رواية احببت بنت عمي الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم ندى محمد
رواية احببت بنت عمي البارت الرابع والعشرون
رواية احببت بنت عمي الجزء الرابع والعشرون
رواية احببت بنت عمي الحلقة الرابعة والعشرون
بعد م المأذون تمم جوازة زين وميرا وأنها هتبقا زوجه لي كمان شهرين ونص بعد العده زوجها من شهاب وراحوا كلهم علي البيت
كان الصمت يحل علي المكان وكلهم موجودين بس كل واحد ف دوامه أفكاره
دخلت سلوي بحزن مزيف:- السلام عليكم
الكل:- عليكم السلام
شهاب:- الي جابك
سلوي بسخريه:- جايه اعمل الواجب مع حماتي حقك عليا والله كنت تعبانه امبارح انتي متعرفيش غلوت هاجر عندي
وفاء بغضب:- امشي اطلعي بره يا بت فاطمه انا مش عايزه واجب منك ومش مستنيه منك حاجه
سلوي:- اهدي يا حماتي انا عارفه انك مش ف وعيك دلوقتي وحاسه بيكي و*جع الضانه وحش
ميرا:- انتي مبتفهميش مش قالتلك امشي انتي معندكيش د*م
سلوي:- وليه الغلط ده انا جايه اعمل الواجب وامشي مش جايه اتخنق يا ميرا
وفاء بزعيق يهز اركان البيت:- اااااااامشييييييي اطلعيييييي بررررررره
سلوي بغضب شديد:- الظاهر انكم هتشدو نفسكم عليا بس لا اناسلوي عارفه يعني اي سلوي يا حماتي
شهاب بغضب:- شدها من اديها وقال تعالي واخدها ومشي بالعافيه
ميرا بسخرية:- مش عارف يحكم عليها وكان عامل رجل عليا
***********************
وبعد مرور أسبوع كان الواضع زي م هو حالتهم النفسية التي كانت تحت الصفر عليهم جميعاً
جمال:- احنا هنستأذن بقاا يا سعد لازم نمشي علشان الشغل الي ف البلد
سعد:- الي تشوفوا يا اخوي
جمال:- قرب من ميرا وحضنها وقال هستناكي تيجي تاني
ميرا بود:- حاضر يا جدو
جمال:- باس راسها وطبطب عليها بحب
وراح عند وفاء ربنا يصبرك يا بنتي معلش عمرها
وفاء:- ابتسمت ابتسامه بهته وقالت مع السلامه يا حاج جمال
وبعد سلامات مشيوا وزين كان عيونه هتطلع علي ميرا وكان حاسس بأحساس غريب الفقدان أنه هيسبها وهيمشي كانه سايب قلبه معاه
**********************
ف شقة سيف كانت حالته زي م هيا كان نفسه يشوفها أهمل حياته ونفسه وبقاا مش بيروح الشغل طول الليل والنهار قاعد ف البيت علي زكرياتها وكان كل يوم سليم بينزل يقعد معاه ويجيب لي اكل وكانت راندا حزينه علي حزن ابنها قط*عه من قلبها
**********************
ف الطريق الي الصعيد
حياة:- اخيرا هرجع بيتي بجد زهقت
جمال:- مكنتيش جيتي وانا قولت ليكي وانتي الي كنتي مصممه
عفاف:- وبعدين بنت زي القمر ماا*تت عايزه اي يعملوا فرح
حياة:- اي يا جماعه براحه عليا مش قصدي قصدي أنهم ملل بجد وبذات الي اسمها ميرا دي
زين بعصبية:- احترمي نفسك علشان وأقسم بالله هتشوفي وشي التاني
حياة بخوف وتوتر:- اسفه
زين:- بصلها بتوعد وسكت
وبعد مده وصلوا القصر
*********************
هناء:- ياوفاء يا حبيبتي متعمليش ف نفسك كدا السكر بيوطه عندك والدكتور محظرك أن ممكن تدخلي غيبوبه
وفاء:- ياريت علشان اروح لبنتي اههه يا هاجر سبتيني لمين
جه شهاب من وراه أمه خلاص يا ماما
وفاء:- طلق سلوي انا مش عايزه البت دي
شهاب بهدوء:- مش دلوقتي علي الاقل لما تولد
سعد:- هتكتب عيل مش من صلبك ابن حرام
وهنا كانت صدامه علي الجميع وعلي شهاب الجمله نزلت عليه كاصعقه
شهاب بتوتر:- ازاي بس يا جدي مش ابني هيا كانت مراتي عرفي قبل م اتجوز ميرا حتي
سعد:- مش عليا انا ياشهاب اوعا تفكر أن انا مش عارف حاجه لا خالي بالك كل خطوة انت بتعملها انا بكون عارف وانت هطلق البت دي انت ليه تكتب عيل مش منك هيا مهددك بحاجه
شهاب:- لا طبعا بس انا مش عايزها يحصل لها حاجه
وفاء:- لو مطلقتهاش لا انت ابني ولا انا اعرفك
شهاب:- ياماما متضغتيش عليا بالله عليكي
وفاء:- انا قولت الي عندي عايز تكتب ابن حرام علي اسم العائله الوا*طيه بيت الكل*ب
شهاب:- حاضر
*******************
بعد مرور شهر من كل الاحداث
كانت وفاء بدأت تتعافى وشهاب طلق سلوي الي حلفت مش هتسيبوا ف حالوا وهد*مر حياته وسيف لسه علي نفس الحال بلا الاسواء واتعود علي السهر والشرب وبنات الليل
وميرا الي اتأقلمت علي حياتها وزينه وسليم حياتهم اتغيرت سليم حب زينه وكانت كل حياته مكنش يتخيل ف يوم أنه حبها يكبر كل يوم ف قلبه وزينه الي كانت منذ صغرها بتحب سليم ولسه بتحبه بلا بتعشقه وحياتهم مستقره بدون اي مشاكل
***********************
ف مكان آخر اول مره نروحوا كان سعد ورضا قاعدين ف شقه ف حي راقي شويا بعيد جدا عن الحاره التي يسكنوا فيها
سعد:- انا عايز افهم الي الي انتي مهببه ده انتي تعرفي سيف بيعمل اي سهر وبنات انا وفقت لك علي الي انتي عايزه أن محدش يعرف أن انا عرفت انك عايشه علشان متقوليش اني مش عايز اسعدك بس كفايه كدا امك بت*موت هيا كمان اسألي ابوكي
رضا:- خلاص يا هاجر
هاجر بدموع:- خلاص اي يا بابا ابني ما*ت بسببه بسبب اهمالوا كنت بمو*ت قدامه مكلفش نفسه ويقوم يشوفني مالي ربنا ستر معايا اني اقوم بسلامه واتعافي سيف محبنيش يا بابا سيف بيكرهني لو بيحبني مكنتش ههون عليه بسهوله كدا بتقولي خلاص
سعد:- انتي انانيه
هاجر بحزن:- انانيه ليه يا جدو
سعد:- مش بتفكري غير ف نفسك اوهمتينا كلنا انك مو*تي وف الاخر اكتشف انك عايشه وازاي عرفتي تخرجي من المستشفى بكل سهوله كدا هااا مين سعدك
هاجر:- حاضر هقولك
فلاش باااااك
هاجر بدأت تفوق وهيا ف العنايه الممرضه بفرحه حمدالله على سلامتك يا مدام
هاجر:- بتعب انا فين
فرح الممرضه:- ف المستشفى انتي كنتي جايه بت*سمم حمل والمرارة بس ربنا سترها معاكي معلش بكره تعوضي الجنين
هاجر:- هو انا كنت حامل
فرح :- اه تقربيا ف اسبوعين معلش ربنا يعوض عليكي انا هطلع اطمن اهل حضرتك
هاجر بالهفه:- لا استني انا عايزه منك مساعده ينفع
فرح:- لو ف ايدي اني اسعدك مش هتردد
هاجر بابتسامه:- انا عايزهم يعرفوا اني مو*ت
فرح بتوتر:- انا.انا مش ممكن اعمل كدا حرام عليكي دول هيمو*ته عليكي بره
هاجر بعياط:- ابوس ايدك ساعديني وانا هدفعلك اي مبلغ تقولي عليه
فرح:- طب انا هروح اشوف الدكتور
هاجر:- هزت راسها بمعني طيب
مشيت فرح وهاجر كانت ناويه تن*تقم من سيف
الدكتور دخل بعد عشر دقائق
الدكتور:- ممكن افهم عايزه ليه تعملي كدا
هاجر:- حكت لي معامله سيف ليها
الدكتور:- طب واهلك وكمان ده مش مبرر انك تسيبي اهلك
هاجر:- انا بعد اما اخف هبقاا اعرفهم الحقيقه بس انا مش اروح معاهم
الدكتور:- وانا اي الي يسبت كلامك ده إذا كان صح ولا لا
هاجر:- ارجوك انا والله بقول الحقيقة سعدني
الدكتور حس بشافقه عليها:- تمام هسعدك دلوقتي انا هديكي مخدر عشر دقائق مش هتحسي بي اي حاجه والتنفس هيبقاا بسيط بس متقلقيش هتفوقي منه بعد عشر دقائق بس علشان نسبت ورق شهادة الوفاة الي اهلك هيعملوها بس ممكن سؤال
هاجر:- اتفضل
الدكتور:- هتقعدي فين
هاجر بحزن:- هشوف اي حتي انا معايا فلوس ممكن اروح اوتيل
فرح:- تعالي عيشي معايا انا قاعده انا واختي لوحدينا
ابتسمت هاجر ليها وبعد م كل حاجه تمت أن هاجر ما*تت والشهادة الوفاة تسبت ده راحت قعدت مع فرح وهند هنتعرف عليهم بعدين كانه طيبين جدا وكويسين مع هاجر وكانوا بيخدموها لحد م قامت بسلامه ورجعت زي الاول
باااااااك
رضا:- ليه يا هاجر تعملي كدا ليييييه وضر*بها بالقلم بغضب شديد
سعد:- بس يا رضا قومي يلا معايا
هاجر بعياط:- ياجدو بس
سعد:- قطع كلامها وقال بحده هيا كلمه واحده قومي
هاجر بعياط:- حاضر
فرح:- ياحاج اهدي بس
رضا:- قطع كلامها وقال انا ممكن اوديكي ف ستين دا*هيه انتي والدكتور بس انا مش هعمل كدا علشان بنتي الي غلطانه ومتشكرين اووي علي خدامه دي وطلع 10000 الف وحطهم علي التربيزه وقال دول تمن أكل بنتي وخدماتك ليها متشكرين
فرح:- بس حضرتك انا مطلبتش فلوس
رضا:- خلص الكلام يلا طلعت هاجر من الأوضه ودموعها نزله بندم
سعد:- انا مصدوم فيكي اطلعي قدامي
مشيت هاجر معاهم ووو……………….
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احببت بنت عمي)