دب عادي بابا جابهولي ف عيد ميلادي
_الدكتورة…إنتي يوم ما جيتي المستشفي..
أنا خرجت الدب دا من بين إيديكي بالعافيه..
وكان فيه حتت كتير متقطعه من القزاز..
وأنا بنضفه من القزاز..اكتشفت إن فيه جواه فلوس ودهب
_نور باندهاش…فلوس ودهب..مين اللي حطهم فيه
_نهله…هاتي كده يا نور الدب ده..أنا ما كنتش مستريحالو
_(وتاخد نهله الدب عشان تخرج اللي جواه..
وطلعت فلوس ودهب )_
_نهله…نور الدهب دا بتاع أمك أنا عرفاه..
ومتأكده أنو بتاع مرات خالي
_نور بدموع…دكتوره خديني لبيت جدتي دلوقتي
_الدكتورة…البيت مهجور يا نور هتروحي تعملي إيه
_نور بعصبيه…خديني إنتي يا نهله
_الدكتورة…خلاص يا نور هاخدك يلا بينا
بقلم…محمد طه عبد المجيد
_علي…أنا كمان خدوني معاكم..أنا زهقت عايز أخرج
_(وراحوا كلهم على البيت المهجور )_
_الدكتورة…البيت أهو يا نور..ولو عايزه تدخلي جوه..
هدخلك وادخل معاكي كمان
_نهله…مش هوا دا بيت جدتنا يا نور
_نور…يعني إيه مش هوا دا يا نهله
_نهله…ولا هيا دي بلدنا أصلاً
_نور…هوا إحنا فين يا دكتورة ..البلد دي إسمها إيه
_سمير…إحنا ف محافظة_____________
نور بدموع فرحه…جدتي جدتي موجودة..
خدني يا سمير بسرعة على محافظة______________
أنا لما نمت ف العربية ما أخدتش بالي..
إن إحنا خرجنا من محافظتنا ودخلنا محافظة تانيه
_(في بيت الجده)_
_الجده بلهفه وشوق…نووووووووووور..نووووووووووور
_نور بدموع…جدتي جدتي..جدتي الحلم إتحقق يا جدتي..
إتحقق وبابا وماما ما،تو
_(الجده تاخد نور ونهله ف حضنها مع بكاء الجميع)_
_الجده…ربنا ينورلك عينك.. يا نور عين جدتك
_الدكتورة…فيه ليكي عندي خبر حلو يا نور
_نور بدموع…مش قبل ما أعرف الأول..
دهب أمي إزاي دخل جوا الدب والفلوس..
تعرفي حاجه يا جدتي
_الجده…دا حقك يا نور..
إنتو لما كنتو عندي آخر مره قبل ما تسافروا..
إحنا تعمدنا إنك تنسي الدب هنا..
وابوكي كان محضرلي الفلوس ودهب نرجس أمك..
وقالي أشيلهملك ف الدب عشان كلنا كنا عارفين..
إن الدب مش هيفارقك أبداً
_الدكتورة…ودلوقتي بقي يا نور..
تجهزي نفسك عشان هتسافري
_نور…هسافر تاني
_الدكتورة…الدكتور اللي كنت بتابع معاه حالتك..
أكدلي إنك هتعملي عمليه..ونسبه نجاحها كبير جداً..
وتم تحديد معاد العملية..يعني مافيش هروب..
هتسافري يعني هتسافري
_سمير…بعد إذنك يا جدتي..أنا طالب منك إيد نور..
وأنا اللي هسافر معاها
_(مع فرحه الجميع بهذا الخبر)_
_نهله…إحم إحم وأنته يا علي..مش عايز تطلب..
حاجة من جدتي..إيد رجل شوف اللي أنته عايزه..
وجدتي مش هتمانع..هتقولك خد الج،ثه كلها
_(مع ضحكات الجميع ومباركات الجميع لنور)_
_(في المطار من داخل الطائرة)_
_نور…ما قولتليش بقي يا أبو سمره
_سمير…ما إنتي ما سألتيش عشان أقولك..
وهقولك من غير ما تسألي..
أنا كنت بروح أتدرب ف نادي سري..
وقابلت سمر هناك..واتعاهدنا على إننا نبقي إخوات..
واللي يحتاج حاجه من التاني يساعده..
بس المهم يبقي ف الخير
_نور بابتسامة…قول ورايا يا أبو سمره
_سمير بحب…أحلي أبو سمره..من أحلي نور..
اللي نورت حياتي
نور..دعاء السفر
(سبْحانَ الذي سخَّرَ لَنَا هذا وما كنَّا له
مُقرنينَ، وَإِنَّا إِلى ربِّنَا لمُنقَلِبُون)
بسم الله توكلنا على الله
اللَّهُمَّ إِنَّا نَسْأَلُكَ في سَفَرنا هذا البرَّ والتَّقوى ، ومِنَ العَمَلِ ما تَرْضى🤲🏻
اللَّهُمَّ هَوِّنْ علَيْنا سفَرَنا هذا وَاطْوِ عنَّا بُعْدَهُ🌸
اللَّهُمَّ أَنتَ الصَّاحِبُ في السَّفَرِ ، وَالخَلِيفَةُ في الأهْلِ. اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ
بِكَ مِنْ وعْثَاءِ السَّفَرِ ، وكآبةِ المنظَرِ ، وَسُوءِ المنْقلَبِ فـِ الأهلِ والمالِ وَالوَلدِ.
تمت بحمد الله

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عمياء وسط الذئاب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى