رواية بنات السعد الفصل الرابع عشر 14 بقلم نورهان ثروت
رواية بنات السعد الجزء الرابع عشر
رواية بنات السعد البارت الرابع عشر
رواية بنات السعد الحلقة الرابعة عشر
قطع كلماته صوت رجب وهو يقول بعدم تصديق :يابيه انا مش لقي الج*ثه مفيش اي اثر ان كان فى حد مي*ت هنا
نظر له محمد بصدمه وقال:انت هتهزار ولا اي يعني اي مفيش جث*ه انا متاكد انها هنا مستحيل تكون عايشه ثم نظر لفارس وقال صدقني هي ما*تت في لعبه بتتلعب علينا متصدقش حد غيري
نظر له فارس بسخريه وقال:اصدقك ازاي واصدقك ليه هو انت ليه متاكد انها ما*تت وازاي اكدب عيني اللي شافت يافا
نظر له محمد وقال بجديه:بقولك اي انا متاكد من كلامي عايز اصدق صدق انا تعبت لو عايز تروح ويتغد*ر بيك تاني وتالت اتفضل امشي وسيبهم يبلعبوا بيك
تنهد فارس بضيق وقال:محمد انا محتاج اكون لوحدي ممكن اطلب منك طلب فى مهمه عليا انهارده اعملها فاكر البت بتاعت موضوع الكمين البت دي ساكنه فى نفس شارع القسم روح ليها وخد منها طفل وسلموا لاهل امه ووبعدها سلمهم جثه عيالهم الاب والام والطفله وهتلقي ملف في كل حاجه تخصهم وهم فى انهي مشرحه
تنهد محمد بتعب وقال بهدوء:وانا فاكر البت بس معرفش بيتها هعرفوا ازاي
نظر له فارس بتفكير وقال:افتكرت فى جزار معروف فى المنطقه اسمه الحج محمود دا عارف البت دي اكيد عارف بيتها انا همشي سلام لو عايز اي حاجه اتصل بيا سلام
………..
دقة سمر باب المنزل وهي تقول:افتحوا افتحوا بت ياساندي افتحي
فتحت ساندي باب المنزل وهي تنظر لها بغضب :في اي انتي بتخبطي كده ليه
جلست سمر بجانب باب المنزل وهي تقول بتعب:دا كان يوم اسود كنت عايزه يخلص واجري على البيت مصدقت اني وصلت
اغلقت ساندي الباب وهي تقول بضيق:قومي من على الارض وتعالي احكيلي عملتي اي ماما مستنيه من الصبح انك تكلميها
نهضت سمر وهي تقول بتعب :مكنش معايا رصيد ثم قالت بصوت مرتفع ماما ياماما تعالي
خرجت والدتها من الغرفه وهي تقول بلهفه :اي عملتي اي نجحتي صح فرحي قلبي
نظرت لها سمر بحزن وقالت:معرفش انا مش عارفه نجحت فى الاختبار دا ولا لا انا لقيت ان اول اختيار معلومات عامه وحرفيا دي معلومات مستحيل انا بقيت اقراء السوال وافضل اقول يااا لدرجه دي انا معرفش حاجه عن الدنيا
وضعت ساندي يدها على فمها تحاول ان لا تضحك وقالت:احسن شايفه المعلومات دي بنسبه ليا ولا حاجه
نظرت لها سمر بغيظ وقالت :بت انتي ابعدي عني انا نفسي دلوقتي اطلع كل عصبيتي علي حد فا حاولي متكلمنيش وانا سيبت ليكي كل التعليم ياختي
تنهدت والدتها بحزن وقالت بهدوء:مش مشكله ياسمر سبيها على ربنا ادخلي نامي وارتاحي قبل ما الظابط يجي
نظرت لها سمر بغضب وقالت:الظابط دا لو جه خلي حد غيري ياروح معه دا حرفيا راجل مستفز ربنا يكون فى عون اهله
نظرت لها ساندي بفضول وقالت:ليه اي اللي حصل هى انتي شوفتي فين اصلا
وضعت سمر يديها على راسها وقالت بتعب:شوفته فى الاكاديميه المهم هقولك اي اللي حصل لما اصاح انا تعبانه اووي دماغي هتنفج*ر
رتبت والدتها على كتفها وقالت بحنان:ادخلي اوضتك وانا هجيب ليكي برشام لصداع وبعدها تنامي
…………………..
يقف السعد فى الشرفة وهو ينظر لسجارة بشرود ويفكر فى كل شيء حدث تنهد بتعب وقال وهو يحدث نفسه:وحشتوني يابنات مكنتش متخيل ان مقدرش اعيش يوم من غير ما اشوفكم ظل يتذاكر ذكرياته مع الفتيات
خرج من شروده على يد تضع على كتفه نظر لتلك اليد وقال بضيق:خير ياشيماء عايزه مني اي
نظرت له شيماء بغضب وقالت:في اي انت بتكلمني كده ليه انا هكون عايزه منك اي
نظر لها السعد بغضب وقال:كلمه كمان وهطلقك واخلص انجزي عايزه مني اي انا مش طايقك ولا طايق نفسي
تنهدت شيماء بضيق وقالت:مش عايزه انا بس كنت عايزه اطمن عليك هتفضل كده لحد امتي انت اليومين دول قاعد رافض تتكلم ولا تاكل ولا حتي تنام مبتعملش حاجه غير تشرب السجاير احكيلي يمكن اساعدك
ابتسم السعد بسخريه وقال :تساعديني فى اي دا انتي من مجرد ما دخلتي حياتي وهي ادمرت
نظرت له شيماء بغضب وهي تقول :ليه ياخويا عملت ليك اي انا مالي انت اللي جيت واتجوزتني عشان الواد دا انا ضحيت بي ابني عشانك وسيبه عند امي ميعرفش عني ولا انا اعرف عنه حاجه
نظر له السعد بتفكير وقال :وانا عندي حل انا ميرضنيش انك تضحي عشاني انتي طالق انا مش عايز غير بناتي
نظرت له شيماء بغضب وقالت :حلو حلو اووي كويس انك طلقتني انا اللي مش عايزه اعيش مع واحد غدار مغفل و
جذبها السعد من شعرها بقوه وقال بحده :احترامي نفسك بدل ما خليكي تعيشي بقيت عمرك فى السجن وانتى عارفه ان اقدر اعملها بتلفون واحد
وضعت شيماء يدها على يد السعد وقالت وهي تحاول تبتعد :سيبني اوعى تفتكر اني هخاف منك دا بعينك وبقولك اي انت مش طلقتني الشقه دي انا هاخدها وكمان عايزه المؤخر بتاعي
قهقه السعد بقوه على كلماتها وقال بسخريه :شقه قال شقه انتى بجد فاكره اني هخليكي تعيشي فى شقه ملك دي ايجار مفروش عايزه تفضلي هناوانا مدفعش الايجار وصاحب البيت يجي يطردك اهلا وسهلا والله ما هنطق وكنت عايز اسال على حاجه كده بسيطه هو مين فين الغدار دا انتي فى ثانيه استغنيتي عني ودورتي على الشقه والمؤخر بمناسبه المؤخر انا كتبته ١٠ الف وانتي وافقتي وانا متاكد انك وافقتي عشان فاكره انك هتقدري تاخدي حاجه غيره عموم المؤخر وورقة الطلاق هتوصلكً بكره على بيت امك
ابتسمت شيماء بسخريه وقالت بجديه :وانا وياعيوني مش عايزه غير الفلوس وهقولك معلومه تعرفها لزمان اللي تغد*ر وتسيب ابنها من غير ما تطمن عليه وتنسى دنيتها عشانك يبقي اول واحد هتغد*ر بي انت نفس الكلام عليك اوعى تفتكر انك كده الاب الكويس اللي رجع لعياله بسرعه انت دمرت كل حاجه عملتها فى سنين حتي دمرت علاقتك بي مراتك وديما الشك هيكون موجود بينكم عموم انا مش مهم عندي كل دا ورقتي وفلوسي يكونوا عندي بكره هلم حاجتي وامشي سلام
………….
تجلس سليا وبجانبها اليس تلعب فى الهاتف نظرت لها سليا بحب وقالت:بقولك انا خلصت الشغل اللي مطلوب تيجي نلعب او نتكلم شويه
اؤمات لها اليس بحماس وقالت :اه انا موافقه اخيرا خلصتي تعالي نتكلم وبعدها نلعب
ابتسمت سليا على حماسها وقالت :ماشي ياستي قوليلي عملتي اي انهارده فى المدرسه و
قطع كلماتها صوت يحيي وهو يقول :سليا محتاج ملف رقم ١٥هتلقي مع الملفات اللي كانت معاكي ثم نظر لاليس وقال حبيبه عمو تعالي اقاعدي معايا جوه وكمان ناكل اكيد انتي لسه مفطرتيش
تنهدت سليا بضيق وقالت بهمس:انا اكمام مفطرتش مش هتفطروني
اقترب منها يحيي وهو يقول بفضول:انتي بتقولي اي
نظرت له سليا بغيظ وقالت :وانت مالك اقصد مفيش اتفضل خد اليس دقيقه والملف يكون عندك
…………….
تجلس والدته الفتيات على الاريكه وهي تنظر حوالها وتقول بضيق:ساندي تعالي هنا اقاعدي معايا انتم روحتوا فين انتي يابت طب تعالي شوفي مين بيخبط
نهضت وهي تقول :مفيش منكم فايدة يارب ما تحوجني لحد ابدا
فتحت باب المنزل وهي تقول بغضب:في اي بتخبط كده ليه ثم قالت بصدمه انت
نظر لها السعد بحزن وقال :اه انا جاي ومش عايز حاجه من الدنيا غيرك انتي والبنات
ابتسمت والدته الفتيات بسخريه وقالت :وانا والبنات مش معاك احنا كانوا حكايه وانتهت اتفضل امشي من هنا وانهارده ورقتي توصل ليا انا مش عايزه اكون مراتك ابدا
اغلقت باب المنزل فى وجهه بقوه دق السعد الباب وهو يقول :لا انا عارف اني غلطت سامحيني انتي والبنات انا طلقتها انا مش قادر اعيش لحظه من غيركم انتم حياتي والله العظيم ندامان انا مقدرش استغن عنكم
ظل يردد تلك الكلمات فجاه شعر بضيق تنفس والم شديد فى قلبه وضع يده على قلبه وهو يقول بتعب :احلام الحقيني انا بموت
بعد تلك الكلمات سقط على الارض حاول ينهض لكنه فشل اغلق عينه بتعب شديد كان يشعر بكل شيء حواله لكنه لم يستطيع ان يرد على صوت احلام وساندي فقد الواعي
#ياتر اي اللي هيحصل وفارس هيتصرف ازاي
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بنات السعد)