رواية اللقاء الاول الفصل الثاني 2 بقلم بسملة أشرف
رواية اللقاء الاول الجزء الثاني
رواية اللقاء الاول البارت الثاني
رواية اللقاء الاول الحلقة الثانية
ادم: عندك مانع اعزمك علي قهوه!
فيولا: بمناسبة اي ان شاء الله
ادم: اهو شوفتي لسانك رجع تاني اهو
فيولا: انت مستني مني اني اوافق بصفتك اي اصلا
ادم: صديق!
فيولا: مبصاحبش
( مشيت فيولا وفضل ادم واقف مكانو مذهول منها)
ادم: اكيد هنتقابل تاني
(يووووه الساعه بقيت 11 ده انا هاخد تهزيق من المدير انما اي ربنا يستر)
روحت المستشفى وكالعاده استقبلني المدير باحترام هو مش احترام اووي بس انتو عارفين بقا انا مميز جدا بالنسبة لمديري وبيحبني جدا جدا… ههه بهزر طبعا .. ودي اسواء حاجه فيا اني كداب… ربنا يستر
«في المستشفي»
المدير: انت يا افندي انت مش هتبطل مواعيدك دي وتحس بالمسؤليه شويه
ادم: انا اسف بس حضرتك لو تعرف اي الي حصل معايا هتعذرني
المدير: ها ياسيدي قول انا سامعك لما نشوف اخرتها معاك اي
ادم: انا نزلت من البيت
المدير: ها وبعدين
ادم: اتاخرت علي عربية الشغل عشان كنت بجيب دوا السكر لوالدتي
المدير:….
ادم: ف انا فوت عربية الشغل ركبت عربيه تانيه وانا بعدي عشان اركب في عربيه خبطتني وكسرت ايدي وزي محضرتك شايف شكلي عامل ازاي
المدير: والله وفين الجبس بقا ان شاء الله
ادم: منا صممت اجي الشغل اهم مني وقولت مش مهم عشان دي مسؤليه وهبقي اربطها وخلاص
المدير: اه ياحبيبي معلش صعبت علياا فعلاً..
ادم: حض…
المدير: ادم (بغضب) روح شوف شغلك المره الجايه مش هفوتها انت سامع اتفضل..
ادم بتنهيده: واخيرا خلصت منك
_______________
احمد: اي ده مال ايدك في اي يابني انت كويس
ادم: صصصصصصه
احمد: اتكلم المدير مشي
ادم: ياعم دي حجه عشان ادخل المستشفى
احمد: طب ياعم الروش انت اتاخرت ليه
__________”
(طيب ده احمد صحبي الانتيم جدع جدا معايا وحالو متشقلب شويه الحج والحجه مش بيقدرو اي حاجه بيعملها نهائي هما فاكرينو فاشل بس ميعرفوش انو بيتعب جدا وبيحاول ينجح بس للاسف مش ده مكانو هو ناجح بس مش ف الحاجات الي هما عايزينو يعملها هو ناجح ف الي هو بيحبه…..
___________
احمد: طب ياعم الروش انت اتاخرت ليه مش عاوايدك يعني
ادم: هي الي اخرتني
احمد: هي مين ياعم روميو
ادم: قابلتها يا احمد انا مش مصدق
احمد: طب اخلص قول مين دي قبل ميتسحب مننا مرتبنا المدير لو شافنا هيحصل مشكله انت عارف تعالي نكمل شغل ونروح الكافتريا وتحكيلي كل حاجه
ادم:….
(ادم سرحان في فيولا)
احمد: الواد ده اتجنن ولا ايه
_______في المكتب_______
ادم: اخيرا خلصنا
احمد: اي ياخي الحبسه دي ولا كأننا اسري الواحد اتخنق بس هيقول اي معامله خرا و فلوس مش مكفيه
ادم: عارف بس هنعمل اي
احمد: لازم نفكر ازاي هنعمل مستقبل تاني افهم بس انا مقصدتش اننا نغير المهنه اقصد اننا نكبرها يعني منعتمدش علي المستشفى دي بس ياعم نعمل حاجه تميزنا عن باقي الدكاتره
ادم: انت عارف انا لو هوافقك ف الرأي ف هيبقي عشان اكون افضل من مديري ده واجيبه يشتغل عندي وازله يلا عارف يعني اي ازله زي مبيعمل فينا وف زمايلنا
احمد: هههه انت عارف اول مره تقول حاجه تضحكني ياخي بقالي كتير مضحكتش تعالي نروح الكافتريا وتحكيلي الي حصل انا منستش ياحبيبي عايز اعرف اي اللي واخد عقلك
ادم: الساعه كام معاك
احمد: ٦:٣٠م
اادم: الشركه معادها7:15
احمد: عارف احنا قدامنا 45دقيقه نقدر ناكل ع الاقل
ادم: يلا
…..
««الكافتيريا»»»
احمد: انت بتهزر يابني
ادم: لا بتكلم بجد
ااحمد: انت بتقول اي ازاي حبيت بنت متعرفش عنها حاجه انت قابلتها صدفه بس انت حبيتها عشان شكلها؟
آدم: لا يابني انت بتقول ايه بس اكيد الموضوع مش كده وبعدين اكيد لما اروح اكلم باباها واخطبها هعرفها اكتر
ادم: وليه متحاولش تتكلم معاها مره ع الاقل وتشوف طريقة كلامها يمكن مش سالكه ياعم وبتعمل كده مع اي حد
احمد: لا اولا بقا هي مش من النوع ده نهائي ثانيا بقا انا مش هرجع ف كلامي لاني حبيتها فعلاً ومش كل انسان كامل كل واحد في عيوب وهيا عيوبها انها عصبيه جدا وبتتأثر بسرعه والحاجه الاهم انها مش من النوع الي انت فاكره يابني دي ملاك ومينفعش اروح اقولها لو سمحتي عايز اتعرف عليكي الاول عشان اعرف انتي سالكه ولالا انت اهبل يابني
احمد: يا ادم انا بقول كده عشان خايف عليك ممكن تكون مش سالكه وممكن تكون كويسه بس انت مش هتعرف الفرق لانك مجربتش ودي اول مره تقع ف الحب ولو الموضوع مكملش مش هتقدر تتحمل وهتتعب
ادم: انا مكنتش مؤمن بالحب وكنت بكلم زمايلي ف الشغل عادي ومكنش في حاجه شدتني ف واحده منهم حتي بس لما قابلتها حسيت بحاجه غريبه بجد هو احساس حلو اوي حاسس اني عايز اشوفها كل ثانيه خلاص بقيت شاغله عقلي مبيفكرش ف حاجه غيرها حتي لو الموضوع مكملش اهو اكون دخلت دخلة راجل مش عيل بيلعب او بيجرب ف اولاد الناس يابني دي حتي لما عزمتها علي قهوه شتمتني ومشيت انا البنات صحابي لما كنت بقولهم نخرج او رحله او نتكلم يابني دول كانو بيبعتو رقمهم ف ورقه انت فاهم
احمد: اسمع ياصحبي في بنات مش سالكه ممكن تمثل الادب قدامك عشان تشدك ليها بس بص ياصاحبي ربنا يتمم بخير وافتكر كلامي لو خير هتكمل لو مش خير اوعي ف يوم ياصاحبي تزعل او يجيلك اكتئاب زي الي بنشوفهم ف المستشفى دول
ادم: ياعم مش للدرجادي اكيد مش هيحصل
ااحمد: بس انت عارف وانت بتحكيلي الي حصل بينكم حسيتك مألف روايه وبتقولهالي ياعم اسمها فيولا و انت الفارس الي دافع عنها وخاف عليها ومسبهاش اي ياعم الحوار ده انا حبيت قصتك دي
ادم: طب انت حبيت الروايه انا حبيتها من اول نظره انت متخيل قول بقي ليا الحق اني اتوه كده
احمد: بصراحه انا عايز اتوه زيك لو معاها صاحبتها قولي يا عم بهزر هاا
ادم: ياعم ربنا هيبعتهالك وهتبقي صدفه حلوه زي مكانت صدفتنا حلوه كده ونعمل فرحنا مع بعض ياصديقي الصدوق
احمد: طب يلا ياعم روميو عشان الساعه بقيت7:2 يادوب نلحق نوصل
ادم: الحساب لو سمحت…
__________ »»»»» في الشركه ««____________
ادم قاعد بيرد علي اتصالات الناس عشان بيحل مشكلتهم ادم كان هو خدمة العملاء….
ادم: الو
المجهول: الو حضرتك دي تاني مره اعمل شكوه وبرضو الروتر ميشتغلش دي مش طريقه علي فكره….
______
ادم:
(البنت فضلت تتكلم وانا سرحان ف صوتها ايوه انا عارف الصوت معقول! فيولا!!!
___
ادم: مشكلتك اي يافندم
المجهول: حضرتك انا بقالي يومين علي الحال ده كلمت الشركه وعملت شكوي عشان الروتر بقالو يومين مش شغال ومع ذلك مشتغلش وكل شويه حضرتك كلمي رقم معرفش اي وبتشقطوني لبعض انا لو المشكله دي متحلتش انا هغير الشركه
ادم: احنا اسفين حضرتك اكيد في سوء تفاهم دقيقه بس هشوف المشكله فين….
المجهول: تمام
ادم: اسم حضرتك اي يافندم
االمجهول: فيولا
( ادم حل المشكله لفيولا بعد عناء طويل طبعا من طولة لسانها ها ما علينا ادم لما عرف واتاكد انها فعلاً فيولا خد الرقم بتاعها مع ان الموضوع ده ممنوع ومينفعش يحصل ولو مدير الشركه عرف اكيد ادم هيتعمل منو بطاطس محمره او مقليه حتي ما علينا ربنا يستر..)
احمد: ادم انت بتعمل اي مينفعش انت اهبل انت هتودي نفسك في داهيه
آدم: انا هاخد الرقم هخلي ماما هيا الي تكلمها مش انا و اجيب رقم باباها واكلمه انا وهمسح رقمها وخلاص
احمد: يابني اكيد في طريقه افضل من دي مدخلش نفسك في حوارات
ادم: عيب انت تعرف عني كده
احمد: ايوه هتعمل اي تاني بالرقم
ادم: بصراحه… هبحث بالرقم اشوف الفيسبوك بتاعها والانستجرام
احمد: ادم انت بجد هتروح في داهيه لو المدير عرف او ع الاقل هي هتسالك جيبت الرقم منين ولما تقولها هتشتكي وانت ساعتها كده ضعت انت عارف القوانين ليه بتخالفها
ادم: خلاص مش هعمل كده اهو ياعم خلاص
______
اادم….:
اانا اسف ياصحبي انا عارف ان ده غلط بس انت مش فاهمني….
( ادم خلص شغل والساعه دلوقتي 11)
(منزل ادم)
ادم: ست الحبايب وحشتيني اووووووي
(ادم يحتضن امه)
الام: ازيك ياحبيبي يلا غير هدومك وخد دوش لحد محضر العشا
ادم: انتي ورده انتي بطه
الام: انت لسه متغيرتش انت لسه طفل( الام بضحك)
ادم: هروح اخد دوش وارجعلك
الام: ماشي ياحبيبي
______بعد مرور 15دقيقه
ادم: تسلم ايدك ياست الحبايب ربنا يخليكي ليا يارب خدتي الدوا
الام: اه ياحبيبي
ادم: ماما
الام: عيونها
ادم: انا كلمت فيولا
الام: ازاي احكيلي
ادم: هيا كانت عامله شكوي والمكالمه اتحولت ليا ولما رديت لاقيتها هيا معرفتهاش ان انا الي بتكلم بس انا كنت عارف
الام: ربنا يجمعكم في الحلال ياحبيبي اوعي يا ادم تعمل حاجه تندم عليها طول عمرك يابني
ادم: متخفيش ياست الكل يلا عشان تنامي
الام: تتصبح علي خير ياحبيبي ربنا يحفظك ليا
اادم: وانتي من اهل الخير ياحبيبتي
_____
ادم دخل الاوضه وفتح اللابتوب عشان يبحث عن فيولا في مواقع السوشيال ميديا
______في الاوضه ______
يارب الاقيها…. بعد بحث طويل والساعه جت3:30 الفجر…
ادم: اخيرا لاقيتها ايوه بقا….
( ادم بيقلب ف صفحتها شاف صورتها وحفظها عندو)
ادم: بتحب الروايات وعلم الفللك واي تاني ياستي دي اكتر حاجه مبحبهاش هيا علم الفلك..
(فيولا كانت متصوره في المكتبه اللي بتروح تقرأ فيها دايما)
ادم: ياتري المكتبة دي فين؟
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية اللقاء الاول)