رواية قبضة الآسر الفصل الثالث 3 بقلم ريم محمد
رواية قبضة الآسر الجزء الثالث
رواية قبضة الآسر البارت الثالث
رواية قبضة الآسر الحلقة الثالثة
_هند:جدك وباباك جي فتكلم بإحترام يا عمر، رولان كويسة وقريبة من مستوانا مش بعيدة بس لمّا آسر يتجوز الاول بالترتيب
_عمر بهدوء عاصفي:طالما لاقيت بنت الحلال ليه لأ؟!
_هند:بس أخوك ملاقاش؟
_عمر:تمام اللى تشوفوه
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
*عدت فترة الامتحانات وكنت خايفه اوي ومتوترة جدًا، لأنّي للأسف شيلت المادة بتاعته*
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
*كنت قاعدة فى كافيه مع حور
وفجأة ظهر لينك النتيجة اتخضيت ومقدرتش افتحه، وحور جابت نتيجتها وجابت نتيجتي، لاقيتني ناجحة مش شايلة حاجة
استغربت ازاي مشلتش مادته كان بيهدد بس! *
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
_مهدي:شغلك عامل ايه يا آسر؟
_آسر:كويس الحمد لله يا بابا
_مهدي:بصراحة، عمر اختار شريكة حياته
_آسر بهدوء:كويس
_مهدي:حبيت اتكلم معاك، لوحدنا عشان تقولي الحقيقة
_آسر:حقيقة ايه؟
_مهدي:حقيقة **********
_آسر بصدمة:لا الموضوع مش كدا
_مهدي:أنا أكتر واحد فاهمك، أنت ابني
_آسر:خايف، ومش عارف اعمل ايه
_مهدي:سيب كل حاجة لمجراها يا آسر
_آسر:طب فرضًا محصلش زي ما انا عايز
_مهدي:هيحصل بإذن الله متقلقش
_آسر:أزاي
_مهدي:الوقت، كفيل يصلح كل حاجه
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
*صحيت الصبح، وكُلّي نشاط بس لما افتكر اللى حصل بستغرب يعني اللى كان بيبعتلي رسايل كل شويه طلع عمر!!، معرفش ايه الحُبّ المفاجئ دا*
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
*فرح حور قرب، وانا وهى مسحولين فى تجهيزات الفرح
رنت عليّ، عرفتني انها هتشتري شويه هدوم للفرح، رحت معاها
مول كبير فيه كل الأقسام*
_حور:ايه رأيك؟
_رولان:تمام، قيسهم نشوف
_حور:تمام
*كنت بلف فى الاقسام كلها، لحد ما لمحت دكتور آسر هناك!، اتوترت جامد وكنت هلف وامشي، لاقيته بينادي عليّ*
_آسر:آنسة رولان
_رولان بتوتر:نعم؟
_آسر:اخبارك ايه؟
_رولان:كويسة الحمد لله، لازم أمشي
_آسر:صحبتك جوا لسه بتقيس
_رولان بإستغراب:عرفت منين؟
_آسر:لمحتكم
_رولان:أه، لازم اروح
_آسر:طبعًا عرفتِ أنّي نجحتك فى المادة
_رولان:ايوا، ليه عملت كدا؟
_آسر:عادي
*لاقيت شاب مركز معايا وأنا مش واخدة بالي، آسر مسكه من ياقة قميصه وكان هيمسك فيه، حاولت افصل ما بينهم، وحور طلعت وسمعت الصوت وجت لحد عندنا
والامن فصل ما بينهم وآسر ضربه جامد، شكله كان مُخيف، خفت منه*
*لاقيته جي ورايا، وبيقول*
_آسر بنبرة غريبة:واجبي، أنّي احميكِ منهم
_رولان:متشكرة لحضرتك
_آسر بهدوء نسبي:مفيش داعي تقولي حضرتك ليّا اسم، يلا هوصلكم مينفعش بنتين يفضلوا كدا
_رولان بصدمة ممزوج بخوف:لا هنروح لوحدنا
_آسر بغضب نسبي:يلا يا رولان
_حور بتوتر:هتصل بأمير يوصلنا
_آسر:أمير صاحبي، وعارف أنك هتيجي معايا، بسرعة اركبوا
*ركبنا العربية وكل شويه يبصلي من مراية العربية أنا حسيت نفسي في متاهة الاتنين بيحبوني!!، الأخوات! *
*لاقيته ركن العربية وجبلنا ايس كريم وطبقين حلويات مشكل*
*والايس كريم بحبها فانليا على شكولاتة، استغربت عرف ازاي اني بحب النكهة دي*
_آسر:عارف أنك بتحبّيها، يا رولان
_رولان:ازاي؟
_آسر:دا سر
_حور بتوتر:دكتور آسر بيحبّ يقول نُكت
_آسر:اه أنا بني آدم مش روبوت بس دي حقيقة
*حسيت بلغة غموض بيتكلم بيها فجأة ومن العدم حبّني! *
*روحني البيت وماما عزمت عليه يدخل، وعرفته ان بابا موجود وبابا كمان رحب بيه جدًا قعد، وضيفناه*
*فضل مركز معايا ونظراته ليّا، غريبة
ومش متفسرة، كنت هقوم لاقيته بيقول*
_آسر:ما أنتِ قاعده معانا والقعدة حلو وبنضحك أنا وأنتِ وأهلك
_رولان:هقوم اشرب
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
_مهدي:الوضع اتعقد جدًا
_الجد “عتمان” :آسر ابنك بيجاهد بالعافية، بس ان شاء الله خير وكل حاجة هتتحل
_هند:أنا كمان بحاول
_الجد:استعينوا بالله
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
_عمر:هتتجوز أخيرًا يا أمير، يبختك
_أمير بحماس:مستني بقالي كتير
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
*جه يوم الفرح وكنت مع حور لحظة
لحد ما أمير جه أخدها وبعدها جه آسر بالعربية بس مرضتش اركب معاه كفاية ركبت معاه أنا وحور مرة
فضلت واقفة مسافة، وهو مستني
لحد ما بابا جه وركبت معاه
كنت اتأخر من زحمة العربيات
لاقيت آسر ورانا، لحد ما بقي قصدنا وبصلي وعُيونه حمرا*
*وصلنا القاعة، ودخلت مع بابا
وراح لصاحبه وماما كمان راحت تقعد مع صحاباتها، فضلت لوحدي
لاقيت آسر جي،ووقف قصادي وقال*
_آسر:لو أنتِ مراتي مش هطلعك كدا من البيت
_رولان:مين قالك أني هكون مراتك، لو بقى، لبسي واسع مفيهوش حاجه ملفتة
_آسر:العيب في الناس مش فيكِ، كمية شباب هنا كتير
_رولان:بصفتك مين تقول كدا
_آسر بتماسك:مش مهم تعرفي، بس ليّا الحق اغير عليكِ، تعرفي ليه؟
عشان أنتِ ليّا بس
_رولان بذهول:أنت وعمر فى نفس الوقت!
_آسر بغموض:هتعرفي بعدين
*فى الوقت دا كان العروسة والعريس جم، وبدأت الاجواء تشتعل، وكان عمر معاهم فى السيشن، صاحب عمره لازم يكون موجود*
*بعد فترة، رحت سلمت عليها
وبعدها، جه عمر وقال*
_عمر بحماس:حابب اوجه كلمة للعريس، مبارك يا حبيبي وربنا يباركلكم فى حياتكم الجية
هتفضل أجدع صاحب عرفته
وكلمة أخيرة؛ احب اوجها لشخص مميز، قدام الكُلّ؛ تتجوزيني يا رولان
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قبضة الآسر)