روايات

رواية قسوة الحياة الجزء الثاني الفصل الثالث عشر 13 بقلم ريتاج محمد

رواية قسوة الحياة الجزء الثاني الفصل الثالث عشر 13 بقلم ريتاج محمد

رواية قسوة الحياة الجزء الثاني الجزء الثالث عشر

رواية قسوة الحياة الجزء الثاني البارت الثالث عشر

رواية قسوة الحياة الجزء الثاني الحلقة الثالثة عشر

قلع الهودي الي كان لابسة وقعد على الكرسي وجاب قماشة وضغط بيها عالجرح عشان يوقف نزيف دراعة المستمر
دراعة كان واجعة جدا بس اتحامل وفضل يدور على اي حاجة يعقم بيها الجرح وفوسط ما هو بيدور الباب اتفتح ودخلت …سجدة الي كانت فرحانة انة اخيرا رجع ودخلت ومخدتش بالها من جرح ايدة ولا جرح بطنة ولا حتى علامات مكان الازاز الي كان ف جسمة
راحت بسرعة ودخلت ف حضنة وهي بتقول بحب :يزززن اخيرا جيت كنت واحشني اوووووي
كل دة غايب ومبتسأل…….هيييئ قالتها لما لحظت ان القماشة الي كان حاطتها على دراعة كلها بقت لونها أحمر جامد
سجدة بخوف علية:يزن يزن ..اي دة …د دم
انت ايدك بتنزف
يزن عشان ميقلقهاش:متخافيش ياروحي مفيش حاجة مجرد تعويرة صغيرة
سجدة برعب علية ودموع: تعويرة صغيرة اي ….انت مش شايف الدم قد ايي
يزن حضنها بحب وقال بهدوء:مفيش حاجة ياقلبي اهدي
سجدة بأمر وخوف علية :شيل القماشة يازن..!!!
يزن بهزار :يستي والله والله مافي حاجة اهدي بقى
سجدة:يزن انا مبهزرش شيل القماش بدل ما اشيلها انا ..انا دكتورة وعارفة انا بقول اي
يزن :بت انتي بتأمريني
سجدة:يزن مش وقت هبل بقى انجز
يزن استسلم ورفع القماشة وهي أول لما شافت المنظر
اتصدمت وقالت بدهشة:ايدة يايزن دا بتاع تلت عمليات
ا إنت مكنتش عامل عملية ف دراعك قبل كدة ..؟!!!
يزن بتنهيدة حزن:عملت حادثة
سجدة بدهشة وبسمة:بتهزر صح قولي انك بتهزر
….ازااي وامتى واحنا كنا فين ..؟؟؟!
يزن بحزن:اممممم ..مش عارف..يمكن كنتوا مع تيم وهو ف العمليات …؟؟؟!!
سجدة :لا متقولش …يعني انت مكنتش مسافر
يزن:اةة
سجدة بدموع:ط طب عملت الحادثة ازااي طب..؟
يزن وهو بيمسح دموعها من على وشها براحة وبحب:خلاص بقى عادي
سجدة باصرار:عدي قول
يزن بتنهيدة وهو بيحكي:كنت قاعد مع شاهندا وجالي تلفون من يحيى ان ………..وحكالها كل حاجة حصلت وان العربية اتقلبت بسبب عربية نقل كبيرة كام فيها ازاز
سجدة بعياط وحضنتة:كل دا وكنت لوحدك ياحبيبي اهئ اهئ ….وبعدين قالت باستغراب:بس ايدة لحظة معقول هي دي الإصابة بس الي انت خدتها من الحادثة دي كلها
يزن :اممم لا
سجدة بترقب:امال
يزن حط ايدة ناحية بطنة وهي بصت علية لقت ناحية عضلات بطنة غرز والجرح شكلة جديد
وبعدها وراها دراعة التاني ورجلية الاتنين وراسة
ووراها علامات الازاز الي كانت ف. جسمة
سجدة وهي بتحضن راسة وبتبوسها وهي بتعيط :حقك عليا يحبيبي آسفة والله انك كنت لوحدك في كل دا انا آسفة
يزن بحب :انتي مكنتيش تعرفي ومتأكد انك لو كنتي تعرفي مكنتيش سبتيني لحظة وبعدين انا مكنتش لوحدي
سجدة:امال …؟؟!
يزن حكالها عن بدر واد اية هي بنت بلد وجدعة وكيوت اوييي وحكالها لما كانت بتأكلة وبتعملة الفطار كل يوم
وان هي كانت بتيجي تقعد معاة وكانت مونساة
سجدة:ياااة دي على كدة طيبة اووي.
يزن:اوييي
سجدة وهي بتخبط بايدها على رأسها بغباء:صح نسيت
اعقملك الجرح
وراحت بسرعة على حمام الاوضة وجابت شاش وبتادين وقطن وادوات التعقيم عمتا وبدأت تعقملة الجرح وخلصت ولفتهولة بقطن وشاش
سجدة وهي بتبوس راسة :انا خارجة بقى ياحبيبي عشان ترتاح عايز حاجة
يزن بحب:لا ياقلبي
سجدة:نام بقى وريح هاا
يزن:تمام تصبحي على خير
سجدة:ونت من اهلة ياحبيبي
وخرجت ويزن فضل قاعد باصص للسقف
وبيفكر في بدر ولما عرفت انة خارج من المستشفى
فلاش باك
بدر :ايدة ايدة انت هتمشي كدة
يزن:اة
بدر:لا يعم خليك انت لسة عضمك عايز يرحم
يزن:لا انا الحمد لله بخير يدوب اروح لامي وابويا
كفاية عليهم شهر اوي
بدر:اممممم يعني كدة مش هنتكلم تان
يزن:لا طبعا هنتكلم انتي صديقتي المقربة وانتي الي وقفتي جنبي اصلا
بدر :وعدي
يزن:وعد
إند فلاش باك

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قسوة الحياة الجزء الثاني)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى