رواية حكاية بنت الريف الفصل السابع عشر 17 بقلم صباح عبدالله
رواية حكاية بنت الريف الجزء السابع عشر
رواية حكاية بنت الريف البارت السابع عشر
رواية حكاية بنت الريف الحلقة السابعة عشر
شيرين واقفه في المطبخ وفرحانة بالخطة الشريرة اللي هي عملتها علشان توقع دهب وتخلي مهند يكرهها. بتكلم نفسها بصوت واطي علشان ماحدش يسمعها.
شرين: ربي انا ما بقاش عندي صبر أخيراً النهار طلع وخلص منك يا وش الفقر انتى.
أم سعيد واقفه وخده بالها من شيرين وهي عمالها تكلم نفسها وتضحك زاي الهبلة.
-اي يا بنتي اتهبلت ولا ايه بتضحكي على ايه يا بنت يا شيرين ضحكيني معاكي.
شيرين تبص على ام سعيد وتجيب شفايفها على جنب
-وانتي ما لك ياوليه يقرشانه انتى ها تشاركيني حتى في الضحكة كمان.
ام سعيد: يا لهوي عليكي الواحد مش بيعرف يتكلم معكي كلمه علي بعضها ايه يا بنت انتى لسانك ده من ايه مبرد.
تبص قدامها وتشوف هي كانت بتعمل ايه.
شيرين تبص على ام سعيد بغضب وتبص على براد الشاي اللي على نار قدام ام سعد.
– والله انتى لازم تتربى يا عجوزه الكلب انتى.
تاخد براد الشاي من على النار وتعمل اللي هي بتشيله من علي النار وتجي موقعه على ام سعيد.
أم سعيد بصوت عالي: اععععاااا منك الله حسبي الله ونعم الوكيل فيكي يابعيده
شيرين بخبث وزعل مصطنع: يالههههوي ام سعيد معليش والله غصب عني مش عارفه وقع منى ازاي سامحيني.
❈-❈-❈
الكل يجي من بره جري على صوت ام سعيد.
سماح: ايه في ايه يا جماعه ما لك يا ام سعيد.
ام سعيد بدموع ووجع وهي ومسكه رجلها: اه مش قادره منك لله يا بعيده روح.
سماح تجري عند ام سعيد: ما لك يا اختي ايه اللي حصل بتعيط ليه كده.
شيرين بخبث و دموع تماسيح: والله من انا غصب عني يا جماعه انا مش عارفه وقع منى زاي؟
الحاج محمد باستغراب: هو اي للي وقع منك يا بنتي.
ام سعيد بدموع: وقعت عليا الشاي مغلي انا عارفه والله يا حاج ان هي قصدها البنت دي ميه من تحت تبن واني مش مسماحها.
شريط بدموع: الله يسامحك انا بقول والله من غصب عني.
مهند ودهب نازلين من على السلم ويشوف الكل واقف في المطبخ.
دهب باستغراب: هو فين اي؟
مهند -: مش عارف تعالي نروح نشوف في.
مهند: خير في ايه يا جماعة.
وشوف ام سعيد قاعد على الارض وعماله تعيط: ايه ده مالك يا خالتي ام سعيد بتعيطي ليه كده؟
ذهب تجري وتقعد جنب أم سعيد وتقول بخوف: خير ٠مالك يا خالتي؟
سماح: ما تخافيش يا بنتي ام سعيد كويسه بس شيرين بتشيل براد الشاي من على البوتاجاز وقع عليها.
ذهب تبص على شيرين بصدمه و ترجع تبص على أم سعيد: يا لهوي انتى كويسه يا خالتي ام سعيد.
ام سعيد بوجع: مش قادره يا بنتي جسمي كله في نار مش قادره.
شيرين بدموع: والله غصب عني والله من غصب عني يا دهب مش قصدي.
مهند يروح عند ام سعيد: مش وقته الكلام ده تعالى يا خالتي اوديك المستشفى.
الحاج محمد: ايوه يا ابني معك حق خدها وديها المستشفى بسرعة.
مهند يشيل ام سعيد من على الارض و يخده يحطها في العربية ويبص يلاقي دهب واقفه جنب منه يبص لها باستغراب: انت رايحه فين يا دهب.
دهب: هاجي معك يا مهند مش هسيبى خالتي ام سعيد لوحده وهي في حالة دي.
ام سعيد بدموع ا: لله يكرمك يا بنت الأصول.
❈-❈-❈
سماح تركب العربية جنب ام سعيد مهند يبص لدهب وهو بيقول.
مهند: طيب خليكي انتى وامي معها اهي.
سماح: ايوه يا دهب يا بنتي خليكي انتى وانا هروح مع ام سعيد ما تخافيش مش هسيبها لوحدها.
دهب: لا انا عاوزه اجي علشان اطممن على خالتي ام سعيد.
مهند بعصبيه: دهب اسمعي الكلام وادخلي جوه انا مش عاوزك تروح وما تعصبنيش عليكي.
دهب: بس انا عايزه اجي معكم يا مهند.
مهند يبص لها بغضب: سمعتي انا باقول ايه.
الحاج محمد: خلاص يادهب طالما مهند مش عاوز ياخدك اسمعي الكلام وخليكي ما تخافيش على ام سعيد ولما تيجي بالسلامة ابقي طمنيني عليها وما ينفعش انتى و سماح تسيبوا البيت الناس زمانه جاية يقوله اي ام ما يلاقوش حد يقبلهم.
مهند يبص عالي: دهب ادخلي جوه احسن لكي واما ارجع لينا كلام تاني.
ذهب بخوف: طيب خلاص مش جاي.
❈-❈-❈
مهند يبتسم بخبث: ايوه كده شاطره اسمعي الكلام.
ويروحوا يركب العربية ويا خد ام سعيد على المستشفى.. الحاج محمد يحط يدي على ضهر دهب اللي واقفه تبص للعربية.
– تعالى يا بنتي ندخل جوه علشان الناس اللي في البيت دي.
دهب تبص على الحاج محمد: حاضر يا عم محمد.
ويدخلوا مع بعض البيت دهب
-بعد اذنك يا عم محمد هاروح اشوف الجماعة بيعملوا ايه اعمل معهم حاجه.
الحاج محمد: طيب روحي يا بنتي وخدي بالك من نفسك.
دهب: حاضر يا رجل يا طيب.
وتبص على شيرين اللي قاعد ولكنها عملت حاجه وتروح عندها وبصوت عالي بس مش اووي.
– ينفع اللي انت عملتيه في خالتي ام سعيد ده يا شيرين.
شيرين بنفس الصوت: الله يا دهب انا باقول والله من غصب عني ايه هو ما فيش حد بيعمل حاجه غصب عنه انا بشيل براد شاي من على البوتاجاز ايدي فلاتت وقع مني وهي واقفه جنبي اعمل ايه.
دهب: وانتي خلاص يعني يا شيرين صغيره مش عارفه تشيلي براد شاي من على البوتاجاز حرقتي الولية الغلبانة كده.
شيرين بزهق: ما خلاص بقا يادهب حصل خير قدر الله ما شاء فعل نصبها بقا اعمل لها اي.
دهب تبص على شيرين بفارغ الصبر: استغفر الله العظيم يارب.
و تجي واخده بعضها وداخله على المطبخ.
شيرين عينيها على دهب وهي ماشيه.
– طب والله انا نفسي اعملها فيكي انتى بس اصبري عليا المغرب وانا هوريكي مين هي شيرين يادهب ما خليتك تطلعي مذلولة من البيت والعز ده كله ما بقاش انا شيرين ما رجعتك لذل من اول وجديد الصبر طيب ياست دهب.
اسلام يضرب شيرين على كتفها: بت يشرين.
❈-❈-❈
شيرين بغضب: آها اي يعم انت في اي.
اسلام: مالك ما لك يا بنت انتى بقا لي ساعه بكلم فيكي ولا انتى هنا.
شيرين طيب انت عايزه ايه دلوقتي مني.
اسلام: وهعوز ايه منك يعني انا لقيتك واقفه مبحلقه زي التمثال فكرت لبسك عفريت ولا حاجه.
شيرين بغضب: عفريت لما ياخدك يا بعيد روح غور من وشهي انا مش فأيقه لك دلوقتي يا اسلام.
اسلام: استغفر الله العظيم يا رب والله انتى عليكي لسان عاوز قطعه يا بنت انتى وانا اصلا اللي غلطان اني واقف بتكلم مع حيوانه زيك.
ويجي سايبها وماشي.
شيرين بغضب: اووووف مش ناقصني غيرك انت يوش الفقر انت كمان يلا لازم اروح اجهز نفسي علشان أنفذ اللي في رأسي بس هعرف اللي اسمو عصام ده ازاي اووووف بقا مش اخلاص من حاجه تطلع لي مية حاجه.
❈-❈-❈
بعد شوية مهند يرجع من المستشفى هو وسماح وأم سعيد. دهب طالعة من المطبخ تشوفهم تجري عليهم وهي بتقول.
دهب: حمدلله على السلامة طمنيني عليكي ياخالتي ام سعيد عامله ايه دلوقتي.
أم سعيد بوجع: لله يبارك فيكي يابنتي اطمني ياقلبي انا الحمد لله كويسه.
سماح: تعالى ارتاحي ياحبيبتي الدكتور قالك ما تتحركيش كتير.
سماح تاخد ام سعيد وتروح على الاوضة بتاعت ام سعيد.
مهند: دهب
دهب بزعل: عايز اي يامهند.
مهند بابتسامة: اي ده القمر زعلاني مني ولا اي.
دهب: انت في رايك اي..
مهند بمغازله: طيب ما تجي نطلع شقتنه ونتصلح مع بعض.
دهب بابتسامه خجولة: لا يخويا مش عاوزه.
مهند: ايوه كدا عاوز الابتسامة الحلوة دي ماتفرقش وشك الجميل ده ياجوهرتي.
دهب بحب: طول مانت موجود أن شاء الله مش ها تفرق وشي أبداً.
هاني نزل من علي السلم لبس بدله سمرة وممتشيك كان جميل فيها اوى: اي الحلوة دي يامهند بتعاكسها عين عينك كده طيب خلي عندك شوية دم وخد بالك اخوك لسه اعزاب.
دهب تتكسف جامد مهند يبص لهاني بغضب:
-عاوز اي يزفت انت.
هاني: معليش من حقك تزعل بس اي رايك في بقا بذمتك مش احلى عريس في دنيا.
مهند يبص. على هاني بقرف مصطنع: مين قال ده بذمه ده شكل عريس.
دهب بضحك: أخص علىك يامهند ده هاني عسل والله الف مبروك يجمل عريس في دنيا.
مهند بغيره: لا والله.
هاني: تسلمي ياحلي مرات اخ في العالم كله.
❈-❈-❈
مهند طيب يخويا تعالى يادود علشان اجهز نفسي واطلع احلى من العريس.
هاني: اهههي احلم ياخويا ده انا ما فيش احلى مني في دنيا كلها.
دهب طيب خلاص انتم الاثنين حلوين وما فيش فيكم واحد يزعل.
هاني انا والله طول عمري باقول عليكي انتى اللي عقله يا ست العاقلين.
مهند بغيظ في هاني: تعالى يا دهب يا حبيبتي عشان نطلع نجهز علشان ان شاء الله انا اكون احلى من العريس.
هاني: طب والله انت واحد رخم يا اخي والله يسد نفسك سديت نفسي في يوم حلو زي ده
مهند يضحك ويخد دهب ويطلع على شقتهم. مهند ودهب يدخلوا شققتهم
دهب: أخص عليك يامهند زعلت اخوك في يوم حلو زي ده.
مهند: انتى وما لكيش دعوة انا بعرف ازاي اصلحوا.
دهب: طيب ياخويا ربنا يخليكم لبعض يارب. هدخل اجهز لك الحمام يا مهند واطلع لك الهضوم بتاعتك.
مهند: لا اتدخلي اجهزي عشان ما بقاش في وقت وانا هدخل اجهز في اوضة تانيه.
دهب طيب ماشي اللي تشوفه
مهند ياخد هضومه ويخرج. وبعد واقت كان مهند جهز ولبس بدله كحلي كان جميل اوي. دهب تخرج من الاوضة لبسه فستانها الذهبي اللي سماح اخترته لها ولبست على طارحة نبيتي غامق. وحططت مكياج خفيف كانت جميله اووي.
❈-❈-❈
مهند بصدمة: يالههههوي اي يابت الحلوة دي كله.
دهب يخجل: بجد حلوه يامهند.
مهند: حلوه اي ده انتى عسل قمر موز ياوزعتي.
دهب بضحكة خجولة: وانت كمان حلو قوي.
مهند يقرب منها ويمسكها من وسطها ويقربها منه جامد: اي رايك بلاش نروح الشبكة ونروح الجناح على طول.
دهب بصدمة: مهند انت بتقول ايه انا عاوزه اشوف العروسة.
مهند: طيب تعالي بس مش عايزك تغيبي عن عيني لحظة واحدة انتى فاهمه.
دهب: وانا هروح فين يعني ما انا هفضل معاك.
مهند بحب: والله انا خايفه لحد يحسدني عليكي.
دهب بضحكة: مش لدرجتي يعني
مهند: اجمل ما فيكي انك متواضعة ياقلبي يلا بينا عشان ما نتأخرش.
❈-❈-❈
مهند نازل السلم وماسك دهب في ايدي.. الكل يبص عليهم معجبين بجمالهم هم الاتنين لايقين على بعض اوى
سماح بفرحة: الله وأكبر اي الجمال ده يا دهب كنت عارف ان الفستان هيكون حلو عليكي بس ماتخيلتش انو هيكون بجمال ده كله.
الحاج محمد: ربنا يحفظكم.
اسلام: بجد طلعه زاي الأميرة يادهب.
شيرين بغيظ: عادي يعني مش لدرجتي مانا كمان حلوه يرضوا.
الكل يبص على شيرين ومافيش حد يرد عليها.
دهب بطيب خاطر: طبعا انتى حلوه من غير حاجة.
هاني: طبعا انتى حلوه يامدام شرين بس مش احلى من دهب.
شيرين تبص على هاني بغيظ وما تردش.
مهند بمزح: اول مره تقول حاجة تعجبني.
الحاج محمد: طيب يلا بقا علشان مانتاخرش.
❈-❈-❈
في القاعة الكل قاعد منتظر دخول العرسان الا شيرين قاعده ومستني تشوف مين هو عصام
وفجأة شاب يدخل القاعة ويروح عند مهند ودهب.
– اذيك يامهند.
دهب بصدمة:٠ عصام؟
عصام بحزن: عامله ايه يادهب.
مهند بغضب: عصام بتعمل اي هنا.
عصام بزعل: اي مش مبسوط أن انا هنا؟
شيرين عينيها على عصام: يالههههوي هو الشباب اللي هنا كلهم مزز كدا بس انا لازم انفذ اللي في دماغي بس ازاي هخلي يشرب الدوه علشان يعمل اللي انا عايزه؟
مهند يحس أنه زوده: مش قصدي يا عصام اهلا بيك يصاحبي.
وقومت وحضنت عصام هو ممكن ما يكونش غلطان في حاجه بس انا من غيرتي على دهب وخوفي لحد تاني يا خدها مني خلاني اتصرف معه بالطريقة دي بس خلاص دهب بقت ملكي انا وبس وانا واثق أنه مش هتخون ثقتي فيها أبداً.
عصام وعينيه على دهب: وحشتني قوي يصاحبي.
مهند: وانت كمان وحشتني قوي ياعصام.
عصام ينتبه هو كان قاصد دهب: وانت اكثر والله يا مهند.
مهند: معليش يا عصام انا عارف ان انت زعلان مني بس انا اسف يصاحبي ما تفضلش زعلان مني وانت عارف لو كان حد مكاني كان عمل اللي عملته واكتر واللي حصل ما كنش سهل.
❈-❈-❈
عصام: عارف ما تخافش انا مش زعلان منك والله ومعاك حق في كل حاجة عملتها ولو واحد غيرك كان عمل اكتر من كده.
دهب: طيب كويس انكم استصلحتم ربنا يديم المحبة بينكم يا رب.
مهند عصام يبصوا على دهب والاتنين في صوت واحد: يارب
نور القاعة ينطفئ فجأة وبقعة نور على باب بقاعه يعلن بدخول العرسان يدخل هاني وعروسته نور كانت لبسه فستان سمني بلمع وعمله ميكب ارتست وعمله تسريحه جميلة الكل عيني عليهم واشتغلت اغاني رومانسية هاديه العرسان يروحوا ويسلموا على أهلهم.
سماح بفرحة: الف مبروك يا قلب أمك. مبروك يا نور ياحبيبتي.
نور العروسة: الله يبارك فيكي ياطنط.
سماح: عروستك قمر ما شاء الله عليها ياهاني.
هاني: وانا يعني اللي مش قَمر ولا ايه.
سماح بضحك: لا أبداً ماحدش شايفك قمر.
نور بمرح: لا بقا ياطنط الموز بتاعي قمر.
هاني بمغازله: ده انتى اللي موزه وقمر يا مزتي.
الحاج محمد يضرب هاني على كفاه: احترام نفسك ياض.
هاني: اي يحاج بقت مراتي خلاص ويطلع قسيمة الجواز اهو والله مراتي.
هم كتبوا كتب الكتاب بتاع هاني ونور.
الحاج محمد يخدا هاني في حضنه: الف مبروك يا قلب ابوك عارف ان هي بقت مراتك.
هاني: يعني لازم تعملي الشاويش عطيه الاول الله يبارك في عمرك يحاج.
الكل بضحك على كلام هاني.
❈-❈-❈
الحاج محمد: انا الشاويش عطية طيب خد عروستك و امشي من قدامي يا هاني احسن لك.
هاني يبص عليه بخوف يمسك ايد نور ويجري من قدامه.
-تعالى يا نور نمشي بسرعه لا هيقتلني باين عليه.
وياخد عروسته ويطلع يجري على الكوشة زي الهبل.
مهند بضحك: َالله الواد ده مجنون حتى ما سلمش عليا.
دهب بضحكة: يالههههوي شوفت جرى ازاي.
سماح باستغراب: بذمه ده منظر عريس.
الحاج محمد: انا بقول الود ده مش ها يعقل حتى لو بقا اب.
مهند: تعالى يادهب نروح نسلم على المجنون وعروسته.
دهب بضحك: يالههههوي مش قادرة اصبر شوية.
مهند يبص على دهب ويضحك على ضحكتها.
الحاج محمد وسماح في صوت واحد: ربنا يدوم السعد عليكم
❈-❈-❈
شيرين بغل: لا مش ها يدوم طول ما انا موجوده.
وتبص على عصام لازم اروح اتعرف على الموز الجديد وتروح عند عصام وبدلع.
– هاي.
عصام يبص له بقرف: السلام عليكم.
شيرين تمد ايديه عشان تسلم علبه: وعليكم السلام انا شيرين.
عصام: اسف مش بسلام على حريم.
شيرين بدلع. اوبس عادي آسفه.
وتقعد جنب عصام ومعها كوبيتين عصير: اتفضل العصير.
عصام: شكرا مش عاوز.
شيرين بدلع وزعل مصطنع: معقوله انا جايباه علشانك مخصوص وانت تكسفني كده.
عصام يبصلها ويخد منها كوبأيه العصير ويشرب منها.. شيرين تبص على عصام وتبتسم شر.. هاني وعروسته يرقصوا سلو وعماليين يضحكوا مع بعض.
مهند: دهب ما تجي نرقص هاني مش أحسن مني في حاجه.
دهب بضحكة: مهند هو انت ها تغير من اخوك.
مهند: ما لكيش دعوه بس تعالي.
دهب: مهند انا مش بعرف ارقص.
مهند: تعالى وانا هعلمك.
دهب يخجل َتبص على الناس: لا ياخوي هتكسف من الناس دي كلها.
مهند يبص على الناس: طيب اي رايك نروح الجناح اهَو شوفتي العروسة وكل حاجة خلصت.
دهب بابتسامة: طيب اللي انت عاوزه.
مهند بحب: بموت فيكي يابت.
❈-❈-❈
دهب تعض على شفايفها بخجل: وانا كمان بموت فيك.
مهند: طيب تعالى يلا ونكمل هناك هيكون شكلنا وحش قدام الناس لو تهورت وعملت حاجه.
شيرين عيونها على دهب ومهند.
-يلا يا شرين ده الوقت المناسب.
وتبص على عصام: بين كدا لس مفعول الدوه ما عملش حاجه .
تبص على مهند ودهب وهم طالعين من القاعة: انا لازم اعمل حاجه.
وطلع التلفون وتبعت رسالة على نفس الرقم.
عصام قاعد والتلفون يعلن على َوصول رسالة يفتح التلفون ويقراء الرسالة عصام.
– انت فين انا مستنياك من بدري.
عصام يدور بعيني على دهب مش يشوفها في مكان.
شيرين: بدور على حاجة.
عصام: لا بعد اذنك انا عندي مشوار مهما.
شيرين بضحكه ودلع: خدني معاك.
عصام باستغراب: نعم.
❈-❈-❈
شيرين: ها ولا حاجه هو اي اللي بيحصل ده.
عصام: مش فاهمه هو اي اللي بيحصل على العموم مش مهما بعد اذنك مش فاضي.
شيرين: استني بس انا جاية معاك.
مهند: دهب انتى رايحه فين؟
دهب الله مش ده هو الجناح
مهند بابتسامة: مستعجلة.
دهب بخجل: لا بس مش هو ده اللي انت قولت عليه.
مهند: ايوه هو بس انا غيرت المكان تعالى معايا هخدك مكان احسن.
عصام يدخل على مكان اللي في العنوان ويبص ما الاقيش احد فجأة الباب يتفتح ويتقفل تاني.
عصام: اسف يادهب تأخرت عليكي.
وفجأة يحس بدوخة ومش بقي شايف
تاني يوم
في جناح في الفندق مهند لواحده و قلقان على دهب يتصل على الحاج محمد.
الحاج محمد في التلفون: خير يا مهند بتتصل بدري ليه كده
مهند: معليش يحاج بس هي دهب عندك.
الحاج محمد باستغراب: ازاي مش كانت معاك.
مهند: مش عارف والله يا حاج اختفت فجأة.
الحاج محمد: اتلاقيها هنا ولا هنا شوفها فين.
مهند: ماشي يحاج هروح ادور عليها اجبها وجاي.
مهند يقفل التلفون ويطلع علشان يدور على دهب.. مهند ماشي في روق الفندق فجأة يوقف قدام باب جناح ويسمع صوت حد ويفتح الباب. ويتصدم من المنظر اللي يشوفه وبصوت عالي.
– دهب.
عصام يفتح عيني يتصدم من المنظر اللي يشوفه: يالههههوي اي اللي حصل.
❈-❈-❈
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية بنت الريف)