روايات

رواية تسكن حمام شقتي الفصل السادس 6 بقلم تامر صقر

رواية تسكن حمام شقتي الفصل السادس 6 بقلم تامر صقر

رواية تسكن حمام شقتي الجزء السادس

رواية تسكن حمام شقتي البارت السادس

رواية تسكن حمام شقتي الحلقة السادسة

إتفاجئت أية لما لقت إلهام قاعدة جمبها وبتمشط شعرها
إتفزعت من مكانها وقالتلها إنت بتعملي إية
ردت إلهام وقالتلها بسرحلك شعرك
أية… طب وانتي ظهرتي فجأك كدة إزاي وإزاي انا محستش بيكي وانتي بتسرحيلي شعري
ردت إلهام وقالتلها عشان هو عاوزك جميلة إنهارد وكمان بيحب شعرك متسرح ونازل علي ضهرك
إستغربت اية من كلام إلهام وكمان من الطريقة اللي بتتكلم بيها
وقالتلها… تقصدي مين اللي عاوزني
بصت إلهام ناحية الباب وشاورت ل اية ناحية الباب
بصت اية لقت عين كبيرة سودة ورا الباب بتبصلها
إترعبت اية وقالت لالهام إية دة في إية مين اللي ورا الباب دة يا إلهام
ردت إلهام وقالتلها تعالي عشان أحميكي في البانيو
عشان تبقي نضيفة وريحتك حلوة لما يجي
قامت أية معاها بدون أي مقاومة وكأنها مُسيرة أو مسحورة وبتنفذ أوامر إلهام
دخلت أية وإلهام الحمام وبمجرد ما دخلوا نور الحمام إتقطع وإختفت إلهام
دخلت أية البانيو وفتحت الدش وهي لابسة هدومها وكأنها تايهة او بتحلم ومش قادرة تقاوم
فجأة حست بأيد بتحسس علي جسمها من خضتها فاقت من الحالة اللي كانت فيها
إلتفتت تشوف مين اللي بيحسس علي جسمها ملقتش حد
بصت برة الحمام والباب كان مفتوح حتة صغيرة لقت طفلة صغيرة لابسة فستان ابيض وشعرها طويل ونازل علي وشها
كملت أية حمامها وخرجت وكأنها مشفتش حاجة دخلت أوضتها تنام محستش إنها مرتاحة
خرحت تنام في الصالة وكل دة كانت ناسية إلهام تماما
وبعد ما نامت في الصالة سمعت باب الحمام بيتفتح فخافت وحاولت تغمض عنيها
وهي نايمة ومتغطية حست بحد بيقرب منها فتحت عنيها ونزلت البطانية عشان تشوف مين اللي بيقرب منها لقت نفس البنت اللي كانت ورا باب الحمام بس بتكبر وبقرب منها بتكبر وتقرب منها ولما قربت وشها في وش اية
وشها بقي ازرق وإيدها إزرقت وعيونها وسعت اكتر واكتر
وفجأة إتحولت لراجل
غمضت اية عنيها وقعدت تستغفر وتقرأ قرآن لحد ماحست إن مفيش حد جمبها
ولقت حنفيات الحمام مفتوحة وصوت المية كان عالي
قعدت تنادي علي إلهام تنادي علي إلهام
فجأة باب الشقة إتفتح ودخل أحمد لقي اية نايمة علي الأرض وبترتعش
جري عليها وقالها مالك يا اية وإية اللي منيمك هنا
ردت اية وقالتلة خرجني من البيت دة يا أحمد أنا مش عاوزة أعيش في البيت دة تاني
شالها أحمد ودخلها في سريرها وقعد جمبها وقالها إية اللي حصل إحكيلي
وإلهام فين….
ردت ايه وقالت إلهام مش ست يا أحمد
إلهام مش انسية
رد احمد وقالها ازاي دة انتي بتقولي اية
أكيد دة من اثر الخضة او الخوف والحالة اللي انتي فيها
ردت اية وقالت صدقني يا أحمد إلهام هي نفسها الجنية اللي ساكنة الحمام وبنتها كانت عاوزة تموتني وانا شوفتها وحسيت بيها
خبط الباب ولما فتح أحمد لقي والد ووالدة اية جايين ومزعورين وبيقولوا في اية يا اية مالك
ولما حكتلهم اللي حصل أبوها قال طب إحنا لازم نتأكد ونروح نخبط علي شقة إلهام دي نشوف في اية ولازم نعرف اية اللي بيحصل بالظبط
راح هو واحمد وراحوا خبطوا علي شقة جارتهم إلهام محدش فتح خبطوا كتير لحد ما لقوا الباب مفتوح اصلا
دخل أحمد ووالد اية لقوا الشقة كلها فاضية ومفيهاش عفش ولا فيها اي شئ حتي مفيش ابواب فيها ولا شبابيك
وكأنة بيت أشباح
دخلوا كل مكان مفيش حاجة بس سمعوا صوت في الحمام
دخلوا لقوا ستارة وفي صوت جاي من وراها
بصوا لبعض وقالوا في حاجة ورا الستارة دي
حاول احمد يمد إيدة وفتح الستارة بس حماة مسك إيدة وقالة لا بلاش عشان منتأذيش
وأخدة وخرج وأول ما خرجوا قالو إحنا منعرفش إحنا بنواجة إية دي روح شريرة ساكنة المكان كلة وهي اللي اذت بنتي
أنا هاخدها اوديها لشيخ يشوف الحكاية دي
وفعلا راحوا لشيخ معروف إنة بيخرج الارواح من الجسم والمنازل
حكوا الحكاية فالشيخ قال لأية انا عاوزك تنامي هنا وقرأ عليها آيات معينة ونامت أية
وبدأ يقولها
إللي هقولهولك تنفذية بالحرف الواحد
انا عاوزك تدخلي من باب العمارة وتطلعي السلم
كل دة اية نايمة بس شايفة كل اللي بيقولة الشيخ قدام عنيها وبتنفذ طلباتة
دخلت أية الشقة لقت حاجات غريبة
لقت الد’م ملطخ الحيطان كلها وفي جثث كتير مرمية في الشقة وبدأ الشيخ يسألها شايفة إية تقولة شايفة جثث علي الارض ود’م علي الحيطان
قالها ادخلي اوضتك نامي علي السرير
دخلت اية الاوضة ونامت قالها بصي في السقف
بصت اية لقت كائن غريب شكلة بشع لية قرون وجسمة كلة شعر ووجهة يشبة وجة الأسد بس لية قرون
قرب منها وضربها وقالها انا مش هسيبك خلاص انتي بقيتي بتاعتي
صرخت اية وهي نايمة قدام الشيخ وبدأت تقاوم وهي نايمة وكأنها بتتضرب
وبدأ جسمها يزرق وفية خرابيش في وسها ورقبتها
مسك الشيخ دماغها وهمس في أذنها وبعدها هديت اية
قالها الشيخ قومي من علي السرير وادخلي الحمام
قامت اية ودخلت الحمام وبمحرد ما دخلت الحمام…..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية تسكن حمام شقتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى