روايات

رواية حمد الصعيد الفصل الثاني 2 بقلم اوشا مصطفى

رواية حمد الصعيد الفصل الثاني 2 بقلم اوشا مصطفى

رواية حمد الصعيد البارت الثاني

رواية حمد الصعيد الجزء الثاني

رواية حمد الصعيد
رواية حمد الصعيد

رواية حمد الصعيد الحلقة الثانية

فيروز:انا هنام فين
حمد شدها لحضنه وقال هنا
فيروز شهقت بصدمه وقالت سبني لو سمحت
حمد؛شششش بقا انتي رغايه كدا لي …
وفعلا كل واحد فيهم راح ف النوم كأنه اخيرا لقي الملجأ بتاعه…..
تاني يوم الصبح
ثريا بغضب:اطلعي يابت يانعمه صحي الهانم تنزل تجهز الفطار الساعه بقت ١٠ ونص الصبح
نعمه:حاضر ياهانم
الجد:استني يانعمه وقال بصوت عالي نسبيا ثريااا
ثريا بخوف:ن نعم يا ياحج
الجد:تقدري تقوليلي اول يوم جواز عملتي فيه اي؟
ثريا ب استغراب:ازاي يعني ياحج
الجد:انا هجاوب اول اسبوع مش اول يوم حتي
منزلتيش من اوضتك سيبي ابنك ومراته ف حالهم
ومتحطيش فيروز ف دماغك
ثريا ب غيظ:حاضر.. وكانت بتجز علي سنانها
ومشيت
الجد:وشك يقطع الخميره من العجين
نعمه ضحكت وقالت:بصراحه مفيش زاي مدام نور الله يرحمها ويغفر لها كانت أطيب واحده ف الكون
الجد:الف رحمه ونور عليها تعرفي بعد م نور
اتوفت..وسراج دخل ف الاكتئاب كنت مفكر لو جوزته ثريا هيفرح لكني بوظت حياه ابني ب إيدي
نعمه؛بيني وبينك ياحج هي قبل الجواز كانت طيبه بس
بانت علي حقيقتها الحيه دي
الجد:بت يانعمه انا بقف معاكي بكتسب سيئات الدنيا والاخره انجري علي شغلك
نعمه ضحكت وقالت حاضر ياحج
فيروز فتحت عيونها علي ايد بتمشي علي وشها
حمد:صباح الخير
فيروز ب استغراب ماله دا عنده انفصال ف الشخصيه
ولا أي
فيروز ب إحراج :صباح النور
حمد طبع بوسه علي خدها وهي اتصدمت وقال قومي
اجهزي علشان نفطر ..يله وسابها ودخل التويلت
فيروز قلبها دق بعنف وقالت طب والله مجنون وبعدين
ضحكت
حمد خرج وهي دخلت التويلت تاخد شاور
فيروز خلصت ونسيت هدومها بره
فيروز:يادي النيله بس انا مش سامعه اي صوت جاي من بره
فيروز لبست البورنص وكانت فارده شعرها المبلول وخرجت لقت حمد قاعد علي السرير بيشرب سجا..ره
شهقت فيروز بصدمه .. وكانت هتجري علي الحمام
مسكها حمد من ايديها…وقال علي فين ياقطه…
اما عند ماريان
فكانت راحت الشركه الي المفروض تتوظف فيها
ماريان:يعني اجي من القاهره للصعيد علشان اكل عيش
يعيني عليكي ياميرو والبهدله الي انتي فيها
طلعت الشركه وقالت لو سمحتي الاستاذ فادي ابراهيم
موجود؟
السكرتيره:ايوا حضرتك واخده معاد
ماريان:ايوا قوليله ماريان هاشم
السكرتيره طيب ثواني بس …وفعلا كلمت فادي وفادي سمحلها ب الدخول
ماريان دخلت وفادي قالها اقعدي
ماريان:اهلا وسهلا بحضرتك أنا مريان الي الاستاذ صالح كلمك علشاني
فادي:نورتي الشركه كلها ياماريان ممكن السيفي بتاعك
مريان:ايوا طبعا ومدت ايديها وفادي لاحظ الصليب
فادي ابتسم وحب يبنلها الصليب برضوا
ماريان اخدت بالها وفرحت ف نفسها
ماريان:يخرابي دا طلع مسيحي زاي اول مره اكرش والكراش يطلع صح وضحكت
فادي:بتتضحكي لي ضحكيني معاكي
ماريان بتوتر :ها لاء انا بس بكلم بنات أفكاري
فادي استغرب من ردها وضحك جامد وقال علي العموم
هتشتغلي معانا مخك شكله نضيف من الشهادات بتاعتك
ماريان:ان شاء الله هكون عند حسن ظن حضرتك ..
…….
عند حمد وفيروز
فيروز:لو قربت هعورك
حمد بضحك:بقلم رصاص؟
فيروز:خطير دا انت متعرفش حاجه
حمد :طب يله عوريني
فيروز دققت ف ملامحه شويه وقالت اي الجر’ح الي
ف راسك هنا …
حمد مسك ايديها وحطها علي قلبه وقال طب مشوفتيش الجر’ح الي ف قلبي هنا..؟
فيروز بتوتر: حمد ابعد والله انت قليل الادب
حمد:اول مره اعرف اني اسمي حلو اوي كدا وغمزلها
فيروز؛مش كنت امبارح بتقولي هعيشك ف ج..حيم
حمد:انا واحد بيحب يرجع ف قراراته ياستي
فيروز:طب ابعد بقا وزقته علي السرير وقع وطلعت
تجري علي الحمام وحمد ضحك ..وقال فرسه وربنا
نزلوا الكل علي الفطار ياكلوا
وفجأه دخلت بنت عليهم وهي بتعيط
الجد بغضب؛انتي ومين وازاي دخلتي هنا
البنت بغضب جريت علي حمد وقالت حمد الحقني انا حامل…….

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حمد الصعيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى