رواية المتمردة والثعلب الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم كتابات ولائيات
رواية المتمردة والثعلب البارت الثالث والعشرون
رواية المتمردة والثعلب الجزء الثالث والعشرون
رواية المتمردة والثعلب الحلقة الثالثة والعشرون
محمود: لازم نعدل الخطه كدا خطر جدا
رامي لازم يعرف المستجدات
ريم: للاسف يا فندم الاتصال بيهم اتقطع
محمود: فين سيف كل دا مخلصش
روان : ان شاء اله قرب يخلص للاسف الاتصال كمان اتقطع بمهند باشا
محمود : الوضع كدا يقلق المفروض خطوبه انهارده وكل الاجهزة تكون تمام علشان نكمل الخطه
سيف : محمود باشا اخترقتهم خلاص
محمود بسعاده بالغه طيب مستني ايه علي الاقل نعرف ان الجماعه في امان ونشوف الاتصال الي اتقطع بيهم فجاه
سيف: اتصال ايه الي اتقطع محدش بلغني
ريم: دخلت ابلغ سيادتك كنت مشغول
سيف : كدا الوضع مش كويس يلا نشوف البرامج يا روان بسرعه
ويصعد مسرعا لغرفه التحكم
محمود: راجع البرامج الاول عند ريناد لانها متعرفش نظامنا رامي ومهند هيتداركو الموضوع ريناد ممكن تعمل تصرف يكشفها
سيف : تمام الاول تابع انت وريم هنا احنا وشوف المافيا وانا هراجع الوضع حرج
الوقت بيمر عليهم كل يعمل واعصابه تحترق
…………………………..
في الفندق
رامي: انا كنان وبكامل قوايا العقليه احب انك تكوني نصي الحلو
ريناد: اوه كنان انت رقيق اوي
تقف ميار وتلتفت لصوت فتاه لما هي النص الحلو انت تبقي ايه ترد الاخري بصراحة يجن ورومانسي عقبالي
ميار: اممم مش هيدوم كتير يا كنان الموضوع دا
رامي : يظهر طقم الالماس ويلبسه ل ريناد وسط تصفيق الجميع و
………..
مهند وهو في المطار يكمل بعض الاجراءات وهو يتابع تصل اليه من مصاردة معلومات ان موعد التسليم فجر اليوم
يحاول التواصل مع احد لكن الاتصالات مقطوعه عبر برامجهم الخاصه
يتوجه فورا الي سيارته ليجد من يراقبه
يعود للمطار
الضابط الي هنا فين لو سمحت
العسكري : اكيد بيمر يا باشا خير
مهند: الشنط بتاعتنا ضايعه وهو طلب حضروي
العسكري انتظره لما يجي
مهند: بلغه اني من طرف منصور باشا
العسكري : طيب يا فندم
…………………..
ديفيد: ايوة يا راغب ايه الاخبار
راغب : انا في المطار وبيدور علي الضابط علشان الشنط بس حصل حاجه غريبه
ديفيد: ايه
راغب : دخل عربيته وقعد شويه وخرج
ديفيد : عينك عليه واول ما يطلع علي طريق السياحي نفذ
راغب : تمام يا فندم
ديفيد: مش ديفيد الي يتلعب بيه من شويه حساله العمليه هتتم وخليهم فاكرين اننا مصدقينهم
اميره: سمير في حاجة الحفله شغاله وانت سايبنا
ديفيد: ابدا يا حبيبتي مفيش روحي انتي وانا جاي وراكل بعمل بس تليفون
تتركه اميره وتبتعد
ديفيد: ميار الو ميار سمعاني قابليني بره
ميار : انا شيفاك تمام
وتغلق الخط وتتوجه له
ديفيد: ميار اوعي تبلغي مارك بتفاصيل
ميار: انا هديك فرصه تتصرف وبعد كدا لو معرفتش هناجل التسيم
ديفيد : التاجيل هيكلفنا كتير احنا قطعنا عنهم كل الاتصالات وخليهم قصاد عنينا نتفرج المهم اعملي نفسك مكمله معاهم وانا هسيب الحفله واروح اضبط كل حاجه
ميار : واميره هتعمل فيها ايه
ديفيد: قولي لها بيعمل تليفونات جاي مش عاوز حد يحس بغيابي والمكان كله رجالتنا
ميار : مش عارفه لو مكنتش عرفت احط الجهاز في شنطتها كنا عملنا ايه
ديفيد : مش وقته احنا متابعينهم كويس اول ما تخلص الحفله دورك تحطي ايدك علي حضرة الضابطه دي ورقه الي هتنقذنا لو حصل مشاكل
ميار : اكيد متخفش بس حاول تخلي اميره تمشي لانها متعفش طبيعه شغلنا وممكن بغباء تبوظه
ديفيد: ملكيش علاقه بيها بحذرك
ميار: لو شافت حاجه التعليمات هتتنفذعليها وبالنسبه لكنان باشا
ديفيد: لاء دا تسيبهولي لسه معرفش هو مين بالضبط بس لازم يكون تحت ايدي
………………….
مهند للضابط : اهلا يا باشا ممكن ندخل مكتبك علشان موضوع الشنط مهم للغايه
الضابط: اه اتفضل
مهند : منتصر قالي لو في مشكله ارجعلك
الضابط: اهلا يا باشا خير
مهند: انا عاوز ابلغ رساله في الداخليه احنا في مهمه وشكلنا انكشفنا وزمايلي في خطر ومش عارف اتواصل معاهم
الضابط: اطلبهم ليك
مهند: لا انا لازم اخرج وانت اتعامل معايا برسميه ودي ورقه بكل تفاصيل الي عاوزها توصل ليهم
واه عاوز من سيادتك حد يبلغ كنان في فندق ………… هو حفله خطوبته حالا يقوله الحفله هتخلص و السفاري اتلغت
الضابط: تمام وجلس ونده علي العسكري
العسكري : تمام يا باشا
الضابط: ابعت سعدون مع الباشا مخزن الشنط اما نشوغ اخرتها
مهند: شكرا يا باشا
وانصرف
الضابط: بصوت عالي للعسكري مش كل شويه تبعت علشان حد بيسال وروح هاتلي قهوه
………………………
اميره كانت تسير وهي تشرب عصير برتقال واصدمت ب ريناد التي غرقت كل ملابسها بالعصير
اميره : اسفه يا سينا انا اسفه
ريناد: حصل خير ولا يهمك هروح جناجي اغيير
اميره: لاء هتروحي كدا تعالي الحمام اغسلي وشك وهحاول ننضفه لو مكنش روحي جناحك
ريناد: لاء مش مستاهله
اميره: لاء ازاي يلا بس تعالي واخدتها للحمام الملحق بالقاعه
…………………………..
رامي : ميار مشفتيش سينا
ميار: لاء هي مش كانت هنا
رامي : مش لاقيها
ميار : ازاي يعني اكيد هنا ولا هنا هدور معاك
ميار : راحت فين كدا
رامي : انا هدور س لو شفتيها خليها تيجي
…………………
محمود: تمام يا فندم دي اخر مستجدات
علي الخط الاخر يلقي له التعليمات
محمود: سيف سيبك من الاتصالات وتعالي ركز هنا مع المافيا رامي ومهند وريناد اتكشفو ومش عارفين يوصلولهم
سيف : ايه والعمل يا الاجهزة مش عارفه اضبطها خالص
محمود: ركز في مراقبه العصابه
الاشاره جت لينا ب كدا وانا هاخد قوة واروح مكان التسليم نعتبر محاصرينه
ريم: معاك ي فندم
محمود: انتم مع سيف اي جديد روان تبلغيني فورا
ريم: انتي علي الكاميرات دي بتاعه تامين المكان
سيف: ربنا معاك يا محمود
محمود يربط علي كتفه : يارب بس نعرف ننقذهم
روان : ورامي باشا وريناد
محمود: الاوامر عندي كدا ان شاء الله ربنا معاهم
سيف: ربنا معاكم
محمود: كل التفاصيل تبلغ بيها الاداره رقم غرفه العمليات اهو معاك
انصرف وهو قلق علي زملائه
ريم: يعني ايه الرائد ريناد في خطر
سيف : مش وقت كلام كله يركز في شغله
روان روحي ريحي علشان لو حد تعب تبدلي معاه
روان: لاء يا فندم انا معاك
سيف بصرامه : الاوامر تتنفذ
روان تمام يا فندم
……………………….
رامي : البرنامج فاصل : كدا الوضع خطر
اعمل ايه فين ريناد اهم حاجة
يدخل جناحها يبحث عنها دون جدوي
رامي يبحث في الفندق دون جدوي
ياتي له موظف : كنان باشا الحفله خلصت وللاسف السفاري اتلغت
رامي: عرفت واضح ان الجو صعب بس انا خطيبتي مختفيه
الموظف غرفه الكاميرات تحت في البيزمنت
بس لازم تصريح
رامي : طيب تمام ليدرك وقتها انها رساله لا يعرف الموظف غيرها
رامي ريناد في خطر ليذهب الي ريسبشن الفندق
رامي للموظف : خطيبتي مختفيه وعاوز المدير
ديفيد: كنان باشا خير
رامي : بدور علي سينا
ديفيد في نفسه برافو كدا البنت معانا لازم ناخده هو كمان
ديفيد: اتفضل هوديك ليها
ليجد رامي نفسه محاط برجال ديفيد
ديفيد: بهدوء اتفضل
رامي: معاك ومحدش يجي جنبها
ديفيد: متقلقش يا حضرة الضابط احنا محتاجينكم احياء
………………………………
مهاب : ايه انكشفو وبعدين
ناصر: خير انا حالا هاخد طياره ورايح ليهم
مهاب : ريناد
ناصر: مش عارف اقولك ايه انا هروح غرفه العمليات الفرعيه اتابه بنفسي
مهاب : انا جاي
ناصر : سياده اللواء انت عارف انه مينفعش
مهاب : دي بنتي
ناصر : دي ضابط وليها شغلها متقلقش انا مش هسيبها
مهاب : ربنا يستر انا
ناصر: انا اوعدك اني ش هسيبها
…………………..
مهند وقد هرب من الذي يراقبه واخذ سياره للفندق
ونزل بحرص وجد رامي محاط برجال ديفيد توجه الي امن الفندق عاوز سياره فورا
ليجد من يقف بجواره بدن شوشره تعالي
مهند: انت مين
الشخص : خاف علي حياة زمايلك يا حضره الضابط وتعالي
يسير معه مهند بهدوء
ديفيد: كدا تتونسو ببعض يلا علي الفيلا
رامي : ايه جابك
مهند: بعتلك رساله وجيت اطمن
رامي ريناد تحت اديهم
ديفيد: ياريت نبطل كلام الوقت معاكم كبير هتتكلمو براحتكم
وانتم غموهم
رامي: انا مش هسيبك
ديفيد: وانا اهو معاك اعمل الي انت عاوزة
……………………………
يعني ايه مختفيه راحت فين كدا حياتها في خطر
ميار : في ايه يا ديفيد
ديفيد: اميره مختفيه وكدا قلقان عليها
ميار : مفيش رجوع هكلف حد يدور عليها مش هنخسر شغل بمليارات علشانها
ديفيد: انا اخسر نفسي علشانها يا مايو
ميار: ديفيد التعليمات بتقول اننا لازم نتحرك حالا ومارك في انتظارك
ومعاه نمبر 1 ودا وجوده له اعتباره
ديفيد : هتكون راحت فين
ميار: اتعامل انت مع الاتنين دول وانا هروح اعمل استطلاع واقابل باقي الجماعه لازم نرجع قبل الصبح الفندق ونكمل المسبقه عادي
ديفيد: انا الي هعمل استطلاع متنسيش نفسك وانتي احبسيهم في تحت وتعالي ورايا
ميار: هو دا ديفيد يلا بينا
……………………
الو سيف عاوز نحدد مكان رامي
سيف : الو يا فندم بس تفعيل برنامج الشريحه هياخد 12 دقيقه
ناصر: اتصرف يا سيف
سيف : بس لازم دكتور ادهم يكون قريب مننا
ناصر: كل شئ مترتب انا وادهم في الطياره علي وصول بسرعه فعلها وعاوز تحديد دقيق لمكانهم 10 دقائق يا سيف
سيف: تم يا فندم وجاري التفعيل
ادهم : ناصر باشا انا مش عاوز اخوفك بس الفتره الاخيره الشريحه بدات تعمل مشاكل كتير ل رامي
وخايف الدوا يعني
ناصر : رامي راجل يا ادهم وهيتحمل اي الم بس احنا مش هنتحمل نفقده
ادهم: الموضوع اكبر من كدا بس ربنا يستر
ناصر : اي كانت العواقب مش هفقد رامي ومعاه ريناد ومهند
ادهم : ريناد
ناصر : مش متاكد بس معاهم ولا لاء بس لازم ننقذهم يا ادهم خليك استاند باي
ادهم : يارب استر دول مش زمايلي دول اخواتي يا فندم وانا معاكم ومعايا كل حاجه اقدر اعملها
ناصر: احنا املنا في ربنا كبير
…………………
محمود : سيف حدد لي نقطه 102 علي الخريطه
سيف: روان بسرعه حددي النقطه وانتي يا ريم تابعي تسجيلات البرنامج
روان : فندم النقطه دي ملغمه
سيف تواصلي مع محمود انا معاكي بعد 3 دقائق
ريم: يا فندم الاتصال بيضعف
سيف اتحرك بسرعه وضبط الاجهزة ل ريم قبل فقد الاتصال
وعاد الي تفعيل الشريحة وهو في قمة توتره عمله مهم جدا في دخول اللواء عبد الناصر والمقدم ادهم
ناصر : سيف وصلت لايه
سيف دقيقه و35 ثانيه باقيه يا فندم
ريم: باشا في حاجه مهمة لازم تسمعها
ادهم : خليك يا سيف انا معاها
هاتي يا ريم
ناصر : ايوة يا محمود ارتكز في زاويه 1 علي 50 افضل وخليك علي تواصل لتحديد مكان التخفي
محمود: علم يا فندم
ادهم : ناصر باشا التسليم في الجبل في مغاره اعتقد هتكون هنا بالتحديد وللاسف دي كاشفه المكان دا
ناصر : دا تغيير مفاجئ للمكان بس مركز محمود هنا كويس من الخلف ليهم
سيف : حددت مكان رامي باشا
ناصر : يلا يا ادهم خد القوة واتحرك بسرعه
ادهم : تمام يا فندم
سيف : ادهم باشا لازم توصل في خلال 11 دقيقه وانا ضبط البرنامج لسيادتك
ادهم : دعواتكم ربنا معانا
ناصر : انا هنزل مع القوة للمداهمه مع محمود سيف اي جديد تواصل معايا علي الاجهزة الجديده
……………….
مارك: ديفيد اخيرا ساعه الصفر
ديفيد: مارك زي ما بيقولو نورت سينا
مارك : الرئيس هنا ومنتظرك
اهلا مايو ايه دايما متالقه
ميار: شكرا مارك علي مجاملتك
يلا فاصل نص ساعه ونتحرح
ديفيد: اميره انتي هنا وانا قالب الدنيا عليكي
لياتي صوت من بعيد : اهلا ديفيد اثبت جدارتك بانك تكون مسؤل عن الشرق
ديفيد: اهلا وينحني له بس ممكن اكلم اميره جت هنا ازاي
اميره: اممم انا رؤل مديره اعمال الرئيس واعذرني ديفيد الشغل عاوز كدا
ديفيد: ايه ازاي كدا
الرئيس: ديفيد شغلنا مفيهوش مشاعر ورؤل كانت مكلفه بمتابعتكم
ديفيد: بس ازاي
اميره : انا هستاذن اشوف الضيفه بتاعتي علشان لازم تاخد واجب الضيافه
ميار : انا برضه مش مستوعبه ازاي
الرئيس : مفيش وقت كل واحد قام بدوره مضبوط
يلا رؤل ومش هوصيكي
اميره : انت عارف كويس شغلي
ديفيد: بصراحه اوسكار تمثيل يا اميره
الرئيس: العربيات جاهزه والدليل جاهز احنا لازم نتحرك
ميار: بتبص في الساعه
لسه 4 دقائق يا فندم ويجي الاتصال
مارك: احنا متاكدين من نهايتهم يا ميار بس بدون خساير
ميار : لاء دي قنبله بسيطه بس للاسف البنت الضابطه اختفت
مارك: ايه
الرئيس : هههههه عرفتو اهميه رؤل الضابطه تحت اديها
…………………….
الو يا فندم :
ناصر: ايه المستجد
ادهم: المكان خالي تماما
وفي قنبله الكلاب بتفتش عنها بس موصلناش ل رامي لسه
سيف: علي الخط الاشاره من منتصف المكان
عز مع ادهم : ادهم باشا انا هجم
ادهم : لاء خليك يا عز وتابع مكان القنبله ومعاك الخبير يفكها
انا هدخل وانتو معايا بهدوء
…………………..
رؤل : لاء انتي تفوقي كدا لان دورك معانا مهم
ريناد: انا هخلص عليكي
رؤؤؤل بضحكة خبيثه : الفريق بتاعك زمانه قطع يلا اتحركي انا محتجاكي كويسه
وخلي بالك اي حركه هتحصليهم
ريناد : انا محتاجة اشرب
رؤؤل : اعتبري نفسك صايمه انتو مش بتصومو عن الاكل والشرب يلا اتحركي بهدوء مش عاوزة اضطر للعنف معاكي
ريناد: اميره الرقيقه يطلع منها كدا
رؤؤؤؤل : متضيعيش وقتي وقتنا بملايين مش زيكم انتو وقتكم وارواحكم بببلاش
……………………………….
ادهم: اكسر الباب دا
مهند: ادهم انت هنا رامي تعبان جدا
رامي: انا كويس ريناد مختفيه
ادهم بعصبيه اخلص
الباب حديد وتم كسره
ادهم : بسرعه شيل معايا
رامي : انا كويس لازم نتحرك حالا التسليم انهارده
ادهم العربيه بره يا رامي ومش عاوز عند حياتك في خطر
مهند: رامي انت تعبان جدا يلا بينا
……………………..
سيف: ناصر باشا مصيبه
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية المتمردة والثعلب)