رواية بنات ليلى الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم أسماء السيد
رواية بنات ليلى الجزء الثاني والعشرون
رواية بنات ليلى البارت الثاني والعشرون
رواية بنات ليلى الحلقة الثانية والعشرون
عمر : يا أبا هنودي رغد نطمن عليها بس ونرجع
جلال : ماشي يا ولدي انا رايح عند عمك مصطفى
شهد : رايح هناك ليه يا عمي
جلال : رايح اعرفه يا بنتي يالا مع السلامه
شهد : هو في ايه
عمر : مفيش حاجه يالا عشان نمشي
شهد : ماشي تعالي شيل رغد يالا
عمر بضحك : مش كنتي عملالي الصبح هوجان وانك قادره تشيلي
شهد : عمر شيل وانت ساكت
عمر : حاضر من عيوني
رهف : اتنين لسه مكتوب كتابهم نخرج معاكوا ليه عايزه افهم
شهد : احنا راحين نكشف علي اختك يا ذكاء
رهف : شهد هما ليه معظم الناس مش بتحبنا
شهد : الظروف حكمت علينا كده يا رهف
رهف : مش المفروض بابا هو اللي يصرف علينا ويخاف علينا ويحمينا مش بيطاردنا في مكان
نظر عمر إليهم نظره حزن
رهف : هو احنا هنعيش هنا يا شهد
شهد : أن شاء الله اه
عمر : اكيد هتزعلي عشان صحابك اللي في المدرسه
رهف : انا مش عندي صحاب شهد بتقوم بدور اوفي صديقه فاحنا مش بنحتاج نصاحب ممكن يكونوا زملا بس مش صحاب
نظر عمر الي شهد وتبسم
ثم بدأت رغد أن تفوق
رغد بدموع : انا فين يا رهف
شهد : انتي معايا يا روحي
رغد بدموع غزيره : انا اسفه اني حرمتكوا من ماما
اخذتها رهف في حضنها : ومين الاهبل اللي قالك كده يا روحي انتي تقتلي ازاي
رغد : اللي شهد بتمسك فيه شكل علي طول ده هو اللي قالي
عمر : ده راجل كداب متصدقهوش
شهد بصرامه : عمر هو مهما عمل بيفضل ابويا اللي شايله اسمه هو اه احنا بينا مطارق الحداد بس هنقول ايه ربنا يهديه
عمر : يارب
وصلوا الي المستشفي
ذهب عمر لكي يحمل رغد وكانت رغد مستمرة في البكاء
عمر : ايه رأي بنوتي العسوله في أن احنا نخش نعمل حاجه بسيطه جوا وبعدها نروح الملاهي
رغد : موافقه طبعا
دخلت رغد وشهد غرفه الكشف وكان بالخارج عمر ورهف بعد فتره جاءت إليه طبيبه
سلمي : مش معقول عمر الدمنهوري اخبارك ايه
عمر : الحمد لله كويس مين حضرتك
سلمي : يعني مش عارف سلمي العيسوي
عمر : اه افتكرتك اخبارك
سلمي : الحمد لله كويسه انت اتجوزت ولا لسه مضرب زي حلاتي
شهد بغيره شديدة : عمر خلصنا
سلمي : مش هتعرفنا يا عمر اكيد ده اختك صح
شهد : لأ يا حبيبتي مراته
سلمي : اه الف مبروك فرصه سعيده يا عمر
شهد : مين دي
عمر : والله ما اعرفها انا قولت اه وخلاص الدكتوره قالت ايه
شهد : صدمه بس خفيفه قالت انتوا ممكن تخرجوها من اللي هي في بسهوله جدا
نظر عمر الي رغد
عمر : سمو الاميره اين تردين الذهاب
رغد بتفكير : ملاهي
عمر : هيا بنا الي الملاهي
رهف : هيا بنا
ركبت رهف ورغد أحد اللعب
عمر : مش عايزه تركبي
شهد بكسوف : لو ينفع ماشي مش هينفع خلاص
عمر : مش هينفع ليه هيا بنا يا زوجتي العزيزه لكي نركب
شهد بفرحه : بجد هنركب
ركب عمر وشهد احدي اللعب الصعبه
شهد بخوف وتمسك في عمر : عمر انا خايفه البتاع ده توقع بينا
عمر : متخافيش مش هنقع
شهد : وقفها يا عمر مش قادره خلاص
عمر : هتوقف اهي يا روحي اهدي شويه
وبعد فترة توقفت اللعبه
شهد : اخيرا ده انا كنت بحسب نفسي مش هطلع من هنا عايشه
عمر : تعالي نجرب اللعبه دي
شهد : لأ يا عم يفتح الله
عمر : هتندمي
شهد : انا بحب اندم
بعد فتره اتت رهف ورغد
رغد : انا جعانه اوي يا أبيه
عمر : من عنيا احل مطعم للأميره رغد
شهد : خالتوا روح عامله اكل في البيت نروح ناكل في البيت
عمر : والله ما يحصل هعزمها يعني هعزمها في مطعم هنا بحب اروحه اوي انا ويوسف و احمد
رغد : هي مامتك بتسمحللك تأكل برا
عمر : اه ليه
رغد : اصل شهد مش بترضي خالص ولو عرفت بتعمل شكله كبيره
شهد : انا بعمل شكله
رهف : الصراحه اه فاكره الاندومي اللي رمتهولي في الزباله ولا السندويتشات اللي مازلتي بترميها
عمر بتريقه : عيب يا بنات شهد مستحيل تعمل كده خفي عن البنات شويه تأكلوا ايه يا قمرات
ثم نظرت الفتيات الي اختهم
شهد : مش هتكلم خالص اهو اللي هتاكلوا منه هاكل منه
عمر : هطلبلوكوا علي زوقي
طلب عمر الطعام
★★★★★★★
عند أحمد وهنا
هنا : يعني يا احمد الصراحه انا خايفه اوي من مقابله اخوك
احمد : متقلقيش يا هنا اخويا ومراته طيبين جدا
هنا : انا كان نفسي اوي اني اقعد هنا مش في اسكندريه
احمد : حاضر يا حبيبتي هشوف كده
هنا: طب يالا مش هنروح احنا بقالنا كتير اوي برا
احمد بحزن : انا راجع اسكندريه بكرا
هنا : ليه مش انت واخد اجازه
احمد : طالباني في الشغل اعمل ايه
هنا : ربنا يعينك
احمد : ياله عشان اروحك هتصل بيكي كل يوم اطمن عليكي
هنا : ماشي يا احمد
احمد : مالك يا هنا ايه اللي مدايقك
هنا بحزن : خايفه ان نكون اتسرعنا في كتب الكتاب
احمد : احنا كده كده كنا هنكتب الكتاب علي طول يا هنا فأيه اللي خوفك انا بحبك وانتي اكيد بتحبيني عشان انا اتحب
هنا : والله ومين اللي قالك كده
احمد : كل البنات يتجول إكده
هنا بزعيق : وانت تعرف بنات منين يا احمد
احمد : ياه ده انا كنت دنجوان اسألي عمر عليا
هنا بنبرة بكاء : دنجوان يا احمد
كان احمد يضحك علي منظرها
★★★★★★★★★
في مكان آخر
جلال : اسمعوا انتوا الاتنين دلوقتي البنات متجوزين فمش هينفعوا يتجوزوا ولادك يا متولي
متولي بذعر : كيف حوصل هدا
جلال : حوصل من ساعه و طلعت قسيمه الجواز كمان
مصطفى : من غير علمي كيف دول بناتي ولا انت نسيت يا جلال ولا ايه
جلال : لأ منستش يا مصطفى بس مش هضيع مستقبلهم عشان خاطرك
مصطفى : ما تجولها صريحه يا ولد ابوي أن انت عايز تنهب كل حاجه يا متعلم
جلال : افهمها زي ما تفهمها فتكوا بعافيه
بعد أن مشي جلال
مصطفى : هنعمل ايه يا ابو سعد
متولي : مش عارف يا مصطفى سيبني يومين أكده افكر جوي
مصطفى : ماشي يا خوي
بعد ما مشي متولي
خيريه : انا عايزه اجولك حاجه يا ابو محمد
مصطفى : جولي يا مرا عايزه ايه
خيريه : عايزه اقرب من البنات يمكن من جربنا منهم ننال شئ
★★★★★★
تناول عمر وشهد ورهف ورغد الطعام في سعادة بالغه
شهد : اكيد هنروح بقي
عمر : لأ الاول تنقي شبكتك
شهد بفرحه : شبكتي انا
عمر : ايوة يا روحي
شهد : مش عايزه يا عمر شبكه الشبكه ده هديه العريس لعروسته وانا عايزه تكون هديه مش انا اروح اختارها
عمر : اللي تشوفيه يا بت عمي مش نفسكوا تروحوا مكان تاني
رهف : ناكل ايس كريم
شهد بعبث طفولي : وانا كمان عايزه ايس كريم
عمر : عيوني
★★★★★★★★
في بيت متولي
سعد : يا أبا انا رايد بنت خالتي يا أبا
متولي : ما انت بوشك الفقر ده مفيش حاجه بتم
سعد : وحتي يا أبا لو كانت هتم انا مكنتش هوافق
متولي : هتطلع من تحت طوعي يا سعد
سعد : يا أبا انا مطلعتش من تحت طواعك ولا حاجه انا بجول رأي في حياتي يا ابوي مذنبتش اني
متولي : وكمان بترد عليا يا سعداطلع بره بيتي مش عايز اشوف وشك
بهيه بدموع : متطردش ولدي يا متولي ولدي هيضيع
متولي : متوجعيش دماغي يا مرا جبر يلمك
★★★★★★★
يوسف : يعني انتي عايزه ايه يا ريم
ريم : شهد هتقولك اللي انا عايزاه يا يوسف ومتضغطش عليا اكتر من كده
يوسف : حاضر يا بنت عمي يالا عشان اوصلك
وصلت الفتيات جميعا الي المنزل ولكن بعدهم شهد
شهد : ايه اللي حصل مالكم كلكم مبوزين كده ليه
كلتهما نفخت
بعد انا اوصل عمر شهد جاءتها مكالمه ضروريه فذهب مسرعها
★★★★★★★
شهد : قوموا غيروا هدومكوا عشان هنتكلم في موضوع مهم
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بنات ليلى)