روايات

رواية غرام صعيدي الفصل السابع 7 بقلم إسراء ابراهيم

رواية غرام صعيدي الفصل السابع 7 بقلم إسراء ابراهيم

رواية غرام صعيدي الجزء السابع

رواية غرام صعيدي البارت السابع

رواية غرام صعيدي
رواية غرام صعيدي

رواية غرام صعيدي الحلقة السابعة

انتفضت غرام عند سماع صوت جابر ، كنتي مفكرة نفسك هتهربي مني يا غرام ، غرام بهلع انت انت عرفت مكاني ازاي ، انتي بتاعتي انا وبس ولو روحتي فين هعرف اوصلك ، رجعت غرام في زاوية اخر الغرفة وهيا مرعوبة ومنهارة ودموعها تهبط علي وجنتيها بغزارة وتأكدت انه لن يرحمها ولن تهرب منه اينما ذهبت ، ظل يقرب منها وهيا تترجاه ليبتعد عنها ، انا اسفة والله بس ابعد عني ارحمني ، جابر بنظرة شيطانية عارفة الحاجة الوحيدة اللي تخليني ابعد عنك ايه الموت يا غرام وانا عشان عيونك الزرقا دي وجمالك اللي يهبل مستعد اموت الف مرة بس تبقي بتاعتي انا كل يوم كنت بشوفك بتكبري فيه وبتحلوي اكتر كنت بصبر نفسي ان هيجي يوم وتبقي بتاعتي لوحدي وفي الاخر تروحي لراجل تاني ودلوقتي عقابك جه عشان وافقتي تبقي لراجل غيري ، غرام بشجاعة مزيفة لو قربت مني صقر هيق*تلك انت فاهم ، هههههههه صقر ده انا اخلص عليه برص*اصة واحدة واللي خلاني عملتها قبل كدة يخليني اعملها تاني وانتي اكتر واحدة عارفة الكلام ده يا غرام فبلاش تهدديني ، هزت رأسها بعنف ووضعت يدها علي وجهها وظلت تبكي وهو اقترب منها و قبل ان يلمسها وجد من يمسكه من الخلف ويرميه بعيدا عنها فنظرت غرام ووجدت صقر ينقض علي جابر ويض*ربه بكل ما فيه من قوة ، بجي انت تطلع لمرتي وعايز تلمسها والله لجت*لك يا كلب وجابر ينظر له بابتسامه صفراء وهو ين*زف مراتك مش هتكون لحد غيري غرام ملكي انا وبس غضب صقر بشدة لدرجه عروق وجهه برزت يبجي متعرفش مين صقر الغرباوي يا كل*ب وظل صقر يض*رب فيه الي ان غاب عن الوعي ، ونادي بغضب علي الغفر ، شيلو الكل*ب ده وحطوه في الاسطبل واربطوه لحد ما اجيله بس اخرچو من الباب الوراني مش عايز حد يشوفه ، امرك يا صقر بيه اما غرام ظلت ترتعش وخائقة وقف صقر امامها وهو ينهج وهيا نظرت له بوجع وفجأة ارتمت بأحضانه وهو شدد عليها بكل قوة وحاوطها بقلبه قبل يديه ، بقلمي اسراء ابراهيم
🔥🔥🔥🔥🔥🔥 استغفر الله العظيم

 

 

 

استجوبت فاطمة نها لتعرف منها مدي علاقتها بأدهم ، وانتي بجي يا نها بتشتغلي معاهم في مصر ، اه بشتغل مع ادهم ، فاطمة بغيرة يعني بتشوفه بعض علطول ، نها بقصد
طبعا انا وادهم كل يوم بنشوف بعض ومش بس كدة ده احنا بنفضل طول اليوم سوا عشان الشغل طبعا ، اااه جولتيلي
وهو بجي مجالكيش انه خاطب ، هكلمك بصراحة عشان انا حبيتك انا وادهم بنحب بعض ، فاطمة صدمة الجمتها جعلت لسانها لا يقدر علي النطق ، وكمان هو كان قايلي كل حاجة وانه خاطب وكدة بس هو مبقاش يحبها هو شايف حياته واستقراره في مصر وان هي هتقف في طريق نجاحه ،
حاولت فاطمة كتم دموعها فنبض القلب كما تطلق عليه دائما اصبح لا يحبها ، لا تدري ما تفعل غير انها قامت وغادرت المكان قبل ان تنهار ويظهر ضعفها امامه ، خرجت من البيت
ولاحظها ادهم فاقترب منها ولكن قبل ان يتحدث نظرت له
بدموع فالعيون احيانا تتحدث وتحكي خاصا حين لا يقدر اللسان عن النطق ويكون القلب موجوع نظرت له بعيون باكية كأنها تشتكي حال صاحبتها فهم نظرتها وشعر انها علمت شئ وتركته وذهبت وتركت قلبها له لعله يجبره بعد كسره .
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥 لا اله الا الله
صفية كانت جالسة ومنتظرة صقر بفارغ الصبر فهي رسمت في مخيلتها احداث كثيرة منها ان يضر*بها ويطردها او من الممكن انا يقت*لها فهي خانته ولا تعلم انه بسببها انقذت غرام نعم فكل انسان يجازي حسب نيته ، جاعدة كدة ليه يا صفية ، هه لا مفيش يا مرت عمي ، ماشي حسابك معايا عاللي جولتيه لغرام تقيل بس اما افضالك يلا قومي روقي الدار مكان الناس ما كانت هنا ، صفية بزهق حاضر حاضر قايمة اهو .
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥 لا حول ولا قوة الا بالله

 

 

 

كان صقر جالس وهي متشبثة به لا تريد الخروج من حضنه وهو يملس علي ظهرها بحنان وهي تشعر بالامان هكذا وكلما عقلها يتحدث ينهره قلبها ويجعله صامتا فهي لا تريد اي شئ الان سوي ان تظل في احضانه وفاقت من شرودها علي صوته ، احم غرام ، بصوت هادئ كصوت الاطفال نعم ، رفع رأسها بيديه اوعدك مش هخليه يلمح طيفك تاني حجك عليا انا اللي غلطان كان لازم اراقبه ومسبهوش واصل ، قلبها دق عندما نظرت في عينيه وحاولت النظر بعيد عنه لا انت ملكش ذنب واكملت ببكاء انت متعرفش انا بعاني من امتي
كل مرة ربنا كان بيقف جمبي وكنت بعرف احافظ علي نفسي انا تعبت اووي يا صقر انا معشتش طفولتي زي اي حد حتي امي كانت قاسيه عليا واول ما بابا مات قسوتها ذادت كانت تضربني جامد من اقل حاجة وراحت اتجوزت الشيطان ده ومن ساعت ما دخل علينا وانا عرفت ان قسوة امي كانت رحمة ، واغمضت عينيها بوجع حين تذكرت ما كان يحدث معها ، من اول ما شافني وهو كان بيبصلي نظرات قذرة كنت صغيرة شوية عن كدة ومع ذلك مكنتش برتاح لنظراته عارف يعني ايه ابقي نايمة واقوم مفزوعة علي لمسته ليا كنت بفضل صاحية طول الليل عشان احافظ علي نفسي منه وبالنهار شغل ومرمطة من امي ولما احب انام بالنهار كنت احط كرسي ورا الباب مع اني امي صاحية بس من كتر خوفي واني مش حاسة بالامان وظلت تبكي ، عارف انه هو كمان كان بيض*ربني لما كنت بتشجع واقؤله اني هقؤل لامي كان بيض*ربني ويهددني بيها وعلي قد ما انا مشفتش منها حنية بس خفت عليها اوي كان صقر يسمعها وقلبه يتألم لأجلها ويتنفس بسرعة من شدة غضبه لا يستوعب ما مرت به فاشفق علي حالها ووجد نفسه يضمها اليه اكثر وكانه يبثها بالامان الذي افتقدته ، حقك عليا انا خلاص من انهاردة كل الايام دي راحت وتنسيها طول ما انا جمبك متخفيش من حاچة واصل ، دي مش غلطتك يا صقر انا اللي المفروض اتأسفلك اني قلبتلك حياتك بجد اسفة وكمان لو مكنتش جيت مش عارفة كان ممكن يحصلي ايه ، عندما ذكرت هذا شعر ان بداخله بركان ثائر اغمض عينه بعنف وغضب ،اما هيا عند تذكرها انفجرت بالبكاء ، قال لها بحنان خلاص اهدي متبكيش واقسم في داخله انه سيعوضها عن كل شئ رأته واقسم انه سينتقم من جابر نعم فويل له لما سوف يراه من جحيم صقر الغرباوي نظر لها ومسح دموعها ولاول مرة يدقق في ملامحها و ينظر في عينيها ويري جمالهم فأثار البكاء اعطي لعينيها بريق خاص جعلته اسير امامهم لا يريد الابتعاد عنهم اما هي فلاحظت نظراته فخجلت كثيرا ونظرت بعينيها بعيدا عنه ، احم تعالي يلا جومي هننزل سوا اغسلي وشك ويلا بينا عشان محدش يلاحظ حاچة ، حاضر .
بقلمي اسراء ابراهيم
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥 الله اكبر

 

 

 

دخلت فاطمة غرفتها وارتمت علي سريرها تبكي بحزن علي حالها فهي عشقته منذ ان كانت طفلة وادهم بالنسبة لها حب عمرها ولكن الآن يراها لا تستحقه واين كلامه بانها حب عمره وانه لا يستطيع العيش بدونها فكل هذا وهم وهي كالبلهاء كانت لا تري غيره واحبته كثيرا ولكن هو جرحها سمعت صوت هاتفها وبكت اكثر عندما رأت اسمه علي الشاشة نبض الجلب مسحت دموعها وردت بضعف وحزن ظهر في صوتها ،
الو ، فاطمة انا لازم اتكلم معاكي ، مفيش حديت بنا يا واد عمي ، فاطمة اسمعيني وبعدين احكمي ارجوكي لازم تسمعيني انتي فاهمة غلط انا عرفت اللي قالتهولك نها احنا لازم نتكلم وانا هفهمك كل حاجة ، بجيت بتتحدت زي بتوع مصر ولا يمكن انا اللي عشجي ليك كان عاميني ، فاطمة انا
قاطعته فاطمة بعصبية وبكاء ، هو سؤال وترد عليا يا ادهم
كلام نها دي حجيجي ولا لع ؟ ، سمعت صوت تنهيدة منه وفضل الصمت ، اچابتك وصلتني يا واد عمي كل شئ جسمة ونصيب وحاچتك هبعتهالك مع اخوي ولم تمهله فرصة للرد واغلقت الخط وحضنت الهاتف وبكت بحرقة علي ضياع حبها .
🔥🔥🔥🔥🔥🔥 سبحان الله وبحمد سبحان الله العظيم
كانت تجلس غادة والغيظ والغضب يسيطر عليها ، ها عملتي ايه يا خايبة روحتي ورچعتي ، اسكتي ياما انا هتچنن ، بجي ده صقر انا مش مصدجة ، منا ياما جولتلك ارچعي عشان مفيش واحدة تخطفه منك بس انتي بجي اللي نشفتي دماغك اهي جت اللي لهفته منك وابجي جابليني بقي ان عرفتي ترچعيه تاني ، لع صقر بيعشجني وانا متوكدة وطالما انا لسة مرته يبجي هيرچعلي واللي اتچوزها دي انا هعرف اخليه يطلجها ويرميها ، تبقي هبلة لو مفكرة ان عزيزة هتديكي فرصة تعملي اكده انا عارفاها كويس متنسيش انها مكنتش رايداكي اصلا لولا ابنها اللي غصب عليها ، متفكرنيش الولية العجربة دي ليها صرفة معايا بس اصبري عليا ، انتي اللي غلطانة لو كنتي سمعتي كلامي كان زمانه صقر خاتم في يدك ، احنا لسة فيها ياما يلا انا هجوم احضر هدومي ، علي فين يا بنت بطني ، غادة بضحكة ماكرة علي بيت چوزي.
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥 استغفر الله العظيم

 

 

 

 

انتهي الفرح والكل ذهب ما عدا والدة غرام اللي ظلت منتظرة جابر ان يأتي من الخارج ليغادرا، وصفية كانت تنتظر ما سيحدث علي احر من الجمر وكانت تنظر لمنال بشماته لما سيحدث لابنتها ، وعتمان ايضا كان يجلس معهم وهو خائف من اختفاء جابر وعزيزة ايضا فكانت حزينة علي غرام عندما علمت بزواج صقر ولكن فجأة اتصدمو جميعا وخاصة صفية اللي فتحت فمها من الصدمة حين وجدت صقر و غرام يهبطان الدرج والغيرة والحقد اكلو قلبها وهي تري غرام في احضان صقر متشبثة به وهو يحاوطها بذراعيه ، الجميع كان مندهش فصقر كان يحيط غرام بتملك شديد وكأنه يحميها منهم اما غرام كانت خائفة وفرحة وخجولة ايضا هبطو وسط اندهاش الجميع وحقد صفية التي لا تعلم كيف حدث هذا ، عزيزة بفرحة تعالي يا مرت الغالي اجعدي جاري ، غرام نظرت لامها بخوف وحزن داخلي وشددت علي يد صقر الذي شعر بها فرد علي امه ، لع هيا هتجعد جمبي ونظر لها نظرة طمأنة كأنه يقول لها لا تخافي فانا معك دائما……..

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية غرام صعيدي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى