رواية ذكرياتي الفصل الثاني 2 بقلم مارينا يوسف
رواية ذكرياتي البارت الثاني
رواية ذكرياتي الجزء الثاني
رواية ذكرياتي الحلقة الثانية
زينه:وعد وحشتيني وحشتيني اوي بجد!!
وعد:…
زينه:انا انا عارفه أن الكلام دلوقتي مش هيفيد بحاجه واسفي كمان بس بس في تفاصيل كتير نقصاكي انا انا قولتلهم مش هعمل فرح لو وعد مجتش وكما..
“مسبتهاش تكمل كلامها الي كان متغرق كله بعياط وشهقات زي متكون عيله صغيره قدامي متوقعتش اني هعمل كده بس محستش بنفسي غير وانا برمي الصوره وبجري عليها وبحضنها حضن كبير زي العيل الصغير الي كان محروم من مامتو ورجعلها فاجأه”
زينه:انا اسفه
وعد:…
زينه:عارفه أن كل حاجه باظت بسببي وكل..
وعد:متكمليش يزينه الي حصل حصل والموضوع خلص من وقتها
زينه:بس نظره الكسره الي ف عينك مخلصتش يوعد وبسببي!
وعد:معاش وله كان الي يكسرني لو كان بيحبني مكنش صدق..
زينه:…
وعد:يلا بس بقا بيتك بيتك عايزه اناااام
‘ملحقتش اكمل كلامي ولقيتها جريت علي سريري تحت اللحاف ضحكت وقولتلها”
وعد: مفيش امل انام لوحدي يعني؟
زينه:توء توء
وعد:تعليلي بقا أما اخد حقيييي
زينه:يماماااا الحقونااااايييي
“جريت عليها فضلنا نضرب ف بعض ونزغزغ ف بعض لحد مفرهدنا ونمت ف حضنها!!! مكنتش متوقعه اني هصلحها وهنسا بسهوله كده!! يمكن لما بصيت ف صورنا وشوفتها وهيا بتعيط أدركت قد ايه السنين الي فاتت غيرت فينا وضيعنا وقت وحاجات كان المفروض نعملها سوا منكرش أن جزء مني زعلان منها بس بس دي زينه! صحبت عمري بتتجوز!!!”
*تحت ف الصاله*
سيف: اعمل ايه يمرات عمي شكلها مش ناويه علي الصلح
مامت وعد: الي حصل مكنش هين ياسيف وانت مدرك غلطك كويس انا مش هتحشر ف الموضوع علشان عارفه بنتي مش هتوافق
سيف: مش عارف اعمل ايه انا عارف اني غبي وصدقت وبوظت الدنيا بس بس كان حقي اي حد مكاني كان هي..
“ملحقش يكمل كلامو لما جدو نزل وقطعو وهوا بيتكلم”
الجد: لا ياولدي انت مش معاك الحق وله حاجه ومش معني اننا زمان وفقناك ف قرار انك تفسخ الخطوبه بتعتكو يبقي انك كنت صح لا..
“ضحك الجد بناظره شارده وقال”
الجد: انا وفقتك زمان عشان شوفت ف عين وعد نظره كسره من ناحيتك بعد مشفتك مصدق اختك والي اتقال عليها..وقتها بس عرفت أن الي انكسر عمره ميتصلح ولو فاكر انو هيتصلح دلوقتي بكلمتين تبقا غلطان كسر القلوب مش هين ياسيف يابني واحنا كلنا عايزين نساعدك بس فكر ب العقل واحنا معاك..
سيف: ياجدي الموضوع مكنش سهل عليا زي مهو مكنش سهل عليها انا بس مش عارف ازاي وقتها اقتنعت وعملت كده!
“سكتو كلهم وقعدو يفكرو هيعملو ايه لحد مالليل جه واتجمعو ع السفره ومستنيين وعد وزينه وكلهم ميعرفوش أنهم اتصلحو:
سيف: زينه شكلها مش هتنزل عشان وعد
الجد: عايزين نصلحه..وه؟
“كلهم تنحو وهما شايفين وعد وزينه نازلين بيهزرو وبيضحكووا سوا وقعدو جمب بعض”
مامت وعد: ايه الي انا شايفو ده؟
سيف: ايه الي بيحصل ده
مامت زينه وسيف: عجايب الدنيا بقت 8 يولاه؟
سيف: عقبال متبقا 9 يارب اوعدنااا
زينه: احسدونا بقا واقرفونا بقااا
وعد: ملكو ياجدعان في ايه متاكلو وانتو ساكتين
“بعد مخلصو اكل وشربو شاي وسط جو عائلي بحت وضحك وذكريات كتير طلعو نامو الا وعد اتسحبت منهم ونزلت قعدت ف الجنينه لوحدها”
سيف: سربرايز كنت عارف انك هنا..
وعد: انا قايمه
سيف: كفايه هروب بقا واترزعي
وعد: سيب ايدي واياك سامع اياك تفكر تقرب مني
سيف: اشمعنا زينه ياوعد مانا وهيا غلطانا نفس الغ..
وعد: قطعتو وهيا بتقف وبتقوله بزعيق..مش نفس الغلط لا عارف ليه ياسي سيف؟ عشان عشان مفسختش صحبيتي انا وهيا نبره صوتها مكنتش كلها شك ومصدقيه لكل الي كانت بتقولو نظره عنيها وكلامها مكنوش جاحدين وهيا بتكلمني اه هيا عملت وعملت وعملت بس يوم مكنت ماشيه جريت حضنتني وقلتلي أنها اسفه ومش مصدقه مش زي واحد مكنتش بثق غير في بصلي بكل جحود ودور وشه الناحيه التانيه شوفت الفرق ياسيف؟؟
سيف: ياوعد انا
وعد: خلاص ياسيف مبقاش نافع المبررات دلوقتي انا مسحتك من حياتي مسحتك بلمعني الحرفي فاهم؟
“دورت وشي عشان امشي بس وقفت وهوا بيقولي بنبره شبه مهزوزه”
سيف: بس انا مقدرتش ياوعد بقالي 6 سنين بعاتب نفسي اني عملت كده!! مش لوحدك الي اتوجعتي ومش لوحدك الي عشتي كل ده ولو مش وقته مبررات ف انا مش هسكت وهبرر وهفضل وراكي ومش هسيبك تضيعي مني تاني فاهمه؟
وعد: تبقا بتحلم لو بتفكر اني هرجعلك..
سيف: ومالو نحلم منحلمش ليه يعني
وعد: مسحتك يابني فوق لنفسك الهبل ده مش هياكل معايا
“دورت وشي للمره التاني وجيت ماشيه سمعتو بيقول”
سيف: وانا بحبك ياوعد والي مسحتي هرجع اكتبوا ب قلم مركر من الي مبيتمسحش وابقي وريني هتمسحي تاني ازاي اميييين
وعد: ابتسمت وبعدين رجعت كشرت وبصيتله وقولتله..
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ذكرياتي)