روايات

رواية المتمردة والثعلب الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم كتابات ولائيات

رواية المتمردة والثعلب الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم كتابات ولائيات

رواية المتمردة والثعلب البارت الحادي والعشرون

رواية المتمردة والثعلب الجزء الحادي والعشرون

رواية المتمردة والثعلب
رواية المتمردة والثعلب

رواية المتمردة والثعلب الحلقة الحادية والعشرون

بعد ان انهي الاتصال مع الاداره
محمود: الو مهند
مهند : ها محمود بتتصل في الوقت المتاخر دا اكيد في جديد
محمود: اه فيه …………..
مهند : اعتدل سريعا وقال له ايه بتقول ايه
محمود: الي سمعته
مهند : يا نهار اسود طيب ازاي هنبلغهم
محمود : انا بصراحة هكلم اللواء عبد الناصر لان مش هعرف اتصرف الاتنين ممكن يقتلو بعض ويقتلوني وانا بحب جديد وداخل علي جواز
مهند: وانا هكون اب ومش عاوز ايتم ولادي
اسيبك انا عندي معاد مع مسيو كنان الراجل الشقي الجنتل يا سلام لو كان كدا
محمود: روح يا ابو حلموس وانا مفروض انزل استلم مكان سيف
………………….
سارة : مستر كنان بعد اذنك
رامي: في اي ميريت
ميار :ك استاذن انا كنان ومتنساش لازم نتقابل واعزمك
رامي : اتفضلي
خير ميريت
سارة : سينا مريضه وسخنه
رامي : ايه هي فين
سارة : طلبت ترجع جناحها و
رامي: وايه مفروض كانت ترتاح 24 ساعه هي عنيده اتفضلي معايا
ميار : كنان في حاجة وانا ماشيه وقفني الرسام ولاحظت انك عصبي اهدا
رامي: ابدا سينا مريضه وانا هروح اشوف دكتور
ميار : انا جايه معاك
رامي: مفيش داعي ميريت معانا ومفيش داعي تزعجي نفسك
ميار: طيب كدا معاد بليل ملغي
رامي: لو اطمنت علي سينا هنكون علي موعدنا يلا ميرت بسرعه خليه جنبها وانا هشوف الدكتور وجاي معاكي
………………………..
اميره : ايوة بس دا هيخطبني
المجهول : وماله يا اميره كدا يثق فيكي اكتر
اميره : دا هيعمل حفله
المجهول : اه شطارتك انها تكون علي الضيق اوي وتخليه يثق فيكي
اميره مش عاوز غلطه
اميره : طيب تمام
المجهول : اه لازم تقربي من سينا
اميره : هي فعلا هتجيب لي فستان وطبيعي يكون في مجال بينا
المجهول : متنسيش تحرقي الشريحه وهبلغك هنتكلم ازاي ومتقلقيش احنا معاكي
اميره : تمام
واغلقت الخط وضعت الشريحه علي سبرتايه القهوة وجلست ترتشف فنجان قهوتها
وهي تفكر بهدوء
دخل عليها ديفيد
اميره انتي هنا
اميره : اه كنت مصدعه قولت اشرب قهوة
ديفيد : ايه الريحه دي حاجه محروقه
اميره : واضح ان في حاجه علي السبرتايه ونضفتها وضبطها متقلقش انت عارف القهوة علي السبرتايه ليها طعم مختلف
ديفيد : كل يوم بكتشف فيكي جديد
اميرة : ودي حاجه حلوة ولا وحشه
ديفيد: كل حاجه في شخصيتك حلوة هدوءك براءتك زوقك بس ليه حزينه
اميره : سمير انا مش عاوزة حفله خطوبه
ديفيد : في بنت تكون مش عاوزة حفله دا كل البنات تتمني حفله كبيره
اميره: دي البنات الي ليها اهل يفرحو معاها وليها انما انا هجيب مين الملجا تفتكر انت راجل اعمال ناجح الناس تلاقي مراتك من غير اهل تفتكر احساسي وانا لوحدي ايه وبدات تبكي
ديفيد: خلاص متزعليش انا اهلك انا حبيت افرحك
اميره : خلاص الي يفرحني اننا نحتفل سوا ايه رايك لانش في النيل واصدقاءنا المقربين وطبعا سينا علشان اشكرها علي زوقها والفستان
ديفيد : احلامك اوامر انا هشرف بنفسي علي الموضوع
اميره : انت مشغول بمقابلات المسابقه ممكن يعني تسيبني ارتب علي زوقي
ديفيد: دا يسعدني يا اميرتي طبعا مكنتش عاوز اتعبك
اميره : اممم ممكن كمان بدلتك انا الي اختارها
ديفيد : انا هغمض وامشي في الطريق الي انتي عاوزاه
اميره ثق فيا وصدقني هتكون سعيد بس لازم تكون واثق فيا وزوقي
ديفيد : انا واثق فيكي ولو رقابتي هديهالك هكون واثق فيكي
يلا بقي نشوف الشغل لان ميار مش هنا وورانا شغل كتير انا وانتي ونيرمين
اه وابقي اطمني علي سينا علشان تعبت في البسين انهارده دا رقم الفندق ورقم الجناح
لان اول مره اشوف بنت ملهاش في الموبايل وعلطول سيباه
اميره : حاضر طبعا وابتسمت وتحدثت بنبره بريئه وطفوليه انت عارف انا اصلا حبيتها اوي واتمني انا وهي نكون اصحاب
ديفيد: تمام يلا يا طفله علي الشغل
………………….
ادهم : لاء خالص دي زي الفل بس من اثر الخبطه دايخه حابه مع برد
رامي: انتي ليه خرجتي من الجناح
ريناد : علشان انا ليا هنا خصوصيتي وحريتي يا استاذ ولا ايه
رامي: جناحي مراقب واكيد ممكن ميار او حد من طرفهم يجي يطمن عليكي تفتكري هنعرف ازاي انهم زرعولك حاجه في جناحك
ادهم : رامي عنده حق خصوصا ان باي حجه ممكن ساره متكونش قاعده
ريناد : مكنش ينفع افضل هناك انا ست وليا خصوصيتي اولا واخيرا غير ان مينفعش نبقي في جناح واحد انا والبيه ولا انتو صدقتو اننا عايشين عيشه الاجانب بحريتهم
رامي : انتي عندك حق بس دا لامانك مش اكتر
ساره : ممكن يا فندم
ادهم : خير يا ساره
ساره : ممكن نقول ان حضرتك اديتها حقنه منومه وطلبت راحه تامه ليها فمحدش هيجي يزعجها
رامي : هو دا الي هيحصل بس كنا عاوزين نعجل بكشفهم ودا لما نديهم حريه اكبر في التعامل احنا منعرفش لسه مين تابع ليهم ومين ساعدهم
ادهم: اه للعلم مروان تبعهم وماموريته انه يقرب من سينا ويشغلها
ريناد : ايه وانت عرفت ازاي
ادهم : دا دوري يا سيادة الرائد ولازم تنتبهي ومتقبليش منه هدايه تتح في اوضتك
ريناد: انا مبقبلش هدايا من حد
رامي: والصورة الي هيموت ويرسمها ليكي يا حسناء الفندق
ريناد انا موافقتش للعلم
رامي: وليه ما كنتي توافقي وتقعدي قصاده ويتغزل فيكي وعنيكي و
ريناد: احترم نفسك يا استاذ انت واضح انك بتدخل في الي ميخصكش
ادهم : خلاص يا جماعه
رامي: مش شايف اسلوبها المستفز
ريناد: انا الي اسلوبي مستفز ولا انت الي اسلوبك غير محترم
رامي: مين دا الي غير محترم يا
ادهم : بزعيق بااااس خلاص اتفضل شوف معادك مع ميار وسيبها انا جنبها مع ساره وانتي اتفضلي نامي علشان ورانا شغل وانا بره
ريناد “: ميار ايه ميار دي كمان
ادهم : شغل يا برنسيسيه شغل وانا جنب القمر اهو اخد بالي منه ولا مش عاجبك ادهم بجلاله قدره
رامي: بزعيق ادهم اتفضل بره علشان ترتاح ومفيش داعي اصلا تقعد معاهم اتفضل علي شغلك
ساره لو في حاجه بلغي مهند
ساره تمام يا فندم
ادهم : وانت محموق اوي كدا ليه وبتزعق
رامي : لان لان مش طبيعي اني همشي واسيب خطيبتي مع الدكتور يلا يلا اتفضل معايا
ونظر عليها بغضب شديد وانصرف
تحت ابتسامه خبيثه من ادهم
وضيق شديد داخل ريناد
واستغراب ساره
…………….
عبد الناصر: ايوة يا محمود عارف
محمود: طيب ايه يا فندم
عبد الناصر مش هكذب عليك انا الي اقترحت عليهم كدا
محمود: يا فندم انا مش هقدر ابلغهم يا فندم انا عاوز اخش دنيا
عبد الناصر : وانا هخاف علي عائشه برضه انهم يقتلوك وهي تزعل هههه
محمود يضحك : يا فندم الله يخليك حاسس بيا بس التعليمات بتقول اننا نبلغهم
عبد الناصر : بص يا محمود انا هشوف واقولك هنعمل ايه
محمود: تمام يا فندم
………………………
رامي: الو ميار اذيك بعتذر كتير عن التاخير بالاتصال
ميار : لاء خالص كنان انا كنت فقدت الامل
رامي : لاء انا وعدتك وكنان ما بيخلف وعده ابدا
ميار : اخبار سينا ايه
رامي : دكتور اداها حقنه هتنام للصبح وبيقول الصبح هتكون بخير
ميار : دي بسكوته اوي وواضح انها مش بتاكل كويس
رامي : تغغير الجو والمكان بيزعجوها كتير بس كويس اننا لقينا المساعده دي هي ارتاحت معاها واعرف كدا اطمن واتحرك واتابع الشغل
ميار : طيب ايه نتقابل في المعز
رامي: عيب عليكي انا برضه راجل شرقي ومحبش الست الي تكون معايا تنزل لوحدها ابعتي لوكيشن وهعدي عليكي مسافه الطريق
ميار : امم طيب يدوب الحق اجهز هقفل وابعتهولك
……………………..
بعد عده ايام حفل خطوبه اميره وسمير علي مركب في النيل
مروان : وكانني اري نفرتيتي تغزو بسحرها النيل
ريناد : ميرسي كتير علي مجامله دي
مروان : سينا فاكراني بجامل لالا لاء مجاملة ايه دي حقيقه واقل من الحقيقه اعتقد ان لو رجعنا بالزمن كنتي هتكوني ملكه علي العالم كله ومحدش هيعترض حقيقي انسانه مثقفه وشيك فنانه مرهفة الحس وجميله جمال طبيعي
انتي محتاجه تتعاملي مع فنان يقدر مشاعرك الرقيقه
ريناد: اتا اشكرك بس محدش يتحمل جناني الا كنان
مروان :ك انتي محتاجه الي يخطفك بعيد عن العيون و
…………………
ميار : كنان انا بجد سعيده اني اتعرفت عليك
رامي: انا الي سعيد بمعرفه جميلة الجميلات
ميار : خسارة كنان بجد
رامي: ايه الي خساره
ميار : خسارة انك مرتبط اعتقد انك لما تتجوز بنات كتير قلوبها هتتحطم
رامي: انا مش معاك لان عمري ما وعدت اي بنت باي حاجه تحطم قلبها
انا صريح وعمري حتي ما بتمادي بالكلام اه بجامل بوصف بضحك لكن مش اكتر ن كدا
ميار : مش لازم توعد بلسانك ممكن توعد بقربك والي قريبه منك لازم تشعر بانها اميره علي عرش القلوب
رامي: بس انا معنديش اميرات انا عندي ملكه واحده
ميار: اممم الملكه الي مشغوله هناك دي بغيرك مش كدا
التفت رامي ليجد ان مروان يجلس بالقرب من ريناد
ميار تكمل حديثها واضح ان الملكه بتعطف علي الرعايا بتوعها وواضح انها مش عامله حساب الملك
رامي: قصدك ايه ميار مليش انا في لف ودوران في الحديث
ميار : لاء خالص انا بوصف الي الكل بيشوفه بصراحه هي جميله لاء ساحره كمان واعتقد دا مخليها تشعر بان الجميع ملكها
رامي : استاذنك
وذهب الي ريناد ووقف امامها وسمع جزء من حديث مروان لها
ونظر اليه بغضب سرعان ما تغيير لابتسامه بارده
رامي: ممكن اخطف منك ملاكي يا استاذ مرهف ومد يده الي ريناد
سينا محتاجين نسلم علي العرسان
ريناد: ميرسي كتير مروان علي كلامك الرقيق دا كنان وصل عن اذنك
رامي: يهمس لها وهو يمسك بيدها مبتسما مش تاخدي بالك
ريناد: واخده بالي بس واضح انك مصدقت وهي تبتسم بهدوء
………………..
مهاب : انت متاكد من الخطوه دي يا ناصر
ناصر: انا متاكد مليون في الميه
مهاب : ريناد عنيده جدا
ناصر : عارف متنساش انها بنتي انا كمان
مهاب : انا قلقان يا ناصر مش هتسكت
ناصر : ثق فيا وسيبني اتصرف ومتنساش اني رئيسها المباشر
مهاب : انا لولا الواجب كنت اعترضت علي العمليه دي
ناصر: متعودتش ان قلبك يضعف يا باشا
مهاب : انا عمر ما كان قلبي ضعيف بس دي هي قلبي وروحي وحياتي مليش غيرها هي اختي وبنتي ودنيتي وامي مكدبش الي قال البنت ام ابوها بحنيتها وحضنها مقدرش امنع نفسي من القلق عليها والخوف علي صحتها وانا برميها في النار بايدي دي بنتي الوحيده
ناصر : صدقني انا كدا بحاوطها بطوق نجاه من الغرق في النار قولت لك ثق فيا يا مهاب
مهاب : ربنا يستر
…………………………
ريناد : اميره مبروك كتير جميله ورقيقه
اميره : دا تاثير الفستان اشكرك جدا
ريناد: هو مميز علشان انتي لبساه
مبروك سمير
ديفيد: الله يبارك فيكي سينا
رامي : مبروك انسه اميره مبروك سمير
ديفيد: الله يبارك فيك كنان عقالك انت وسينا
رامي: ضحك احنا هنعمل فرح علطول احنا غير اي حد
ريناد: توقع مننا اي جنان سمير
رامي : مش يلا بينا سينا نمشي
ديفيد : تمشي فين احنا في وسط النيل
رامي: كلمت ماجد ومنتظرنا جنب المركب بلانش صغير
ريناد: علشان تعرف ان اي حاجه بتطلع في تفكيرنا بنفذ فورا
ديفيد بضيق : طيب كنتو انتظرو ساعه والحفله تخلص
رامي: ساعه دي اكون خطفتها بعيد عن عيون الناس واتفسحنا سوا يلا سلام
……………………
ميار: الله علي فين
ريناد: كنان عاوز يخطفني من الناس وهنهرب يلا سلام ميار اشوفك بكره في شرم
ميار: ايه احنا في وسط النيل ونظرت وجدت لانش منتظرهم ردت بضيق سلام اه باااي
مروان : ايه دا مستر كنان الحفله لسه واحنا في النيل
رامي: نشوفك في شرم مستر مروان وشكرا علي نصايحك الغاليه انا فعلا خاطفها بعيد عن عيون الناس
وساعدها لتصل ل لانش فيه محمود علي انه صاحب لانش وفيه مهند ( المفروض انه ماجد نجيب مسؤل شركه الحراسات ومهتم بيهم لان بيدفعو كويس )
………………………
علي لانش
عاجبك المسخره الي مروان بيعملها دي
ريناد : لاء والله مين بيتكلم دا انت مقضيها مع ميار وكل يوم فسح وعشا ولا كان انا موجوده
رامي: دا شغل وانا رئيسك المباشر
ريناد : وعلشان دا شغل بقول لسيادتك تراعي ان المفروض انا خطيبتك وتحافظ علي د علشان يصدقو
وكمان يا استاذ مفروض ان من المهمه منسيبش فرصه لحد يدخل بينا علشان نفضل قرايبين من بعض ونعرف نكشفهم
رامي: انا عارف كويس انا بعمل ايه بس المفروض اني انا الراجل انما سيادتك وضحكتك الي بترن والكل بيبص عليكي وانتي مع مروان دا قله احترام ليا
ريناد : بصراحه بالرغم انه تمثيل بس دمه خفيف ويجنن وكلامه حلو اوي وفعلا بيرسم حلو جدا خسارة انه مع العصابه
رامي : خلصي شغلنا وابقي قولي فيه شعر انا مش فاضي دلوقتي انتي هتروحي مع محمود وانا هروح الادارة انا ومهند عندنا شغل هناك ومش هتظهري غير لما ارجع مع سيادتك
ريناد : لو سمحت صوتك ميعلاش عليا احسن والله مش هيكون كويس
رامي: انا عاوزه ميكونش كويس اتفضلي وريني هتعملي ايه
مهند : خلاص يا جماعه مفيش وقت للخناق
محمود : دول هيقطعو بعض ولو عرفو الي فيها النووي هيشتغل
مهند : شوف تليفونك وسيبني معاهم
الو محمود باشا
محمود: خير يا سيف
سيف : لاء مش خير خالص في مشكله كبيره هبعتلك تشوف بنفسك
محمود وينظر الا الموبايل
مهند : في ايه يا محمود
محمود: اتفضل شوف بنفسك

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية المتمردة والثعلب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى