رواية الزهرة المفترسة الفصل الأول 1 بقلم ديدي
رواية الزهرة المفترسة البارت الأول
رواية الزهرة المفترسة الجزء الأول
رواية الزهرة المفترسة الحلقة الأولى
تقبع في فراشها متكورة في وضع الجنين..
تنظر بعين زائغة خائفة كل دقيقة الي باب تلك الغرفة الرثة..
التي استأجرتها لتتواري فيها عن الاعين المتربصة لها..
لتحاول ان تنال قسطا من الراحة لجسدها
المتعب.. وتبكي بحرقة حتي تغفل عيناها قليلا..
ثم تفتحها بفزع علي صوت الباب المنكسر
ودخول بعض الرجال.. يجذبوها بعنف
لينطق احدهم بتهكم وهو يجرها: انتي فاكرة
انك هتقدري تهربي مننا.. وبحدة..امشي معانا..
ليأخذوها ويضعوها في غرفة باردة من كثرة الرطوبه..
ويكمل احدهم:الباشا لما يرجع هو اللي هيحاسبك..
استلقي وعدك بقي..وبضحكة سخريه بقي انتي تفكري انك تضحكي علينا..
ويغلق الباب بعنف..وتتكور مرة اخري علي الفراش
المتواجد في تلك الغرفة وتظل تبكي في رعب ..
مكمله..ليه ياربي بيحصلي ده..كله اتخلي عني..بعد كل اللي
عملته..بس انا اللي جبته لنفسي.. ياريتني كنت سمعت كلامها..
لتبقي في تلك الغرفة يومان لايحدثها احد فقط يدخلون لها الطعام ويخرجون..
كانت نائمه واذا بها تشعر باصابع تلامس وجنتيها التي اتخذت مجري
لدموعها المنهمرة حتي في نومها..لتفتح عيناها وتنتفض في زعر منه..
ليبتسم هو بابتسامه جانيبه حادة..مكملا:ايه خايفة مني..
مكنتيش عاملة حساب لليوم ده..كنتي فاكرة اني هفضل نايم علي وداني..
وبعصبية ..تضحكي عليا انا..فاكراهم هيقفوا جمبك..
وبسخريه اديهم سابوكي اول ما وقعتي..
وصدقوا عليكي اللي قولته عنك..حتي اهلك سابوكي..
ياحلوة الزمن ده محدش بيفضل علي وعده..
بس قسما بالله لهوريكي الويل يا نور..
نور ببكاء: انا كنت بعمل اللي انطلب مني وبس..
انا مخدعتكش يامازن..زي مانتا بتعمل شغلك انا كمان بأدي واجبي..
مازن بغضب: واجبك.. واجبك انك تتجوزيني وبعدين تسلميني ليهم..
نور بحزن: ده كان واجبي من الاول وعلشان كدة اتعرفت عليك..
لينهض مازن في غضب ويكمل بتوعد
حيث كدة بقي: استحملي يا زوجتي العزيزة..
ليخرج ويتركها تعيد الذكريات..
في ذلك المنزل الكبير تري الاصوات منذ الصباح..
الام بنفاذ صبر: كفاية بقي انتي وهيا ايه مفيش احترام..
لين: ايه بس يا دودو مالك عملنالك ايه بس..
دعاء بحدة: بزمتكم ده منظر بنات كبار عاقلين..
لين بضحكة: ومين قالك اننا عاقلين يادودو..عيب مين
الوحش اللي ضحك عليكي وفهمك كدة..انتي تعرفي عنا كدة..
نور: ههههه ايه يادودو مين بس اللي مزعلك..
عيب يا لين سيبي ماما في حالها..
دعاء: كلي بعقلي حلاوة ياختي.. بصوا انا مش
هقدر عليكم انا هندهلكم ابوكم يشوف صرفة معاكم..
نور بضحكة: وبالمرة اندهيلنا العسكري.. ايه البيت ده..
لين بتزمر: ايه ده.. اش حال لو مكنتش بتشوفي
كام يوم كل سنه مرة.. كانت عملت ايه فيا..
نور: ههههه معلش يا لينو مانتي عارفة ماما..
وانتي بصراحة بتيجي تقلبي البيت…
لين بغيظ: كدة..ماشي انا مش هوريكم وشي تاني..
نور وهي تمسك وجنتي اختها وبضحكة: كدة
برضو واحنا نقدر نستغني عنك يا جميل..
لتضحك لين: هههه بت انتي قعادك مع شكري اثر عليكي..
وبقيتي بتعاكسي البنات انا شاكه فيكي الصراحة..
نور وهي تغمز لاختها: طب ماتيجي ونجيب مليجي..
لين: ههههه ده انتي قديمه قوي خدي ديه..اسمعي ديه..
انت ياحلو مالهرم فاضي وابو الهول راضي..ماتيجي لو فاضي..
ليضحكا نور ولين.. ويسمعان صوت والدهما ينادي عليهم..
عامر: نور.. لين تعالوا..
لتأتي الفتيات وتنطلق لين الي والدها..
لين: ايه يابو الكباتن مالك عايز ايه..
وبعتاب يرضيك اللي مراتك عاملاه فيا ده..
عامر: بس يابت عيب عليكي..
ولنور خير يا حضرة الظابط المستقبلي انتي لسه هنا..
نور بإستنكار: طب ليه المعامله
الناشفة ديه ياسيادة اللوا.. مالسه بدري..
عامر بسخرية: بدري من عمرك.. المفروض تكوني هناك من الصبح..
يلا شكري مستنيكي.. وبصرامه فين التحيه العسكريه ثاااابت..
نور وهي تؤديها: تمام يافندم.. وبإستسلام.. رايحة اهو..
لين بضحكه: علي ايه يعني هو القسم هيتنقل
ولا المساجين هيهربوا من الحجز.. ماعادي ياحاج سيبها بقي..
عامر: اسكتي انتي ملكيش دعوة بيها يلا يا نور بسرعة..
نور بتزمر:حاضر..رايحة اهو..معرفش اقعد مع لين شويه يعني..
بعد ذهاب نور..
عامر:لين عامله ايه في الكليه..وجدك عامل ايه معاكي..
لين بتأفف:عادي يا بابا..ماشي الحال..الكليه كويسه..وجدي كويس..
عامر:طب وهشام..لسه هناك..
لين بملل:ايوة..يعني هيغور فين..ماهو متلقح هناك..
عامر:طبعا هو اللي ماسك الشركه مش كده..
لين :ايوة..جدي مخليه هو اللي يديرها
لغايه ما اخلص الكليه واشتغل معاه..
عامر:بصي يالين..انا عايزك تاخدي بالك كويس من هشام..
ومتسبيهوش يكوش علي كل حاجة..انتي زيك زيه..
ودخلتي الكليه ديه..علشان تبقي فاهمة كل حاجة..
مش عايزين نطلع من المولد بلا حمص..
وهشام يكوش وابوه علي فلوس جدك..
لين بتأفف:حاضر يابابا..هعمل كل اللي انت عايزه..
وحفظت..مش كل مرة اجي تقولي الكلمتين دول..
عامر بحده:ماهو لازم اقولك علشان مصلحتنا..
لين :حاضر..فهمت..ولنفسها بحزن..كل اللي يهمك الفلوس..
(عامر المغربي لواء متقاعد بعد تعرضه لحادث منذ اثني عشر عاما
ادي الي عجز في احدي ساقيه.. لديه ابنتان الكبري لين والصغري نور)
ليدق هاتف لين وترد:الو ..ايوة ياجدي..
كاظم:ايوة يالين..هترجعي امته..
لين بتأفف:يومين وراجعة..وبسخرية…لحقت اوحشك يعني..
كاظم بسخريه:طبعا..انا اقدر استغني عنك وعن لسانك..
كل الموضوع ان هشام مسافر بعد كام يوم وانا مش عايز ابقي لوحدي..
لين بتهكم واستهزاء:ليه خايف ليطلعلك عفريت..ده العفريت
يخاف منك..ولا العروسه الجديدة معجبتش وطلقتها كالعاده..
كاظم بحده:لسانك يالين عايز قطعه..اتلمي..ويومين وترجعي..
لين بحنق:حاضر..يومين وهرجع..سلام..
(كاظم المغربي..عم عامر وهو رجل ثري جدا ولكنه لاينجب..
.بعد عامان من تعرض عامر للحادث طلب منه كاظم ان يعطيه احدي ابنتيه..
للبقاء معه في منزله وذلك مقابل ان يعطيه حصه من الميراث بعد وفاته ومبلغ شهريا..
وفعل كاظم ذلك ايضا مع ممدوح ابن عم عامر حيث اخذ منه ابنه هشام ليبقي معه في منزله..
كانت لين في المرحله الابتدائيه عندما اخذها كاظم..وهشام يكبرها بسبع سنوات..
ولكن كان هشام يعيش مع كاظم من قبلها..
تذهب لين لزيارة عائلتها التي تعيش في مزرعة تخصهم كل فترة لعدة ايام وتعود سريعا)
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
في القسم ذهبت نور والتقت بشكري الضابط المسئول عن القسم
وتذهب نور كثيرا الي هناك لانها تطمح الي ان تصبح ضابط شرطه
مثل والدها وتدافع عن بلادها وتنظفها ممن يحاول ان يفسدها..
شكري بضحكه:هههه..وصلتي ياختي..تعالي..
وربنا مامهون عليا الهو ده غيرك انتي يانور..
نور بتزمر:ايوة ياخويا..ابويا كل شويه يبعتني ليك
اقعد معاك هنا..علشان اتعود علي القسم..
شكري بضحكة:الله..ومالك زعلانه كده ليه..
نور بحزن:لين هنا..وهتمشي بعد كام يوم وانا مش بلحق اقعد معاها..
شكري:اهاااا..قولي كده..لينو وصلت ..طب مجتش ليه معاكي..
نور:كالعادة بابا عايزها.. ووزعني عندك..الا قولي مفيش جديد هنا..
شكري وهو يمط شفتيه :زي مانتي شايفة ياختي…
هوا..لابهش ولا بنش..يابنتي هنا مفيش مجرمين في بلدكم..
نور بفخر:طبعا يابني..مين يقدر يجي هنا ..بلدنا معروفه..
شكري:ههههه..هتقوليلي..مانا عارف ده انا لما بلاقي حرامي داخل عليا
ببقي عايز اخده بالحضن..واقوله شوقه ياغالي واحشني..
نفسي ابقي زي باقي الاقسام والحركه تدب هنا..
لتطل لين براسها: بزمتك انت ظابط انت..بتحرض
علي الاجرام..ده انت عايز تتشد يا شيكو..
شكري بسعاده:لينو..حبيبتي وربنا وحشاني..
لين بضحكه:هههههه..اتلم يالا..
شكري:يالا..وطي صوتك ياحجة لو عسكري سمعك ..يقول عليا ايه..
نور:هههههه..معلش يا شكري..انت عارف لين..
لين وهي تجلس متربعة علي الاريكة: ههه..ايه يا شيكو..
عليا انا برضو..بقولك ايه انت مش هتعزمني
علي حاجة..ولا لسه قيحة وبخيل زي مانتا..
شكري بضحكة:ههههه…شيكو..طيب..وبعدين انتي اللي المفروض
تعزميني مش انا..ده انتي علي قلبك قد كده..مش زيي انا واختك الغلبانه ديه..
نور:ههههه..ايوة يا شيكو..عندك حق ..ده كفايه عربيتها اللي برا..
ليسرع شكري لينظر من الشباك :يالهووووي..
ديه جيب مش كده يالينو..الله يسهلوا يا سيدي..
لين وهي تخمس في وجهه:ايييييه..الله اكبر في عينك..العربيه هتولع بيا..
شكري:ههههه..لا ماتخافيش عيني مش وحشه..انتي بس
خدينا وغدينا واحنا مش هنقر هنحسد بس..ولا ايه يانور..
نور بضحكة:هههه..ايوة..يلا يالينو خلينا نتفسح شويه..
لين:طيب..بس القسم هتسيبه لمين..
شكري بتعوج:يعني من كتر اللي فيه..ماهو فاضي اهو..يلا يلا..سيبك..
لين بتعجب:ظلمك اللي خلاك ظابط يا شكري..يلا تعالوا..
لينطلق الجميع ويذهبوا في نزهة ويتجولوا في
اماكنهم المعتادة..وتعود لين ونور الي المنزل..
باك..
نور ببكاء:فينك يا لين..انا خايفة قوي..
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الزهرة المفترسة)